www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM v agónii II.

autor: Haro007, 25. 12. 2024, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)

Postupne začali rožky vystrkovať indickí výrobcovia maloobjemoví výrobcovia, vyrábajúci polomopedy-polomotorky v miliónoch. Niektorí vstúpili do hry najprv finančne (Bajaj), neskôr kooperatívne a licenčne. Väčším sústom sa ukázali čínski draci. Tí slušnejší pokúpili licencie, ostatní skopírovali čo sa dalo. S malou znalosťou materiálov a tolerancií im to moc nešlo, lebo národy východu „netrpia“ prílišnou invenciou, zato inovácie im idú. Po pár rokoch zvládli, aj s pomocou kúpených posíl zo Západu, základné nástrahy výroby moderných motoriek, Taliani im urobili poriadny dizajn a KTM sa rútila hlavou proti betónovej stene.

Aby toho nebolo málo, súdruhovia z Mattighofenu poškuľovali po cestných pretekoch, hoci v segmente nemali takmer žiadne výrobné ambície. Začali v Moto3, a cez Moto2 sa prepracovali do MotoGP, kde chceli v horizonte 5 rokov získať titul majstra sveta. Ooooo!!! Malé objemy Moto3 sú pochopiteľné ako odkaz trhov Ázie, ale tie vyššie ani nie.

MotoGP je liga najväčších hráčov a dostať sa do klubu vyvolených znamená byť na najvyšších možných priečkach moto športu. Lenže… Formát MotoGP je, na rozdiel od Formuly 1, úzko naviazaný na reálny odbyt, keď víťazné modely slúžia ako výkladná skriňa fabriky a uľahčujú predaj silnej triedy superšportov a športových motoriek vôbec, čo sa so silnými sponzormi vyslovene oplatí a vývoj je laboratóriom na overenie nových, často kozmických, technológií. A čím lepšie zvládali neuveriteľné technológie, tým v ošiali viac kašľali na kvalitu výroby a organizáciu obchodu klasických off motoriek, ktoré ich dostali na výslnie.

Okrem toho továrenské tímy majú silných základných a mnoho podružných sponzorov. Yamahu živil dlho Fiat, Hondu gigant Repsol, Aprilia a Ducati sú zavalení talianskymi prispievačmi ako súčasť ich nadšenia a štýlu života… KTM zostala verná firme Red Bull, ktorá je skôr obchodnou značkou a vstupnou bránou pre „niečo viac ako iba šport“, pričom vedľajší sponzori sú tlačení do úzadia.

A peniaze tu treba šialené. Jeden jediný víkend v MotoGP, ktorý nepriniesol KTM nič okrem prázdnej reklamy, stál finančne toľko ako komplet ročný rozpočet na KTM Rally Team!!! A ten generoval totálny imidž v športe, viacej ako enduro a motorkos spolu, pretože tu existovalo silné mediálne pokrytie a presahy až do väčšinových športov. Pritom paradoxne od začiatku cestného GP risku v kuloároch prebiehali zasvätené debaty o akomsi neznámom a skrytom úmysle majiteľov firmy, pretože inak nedáva dobrodružstvo MotoGP žiaden zmysel. Bohužiaľ, nijaký racionálny zázračný dôvod s ekonomickým pozadím neexistoval a fabrika sa prikrývala väčšou perinou, ako si mohla dovoliť.

V tieni športových udalostí sa postupne najprv presunula výroba malých a stredných motorov KTM do Indie a Číny, čo na začiatku prinieslo zlacnenie, ale zakrátko po úspešnom skopírovaní pokles ziskov. Neskôr začala klesať kvalita podvozkov WP, spoľahlivosť a potom všetko zaklincovala úplne debilná politika materskej továrne voči miestnym dílerom, obzvlášť voči tým menším. Spolu s už nepreberným množstvom modelov, s problémami s kvalitou, s laxným prístupom k následným reklamáciám a k stavu  s náhradnými dielmi to nedostatok financií len dorazil.

Súhrnná sekera vyše 2 miliardy (!!!) Eur pochovala mega úspešnú firmu, z čoho viac ako polovicu zožrala MotoGP! Preto bola bankami odmietnutá žiadosť o obrovský úver a továreň sa dostala pod nútenú správu a v konkurze bude predaná. Nebudem sa rozpisovať o širšom globálnom zámere, do ktorého udalosti zapadajú. Proste Západ nepochopil, alebo nechce chápať, celosvetové zmeny a naďalej sa správa voči novým mocnostiam ako kedysi voči kolóniám. Páchanie asistovanej samovraždy môže mať aj takúto podobu.

Značka KTM nezanikne, ale stane sa iba marketingovým logom (zrejme) v indických rukách, kedy sa postupne okrem výroby aj vývoj presunie ďaleko na východ od Rakúska. Ubezpečenia KTM že sa vlastne nič nestalo, sú výrokmi pre vlastné ukľudnenie firmy, ktorá sa viac ako ktorákoľvek iná na svete zaslúžila o rozvoj motoristického offroad športu na dvoch kolesách. KTM je iba ďalšia v rade fabrík, končiaca na lopate globálneho Východu nielen pre vlastnú hlúposť, ale aj pre nevyhnutné zmeny vo svete. Smutné…

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií