www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Motorky Dakaru 2013 – 2. diel

autor: Haro007, 31. 10. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Motorky Dakaru 2013 – 2. diel

Husqvarna

Husqvarna TE 449 RR je zvláštnym továrenským špeciálom. Na prvý pohľad vidieť príbuznosť s ľahkým endurom, no spoľahlivosťou a jazdnými vlastnosťami asi robí ostatným vrásky na čele a Barreda a spol. si vo veľkom štýle brúsia zuby na Dakar 2013.

Jednovalcový motor je kombináciou Huskového a Bavorového endura. Zostal spoľahlivý, ľahký a výkonný, vypadá skôr ako motokrosové čudo. Dá sa povedať že príprava na Dakar 2013 obsahovala hlavne vylepšenia na hnacom agregáte. Trubkový rám mierne spevnel, zadná vidla dostala inú charakteristiku a sekundár je v osi zadnej kyvky. Klasikou je vodné a olejové chladenie, naopak špecialitkou airbox a malá enduro nádrž vpredu a mohutná 20 litrová nádrž vzadu. S prednou vezie motorka spolu 29 litrov benzínu. Samozrejme germánsky vlastníci značky osadili do podvozku WP-čka, tu Taliani nemajú šancu.

Vzdušná a pritom trvácna konštrukcia váži prázdna cakom pakom iba 116 kilov, čo je ukrutne málo. Zatiaľ nie je v predaji pre súkromných záujemcov. Do motorky sú vkladané veľké nádeje a očakávania ako možného priameho a najvážnejšieho konkurenta KTM na Dakare 2013.

Jincheng

Čínsky výrobca skúša pravidelne účasť na Dakare, zatiaľ v pozícii úsmevného exota. Motorka je so „silným japonským duchom“, jednoduchšie povedané skopírovaný motor aj rám. Jedni hovoria o vzore v Honde, iní zase v Yamahe. Kópia zatiaľ neohuruje vzhľadom, výkonom ani trvácnosťou.

Vraj na poslednom Dakare sa v ráme objavil produkčný nedobre zamaskovaný motor Yamahy. Tak či onak, Citróni sa nevzdávajú a pri ich húževnatosti sa môžeme rokmi dočkať prekvapenia. Lebo o čom rozhodne Ústredný výbor komunistickej strany to predsa PLATÍ!!!

Kawasaki

Symbolická účasť zeleného výrobcu je skôr recesistická súkromná záležitosť a dané prestavby kusovky vyrobené doma v garáži. Kawasaki sa neangažuje ani náznakom a nie sú šumy o podobných snahách do budúcnosti. Pokiaľ boli povolené veľké motory tak sa dalo hovoriť o tichej továrenskej podpore, dnes je to skôr mlčanie.

KTM

Asi najznámejšia off značka, uvelebená na Dakare poslednej dekáde ako kráľovná púští. Zároveň jediný špeciál v pravom slova zmysle, ktorý nevzišiel koncepčne z produkčnej motorky ale z iného špeciálu.

Po nečakanom zákaze motorov nad 450ccm najviac protestovala KTM. Samozrejme, veď jej špeciál 690 (vlastne jediný tohto druhu v poli) prinášal neprerušený rad úspechov. Preto nečudo že mladší súrodenec sa podobá na predchodcu. Továreň dosť rýchlo postavila zmenšený priehradový rám s prepákovanou kyvkou, s kapotážami a s nádržami, nemala však vzhľadom k vyššej váhe zodpovedajúci enduro motor. Preto narýchlo siahla po motokrosovom agregáte s upravenou charakteristikou a zostala pri karburátore. Po prvej sezóne bol čas na úpravy a prevodovka má vraj konečne 6 rýchlostí, no o spoľahlivosti veľkého 690-kového motora môže zatiaľ akurát snívať.

Motorka s nezameniteľným dizajnom vezie 35 litrov paliva a váži prázdna suverénne najviac – 137kg. No jej robustná konštrukcia, a jazdné vlastnosti robia z nej aj pri cene 30. 000€ s DPH žiadaný tovar dostupný pre amatérskych jazdcov.

Rieju

Malá španielska továreň nemá ambície v hlavnej kategórii, úspechy žne v triede Marathon – pretekanie bez asistencie s minimom údržby. Preto sa podieľa na stavbe rally špeciálov, ale so zabudovaným motorom Yamaha sa nedá hovoriť o čisto továrenskom projekte.  Aj o špeciáli možno diskutovať, skôr ide o prestavbu pod krídlami Rieju. Napriek tomu je značka pravidelnou súčasťou najťažšieho preteku a veľké percento motoriek príde až do cieľa a to je reklama nad reklamy.

Sherco

Fabrika vyrábajúca trialy sa do endúr pustila až v 2004-tom a o päť rokov neskôr mala tú drzosť zúčastniť sa na Dakare na 250-ke! Motorka pretek dokončila. Po športových úspechoch, eteblovaní sa na trhu a po stanovení objemu na Dakare do 450 prišla pravá šanca. Enduro 450-ka malo vychytané muchy a poslúžilo na rally základ. Dnes je pripravená v prípade šťastia nadviazať na vlaňajší Verhoevenov úspech v podobe 2 pódií a celkovo 15. miesta. Má tomu napomôcť skúsený usmievavý černoško Alan Duclos, matador rally pretekov.

Továreň ponúka kit aj špeciál. Ten druhý disponuje úplne novým rámom, užšou stavbou a vylepšeným motorom. Oproti minulému ročníku je snaha o eliminovanie detských a zbytočných chýb motorky prejavujúcich sa hlavne na kokpite a kapotážach. Presné technické parametre a cenu nepoznám, iba približnú váhu schudnutého stroja – cca 135kg.

 Yamaha

Yamaha po zákaze ťažkých dvojvalcov už nikdy nepostavila plnokrvný špeciál ála SuperTenere, no z Dakaru nezmizla. Postaral sa o to jednovalec 450, podporovaný továrňou ako variant bežného endura. Yamaha je známa spoľahlivosťou WFR-iek a hlavne s Fretignem v sedle vyhrávala najčastejšie technicky náročné etapy. Po zavedení náhonu na predné koleso ukazoval chrbát konkurencii hlavne v dunách Mauretánie.

Aj po predpísaní 450-tok sa postoj továrne nezmenil a fabrický tím nesedlá jednoúčelovo vyvíjané motorky, ale polotovárne prestavby. S takým náradím sa dá pretekať, celkové víťazstvo však uchmatnúť nie. Napriek tomu je Yamaha najčastejšie cieľom kitových prestavieb a úspešnosť v dojazdoch do cieľa môžu ostatné značky závidieť.

Nový model 2013 predsa len viac smeruje k špeciálu ako takému. Okrem klasických potrebností vo forme 4 nádrží, kapotáží a podobne sa konečne vraj výraznejšie siahlo na motor. Pretože jazdci síce vždy chválili trvácnosť celku, ale v pieskových pasážach chýba motoru výkon a degraduje tak úsilie jazdcov o level nižšie.

Text: haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií