www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Quo vadis Dakar II.

autor: Haro007, 2. 12. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Quo vadis Dakar II.

 

Ubehol necelý rok a motoristickí priaznivci opäť upierajú zrak k Južnej Amerike. Skúsme si rozanalyzovať, čo čaká pretekárov a fanúšikov na Dakare 2018.

Najprv zo zákulisia. ASO, čoby majiteľ obchodnej známky „Dakar“ pristúpil na sebareflexnú terapiu. Napomohol tomu zo športového hľadiska katastrofálny ročník 2017. A ten sa nesmie zopakovať. V roku 2018 je totiž 40. výročie Dakaru a tak každý očakáva podobný nášup, aký sa pri výročných Dakaroch zvykne udiať. Zároveň marketingové oddelenie zúrivo komentovalo pokles jazdeckého záujmu na historické minimá.

Na jarnom predsezónnom zasadaní, tesne po Dakare, prebehli dosť nepríjemné debaty medzi vedením FIM a továrňami ohľadne smerovania Dakaru. Tu sa totiž vopred chystajú podmienky na nasledujúci ročník, varí sa zákulisný guláš a fabriky potrebovali aspoň nejaké predbežné špecifikácie na smerovanie vývoja motoriek. Týkalo sa to hlavne KTM a Hondy, obe značky majú zbrusu nové prototypy. Zadefinovanie síce neprebehlo, no prísľub návratu ku klasike v rámci možností nastal.

epa03543432 Brazilian Jean Azevedo in action during the thirteenth stage of the Rally Dakar, between Copiapo and La Serena, Chile, 18 January 2013. EPA/FELIPE TRUEBA

V januári tohto roku sme boli svedkami jednostranne namotanej Dakar rally, kedy si staviteľ tratí Marc Coma musel vystačiť s výsostne nevyhovujúcimi lokalitami. Absentovali duny a Bolívia hrala príliš veľkú úlohu. To všetko mohlo zafungovať len za ideálnych možností. Samozrejme, nastal pravý opak a z Dakaru 2017 sa odpretekalo necelých 3.000km. Viac dávame každoročne na Intercontinental rally kua. Ostatnú nádielku kilometrov tvorili presuny. Dôvodom bolo nestále počasie v kombinácii s terénmi, nezjazdnými počas dažďov, vysoké teploty v Argentíne a naopak nízke v Bolívii. Najviac však všetkých (jazdcov aj divákov) nahneval nedostatok piesku, dún a polopieskových šotolín. To sa má o mesiac zmeniť.

Po prvý raz nebude Peru povinnou jazdou, ale záchrannou barličkou Dakaru. Lima je naviazaná na dunové polia, pokračujúce v izolovaných oblastiach pozdĺž pobrežia Pacifiku smerom na juh. Práve tu sa odohrajú prvé etapy dobrodružstva a jazdci neskrývajú nadšenie nad týmto faktom. Peru je dosť na severe, blízko k rovníku a teploty zrejme potrápia pretekárov. Potom trasy nakrátko vystúpajú do studenej Bolívie, no nie nadlho. Zima, vlhko a vietor budú znepríjemňovať rally iba na dvoch celých etapách a na dvoch polovinách pri príjazde a odjazde. Po zjazde na východnú stranu Ánd čakajú na celý cirkus najprv typické horské terény a potom údolné etapy na predhoriach v šialených teplotách.

Čile s púšťou Atacama nie je možné plnohodnotne nahradiť, ale dohoda s ASO sa zatiaľ nečrtá ani náhodou. Preto náhradné riešenie v plnej miere využíva jediné možnosti v plnej miere. Vlastne celá prvá polovica až po oddychový deň sa ponesie v klasickom duchu. Klasický bude aj blbo zvolený oddychový deň vo vysokých nadmorských výškach Bolívie, no toto nešlo inak zorganizovať. Druhá polovica v typickom juhoamerickom podaní bude o výdrži, pretože 14 plnohodnotných etáp dostane mnohých na hranu. Otázkou zostáva skutočný pomer časoviek a presunov, v posledných rokoch viac jalový. Uvidíme, či v rámci štatistík zahrnú do ostrých kilometrov aj tzv. neutralizačné úseky dlhých etáp, teda trasy medzi dvomi časovkami s prísnym časovým limitom, ale s režimom ako v časovke (hlavne ohľadne podpory a pod.).

V samotnom formáte pretekov nastali iba symbolické zmeny. Prebierky v Le Havre usporiadatelia zamerali na bežné kontroly, prísnejšie snáď iba v prípade zapojenia elektroinštalácie na sledovací Sentinel a podobne. Prebierky v Peru by rovnako nemali prekvapiť. Tiež sú voľnejšie pravidlá ohľadne sprievodných vozidiel na trati, registrovaných ako pretekárske. Na ostatné si musíme počkať do januára 2018. Dúfam, že nebudem musieť  metať hromy blesky na očakávaný sviatok rally. Uvidíme, do akých extrémov poženú orgas štartové pole a čo vypláva na povrch počas Dakaru 2018. Pri významných ročníkoch (tuším 20. výročie) naordinovali maratónsku troj-etapu s dĺžkou takmer 3.000km a nočnou vsuvkou. Vtedy púštna búrka „chuťovku“ iba vylepšila a jazdcov zberali po púšti ešte týždeň po dátume prejazdu. Tak sa nechajme prekvapiť.

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií