www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Yamaha 700 World Rally Raid (a podobné projekty?)

autor: Haro007, 9. 12. 2022, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Yamaha 700 World Rally Raid (a podobné projekty?)

Na Africa Eco Race 2022 nastal staronový fenomén – vrátili sa poctivé železá, vyvstavšie z produkčnej série. Áno, môžeme operovať skutočnosťou, že toto už poznáme… V dobách klasického Dakaru víťazné stroje   boli zdrojom a živnou pôdou nie pre mega úspešné série, ale rovno vznik nového segmentu. Proste niečo čo neexistovalo, ale rally komunita to čakala. A tak sa davy mierne zakomplexovaných „pretekárov“ (hovorím aj o sebe), dostal k náradiu ako Honda XRV, Yamaha Superteneré, tí väčší čávovci ku Cagive Elefant… to som sa nezmienil o bohužiaľ ťažkej BMW. Zhrniem tento premúdrelý výlev: všetko je naopak v zmysle príčiny a následku. Kedysi platilo poradie špeciál – produkcia, dnes produkcia – špeciál. O tom je tento článoček, ak sa bavíme o vysokoobjemoových a ťažkých strojoch..

Nebudem blúzniť o konkrétnych a známych projektoch, proste v plynúcom vývoji času plnohodnotne všetkých prešťala KTM. Pokiaľ Honda chápala Dakar ako jednoaktovku na získanie vavrínu a následných predajov, Yamaha chcela šialene vyhrať a popri tom tak nejako zarobiť, všetko komplet posrala Suzuki  a Kawasaki. Iba KTM brala vývoj kontinuálne, koncepčne a dlhodobo.

Ako uberal vývoj na svetových rally, tak zanikala spojitosť s bežným trhom. Posledným výkrikom do tmy bola KTM 950 s nesmrteľným Meonim. Potom všetko skončilo. Motorky na rally sa natoľko vzdialili od reálu priemerného používateľa a trhu, že nebolo návratu. Zostatok pochovalo obmedzenie objemu (ASO + FIM) na 450ccm a bolo hotovo.

 

Lenže FIM je FIM, ASO je ASO, ostatní ich môžu v istom zmysle okašľať. Pokiaľ preteky nepatria priamo pod FIM s ASO-m, usporiadatelia upravujú pravidlá, dokonca ich priamo tvoria. Náhrada „Dakaru“ je dnes Africa Eco Race a spomínaná nezávislosť, dovolila tvorbu vlastných pravidiel. Sú kladné (ťažké kategórie), aj záporné (speed limit na 150km/h).

Možnosť štart motoriek v tak prestížnom podniku nad 450ccm otvára dvere ladičom. Logicky nik nebude pre Eco Race vyvíjať nové modely pretekárskych špeciálov s vysokým obsahom. Poprvé, doba sa posunula. Motorky sú prešpikované technikou, až nezmyselnou. Podruhé, masová skupina (praktických) nadšencov rally zomrela. Z toho plynie jediné – treba vychádzať z jestvujúcich modelov a tie prerodiť na pretekárske motorky. Čiže smola, alebo sláva? No v rámci možností fakt sláva.

V Eco Race sa podobné vážne pokusy vyskytli niekoľko-krát: napríklad parádne upravené modely KTM Kaprioni rôznych objemov, či nová Honda Africa Twin s paličom Paolom Ceccim na palube. Tí prví nemali špičkových jazdcov, ale išli pekne. Cecciho Honda má zase vysoko posadený spojkový kôš, ktorý so  cťou zomrel v dunách Maretánie, lebo sa mu nedostávalo mazania. Čiže milé, dobré, precízne urobené, ale bez výraznej marketingovej podpory materskej továrne.

Orientálne japonské myslenie, prefiltrované cez talianske hlavy, spôsobilo rozhodnutie Yamahy ísť na projekt inak. 700-ka  trhajúca predaje v Taliansku, kde sú amatérskych rally na mraky, má základňu kvalitných úpravcov. Logické. Niekto múdry z vedenia továrne ukázal prstom na ladiča menom Manuel Luccchese, plus na dvoch špičkových pretekárov a pridelili potrebný balík peňazí. Yamaha pochopila, že trieda 450 na Dakare jej neprináša úžitok, pretože ju nie a nie vyhrať, hoci mali často obyčajnú smolu. Manažment troch ladičiek oslovil tiež duo Botturi a Tarres pre silný, iniciatívny a neutíchajúci prístup k hľadaniu limitov motorky.

Počas stavby výslednej totálne vymakanej verzie sa nestarnúci ragbista Alessandro Botturi (ITA) a vysokánsky trialista Pol Tarrers (ESP) blysli na jednoduchších verziách 700-ky. Botturi na rally a Tarres na endudáckych zázrakoch. Ich kúsky predstavovať netreba, z toho sa tají dych.

Vznikol plnohodnotný továrenský rally tím a panstvo sa pobralo na skusy na Tunisia Desert Challenge 2022. Síce žiadna slávna konkurencia, ale kurevské mäkké duny. Hoci sú v Mauretánii ešte mäkkšie, tuniské mávajú často v poslednom hupe pred hrebeňom priečnu jamu, takú čudnú a zákerne tvarovanú sviňu.

Takmer všetko klapalo, technici dotiahli detaily a legenda Botturi si so všetkými vytrel zadnicu. Japonské šikmé oči (na okamih) narovnalo a to otvorilo cestu na jesennú Africa Eco Race 2022. Jasne že iný level, kde išlo o kožu a imidž. Lebo mediálne pokrytie Eco Race prináša sledovanosť, tá záujem a ten kšefty. Dá sa povedať, že boli jediný továrenský tím na spomenutých rally.

Už pred rally pracovalo niekoľko profíkov na medializácii projektu a očakávania boli obrovské. Videjká, dojmovky, západ slnka nad dunami… Ja to milujem. Buď som nekritický, alebo to osobne poznám. To taký Honďáci by sa mali učiť.

Na rally Botturi lietal šialene, Tarres sa rýchlo učil. Výsledky v etapách poznáte z predošlého článku, Yamahy boli vidieť neustále v popredí. Pretrpeli kamenisté Maroko a naložili rýchlosť v pláňach Západnej Sahary. Až do okamihu, keď Botturi prepružil ťažkú motorku v Mauretánii tak, že prerazil karter a bolo vymaľované. Stál na neprístupnom mieste, v takých prípadoch jazdec zavolá záchranný vrtuľník. Nakoniec Alessandro, po konzultácii s vedením tímu, nesmel spustiť príslušné tlačidlo a bez vybavenia čakal dva dni na podporný voz. V tých príšerných teplotných podmienkach paráda. Ja som tak čakal v 2013-tom tri dni a našli ma na pokraji smrti. On po oprave vyskočil na motorku, kdesi v hlbinách krutej Sahary dohnal konvoj a preteky dokončil!! Okrem smädu trpel hromotĺk ukrutným hladom, ako sa neskôr vyjadril.

Yamaha sa teraz chváli výsledkami a vyhodnocuje skúsenosti. Balík 300.000 Eur bol investovaný správne, motorku doviedol Pol Tarres na celkovom 5. mieste (!!!), vyhral kategóriu ťažkých strojov a Botturi dokončil. Buďme spravodlivý: duny Mauretánie mali po dažďoch nezvykle pevnú konzistenciu a ťažké stroje prešli aj tam, kde je to inak za sucha fyzikálne nemožné.

Samotný model Ténéré 700 World Raid Team je totálne prekopaný s iným pružením, výkonným motorom, kokpitom, nádržami, výfukom so zvodmi a podobne. Profi robota od podvozku po polepy. Ale základ je produkcia, to poprieť nejde. Zatracovaný kohút sa stal tigrom. Hoci má jednu neuveriteľnú výhodu: správne umiestnený a uhlovaný zadný tlmič.

Najdôležitejšie nakoniec. Yamaha všetkým konkurentom vypálila rybník fakt nečakaným spôsobom. Motorka ide na poradovník a pritom pri zrode pred rokmi nemala základné technické predpoklady pre rally hviezdu. Mizerný predok, vysoké ťažisko, slabý motor a spočiatku čudný dizajn tomu nenasvedčovali. Ale stalo sa. Neustála a vhodná mediálna masírovka, dvaja nezlomní „blázni“, technické vylepšenia a práca na dizajne priniesli svoje. A teraz tento neskutočný výsledok!

Už počas Afirica Eco Race 2022 prebiehali zákulisné rozhovory iných tovární (zrejme KTM, Husqvarny a Hondy) s  direktorom AER Schlesserom o vytvorení kategórie ťažkých strojov, ktoré by po úpravách a so špičkovými pretekármi za riadítkamu urobili fabrikám promo. Nie ako rarita, ale čoby riadna hromadná kategória dvojvalcov. Taký Dakar pre staronové stroje. Sú  síce povolené aj dnes, no chýbajú napr. alternatívne trasy pre vyslovene neprejazdný terén, limitujúci váhu stroja. Možno sa už v marci 2023 dočkáme nových prekvapení, bodaj by. Pretože vtedy štartuje ročník nasledovný.

Text: Haro, foto: Yamaha, internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií