www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

OiLibya Rallye du Maroc 2014

autor: Haro007, 9. 10. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) OiLibya Rallye du Maroc 2014

Goncalves, Coma, Przygonski, Lopez, Sunderland, Barreda, Rodrigues, Viladoms, Pain, Faria, Botturi, Pedrero, Sanz, Israel, Walkner, Duclos…takéto hviezdne obsadenie na marockej rally býva proste zvykom. Po absencii Rally Faraónov v jesennom termíne zostáva jazdcom a hlavne továrňam jediný ostrý preddakarský test – Maroko. Juhovýchodný cíp krajiny ponúka jednu z najrôznorodejších púštnych krajín sveta. Na relatívne malej ploche je všetko, čo možno od Sahary očakávať. Tým pádom má oblasť punc dokonalej destinácie pre tréning pred januárovým vrcholom sezóny.

viladoms-01

Okrem záverečných bojov vo svetovom seriály croos-country továrne s komplet tímami skúšajú posledné výmysly inžinierov a sledujú výkonnosť svojich jazdcov. KTM, Honda, Yamaha a Sherco testujú a dolaďujú továrenské špeciály v ohni preteku.

coma+sunderland

Erfoud je známym bivakom rôznych rally a aj tentoraz ho usporiadatelia zvolili ako miesto prebierok a štartu. V 1. etape vyrazili pretekári po krátkom presune na 275km meranú etapu. Na začiatok kamene, potom kultové duny Erg Chebbi, bez ktorých si nemožno predstaviť žiadnu súťaž v Maroku.


Najrýchlejšie vypálil Barreda a dokázal udržať tempo počas celej etapy. Výborne mu sekundoval Chaleco Lopez, no nakoniec nabral stratu 10´. Coma vcelku bez problémov pustil pred seba Goncalvesa a z tretieho miesta kontroloval situáciu. Smolu mal Sunderland s navigáciou a Duclos s palivovým čerpadlom.

goncalves+barreda

Aj 2. etapa začínala v Erfoude a trať otváral najrýchlejší z predošlého dňa Barreda na novej Honde. Tentoraz trasy viedli zväčša po piesku v dunách a na rýchlych pistách. Barreda znovu nezaváhal a predviedol špičkový výkon. Goncalves riešil technické preblémy na navíjaní radbooku a strácal drahocenné munúty. Jeremias Israel, nová posila Hondy, tak siahol na druhé miesto a Coma, ten starý lišiak, všetko pozoroval zozadu. Jeho hlavný súper Goncalves stratil a zaostával o vyše 7 minút.


Na začiatku 3. dňa vyhlásili orgas penalizáciu Barredovi za prekročenie rýchlosti v obývanej oblasti v predošlom dni. 30 trestných minút mu skomplikovali pozíciu vo výsledkovej listine, no nevzali mu chuť pretekať. A diali sa veci. Nasratý Barreda nedal nikomu šancu, výborne navigoval ako prvý doletel do cieľa. Po orientačne náročnom začiatku sa trate otvorili a rýchlosť obmedzovalo iba množstvo nerovností na púšti. Zrejme Honda naozaj stroj značne vylepšila, pretože druhý Goncalves tiež sedlá okrídlený stroj. Ten druhým miestom predstihol Comu a dostal sa do celkového vedenia. Naopak Coma mal zlý deň, spomínal na pád spred dvoch rokov na rovnakej ceste. Vtedy to odniesla kľúčna kosť a následný Dakar neabsolvoval. Sunderland zachraňoval česť KTM tretím miestom v etape. Cieľ bol v Zagore, ďalšom kultovom meste Maroka.


Prachové duny a pisty Erg Chegaga vždy zamotajú celkovým poradím. Barreda mal ťažkú úlohu prvého štartujúceho do etapy. V navigačne a technicky náročnej časovke skončil piaty, no odstupy neboli medzi pretekármi veľké. Coma využil ťažkú pozíciu Barredu a etapu vyhral, tiež poskočil do čela klasifikácie. Barreda, Goncalves a Sunderland prišli do cieľa v skupine, pričom Goncalves bol na bývalého kolegu z Hondy Sunderlanda značne nasrdený. Nik nevie prečo.

laia sanz-02

Náskok vyše minúty Comu pred Goncalvesom veľa neznamená, tretí Sudeland stráca 11´, štvrtý Rodrigues 16, rovnako ako druhý dych chytajúci Lopez.


Piata etapa nebola najdlhšou vzdialenosťami, no najviac trvala časovo. Aj víťaz mal priemer iba 71km/h, pričom bežne býva okolo 90km/h. Terény zovreté v úzkom koridory vyžadovali veľa síl a opatrnosti. Náročný terén poslal nepríjemne k zemi Goncalvesa a pretek vzdal. Barreda využil štart z 5. miesta a pretavil výhodu do etapového víťazstva. O prekvapenie sa postaral druhý v cieli Juan Pedrero na Shercu, tretí dofičal znovuzrodený Rodrigues na Honde.

Marc Coma uviedol na margo malých jazdných priemerov, že terény obsahovali veľa technických pasáží a vyžadovali maximálne sústredenie. Smolný pád Goncalvesa ho predčasne urobil majstrom sveta v cross-country a preto neriskoval. Ôsme miesto 7´za Barredom stačí na zachovanie dekóru, hlavný cieľ CC sezóny Španiel splnil.

rally-02

Posledná 6. etapa merala asi polovicu z obvyklej nádielky denných kilometrov a bola rýchla. Znovu hviezdil Barreda pred Suderlandom a Fariom. Coma v pohode kontroloval situáciu a 7. miesto stačilo úplne na všetko.

Celkovo v Rally du Maroc 2014 zvíťazil Marc Coma na KTM pred výborne finišujúcim Samom Sunderlandom na KTM a Helderom Rodriguesom na Honde. Najrýchlejším jazdcom, ale penalizáciou zrazený v poradí nadol, je celkovo 4. Joan Barreda Bort na Honde. Dobre zajazdila Laia Sanz na Honde, celkové 10. miesto je pred Dakarom 2015 sľubné a miesto v továrenskom tíme nezískala náhodou. Predstihla aj novú nádej KTM Walknera. Majstom sveta rally seriálu je Marc Coma.

Čo ukázala rally v skutočnosti? V prvom rade vážny a pokračujúci úmysel Hondy konečne Dakar vyhrať. Ich technika dokazuje spoľahlivosť a dokonca aj technický náskok pred konkurenciou. Ale KTM nezaspala na vavrínoch a jej motorka s výborným rámom a motorom bude v dobrých rukách silnou zbraňou. Veľa závisí od tratí na Dakare 2015, v Maroku sú predsa len odlišné. Zároveň je viditeľná snaha o stavbu profilu etáp jednoznačne vyhovujúcich pre stroje do 450 kubíkov.

Yamaha a Sherco môžu prekvapiť etapovými umiestneniami, no do hlavného duelu KTM kontra Honda veľmi zrejme nezasiahnu.

Text: Haro, foto: internet

() - 10-MOTO_FIM_OFFICIEL_FINAL.pdf

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií