www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Ondrej Klymčiw po Dakare 2015

autor: Haro007, 3. 3. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 2) Ondrej Klymčiw po Dakare 2015

Laickej verejnosti nie veľmi známy jazdec, no medzi odborníkmi veľká nádej – tak by sa dal charakterizovať mladý a talentovaný pretekár z Čiech pred Dakarom 2015.

Najúspešnejší motorkár z Čiech, 20. celkovo a obrovské prekvapenie – to je zase charakteristika po Dakare 2015.

Haro: Začneme od techniky. Štartoval si na tom najlepšom, čo môže súkromník dostať do rúk. KTM 450 Rally Replica so vstrekom, s dobrými palivovými mapami a 52mm WP vpredu a s Traxom vzadu. Ako si bol spokojný?

Ondrej: Pred pretekom som bol na vážkach, či bola moje voľba dobrá. Na tréningoch doma sa mi zdala karburátorová verzia o niečo lepšia. Nakoniec v Južnej Amerike som bol rád, že mám novú striekačku. Motorka mala lepšie parametre a výkon a aj vylepšenú ovládateľnosť.

Haro: Spoľahlivosť hrá na rally rovnakú úlohu ako podvozok a výkon. Máš poznatky v tomto smere? Skús špecifikovať jednotlivé vlastnosti KTM.

Ondrej: Motorka nemala žiadne poruchy vážneho charakteru, takže je v ťažkom preteku fakt spoľahlivá. Motor mal viac výkonu. Spodok a stred sú porovnateľné s karburátorom, ale vyšších otáčkach mala navrch. Okrem toho má nový motor 6 kvaltov, preto je využitie výkonu lepšie dávkovateľné. Dôležitý je tiež poznatok o spotrebe: tá je o asi 20% nižšia oproti pôvodnému motoru a netreba na trati tak sledovať množstvo paliva v nádržiach.

Geometria doznala určité zmeny, zlepšila sa ovládateľnosť vo všetkých režimoch. Akurát v extrémnych rýchlostiach sa mi karburátorová KTM zdala mierne stabilnejšia. Podvozok stíhal ukážkovo.

klymciv-09

Haro: Ako vypadala motorka po prejazde salarom v Bolívii?

Ondrej: Mechanik motorku po etape poriadne umyl a riešil hlavne elektriku. Osobne v etape som nemal problémy so základnými funkciami, hoci externú elektriku vypálilo. Preto som poslal Karla do KTM centra pre komplet kabeláž a zapaľovanie, no priniesol iba 6 konektorov. Proste pre všetkých nemali, nik s takouto etapou nerátal.

Všetko čistil a pripravoval až do rána, iba som sadol na motorku s tým, že je všetko v poriadku. Až na konci Dakaru mi povedal, ako dostala motorka na frak. Našťastie, tým nebol dôvod byť nervózny v pohode som mohol odpretekať.

Okrem toho som v bivaku maratónskej etapy poriadne vyčistil chladič od blata a aj na tankovačke provizórne ešte raz. Motor nemal tendenciu prehrievať sa, v salare rozhodovali detaily, či motorka prežije alebo nie.

Haro: Takže pôjdeš na nej aj v roku 2016?

Ondrej: Určite KTM neopustím, no skúsim kúpiť model 2016. Snáď sa podarí dotiahnuť veci do konca a dostať polotovárenský motor s lepšími charakteristikami.

klymciw-15

Haro: Prejdeme k súťaži. Na rozdiel od iných krajanov si pristupoval k príprave svojsky a podľa mňa správne. Okrem jazdenia, kondície a podobne si hlavne piloval navigáciu a ostrú jazdu pod tlakom na množstve navigačných rally. A pridám, že s úspechom.

Ondrej: Naozaj som prípravu na Dakare zužitkoval na 100%. Tréneri skutočne odhadli, čo ma čaká a stanovili výborne stratégiu. Teda prvý týťdeň jazdiť v kľude, zvyknúť si na motorku a prispôsobiť sa rytmu preteku. Až v druhej polovici viac vziať za plyn, no neriskovať a prísť do cieľa.

Veľa radami pomáhal Ivan Jakeš. Vyhlásil, že na začiatku sa všetci budú naháňať za sekundami a nakoniec stratia hodiny. Že kto mi dá na začiatku minútu, tomu dám na konci rally štvrť hodinu. A bolo to tak.

Za plyn som ťahal samozrejme v prvej etape, pre štart do tej druhej. Inak usporiadatelia pristupovali v rámci preferencií k poradiu na štarte svojsky. Darmo som prišiel do cieľa na 20. mieste, na druhé ráno ma pustili na štart až ako 30-teho. A zase bolo nutné v prachu všetkých predbiehať…

Z Dakaru si prinášam veľa praktických skúseností a tie zužitkujem v príprave.

Haro: Na Dakare si, predpokladám, nemal vážnejšie problémy s navigáciou…

Ondrej: Navigácia je na Dakare oproti európskym rally úplne jednoduchá, až školácka. Nijaké chytáky neboli, za dva týždne som blúdil snáď 4-5 minút. To je prakticky nič. Ale aj pokiaľ viedli predo mnou stopy jazdcov, vždy som kontroloval trasu podľa roadbooku. Lebo aj špička jazdcov môže zablúdiť.

klymciw-13

Haro: Ako si bol v nabitej konkurencii jazdecky? Od začiatku si totiž podával veľmi vyrovnané výkony a bolo Ťa vidieť okolo prvej dvadsiatky. Takže si dával na frak úplnej väčšine amatérov na súťaži.

Ondrej: Tí najlepší majú obrovský najazdený objem, tým pádom viac skúseností. Top 10 sú fakt čertovsky rýchli, ale zostatok ani veľmi nie. Skôr sa ľahšie a s prehľadom orientujú, prípadne sú preferovaní pri štartoch, ako som spomenul. Veľa je o šťastí, či mu niekto práši do cesty, prípadne v akej skupine sa aktuálne pohybuje.

Dávam na prvé miesto skúsenosti a jazdeckú vyzretosť.

Haro: Vyplynuli nejaké špecifiká na prípravu z Dakaru 2015, alebo to čo robíš stačí? Myslím objemom aj typom.

Ondrej: Samotný pretek bol o rýchlosti oproti kratším rally. Samozrejme nechýbali aj pekelné technické pasáže, kde bolo potrebné dávať pozor na relatívne ťažkej motorke. Veľa vypaľovákov znamenalo aj veľa jazdy 4-5-6 a tak dokola. Maximálku zaznamenalo GPS 175 km/h. Našťastie je Dakar dobre strážený a bezpečný, preto otvoriť plyn nie je problém.

Z toho vyplývajú určité špecifiká do prípravy na nasledujúci ročník. Musím zvýšiť objem tréningu a nepodceniť ročník 2016. Na motorke som sa cítil veľmi dobre, čo znamená dobrý smer prípravy.

Haro: Mal si dobre pripravený tím, fungoval v ohni pretekov tak ako mal?

Ondrej: O všetko sa staral vzorne otec a Karel Scheder. Od stravy, cez techniku, oblečenie, pitný režim, až po komunikáciu a podobne. Spali denne 3-4 hodiny, niekedy nič, no všetko klapalo úplne perfektne!

Haro: V druhom týždni si výrazne vystúpal poradím. Vtedy únava, poruchy a nepozornosť výrazne riedia štartové pole. Ako si bol na tom Ty?

Ondrej: Na týždenných pretekoch mi trvá niekoľko dní, pokiaľ sa rozbehnem na maximum. Na dvojtýždennom Dakare aj z hľadiska stratégia, aj z môjho osobného hľadiska, som prvý týždeň jazdil opatrnejšie. Zároveň musím povedať, že som sa necítil tak pohodovo ako v druhej polovici. Druhý týždeň išlo všetko lepšie, viac som vládal. Naplno som vlastne závodil 3 dni po oddychovom dni, na konci bolo zase potreba zvoľniť a strážiť výsledok. Pretože 20. pozícia znamenala veľa a chcel som ju kontrolovať a udržať.

klymciw-11

Haro: Páčil sa Ti Dakar oproti ostatným súťažiam, je naozaj pre nováčika taký príťažlivý?

Ondrej: Je to obrovský závod, neskutočná organizácia a atmosféra. Proste nádherná súťaž. No sklamalo ma vyhlásenie výsledkov, kde sa zišlo snáď iba 1000 divákov. Inak na trati sme stretali veľké davy.

Haro: Ako prijali Tvoje viac menej očakávané výkony jazdci – krajania? Pred súťažou asi nemali vysokú mienku o drzákovi, ktorý po iba dvoch rokoch prípravy má neskromné ambície?

Ondrej: Začnem trochu od konca a všetci pochopia. V bivakoch sme boli vždy buď vedľa Ivana alebo vedľa Štefana. Výborne si rozumieme a so Slovákmi som sa bratal viac ako s krajanmi. A Ivan sa ma výrazne zastal po mediálnom hlúpom obvinení z „nepomohnutia“ práve jemu.

Zase Štefan vyhlásil, že pred pretekom by na mňa nevsadil ani 5 korún a že je rád o opaku. Beriem to ako vyznamenanie.

S našimi jazdcami na pivo asi nazájdem. Ako povedali Slováci: „Príliš rýchlo si vyrástol na úspešného!“

Haro: Médiá v Čechách zo začiatku iba s rozpakmi písali o Klymčiwovi na Dakare. Až v poslednej tretine sa všetci, ako na povel, začali posierať z úspešného nováčika. Trochu slizké, no nakoniec Ťa predsa vzali na milosť…

Ondrej: Tak to bola kapitola sama o sebe. V priebehu roku 2014 som mal zaujímavé výsledky na špičkových rally. Po poslaní informácie o úspešnom umiestnení, prípadne o príprave na Dakar 2015 si nik nedal námahu ma maily ani odpovedať.

No zrazu po dobrom výsledku chcú všetci rozhovor, hlavne tí, čo ma pred pol rokom úplne ignorovali. Ale priority počas preteku boli pretekať a nie rozdávať rozhovory, kedy sa komukoľvek zachce. Tiež po návrate mám povinnosti, rodinu, hlavne malého syna a samozrejme tréningy. Pozvaniam nie je konca, no mnohí sa chcú hlavne priživiť a nie seriózne poinformovať.

klymciw-16

Haro: Budeš trénovať aj nejakými továrenskými jazdcami, prípadne budeš pokukovať po polotovárenskej podpore?

Ondrej: Príprava bude obsahovať motokros, enduro a aj rally. V apríli chcem ísť na 14 dní do Grécka a tiež jednám s jedným továrenským tímom o spoločnej príprave.

Haro: Na akých rally Ťa ešte uvidíme v roku 2015?

Ondrej: V lete určite Sardínia, ktorá je súčasťou seriálu majstrovstiev sveta v rally. Bohužiaľ termín koliduje s Albániou. Potom absolvujem aj Serres Rally v Grécku v septembri, Merzouga Rally v októbri a podľa peňazí aj Oilybia Rally, tiež v Maroku.

Možno kratšie balkánske bulharské a rumunské rally, záleží od termínov. Musím proste naplniť objem plánovaných ostrých kilometrov.

Haro: Predpokladám, že tím sa bude točiť okolo Teba a nebudú pribúdať ďalší jazdci na motorkách?

Ondrej: S tímom Barth vypršala zmluva na konci januára a nebola predĺžená ani jednou zo strán. Budem pokračovať v sezóne 2015 vo vlastnom tíme pod mojim menom, bez rozširovania sa, prípadne spájania s inými. Tak sa môžem bez bočných tlakov viac venovať pretekaniu a tiež dokázať oddanosť stabilným partnerom. Sprievod a tréneri tiež zostávajú.

Haro: Na koniec, ako zdravotný stav?

Ondrej: Nuž chodím na magnetickú rezonanciu chrbtice, tiež ľavé koleno je dosť rozbité. Telo samozrejme utrpelo samotným pretekom, ale hlavne v Bolívii som mal blbý pád vo vysokej rýchlosti s následkami. No aj Ivan jazdil s nepríjemným zranením a na konci ako zrýchlil!!! Proste musím dať telo dokopy a začať naplno s prípravou.

Haro: Tak držím palce a blahoželám k skvelému výsledku. Lebo som Ti zabudol zagratulovať. 20. miesto celkovo, 2. miesto medzi nováčikmi stoja za zmienku!

Ondrej: Ďakujem!

klymciw-17

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií