www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM EXC 2018 – II.

autor: Haro007, 26. 6. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) KTM EXC 2018 – II.

Skýcov

KTM CEE už po druhý raz pripravila predstavenie nových modelov v krásnom areáli v Skýcove, blízko Zlatých Moraviec. Enduro trať je veľmi náročná a dokáže preveriť motorky po všetkých stránkach. Povestný podklad má dva módy: buď sa práši, alebo je šmykľavo. Väčšinou oboje.

Baša Ondrejková s tímom opäť raz vzorne nachystali podujatie pre moto novinárov. A tak sa stretli pisálkovia zo strednej a východnej Európy pod žeravým letným slnkom. Od nás som stretol Awiu aj Mikulca. Vzhľadom k minimu zmien v ponuke 4T a maximu novôt v 2T segmente pristúpili k možnosti vyskúšať iba dvojtakty so vstrekom. Správne.

Peter Harsani | Advriders.sk

Ráno, po večernej teoretickej časti v zámku v Topoľčiankach, nás čakala dvadsiatka novučkých motoriek. Polovica 250-tok a polovica 300-viek. Oba objemy v prevedení OPTIC (produkčná verzia a zopár opekňujúcich serepetičiek navyše), PERFORMANCE (prepínač palivových máp, Akrapovič, frézované okuliare…) a SIX DAYS (vylepšenia pre ISDE + žabožrútske farby).

Skúšal som objemy 250 aj 300 v prevedení OPTIC a PERFORMANCE. Moje jazdenie sprevádzali zo začiatku útrapy, pretože jazdím iba štvortakty a posledný rok som sedel na motorke ľahšej ako 150kg iba zo 3 hodiny. Okrem toho dvojtakty neznášam. Nebrzdia motorom, majú blbý zvuk a veľa žerú. A neviem na nich jazdiť!

KTM EXC TPI 250

VERZIA OPTIC

Sadám na motorku prakticky v bežnom prevedení pre trh. 250-ka v minulosti mávalo málo krútiaku a výkonu na rozdávanie. Nadržane všetci naraz štartujeme a niečo chýba. Áno, absentuje oblak modrého dymu a špecifická vôňa k tomu. Tak na školení neklamali, uvidíme čím motorka prekvapí ešte.

V oblakoch prachu na začiatku necítim nič zvláštne, ale po ponechaní dostatočných rozstupov môžeme jazdiť uvoľnenejšie.

V úzkych korytách pri zjazdoch je okamžite cítiť zmenu v podvozku. Lepšie poberá nerovnosti a hlavne je predok presnejší vo vedení stopy. Zadok je rovnaký ako predtým, čiže nekope ani neohuruje. Motoricky nie je cítiť moc rozdiel, aj keď odozva na plyn funguje podstatne lepšie.

Motor ukáže lepšiu stránku pri výjazdoch. Dobre dávkovateľný výkon a na dvojtakt tohto objemu príma krútiaci moment dávajú jasne poznať, že nová generácia motorov nie je len na papieri lepšia. Motorku síce treba držať v otáčkach, no stačí v primeraných a nie vo vysokých, ako kedysi. Ak jazdec neodhadne správny prevodový stupeň a otáčky príliš klesnú, motor nezačne trhať, ani nezdochne. Iba postupne vädne a je dosť času aj v zložitom teréne podradiť a vybehnúť v drážke nahor.

Ak treba motorku popohnať vpred v otvorenom teréne, ide ochotne za plynom. Ale nehrozí, že pri nechcenom vrknutí plynom jazdca vyhodí zo sedla a prizabije. Riadiaca jednotka je dobre naprogramovaná a púšťa koníky z uzdy s rozvahou, no nie mdlo.

Tri kilečká navyše motorke z môjho pohľadu pomohli a je stabilnejšia. No obratnosť zostala, teraz vylepšená novým motorom. Motorka sa nestratila v žiadnom z terénov, a to má Skýcov zradných miest fúru. Dokonca mašina vykazuje náznak brzdenia motorom.

Peter Harsani | Advriders.sk

VERZIA PERFORMANCE

Bol som zvedavý na rozdiely jednak medzi modelmi a aj medzi palivovými mapami. A rozdiel to kua bol.

Najprv jazdím na štandardnej mape, ktoré rieši otočenie plynom lineárne a dá sa povedať že predpokladateľne. Akurát je ostrejšia, ako na predošlom modeli. Motor poskytuje výkon ochotnejšie.

Po prepnutí do druhého módu sa situácia mení k lepšiemu. Motor sa stáva prítulnejším v dolnej polovici otáčok, je pružnejší s lepším momentom a výkon dávkuje šetrnejšie. Výsledkom je pohodlnejšia jazda v zložitých pasážach, prípadne jednoduchšie zvládanie pomalých výjazdov. Pokiaľ ale treba vrknúť plynom na poslednú chvíľu pre výjazdom, do ktorého musíte motorku otočiť okolo nohy, motor na plyn reaguje ochotnejšie a aj v hornom spektre popustí výkon agresívnejšie. Kto má odvahu a priestor, motor dokáže poskytnúť výborné dynamické vlastnosti a tu sa už treba mať na pozore. Síce sa zviera neodtrhne úplne z reťaze, ale veľa k tomu nechýba.

Pri tejto mape ma motorka ako celok menej unavovala a bola podstatne zábavnejšia. Na trati s mnohými odlišnými povrchmi a druhmi terénu je lepšia. Tá prvá zase skôr na motokrosovo ladených tratiach a v menej zložitých rýchlych terénoch.

KTM EXC TPI 300

VERZIA OPTIC

Najviac zvedavosti sa pred predstavením modelov upieralo na 300-vku. Bodaj by nie. Všetky významné hard enduro preteky na svete vyhrávajú práve tieto stroje. Sú ľahké, silné a výborne ovládateľné.

Od prvých chvíľ je cítiť, že jazdím na inej motorke ako pred rokom. Okrem už spomenutého nastavenia podvozku je prejav motora podstatne iný. Pásmo účinných otáčok začína kúsok nad voľnobehom. Samozrejme, priebeh je „zamatovejší“ oproti porovnateľným štvortaktom a aj nábeh krútiaku má odlišnosti. Kým u štvortatktu v triede 450-500 je momentová krivka zo začiatku strmšia ako výkonová, dvojtakt so vstrekom ich má v prvej polovici otáčkového rozsahu s rovnakým sklonom.

Aj počas podradenia (cieleného na skúšku) motor nejako výrazne neproteskuje, a keďže nemá čím zaklepať tak ani nevydáva zvláštne zvuky. S mierne priduseným prejavom sa okamžite spamätá a riadiaca jednotka všetko vyrieši. Tým pádom je motorku takmer nemožné zašliapnúť. Preto sa dá rovnaký výjazd vybehnúť na roztočenej dvojke, alebo pokojnejšie na kontrolovanej trojke.

Čo je ale úplné prekvapkanie, 300-ka brzdí motorom!!! Fakt! Síce možno takmer na úrovni 4T 250-ky, ale brzdí. Dokonca v rýchlejších úsekoch stačí v zákrute podradiť a ubrať a pekný driftík je na svete. Skýcov má na rozdávanie množstvo úzkych, strmých a blatovo kamenistých korýt. Trasa v nich je vedená zásadne smerom nadol. Tu sa ukázali prednosti nového motora, kde stačilo dobrzďovať podľa potreby, ostatné riešil prirodzeným odporom motor. V prípade prekážky stačilo trochu pridať a predok odľahčilo v dostatočnej miere.

Horšie ide motorku ovládať v otvorených pasážach. Tam, kde sa dá poriadne pridať ukáže šelma zuby a motor vytiahne na nepripraveného jazdca nespútanú agresivitu. Hoci v základnom nastavení inžinieri vyhladili nástup výkonu v primeranej miere, je aj tak šialený. Jeho strop dokáže využiť asi málo kto. Nechcené prudké pridanie či kŕč v ruke v nesprávnej chvíli dokážu asi narobiť riadnu paseku.

Peter Harsani | Advriders.sk

VERZIA PERFORMANCE

Čo už povedať na toto zviera? Iba som pokorne prepol na sofistikovanejšiu palivovú mapu a vyrazil. Motorka dokázala všetko. Pridávala, spomaľovala, brzdila dolu kopcom, vyletela nahor strmým svahom. V drážkach zasypaných prachom v prudkých výjazdoch vyprdkala hore ako štvortakt. Spojkovať takmer netreba, radenie ide ukážkovo pri všetkých modeloch, páčky nájde jazdec vždy na správnom mieste.

Prekvapila ma počas vážnejšieho pridávanie relatívna plynulosť nábehu výkonu, čo má výhody aj nevýhody. Tú príjemnejšiu stránku reprezentuje fakt, že motorku nepostaví zrazu na zadné, ale jazdec má krátky okamih na uvedomenie si tohto faktu. Ak nie, je zle. Nevýhoda pozostáva z neskorého poznatku, že rýchlosť vlastne nebadane prekročila hranicu riaditeľnosti v danom teréne a nastanú problémy s krotením šelmy.

Vyskúšal som prepnúť aj do bežného módu, ale ten je agresívnejší a iba pre určitý malý počet jazdcov. Myslím, že na tejto motorke možno bez vážnych úprav vyraziť na akékoľvek preteky sveta.

Čím komplikovanejší terén bol, tím viac motorka pomáhala jazdcovi. Ochotne sa nechala viesť a bola viac oporou ako nebezpečenstvom. A tak to má byť.

Peter Harsani | Advriders.sk

ZHODNOTENIE

Tentoraz mám veľmi ťažkú pozíciu, a zrejme aj ostatní kolegovia v písaní. Najprv všeobecne.

KTM novými 2T modelmi so vstrekovaním predčila všetky očakávania v akomkoľvek uhle pohľadu. Emisie, spotreba, výkon, jazdné vlastnosti…neviem čo ešte vymenovať. Toto všetko urobilo zo zaznávaných dvojtaktov zase triedu na výslní. Myslím, že mám aj ja uvrešťané motorky po odjazdenom dni rád. Veď predsa nesmrdia, motorom už brzdia a buznovský zvuk im odpustím.

Ani neviem, ktorú by som odporúčal jednotlivým kategóriám jazdcov. 250-ka je lepšie dávkovateľná, viacej odpustí a pritom pod plynom dokáže divy. Nejde až tak v nízkych otáčkach, ale ani nezdochne. Je rozumným kompromisom medzi silou a ovládateľnosťou.

300-ka je ortodoxnejšia, niečo ako veľká mačkovitá šelma. Vie byť prítulná, výbušná aj nebezpečná. Podľa toho, koľko jej jazdec naloží. A je na ňom, či potom situáciu zvládne.

Celkovo na oboch strojoch môžu jazdiť pobertiaci, svetoví jazdci aj dedkovia. Všetci, čo poznajú vlastné limity a majú dosť nasporené na vkladnej.

Predpokladám, že KTM bude mať zopár sezón veľký problém uspokojiť dopyt po nových dvojtaktoch. Po tom, čo som videl a skúsil, jej to aj prajem.

Ešte raz ďakujem KTM CEE za motorky, trať, za guláš, párky, tyčinky, banány, keksíky, za vodu, energeťáky a kofolu… Tiež usmiatym tetám z bufetu, čo roznášali domáce koláčiky pomedzi spotených a smrdiacich jazdcov. Dokonca ma prestalo iritovať, že ma v každej runde predbehla Míša z Česka. Teda presne v štyroch zo šiestich odjazdených, kua.

Text: Haro, foto: KTM CEE

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií