www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Track T-800: nová dieslová motorka

autor: Haro007, 18. 1. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Track T-800: nová dieslová motorka

Zrejme asi každého cestovateľa napadlo, prečo sa nevyrábajú dieslové cestovné endurá. Palivová nenáročnosť a motorická spoľahlivosť by mohli pri správnej koncepcii potlačiť výkonový a váhový handicap. Prvá lastovička v tejto podobe prichádza na trh.

História

Koketovanie s naftovým motorom v motorkovom ráme siaha až 100 rokov dozadu. Jednoduchosť a spoľahlivosť rýchlo potlačil vysoký výkon benzínových motorov a preto je dnes motocykel výrazne v moci zážihových agregátov. Až na niekoľko exotických strojov (Enfield z Indie či armádna KLR 650 z Ameriky) dnes nenájdeme zástupcov hrkajúcich a zapáchajúcich motorov v motopriemysle. Až doteraz.

T 800

Niekto v Holandsku (Evaproducts) si povedal, že je načase oprášiť odvážnu myšlienku a vyjsť v ústrety dobrodruhom milujúcim diaľky vo svete bez civilizácie a hustej siete benzínok. Na to treba dve veci: dobrý rám a vhodný motor.
Rám je na prvý pohľad ľahko zaraditeľný: podvozok KTM Adventure bez LC8. Predné aj zadné pruženie WhitePower so zdvihmi 210 mm, priehradový rám s nádržami okolo motora. Zadná časť je upravená na akýsi odvar GS-ka, pričom kyvná vidlica s letmo zaveseným zadným kolesom nie je samonosná, ale kardan a vidlica sú oddelené. Kombinácia 21“ vpredu, 17“ vzadu, ABS a podobné hovadiny radia motorku niekde do kategórie GS a okolie. Zaujímavý (neviem či pravdivý) je údaj o možnosti hydraulického pohonu predného kolesa, ako ho poznáme zo špeciálu Yamaha.
Srdcom stroja je trojvalcový turbo-dízlový motor, známy z autíčka Smart. Objem 800 ccm stačí na výkon 54 koní pri 3750 ot., krútiak rovných 100 Nm má maximum už pri 1850 ot. Zaujímavá kombinácia údajov, znamenajúca asi dosť dobré dynamické vlastnosti pri suchej váhe motorky 225 kg.  100-ka za 4,2 sekundy a hlavne veľmi interesantná spotreba. Neuveriteľné 2 l/100km pri 90-ke, maximum 4,2 l pri 175-ke. Takže na nádrž s objemom 22,5l  sa dá prejsť cez 1000 km bez dotankovania!
Samozrejme, dosť hrubo osadený automobilový motor osadený do KTM rámu prináša viaceré úsmevné pohľady. Odhliadnuc od rôznych vyčnievajúcich komponentov, výfuk sa scvrkol na malé čudo trčiace do protismeru jazdy a chýba radiaca páka. Áno, ctené panstvo, motor má automatickú prevodovku. Asi bol problém vymyslieť prevod radenia nohou na manuálnu auto-prevodovku, preto zvolili konštruktéri takúto fintu.


Aké jazdné vlastnosti z toho vyplývajú neviem. No pri automate s tubo-efektom asi treba zabudnúť na kontrolované drifty pod plynom a jazdu v obtiažnejšom teréne si neviem predstaviť vôbec. Naopak garantovaná výdrž motora 400.000 km a dojazd môžu v budúcnosti tvoriť veľké lákadlo pre cestovateľov do divočiny bez civilizácie. Túto predstavu podčiarkuje fakt, že motor pracuje aj na eko-naftu, prípadne na obyčajný rastlinný olej. Pojazdná fritéza je od tohto roku na predaj v Holandsku za 17.000€, od 2010 v celej EU.
Dizajn jednoducho vychádza z koncepcie KTM, ale s menej vydarenou prednou časťou. Zaujímavý je výškový rozsah nastavenia sedla jazdca od 780 po 900 mm. Farby čierna, strieborná a biela hovoria o serióznosti, nie o bláznení na zadnom.
Aká je budúcnosť a spoľahlivosť mačkopsa KTM-GS-dízel je ťažké predpovedať. Isté je iba pošteklenie výrobcov netradičným strojom, znamenajúcim krok do neznáma. Pri manuálnej prevodovke, po načipovaní motora a úprave od Touratechu si viem živo predstaviť prefičanie Mongolskom na tri načapovania…

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií