www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Motorky Dakaru 2013 – 1. diel

autor: Haro007, 26. 10. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 6) Motorky Dakaru 2013 – 1. diel

Kedysi boli dakarské špeciály vzorom pre masovú výrobu, dnes naopak produkčné stroje predstavujú základ rally špeciálov. Pozrime sa ako jednotlivé továrne zvládli náročnú úlohu, prípadne koľko úsilia investovali do výkladnej skrine off moto športu s menom Dakar 2013.

Aprilia

Aprilia RXV 4,5 Tuareg Rally Replica je krásny stroj vyčnievajúci z bežnej koncepcie konkurenčných strojov. Vznikol ako jediný skutočný továrenský špeciál do 450ccm v predstihu skôr ako boli zakázané väčšie objemy a hlavným zberačom úspechov sa stal Chaleko Lopez atakujúci pravidelne v rally vrcholné priečky. V čase vládnutia KTM 690 si Aprilia už mohla postaviť na štart plnohodnotný stroj schopný konkurovať silnejším rivalom. Stačili mierne zmeny trasy s obtiažnejšími úsekmi a zrazu sa všetko ukazovalo v inom svetle.

Srdcom motocykla je 5-kvaltový dvojvalcový V-motor s uhlom 77° známy z endura RXV. Na ráme bola mierne zmenená geometria s dôrazom na stabilitu vo vysokých rýchlostiach a kritické miesta prešli spevnením. Samozrejmosť predstavujú Ohlinsy vpredu aj vzadu, zvláštne tvarované Arrowy a hlavne dakarské kapotáže a nádrže. Tie sú hliníkové s celkovou kapacitou 35 litrov. Karbónová kapotáž nesie dve svetlá po bokoch, tým je motorka rozoznateľná na diaľku. Mohutný vodný chladič dopĺňa aj olejový. Celková váha prázdneho stroja je iba 120kg, čo so živým motorom dáva zaujímavé dynamické vlastnosti.

Motor je opradený povesťami o problematickej a zložitej údržbe na Dakare, ale zase v pretekoch sa ukazoval ako spoľahlivý. Skutočnú spoľahlivosť, ale ukážu až motory určené pre bežných súkromníkov, nedisponujúcich starostlivosťou porovnateľnou s továrnou. Je známe iba toľko, že množstvo dielov je oproti štandardu zamenených za kvalitnejšie a niektoré majú odlišnú konštrukciu.

Momentálne predajcovia ponúkajú aj verziu pre súkromných jazdcov za 35 000€ s DPH, prípadne kit na prestavbu vrátane dielov do motora za 16 000€. Podľa mňa dosť divoké ceny.

Beta

Beta 450 RR Atacama Rally nie je plnohodnotným továrenským špeciálom. Je vlastne prestavbou s materskou podporou fabriky, no kvalitou nijak nezaostáva. Celý koncept 6-rýchlostného jednobuchu je taliansky, továreň upravuje iba motor.

Rám bol lokálne vystužený a motor s chladením voda/olej prešiel s úpravami zabezpečujúcimi vyšší výkon pri zachovanej spoľahlivosti. Airbox a filter poputovali pod sedačku medzi predné nádrže (2x 11,5 L). Tie pojmú spolu so zadnými (2x 6 L) 35 litrov paliva a všetky sú z hliníku. Množstvo dielov je karbónových, kevlarových, osvetlenie LED a stroj vraj ovešali rôznymi vylepšeniami. Motorka sa prestavuje na zákazku a či predstavuje vážnu konkurenciu špeciálom neviem. Celková váha cca 125kg a neznáma cena veľa zákazníkov asi nepritiahnu.

BMW

BMW G 450X Rally a Husqvarna Rally sa líšia vlastne iba v tom, že Huska je továrenský špeciál a Bavor kitová prestavba dostupná pre súkromných jazdcov. Usporiadanie aj koncepcia majú iba málo rozdielov. Výsledkom je teda ľahký a výborne ovládateľný stroj, ale množstvo produkčných dielov prináša nebezpečenstvo zlyhania techniky na preteku.

Celková váha 115kg bez paliva vypovedá o „kroske s veľkými nádržami“ bez úprav a zrejme preto je tento variant v cieli Dakaru vzácnosťou.

Gas-Gas

Továrenský špeciál

Kitová stavba

Potešiteľnú správu do sveta rally priniesla firma Gas-Gas. Na základe  overeného a úspešného endura FSE 450 postavila rally špeciál Gas-Gas EC 450F určený aj na trh pre amatérskych jazdcov. Hurá!!!

Rám prešiel samozrejme spevňujúcou úpravou hlavne v hornej časti a v krku, jednovalcový motor s chladením voda/olej má dlhšiu výdrž. Zostal s karburátorom, miernou nevýhodou je 5-stupňová prevodovka. Filter skončil klasicky pod prednou časťou sedla. Predné plastové nádrže sú spustené po bokoch dolu a zadná dosť vysoko nad zadným kolesom. Spoločne pojmú 32 litrov paliva. Zvládnuté kapotáže hodnotím ako dizajnovú lahôdku a celok pôsobí ozaj pekne. Motorka má dobre umiestnené ťažisko a výbornú ovládateľnosť aj v zložitom teréne. Premiéra nového typu na Dakare bude v réžii aj Laily Sanz, víťazky posledných dvoch Dakarov v ženskej kategórii.

Pri váhe 124kg a cene 16 500€ bez dane nájde zrejme motocykel nemálo priaznivcov pretekárskych diaľav.

Honda

Po dlhých rokoch márnych nádejí sa priaznivci okrídlenej značky dočkali. Honda predstavila priamo v ohni pretekov hit sezóny nový špeciál CRF 450 Rally. A hneď vo veľkom štýle, výsledky z Maroka poznáme.

Hoci sa Honďáci tvária že vlastne iba okapotovali enduro a preprogramovali vstrek, nie je to tak. Špeciál prešiel oproti produkčnému stroju mnohými zmenami. Rám so zmenenou geometriou zosvalnatel pri malom náraste váhy. Motor dostal množstvo trvácnejších dielov a bol konštruovaný pre veľkú výdrž v v spolupráci s inovatívnym vstrekom. Ten má na starosť menšiu spotrebu a väčšiu životnosť agregátu, ale tým je Honda známa.

Majstri moto marketingu dizajnovo nenápadne nadviazali na nový cestovateľský rad Cross-tourer-runner-NC700. Treba poznamenať, že úspešne. Na zvláštny priehľadný štít nadväzujú kapotáže s motívom CRF. Malá nádržka vpredu je vlastne nalievacie oné, napojené na dve postranné predné nádrže. Vzadu sú nádrže tiež múdro rozdelené a všetko je vyrobené z poctivého hliníku. Zrátané spolu 32 litrov.

Suchá váha okolo 125kg a výkon tesne pod 60 koní je síce štandardom v segmente, ale rozhodne bezporuchovosť a jazdecké obsadenie Dakaru 2013. To továreň skompletovala a zmixovala majstrovsky. Rodrigues, Zanol, Sunderland, a Pizzolito doplnený o žolíka menom Johny Champbell (hviezdny 11-násobný víťaz Baja 1.000).

Husaberg

Aj tu sa jedná o kitovú stavbu bez výraznej podpory továrne. KTM ako majoritný vlastník nemá dôvod podporovať dcérsky rally projekt a preto slávu značky šíria väčšinou zarytí obdivovatelia dnes už prekonanej koncepcie ležatého jednovalca. Hoci kit pasuje aj na nový stojatý motor, zrejme ešte dlho budú k videniu exotické motory. Technické parametre nie sú známe, ani prípadné úpravy rámu a motora. Rally úprava je skôr hobby hračka bez veľkých ambícií v meradle Dakaru.

Pokračovanie…

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií