www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Trasy Dakaru 2018

autor: Haro007, 28. 12. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Trasy Dakaru 2018

Dizajnovanie tratí je dôležitou časťou prípravy na každú ťažkú rally. Spôsob ich navrhovania je na Dakare predmetom lobovania, pretože továrňam vyhovujú rôzne terény a ich kombinácie. Každoročne sa na jarnom zasadaní FIM riešia v kuloároch možnosti, ako ovplyvniť tú ktorú časť v prospech toho či onoho. Dnes najviac do základného rámca pretekov zozadu našepkávajú KTM a Honda. Ostatní nemajú na to dostatočný vplyv a hlavne prebytok peňazí. Ako inak.

Dakar 2017 predstavoval pre usporiadateľov fiasko. Minimum piesku, iba necelých 30% celkových kilometrov odpretekaných ako časovky, jednostranne vypadajúce trate v podobe rýchlych šotolín, klesajúci záujem pretekárov a znižujúca sa sledovanosť v médiách…to všetko predstavovalo zdvihnutý varovný prst. Dakar už svoju veľkú krízu prekoval v 90-tych rokoch v Afrike, toto bola druhá skúška prežitia. Našťastie usporiadatelia pochopili vážnosť situácie a prikročili k zmene trás v prospech dún a atraktívnosti. Samozrejme, pri tom neprekročili svoj tieň a s Čile sa ani nebavili.

V skratke sa dajú trate Dakaru 2018 rozdeliť na tieto celky: duny a piesky v Peru, náhorné planiny Bolívie, Argentína hory a Argentína nížiny. Trate postavil športový riaditeľ Dakaru a jeho 5-násobný víťaz Marc Coma.

Dakar 2018 odštartuje v hlavnom meste Peru Lima dňa 6. januára 2018. Časovka úvodnej etapy meria iba 31km, no vedie po dunách v tesnom susedstve hlavného mesta. Nasledujúce dve etapy, už v plnohodnotnej dĺžke, vedú tiež po dunách pri Pacifiku aj viacej vo vnútrozemí. 4. etapa vyštartuje priamo z pláže, motorky vyrazia hromadne po 15 kusoch. Potom nasleduje súvislý úsek dún, dlhý 100km. Jedná sa o netradičnú porciu, pretože aj v Afrike nemávali duny viacej ako 60km v kuse. Dôvodom je výnimočná obtiažnosť daných terénoch. Aj 5. časť Dakaru 2018 povedie vysokými dunami a ukončí trasy po Peru.

Výhodou peruánskych pieskov je ich konzistencia. Nie sú úplne pevné, no neradia sa ani medzi nestabilné. S mierne väčším zrnením sa ukladá do dún s normálnym tvarom, ale aj s občasnými jamami na záveternej strane. Naopak, vyslovené prepadliská v tzv. nulovom bode duny sú skôr výnimkou. Nepríjemnosťou môže byť vlhkosť vzduchu a vysoká teplota, vzhľadom k zemepisným šírkam a vrcholiacemu letu na južnej pologuli.

Bolívia je kapitolou sama o sebe a jazdci ju nenávidia. Majú na to kopec dôvodov: nedostatok kyslíku (výška 3.500 – 4.500mnm), chlad, vlhko a dážď, blato a Salar…nič z uvedeného nemôže normálny pretekár milovať. Takmer tri etapy (časť 6. etapy je v Peru a časť 9. v Argentíne) povedú horami a planinami Bolívie. Aj oddychový deň naplánovali do La Paz, kde v prostredí s riedkym vzduchom prebieha regenerácia unaveného organizmu nie práve najlepšie. Lepšie povedané neprebieha.

Argentína prinesie zo začiatku rýchle a kamenisté horské cesty, kaňony a v prípade dažďov nepríjemné brody, majúce status veľkej lotérie. Čiže nič nového pod slnkom. Klesanie nadmorskej výšky prinesie zvyšovanie teploty. Veľkou skúškou vyčerpaných jazdcov bude Fiambalá s vysokými teplotami hrubým a veľmi nepríjemným pieskom. Je podobný nášmu na Záhorí (podobný je ešte v Senegale) a spolu s vysokou vlhkosťou a horúčavou zrejme skomplikuje život mnohým pretekárom. Predposledná etapa ešte potrápi účastníkov prachom feš-feš a 14. etapa bude o typickom vypaľovacom dojazde. Je naplánovaný na 20. januára 2018 v Cordóbe.

Pretekárov čaká celkovo 8.793km, z toho 4.329 meraných. Už na prvý pohľad vidieť zmenšenie celkovej porcie kilometrov a nárast náročnosti tratí, jednoznačne v prospech piesku. 40.výročie Dakaru bude snáď dôstojnou oslavou myšlienky Thieryho Sabina, kde dobrodružstvo, šport a priateľstvo hrali hlavnú úlohu.

Text: Haro, foto: internet, archív autora

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií