Zdakarieva sa – Honda
autor: Haro007, 25. 12. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Okrídlená značka stále bojuje s KTM o prvenstvo. Je rozdiel v ich prístupoch. Honda berie Dakar ako číru prestíž a je ochotná angažovať kohokoľvek. Naopak KTM všetko rieši cez predaje a trhy, tak angažuje iba jazdcov z veľkých moto krajín.
Honda, podobne ako KTM, potrebuje vylepšiť svoj imidž. Po nedobrej sezóne v MotoGP by radi konečne získali titul na Dakare.
Tento rok sa takmer podaril zázrak. Speedbrain zabezpečujúci podporu pre HRC Honda kontaktoval Števa Svitka s ponukou továrenskej podpory. Na pohľad neodolateľná správa a tiež som zalapal po dychu. Lenže…
Ponuka prišla príliš neskoro, už bolo všetko kúpené, zabezpečené a zaregistrované. Tiež dohodnuté so Slovnaftom. Števo mal zmluvne odjazdiť jeden Dakar ako nosič vody Goncalvesovi a potom by sa uvidelo. Záruky poskytovali iba na dva roky, no zase nežiadali aby dotiahol silného sponzora. To sa tiež nedalo, Honda spolupracuje s Motulom, Slovnaft nepripadal do úvahy. Pre veľa nezodpovedaných otázok nakoniec zo všetkého zišlo, Števo neskočil bezhlavo na udicu a zachoval sa korektne. Čo to spôsobilo v Honde? Veľmi silné presuny. Jazdcov Svitkovho kalibru je na svete málo a tak tesne pred Dakarom už žiaden voľný. Napriek tomu dokázal Wolfie, šéf tímu, zohnať Paola Ceciho, schopného ridera z Talianska. Bol už zaregistrovaný v privátnom tíme na KTM, mal aj nosiča vody a dobré technické zázemie. Nakoniec zdrhol ku konkurencii, HRC rýchlo vybavili zmenu súpisky a Japonci všetko zaplatili. Dosť špinavý ťah, ale tak to vo veľkom športe proste chodí. Ešte zlanárili Metgeho a Brabca.
Poďme sumarizovať. Jednotkou v tíme zostáva Španiel Joan Barreda Bort. Je najrýchlejším mužom planéty, ale zároveň robí chyby, padá a blúdi a rozbíja motorky. Preto výborne našliapnuté Dakary s prehľadom prehral. Je proste motokrosár, ktorý pozabudol, že nie je na uzavretej trati. Na víťazstvo potrebuje vyčistiť hlavu a aj trochu šťastia.
Na roveň mu stojí Paolo Goncalves, územčistý Portugalec. Je iným typom jazdca a nakoniec vždy zachraňuje situáciu. Podáva vyrovnané výkony a to ho môže dostať až hore. Dobre naviguje a nerozbíja techniku. Naposledy skončil druhý za Comom po výbornej druhej časti rally. Nejazdí agresívne ako Barreda, ale je ukrutne rýchly. Navyše je psychicky vyrovnanejší, ako bláznivý kolega.
Kryť chrbát budú spomenutý Paolo Ceci (TAL), Michael Metge (FRA) a neznámy Ricky Brabec (USA). Honda zúfalo skúša všemožné kombinácie štýlov, veku jazdcov a národností. Samozrejme favoritmi na titul sú Barreda a Goncalves, po Comovom a Despresovom odchode ich šance stúpajú.
Honďaci svoju CRF 450 Rally každoročne vylepšujú, nie však novým modelom. Iba kozmicky zdokonaľujú vyvinutý model. Tento rok by mala byť nová telemetria a počet počítačov motorky zrejme stúpne na 5!!! Japonci osadzujú snímačmi na motorke úplne všetko a preto po etape vždy vymieňajú iba to, čo nasnímajú pri zbere dát. Napríklad chvejúce ložisko v kolese. A plasty a pneumatiky. Motorka je oproti KTM viac agresívna, mierne menej stabilná v rýchlosti a približne rovnako ovládateľná v technických pasážach. Nevyrábajú sa bežné produkčné série, iba továrenské a polotovárne špeciály. Tie slúžia ako prípadný zdroj dielov počas maratónskych etáp jednotkám tímov.
Parametre nie sú známe, skôr pocitové. Števo sa vyjadril, že by v prípade hypotetickej možnosti výberu uprednostnil KTM, práve pre jej stabilitu. Na Hondu treba špecifického jazdca, aby z nej vyťažil maximum. Uvidíme, či sa jej podarí poraziť neskutočnú šnúru víťazstiev oranžovej značky a konečne vystúpiť na najvyšší stupienok.
Text: Haro, foto: internet