www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Honda CRF 1000 – príbeh pokračuje

autor: Haro007, 9. 7. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 31) Honda CRF 1000 – príbeh pokračuje

Jeseň 2014 sa blíži míľovými krokmi a s ňou očakávané predstavenie novej Afriky. Čo hovoria kuloárne klebety a „zaručené“ správy? Všeličo, no niektorým sa nedá uprieť logika a možno aj kúsok pravdy.

Mnoho novinárov sa už pri prvých správach o pripravovanom návrate pýtalo, či bude motorka na trhu žiadaná. Nielen platonicky, ale aj marketingovo. Za hovorí viac faktorov. Africa Twin je legendou a akékoľvek rozumné pokračovanie línie sa vyplatiť musí. Nehľadiac na fakt, že pravé ťažké enduro na trhu chýba. Prispôsobovanie sa väčšine (rozumej diaľničným jazdcom) neznamená, že cieľová adventure skupina záhadne vyhynula a neexistuje. Naopak! Každý čin vyvolá reakciu, razantnú vzhľadom k sile príčiny. A vyhnanie skutočných obdivovateľov silných rally strojov na vrakoviská vyvoláva čoraz masovejšiu búrku nevôle.

dazygama

Že Afrika príde je potvrdené. Že by mala vychádzať z pôvodných koreňov motorky do terénu napovedajú viaceré indície. Najhlavnejšou je Honďácke ukončenie produkcie náhradných dielov na celý vývojový rad XRV. Tým odsúdila na postupnú smrť tisícky udržiavaných strojov. Tiež nenápadné zatajovanie informácií, no zároveň ich nepopieranie naznačujú mnohé.

Honda bola vždy odvážna a opatrná zároveň. Veľmi výrazne desaťročia prekvapujú konkurenciu novými trendmi a často strojmi, pre ktoré musia nájsť nové zaškatuľkovanie. Naproti tomu úspešnosť koncepcií vždy podporili masívne prieskumy a vyhodnotenia možností trhu. V poslednej dobe okrídlené motorky prekvapili dvomi nečakanými, no životaschopnými modelovými radmi. Pre nás sú zaujímaví predstavitelia NC750X a CB500X. Premyslená unifikácia motorov a rámov u oboch umožnila postaviť prakticky dva rady mutantov s rozličným určením, všetko pri zachovaní fenoménu dneška: ekonomike. V rámci priblíženia motoriek aj menej náročným užívateľom a otváraním nových trhov siahli rozumne v Honde k menším objemom, s prevádzkou šetrnou k peňaženke. No dôraz na záťah zospodu zostal a cieľové skupiny stroje naozaj oslovili.

XRV750

Práve toľko zozačiatku odsudzovaný 700-kový motor by mohol tvoriť srdce novej motorky. Samozrejme nie konkrétne on, ale dospelejší brat. Dôvodov je niekoľko. Paralelný dvojvalec je lacnejší pri výrobe ako vidlicový. Avšak pootočením kľuky nie je problém zachovať odpaľovanie V-éčka, preferovaného pre výborný priebeh krútiaku a výkonu. Nová koncepcia ležatého dvojvalca zároveň využíva netradičné technológie, umožňuje nečakané zníženie ťažiska a poskytuje dostatok priestoru nad motorom.

Špekulácie nad jedným vačkovým hriadeľom nik nepotvrdil, názov CRF 1000 potvrdzuje iba objem. 21“ koleso vpredu je považované za samozrejmosť, no vzadu padajú názory o 17-ke aj o 18-ke. Uvidíme. Istou je kontrola trakcie, úspešne vyvinutá pre CBR450 Rally. Málokto vie o tomto zázraku na Dakare, Honda opäť prekročila jeden z horizontov. Kontrola slúži iba na zmiernenie opotrebenia pneumatík v dlhých etapách, pritom umožňuje rejsovú paľbu v driftoch. Dizajnovanie motorky môže prekvapiť aj rozmiestnením nádrží a spolu s motorom aj polohou ťažiska stroja. Garantovaná nízka váha nejde ruka v ruke s cenou. Platí priama úmera: čí nižšia váha, tým vyššia cena. Všeobecne sa očakáva výsledná cena nižšia ako pri KTM 1190 a BMW GS1200, mierne nad BMW GS800.

CB500R

Slabší model CB500X sa stáva aj terčom kitových rally prestavieb. Nie je čudo. Staré XRV-čky dosluhujú, a diaľkové preteky vyžadujú nové stroje. Rám, celková váha a malá spotreba spĺňajú požiadavky týchto pretekov. Z NC750X nejde rally stroj bez výrazných zásahov do konštrukcie prestavať.

Tak v očakávaní tŕpnu davy obdivovateľov Dakaru. Splnia v Honde ich tajný sen a vyrukujú s motorkou hodnou následníctva Afriky Twin? V priebehu rokov postavili Japonci niekoľko prototypov. Neboli predlohou pre výrobu, skôr určením aktuálnych smerov pre premýšľanie. Snáď súdruhovia pochopili, že okrem terénnych vlastností a spoľahlivosti predáva aj imidž. Pretože jedno je lezenie do zadku zhýčkaným a zoženštelým zákazníkom nezmyselnou pohodlnosťou a vychytávkami a druhé vzhľad dakarského pretekára. Výzor ostrieľaného púštneho vlka je ten, pri ktorom baby vlhnú. Síce aj tak zostanú s pupkatými pracháčmi na naleštených somarinách, no v duši nosia obraz tvrďasa letiaceho odvážne púšťou. A to na Afrike Twin vždy išlo!

2x CB500R

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií