www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

ŠTEFAN SVITKO PO DAKARE 2015

autor: Haro007, 13. 3. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) ŠTEFAN SVITKO PO DAKARE 2015

Števo Svitko je už roky naša enduro jednotka. Svoje jazdecké schopnosti pretavil už neraz do výrazného výsledku na Dakare. Ako jeden z mála dokáže pravidelne podkurovať továrenským jazdcom na úplnej špici a tento rok to nebolo inak.

Haro: Počas ladenia podvozku si chválil pomer výkonu a váhy novej motorky a hlavne jej ovládateľnosť. Nie je malá váha na úkor stability vo vysokých rýchlostiach?

Števo: Motorka je skvele ovládateľná, hlavne obratnejšia ako predtým. Zároveň je k dispozícii viac výkonu a krútiaku s iným priebehom. Stabilita je porovnateľná s predchádzajúcim modelom.

AUTO - DAKAR 2015 PART 2

Haro: Prvé tri etapy si sa pohyboval v denných výsledkoch v prvej dvadsiatky, ale potom si prvú desiatku už neopustil. Zároveň si stúpal v celkovom poradí. Boli nejaké problémy na začiatku?

Števo: Snaha bola od samého začiatku, no nemáme na motorkách raly typu nič natrénované. Preto chvíľu trvá, kým sa dostaneme do tempa. Začiatok Dakaru je ľahký a rýchly, tam strácam hlavne pri odhade dobrzďovania. Motorka vytiahne 175, musím ísť na brzdy nie príliš skoro. Po čase to mám už v rukách a začínam robiť výsledky.

Haro: 8. etapa prebiehala pre teba nádejne. Na konci ale zrýchlil domáci Čiľan, ktorý mal jednoznačne konkrétne terény natrénované.

Štefan: Vedel som o priebežnom vedení v etape, no ku koncu na dobehli dvaja jazdci. Posledný úsek v zjazde z obrovskej duny bol domáci Čiľan tak rýchly, že som sa rozhodol nenasledovať ho. Na ten risk som nemal srdce.

Svitko-27

Haro: Ako hodnotíš trate všeobecne? Mám pocit, že pribudlo rýchlych úsekov a kilometrov a stratili sa typické endurácke terény.

Števo: Dakar je o rýchlosti a nemám pocit o zmene typu tratí. Tento rok bola navigácia úplne ľahká. Nepríjemná a ťažká bola hlavne druhá etapa, inak v pohode.

Haro: Blbosťou bolo hazardovanie so životmi jazdcov na salare po výdatných dažďoch. Ako prebiehala táto etapa od začiatku do konca?

Štefan: Všetci jazdci dúfali, že etapu zrušia. Ráno boli 2°C nad nulou, pršalo a nebolo nič vidieť. Na pláni bez orientačných bodov sme išli na azimut po súvislej vrstve vody. Bol som prvý, komu začala vynechávať motorka. Nakoniec nejako chytila a pokračoval som. Motor a hlavne chladič pokryla škrupina soli, sústava nechladila a motor sa prehrieval a vrel. Na čerpačke všetci dolievali vodu do chladičov. Potom nasledoval objazd salaru po brehu, motorka síce vynechávala, no nejako išla. Našťastie.

Svitko-23

Haro: Posledných 6 etáp si bol na celkovom 5. mieste. Snažil si sa výrazne atakovať priečky pred sebou, alebo si sa viac sústredil na istotu?

Števo: Jazdci predo mnou mali taký náskok, že nebolo možné ich dobehnúť bez vážneho pretekania. Napriek tomu som dosť ťahal za plyn až po 11. Etapu. Tam sme zvolili stratégiu viac na istotu, pretože nebolo možné postúpiť vpred bez výrazných udalostí. Samozrejme sa vždy môže vyskytnúť chyba či vypadnutie súpera, vieme ako pred rokom vypadol Barreda z druhej pozície.

Haro: Aká bola posledná etapa po daždi?

Števo: Štartovali sme do sucha od konca poradia, asi od 60. Kilometra pršalo. Súperi vyjazdili vážne drážky, boli sme úplne zašpinený ako po blatovom kantráči. Mnohí nevedeli na blate jazdiť a ťahali nohy po zemi. Osobne som nikam neletel, nebol dôvod. Preto ma prekvapilo, že som tesne druhý za Ivanom po pohodovej jazde.

Svitko-29

Haro: Mala motorka výrazne horšie parametre ako továrenské stroje? Musel si opäť nedostatky stroja nahrádzať bojovnosťou?

Števo: V tom to nie je, továrenské stroje sú mierne ľahšie a výkonnejšie. Rozdiel je v množstve natrénovaných kilometrov. Títo pretekári zbierajú počas celej sezóny skúsenosti a dáta. Všetko dohromady zužitkujú na Dakare. Tam hľadaj príčiny v rozdieloch.

Haro: Ako to bolo v ročníku 2015 s pádmi?

Števo: Našťastie nič vážne, iba zo dva krát motorka okolo nohy, inak nič.

Svitko-28

Haro: Skús vysvetliť, čo robí Barreda zle, že vždy napriek rýchlosti pohorí.

Števo: Je síce najrýchlejší, no nešetrný k technike a jazdí bez jasnej stratégie. Vždy sa rozbije, prípadne zablúdi. Napriek skúsenostiam ich nevie stále využiť. Pokiaľ sa neskludní, nevyhrá.

Haro: Vylepšili Hondu nejako výrazne? Pred Dakarom mali veľmi veľa rečí.

Števo: Zrejme veľmi nie, iba zbytočne tlačia na jazdcov a tí robia chyby. Motorka je kratšia, menej stabilná, no obratnejšia v technických častiach. Ale celý humbuk okolo Hondy škodí jej samej, hlavne zaťažuje pretekárov.

Haro: Oproti minulému roku zle pochodila Yamaha (10. Pain) a Sherco (25. Duclos) tiež zaostalo za očakávaním.

Števo: Ono nie každý rok sa darí, tiež pribúdajú noví jazdci. Naozaj Yamaha aj Sherco zaostali za očakávaniami a veľa vody nenamútili.

Svitko-25

Haro: Máš nádej v ročníku 2016 na lepšiu techniku?

Števo: Určite chcem kúpiť motorku novú, podľa možnosti s vylepšeniami z fabriky. Pokiaľ peniaze dovolia, budem mať model 2016 určite.

Haro: Ako si spokojný s Marošom Kubačkom a so Zlatkom Novosadom?

Števo: Obaja vytvorili ten najlepší tím, s akým som kedy na Dakare bol. Všetko vzorne zvládali, z mojej strany neboli žiadne povinnosti v bivaku. Hlavne vládla skvelá atmosféra, dôležitá súčasť psychiky pretekára. Určite do budúcna chcem tento stav udržať, chalani boli skvelí!!!

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií