www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Svet diaľkových rally II.

autor: Haro007, 26. 9. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 2) Svet diaľkových rally II.

Každoročne sa koná trojica pretekov po pôvodných afrických trasách z Európy do Dakaru. Všetky sú dvojtýždňové a vedú etapami posledných ročníkov. Jedna vznikla a jazdila sa súbežne s africkým Dakarom, dve sa zrodili na jeho troskách. Na nich môžete stretnúť aj amatéra so symbolickým sponzoringom, pretože náklady sú síce vysoké, ale znesiteľné.

HEROES LEGEND RALLY

Táto raly sa volá v preklade Legenda hrdinov a asi právom. Totiž jej zakladateľ Hubert Auriol je sám legendou. Dakar vyhral 2x na motorke a raz na aute, najznámejším je jeho dojazd v predposlednej etape ročníku 1987. Dovtedy kraľujúci na vedúcej priečke si zlomil oba členky a etapu dojazdil!!! Neskôr bol aj riaditeľom pretekov, s odstupom času si zorganizoval vlastné rejsy.

V marci 2006 sa vydala kolóna pretekárov hlavne na motorkách spod Eifelovej veže v ústrety dobrodružstvu, od roku 2009 sa začali jazdiť jesenné termíny. Pretek sa síce odohráva na trasách klasického Dakaru, no nebol koncipovaný ako jeho konkurencia. Skôr sa jedná o alternatívu.

Motorkári sú rozdelení do kategórií race, classic a bivouac. Race je jasné, kategória otvorená pre motorky nad 250ccm a tu sa preteká naplno. Možnosť účasti aj veľkých objemov a dvojvalcov je lákadlom pre tých, ktorí sa nezmierili s blbými pravidlami súčasného Dakaru. Classic dovoľuje štart iba motorkám vyrobeným do roku 1996. Nostalgické nátury sa v hojnom počte zúčastňujú na pravekých jednovalcoch a väčšina zázračne dorazí až k Ružovému jazeru. Oldtimery boli robené na výdrž a dokazujú to dodnes. Trieda bivouac je určená pre turistov túžiacich po atmosfére veľkých pretekov a tí absolvujú presuny z bivaku do bivaku po nie vždy spevnených cestách. Ich cieľom je dosiahnuť breh jazera spolu s ostatnými. Všetci jazdia podľa roadbooku, aj doprovod.

Celá rally mieria do 6 000km s 13-timi etapami bez oddychového dňa. Zúčastňuje sa okolo 120 vozidiel, pričom motorky tvoria asi 2/3 štartového poľa. Sám božský Peterhansel je pravidelným čestným riaditeľom pretekov a svojou účasťou prilákal mnoho záujemcov. Najlepší strelci v kategóriách patria k širšej svetovej rally špičke a podujatia má svoje patričné grády. Hlavná myšlienka – atmosféra pôvodných pretekov – sa podarila zachovať a rally je známa pohodou a radosťou z jazdenia. Pritom zostala náročná a veľa pretekárov pre vyčerpanie a poruchy nedokončí.

Rally je dobre zorganizovaná bezpečnostne, lekársky aj materiálne. Súčasťou je aj strava a nápoje, 3 zdravotné džípy a vrtuľník. Celkové náklady sa pre motorkára bez sprievodného tímu vyšplhajú na cca 11 000 – 12 000 €, s vlastným doprovodom cez 15 000 €.

Vraj najhodnotnejším je výber „perál“ z bývalých etáp. Najkrajšie možné úseky sú pospájané do celku hodnotného nielen športovo, ale aj jazdecky a esteticky. Preto sa jazdci zúčastňujú v tak hojnom počte a panuje pravá priateľská atmosféra. V západnej Európe sa teší Heroes Legend značnej pozornosti médií, vo Francúzsku obzvlášť.

www.heroeslegend.com

AFRIKA ECO RACE

Na rozdiel od Heroes Legend vznikol pretek ako priamy nástupca Dakaru v Afrike, v jednej chvíli dokonca ako konkurencia. Keď na Argentínskom Dakare nariadili obmedzenie kubatúry do 450ccm, KTM okamžite vyhlásila že sa továrenský tím súťaže nezúčastní a prestúpi do Eco Race. Týmto ťahom samozrejme vydupal odklad rozhodnutia, no zároveň oznámkoval úroveň vtedy už jestvujúcej africkej alternatívy na výbornú.

René Metge, organizátor TransOrientale z Petrohradu do Pekingu neváhal a ihneď po zmene lokality za juhoamerickú zbuchol v 2009-tom pretek v Afrike. Po totožných trasách a dokonca v rovnakom termíne ako Dakar. ASO sa priblblo ohradzovalo do tej doby, pokiaľ nebolo jasné kam sa továrenské  tímy priklonia. Neistota trvala pol roka a až po zúrivej mediálnej kampani bol Eco Race odsunutý na druhú koľaj. Hoci sa pre kolidujúci termín pohybuje v tieni väčšieho a silnejšieho brata, má dostatočný cveng aj počet štartujúcich. Tých býva okolo 70, no na rozdiel od HL prevažujú automobily s bohatým zastúpením kamiónov. Dá sa povedať, že tí čo nemajú na Dakar idú s truckmi sem. Motorkárov štartuje necelá 20-ka.

Zabezpečenie je porovnateľné s Dakarom, aj mastné štartovné. Ostatné náklady v norme a motorkár sa môže zmestiť približne 15 000 – 18 000 €. Kategórie sú opäť klasika: produkčné stroje do 450ccm a nad 450ccm do 700ccm, super produkčné do 450ccm a od 450 do 1300ccm. Môžu štartovať aj quady. Všetci jazdia pomocou roadbooku a jadro rally je položené do mauretánskych pieskov, ako bývalo zvykom v minulosti. Trasu tvorcovia rozložili do 13 etáp bez dňa oddychu, štart je logicky vo Francúzsku a cieľ v Senegale pri Ružovom jazere. Boss každoročne vynecháva maratónske etapy a vyše 5 000 kilometrov servíruje rovnomerne. O majstrovstve tvorcu trate svedčí aj minimum presunov: mnohé etapy sú úplne bez nich, prípadne len s málom zbytočných kilometrov.

Metge sa netají ambíciami rally postupne rozširovať, no vojnu s ASO vyhrať nemôže a športové TV nebudú vysielať spravodajstvo o dvoch Dakaroch súčasne. Preto zostane Eco Race zabetónovaná asi ako rally nákladiakov a bugín s jemnou asistenciou motoriek. Po Dakare je to určite najprofesionálnejšie zorganizovaná rally s otáznikom, aká perspektíva pre motorky sa v nej črtá. Ale jedno je isté: René Metge ako bývalý úspešný pretekár Dakaru z dôb dávno minulých a teda poctivých presadzuje zásady fair-play a zápolenie nie je sprevádzané nepríjemnými zákulisnými udalosťami.

www.africarace.com

INTERCONTINENTAL RALLY

Najmladšia z troch nástupkýň preteku do Senegalu. A najodlišnejšia. Koncom  januára 2013 sa chystá iba 3. ročník.

Pri tvorbe sa výrazne uplatnil český cestovateľský živel (Jiří Vašátko) a rally je z časti z ich kuchyne, hlavný podiel majú ale Španieli, Dáni a Kanaďan. Štartuje sa zo španielskej Almerie, cez Maroko, Západnú Saharu a Mauretániu so zakončením v senegalskom Dakare. Znovu klasické trasy, aj klasická nakladačka kilometrov (niekde pod 6 000). Celkovo čaká na jazdcov 14 etáp bez dňa oddychu.

Zaujímavo je vymyslený spôsob rozdelenia do kategórií a hodnotenie. Motorkári môžu jazdiť buď ako race alebo adventure. Majú síce spoločnú trasu, ale race jazdia ostré etapy aj presuny s časovými limitmi, adventure musia byť na štarte do nasledujúceho rána. Ale pozor! Na hodnotenie sa používa bodový systém – čím neskôr prídete, tým menej bodov. Všetko má svoj dôvod, aj na pohľad čudné body. Pravou príčinou je možnosť aj v prípade privolania technickej pomoci či nedokončenia etapy pokračovať v preteku. Ak sa to stane jazdcovi v race, je preradený do adventure a tam môže pretek dokončiť. Usporiadatelia tým vychádzajú v ústrety úbohým amatérskym jazdcom. Keď si už raz zaplatili, nech majú možnosť trápenia až do konca. Podľa mňa na parádu.

Tiež je možnosť jazdiť celú trasu až k Ružovému jazeru, alebo skončiť ako Lite – čiže iba prvých 6 etáp na území Maroka. Aj Full range class aj Lite class sú osve vyhodnocované. Samozrejme náklady na polovičnú trať sú polovičné a netreba víza.

Ďalšou odlišnosťou oproti iným podnikom je navigácia pomocou GPS. Každý večer dostanú pretekári nahratá kontrolné a prejazdné body a tlačenú mapu k tomu. Kontrolné body musia prejsť s presnosťou 50m, prejazdné sú iba doporučené na lepšiu orientáciu. Jazdec je preto odkázaný na vlastnú predstavu a intuíciu kadiaľ v púšti ísť. Aby sa všetci nepostrácali, majú na motorkách namontované dve zariadenia Spot. Jedno na privolanie zdravotnej pomoci a druhé na technickú pomoc. Zároveň pomocou nich z centrály v Prahe sledujú po celý čas závodníkov a ak niekto zostane stáť na trati špeciálky dlhšie ako 30 minút a neodpovedá na telefón je k nemu automaticky poslaný zdravotník. Dobrý predpis vzhľadom k tomu že sa jazdci môžu pohybovať k cieľu po rôznych trasách a v prípade pádu a bezvedomia mimo predpokladaného smeru môže nastať fatálny problém.

Nízkorozpočtová rally je síce dobre zdravotne a technicky zabezpečená, ale inak od usporiadateľov nečakajte nič navyše okrem ochoty. Jedlo, pitie, preprava, spanie a všetko ostané je vo vlastnej réžii. Aj preto sa zúčastnení zgrupujú a spolu platia doprovod. Hoci je štartovné nízke (full race 1400 – 2400€ podľa termínu prihlásenia), treba počítať s celkovými nákladmi pre motorkára okolo 8000€, možno trochu viac.

Počet zúčastnených sa stále zväčšuje, v ročníku 2013 možno rátať so 70-timi strojmi. Viac ako polovicu tvoria motorky.

www.intercontinentalrally.com

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií