Yamaha XT-XTZ na Dakare 1979-1984
autor: Haro007, 4. 1. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)1979-1981
Na začiatku sa inžinieri a pretekári zamerali iba na mierne vylepšovanie vlastností motoriek v zmysle veľkej nádrže, lokálneho spevnenia rámu a namontovanie tabuliek na číslo. Ešte sa postarali o zadnicu jazdca rozšírením a prečalúnením sedla. Toť všetko, mohlo sa vyraziť. Motorka vláčila okrem jazdca aj náhradné diely a ktovie čo ešte. Základom ročníkov 1979-81 bola klasická XT500 s dvojventilovým spoľahlivým vzducháčom. Podvozok mierne predbiehal dobu, no polobubnové brzdy boli praveké. Ale vcelku to stačilo na prevalcovanie konkurencie.
1979 XT 500
Motor dvojventilový bez úprav, vzduchom chladený, objem 499ccm. Nádrž 32 litrov vpredu. Rám oceľový kolískový, vpredu pruženie 43mm a zvihy iba 200mm. Vzadu klasika so zdvihom 180mm, úpravy vraj prebehli na uchytení tlmičov. Navigáciu tvorili vytlačené papiere na vytrhávačke, pilot za jazdy listoval ako v knihe.
Jazdci: Olivier, Rayer, Comte, Potisek. Polooficiálni: Auriol, Neveu.
1980 XT 500
Motor má iba zásah do karburátora. Nádrž zostala 32 litrová, no zmenil sa tvar. Na zadnom blatníku sa nosič zväčšil a odľahčil pretekárov chrbát o časť nákladu. Predné pruženie je novej konštrukcie so zachovanými zdvihmi, zadok dostal tvrdšiu charakteristiku. Navigácia listovacia aj s pôvodným ukazovateľom kilometrov.
Jazdci: Count, Potisek, Neveu.
1981 XT 500
V ročníku 1981 už dochádza k miernym úpravám motora jeho prevŕtaním na väčší objem a vylepšením zdvihov podvozku. Konštruktéri pochopili potrebu úplnej zmeny charakteristiky a začali používať nové pružiny.
Základným znakom je motor s objemom zmeneným na 534ccm. Popracovalo sa na zvýšení výkonu, no smädnejší motor potreboval 39 litrov paliva. Zdvihy sa konečne zväčšili vpredu na 250mm a vzadu na 200mm. Navigácia po starom, brzdy stále veľmi mizerné.
Jazdci: Baco, Tchrniavski, Pineau.
1982
O rok neskôr sa súbežne objavili modely dva. Jeden vychádzal zo zosilnenej verzie XT550 s nový riešením podvozku a bloku motorov, druhý XT500 overoval novú hornú časť motora s kitovou prestavbou na objem 570ccm. Prakticky ich zlúčením vznikol prelomový model Yamaha XT600. Zároveň intenzívnymi zmenami prechádzala slabina konštrukcie – zadné odpruženie. Klasické riešenie nevyhovovalo zdvihmi a predovšetkým reakciou pri rýchlych prejazdoch nerovnosťami.
1982 XT 550
Motorka upravená z prechodného modelu XT550. Motor bol iba továrenský so sériovým zväčšeným motorom, problémy s ťažiskom spôsobovala nevhodne vysoko umiestnená 42 litrová nádrž. Pruženie vpredu zostalo na 250mm, vzadu sa objavila už centrálny pružina 220mm, aj keď iba systémom cantilever obkukaným z cestnej Yamahy radu RD. Vpredu je konečne kotúčová brzda.
Jazdec: Merel.
1982 XT 583
Hoci tomu názov nenapovedá, základom prestavby bol model XT500. Tu sa jednalo o test rázneho zvýšenia objemu. Motor prevŕtali na 570ccm a úpravy ponúkali k zakúpeniu ako kit. 42 litrová nádrž bola vhodne umiestnená vzhľadom k ťažisku, ale naopak zle k motoru a hlava valca sa prehrievala. Vpredu pruženie 250mm, vzadu 220mm s testovanými plynovými tlmičmi. Neosvedčili sa, no ukázali aj určité prednosti a tie boli zužitkované.
Jazdci: Baco, Mingels.
1983-1984
V sezóne 1983 sa po prvý raz objavil stroj postavený ako produkčný na základe priameho vplyvu dakarských pretekov. Vývoj šiel rýchlo dopredu a v priebehu niekoľkých sezón priniesol nesmrteľný model XT600. Jednovalcový vzduchom chladený motor bol jednoduchý a spoľahlivý, nikto však nenašiel odvahu riešiť ho v princípe ako športový. Preto vždy ohuroval výdržou a nie výkonom. Rám spevnel na požadovanú mieru a vzadu sa o pruženie staral systém monocross používaný v princípe dodnes. Kotúč vpredu bol štandardom, bohužiaľ bubon vzadu zostal.
1983 XT 600
Vychádzal z modelu XT600 Ténéré. Na motorke bolo málo úprav. Jednobuch disponoval objemom 595ccm, viezol 43 litrov paliva a mal dobré jazdné vlastnosti. O tie sa okrem vhodnej geometrie staralo pruženie Kayaba 250mm vpredu a Monocross 250mm vzadu. Navigácia stále jednoduchá s listovaním a s klasickým tachometrom.
Jazdci: Olivier, Baco, Merel, Mingels, Rent.
1984 XT 600
Prvá prestavba charakterizovateľná ako dakarský špeciál. Vychádza z produkčnej XT600 Ténéré ale všetky komponenty sú menené tak, aby výsledne vznikol športový stroj s vopred určenými vlastnosťami. Motor má objem 633ccm, novú vačku a chladenie vzduch – olej. Nádrž vzrástla na 55 litrov, bola príliš vysoko a opäť komplikovala chladenie hlavy valca. Pruženie stačilo motorke ako celku a malo zdvihy 280mm vpredu aj vzadu. K listovaciemu itineráru pribudol kompas, začalo sa jazdiť aj na waytpointy v prípade bez dostatočných orientačných bodov podľa azimutu. Model XT 600 1984 ukázal cestu stavby špeciálov, ktorá sa dodnes nezmenila.
Jazdci: Olivier, Baco, Vimond.