www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Svet diaľkových rally III.

autor: Haro007, 14. 10. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Svet diaľkových rally III.

Jediným a preto najvýznamnejším seriálom diaľkových „týždňových“ rally je FIM Cross Country World Championship. Pozostáva väčšinou z 4 – 6 púštnych pretekov, ktoré sa občas menia. Niektorá sú stálicami, iné sa objavili iba niekoľko krát. No všetky vznikli ako samostatné preteky zaradené do seriálu.

Abu Dhabi Desert Challenge Arabské Emiráty

Vznikla z pôvodnej, známej a zabehnutej UAE Desert Chalenge v 2009-tom. Arabské emiráty, teda hlavne ich špička sa neuveriteľne radi zviditeľňujú aj so svojím bohatstvom na ktorom nemajú najmenšiu zásluhu. Napriek absolútnemu nezáujmu k reálnemu enduro športu slúži pretek na prezentáciu momentálneho mocenského rebríčka krajiny. Totiž mávanie štartovou či cieľovou vlajkou si treba zaslúžiť a bohatí synáčikovia a šejkovia sú často početnejší ako mávacie možnosti. Preto vidieť groteskné mávanie dvoch nočnokošeliarov jednou šachovnicou.

Ani opísané úsilie nestačí na potlačenie neskutočne silného islamského vplyvu v krajine a vytúžený pretek sprevádzajú každoročne organizačné a hlavne administratívne zmätky až prieky.

Súťaže sa pravidelne zúčastňuje rally špička, vzhľadom k odľahlosti, ale v oklieštenom počte. Arabský polostrov je  ďaleko a dopravné náklady vysoké.

Preteká sa prológ a 5 nasledujúcich dní po púšti v oblasti Liwa a Moreeb v sypkých dunách a často vo vysokých marcových teplotách. KTM pravidelne posiela na pretek jazdca aktuálne nezvíťaziaceho na poslednom Dakare. Neviem či za trest alebo aby si napravil chuť a reprezentoval značku. Inak pretek je takou umelou zlátaninou bez skutočnej duše a radosti. Peňáze nezmôžu totiž všetko. Hoci sa rally cení, jazdci sa do nej nehrnú.

Sealine Cross-country Rally Katar

Pretek populárny hlavne pre plechovkára Nasser Al Attiyaha. Stojí za vznikom nového preteku, keď domáci šejkovia usúdili, že treba Nassera uctiť a urobiť divadielko doma.

Jazdí sa znovu takmer výlučne v dunách, vo vysokých teplotách a podľa roadbooku. Inak atmosféra aj forma usporiadania podobné tým z Emirátov. Prím hrajú autá a motorky sú príveskom do počtu. No jazdci s ambíciami na celkové umiestnenie v seriáli sa zúčastňujú. Pri absencii časti súperov je možné vytvoriť bodový náskok rozhodujúci v konečnom zúčtovaní na konci sezóny.

Obe rally z Arabského polostrova profilom trate a mäkkým pieskom vyhovujú viac ľahkým továrenským 450-kam, hoci je aj kategória 450+. Samozrejme do zákazu 690-tok produkčné 450-ky ťažším špeciálom nestíhali. Vzhľadom k extrémne suchej klíme oblasti býva biely piesok do hĺbky sypký a ťažko prejazdný.

Tunisie OiLibya Rallye Tunisko

Stálica medzi pretekmi v severnej Afrike. Často je zamieňaná s klasickou tuniskou rally, dokonca sa aj usporadúvajú obe v máji. Táto usporadúvaná 30 rokov je pravidelne súčasťou Cross Country World Championship. Ak sa vydarí rok, tak majú jazdci o teplo postarané.

Jazdí sa väčšinou púštna oblasť v širšom okolí oázy Ksar Ghilan po malých zákerných dunách a po rýchlych šotolinách. Rally býva dobre zorganizovaná a teší sa bohatej účasti motorkárov. Zásluhu má na tom aj relatívne ľahká dostupnosť z Európy a tým pádom aj znesiteľné náklady. Zároveň prípadná záchrana nie je tak komplikovaná ako inde v Afrike. Tu sa hojne bojuje, pretože sem zavítajú všetci jazdci s úmyslom bodovať, no s rozpočtom neumožňujúcim štart na dvoch úvodných podujatiach. Nebýva núdza o havárie v rýchlych úsekoch v koncových erzetách.

Po upokojení situácie sa ťažisko pretekov znovu posunie na juh do cípu medzi Alžírskom a Líbyou. Do rozsiahlych polí dún z nie veľmi súdržného piesku a rally asi naberie na obtiažnosti.

Sardegna Rally Race Taliansko

V dátume neumožňujúcom reálne zápolenie v Afrike býva prekleňujúca rally na starom kontinente. Má za sebou 5 ročníkov.

Rally na Sardínii v júni prináša vždy vysoké teploty a európske terény. Po rozľahlých púštiach niet pamiatky a preteká sa v kamenistých horách a v zložitej navigácii. Trať pripomína skôr enduro s roadbookom, odbočky každých 100 metrov a relatívne nízke jazdné priemery. Aj preto siahajú všetci jazdci po klasických endurách doplnených o navigáciu a veľké nádrže. Na dakarských špeciáloch štartuje málo závodníkov.

Okrem svetovej špičky závodia mraky Talianov a veľa Francúzov. Závodenie je často v réžii domácich, znalých miestnych terénov a tratí. Samozrejme náklady sú z celého opisovaného seriálu pre Európanov najnižšie a tomu zodpovedá počet štartujúcich.

Maroc OiLibya Rally Maroko

Tiež pravidelný septembrový (októbrový) pretek, ale s rozličnými lokalitami. V minulosti sa často jazdilo pod Marakéšom a smerom k Atlantiku a k Západnej Sahare. Teraz usporiadatelia opäť zvolili klasické trasy milované zástupmi pretekárov a cestovateľov. Oblasť od Erfoudu po Liaison s perlami typu Erg Chebbi, Hi Remilia, M´hamid a podobne zaručuje krásne trate a menej hrozby dažďov a blata.

Aj tu posledné ročníky tvorcovia trate prispôsobili novému trendu motorov do 450 kubíkov a preto sa štartové pole skladá výlučne z nich. Vzhľadom k veľkému podielu šotolín a kameňov sú denné porcie kilometrov najvyššie z celého seriálu. Často sa v predstihu rozhoduje o celkovom víťazovi svetového seriálu. Inak je rally v organizácii v mnohom podobná tuniskej sestre.

Pharaoh´s Rally Egypt

Veľmi známa a obľúbená rally. Každoročná bodka za sezónou a naopak posledná previerka pred nastávajúcim Dakarom (niekedy je predposledným pretekom pred Marokom). Často mnohé napovie o aktuálnej technike továrenských tímov a forme jednotlivých jazdcov.

Tradičným termínom je október a miestom zvláštna púšť Egypta. Tu sa totiž piesok ukladá pozdĺž dlhých severo-južných vápencových útvaroch vypreparovaných vetrom. Duny sa hadia v mnohokilometrovej dĺžke a medzi nimi sú mierne zvlnené polia piesku zvádzajúce k rýchlej jazde. Jeden ročník sa pre nepokoje nekonal a predposledný presunuli do stabilnejšieho Tuniska. Na posledný opäť prepukol pod pyramídami v Gíze a tam aj slávnostne skončil.

Organizácia je v talianskych rukách, nalodenie v Benátkach a nečudo že štartové pole je okrem favoritov plné Makarónov. Rýchla namáhavá rally máva dosť veľký „odpad“, no napriek tomu patrí po 30-tych ročníkoch stále k najobľúbenejším a najcennejším rally v Afrike.

 Text: Haro, foto: internet

 

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií