www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Honda CRF 450 Rally 2014

autor: Haro007, 9. 10. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 2) Honda CRF 450 Rally 2014

Pomaly sa zdakarieva a jednotlivé firmy, majúce skutočný záujem o prvenstvo medzi motorkami na Dakare 2014 začínajú vyťahovať na svetlo sveta rally špeciály. Ako prvá sa pochválila novým modelom Honda.

V ročníku 2013 sa Honda HRC vrátila ako továrenský tím na pretek pretekov po dlhých 24 rokoch. Svoju konštrukčnú stratégiu postavila na produkčnom modeli CRF 450X. Po nazbieraní dostatočného množstva skúseností a dát sa firma vracia s novým, prepracovaným modelom 2014. Ten sa prvý raz rejsovo predstaví na Rally Maroko 13. októbra 2013. Aké sú teda zmeny oproti modelu 2013?

V prvom rade sa Honda zamerala na zníženie hmotnosti pri zlepšenom ťažisku a účinnejšej aerodynamike. Odľahčené bolo prakticky všetko. Kovové nádrže nahradili kevlarové a kevlar sa objavil všade kde to bolo možné. Jednotlivé časti motorky (okrem motora) prešli výraznou odtučňovacou kúrou. Náboje kolies, brzdy, kapotáže, nádrže, zvody … všetko bolo predmetom záujmu v boji s gravitáciou. Pritom sa myslelo na životnosť a údržbu počas drsných podmienok diaľkových pretekov.

honda-01x

O Honde CRF 450 Rally vieme, že jej jazdné vlastnosti sú mierne odlišné od konkurencie. Honda žne úspechy skôr v segmente motokrosových strojov a preto aj enduro verzia CRF logicky bola inšpirovaná týmito motorkami. Preto geometria síce umožňuje paľby a skoky, ale trpí obratnosť v typických technických enduro pasážach. To sa, samozrejme, prenieslo aj na Rally špeciál. Je vyvinutý z produkčnej motorky a gény nesie ďalej. Preto dosť záleží na tom, ako budú postavené trate v nasledujúcom ročníku Dakaru. Honda si je vedomá týchto nedostatkov a preto pracovala na zmene jazdných vlastností. V prvom rade sa zamerala na umiestnenie, polohu a tvar nádrží. Predné nádrže dostali mierne väčší objem a pri zmenenom tvare je viac paliva vo výrazne rozšírenej spodnej časti. Nádrže končia tesne pred jazdcovými nohami a sú tým bližšie k stredu motorky. Zadná nádrž je menšia, odľahčená a tiež s podstatným objemom posunutá k centrálnej osi. Všetkými úpravami motorka schudla o neuveriteľných 10kg zo 150 na 140kg váhy (komplet nastrojená bez paliva).

honda-03x

Aj oblasť obtekania vzduchom nezostala bez povšimnutia. Chránič motora už nie je taký široký, má viac oblín a hlavne plynulo nadväzuje na predné nádrže. Zadná nádrž menej vyčnieva do bokov. Čelný štít nie je spojený s bočnými plastmi a umožňuje ľahšiemu prúdeniu vzduchu okolo stroja v horných partiách, pričom rozliční jazdci majú rozličné štíty tvarom aj veľkosťou podľa individuálnych požiadaviek. Zároveň sa pod plexi nad predný blatník posunul olejový chladič, doteraz nedostatočné účinný pod dierovaným chráničom motora. Na počudovanie, predný blatník si zachoval rovnako blbý honďácky tvar, zabezpečujúci spoľahlivo transport blata z terénu na tvár jazdca. Teraz dokáže Honda letieť s maximálkou 175km/h oproti predošlým 170km/h.

Zmenám logicky neušiel ani motor. V mechanických súčastiach sú malé vylepšenia, viac sa pracovalo na zvýšenom výkone, nižšej spotrebe a vhodnej trvanlivosti agregátu. Programované vstrekovanie PNG-FI je schopné reagovať na zmeny v teplote, nadmorskej výške a charaktere jazdy. Jednotlivý jazdci majú mierne odlišnosti v nastavení. Motor môže dlhšiu dobu pracovať na maximálny výkon bez ohrozenia životnosti. Jeho hodnota činí 45kW (61 koní), 2013-ka mala 43kW. Úpravy sú zrejme reálne, pretože motor vo vysokých otáčkach teraz nemá zvuk ako nepodarený dvojvalec.

honda-02x

Konštrukčne podstatne vylepšenú Hondu CRF 450 Rally osedlajú na Dakare 2014 iba továrenskí jazdci. Na sezónu 2015 príde do predaja produkčná verzia pre netovárenských jazdcov.

Pätica továrenských jazdcov je rozdelená na tímy. Celkovú podporu zabezpečuje TEAM HRC, pričom zmluva s ASO bola podpísaná na 3 roky. Teraz materská továreň nekomentuje ako dlho mieni v Dakare účinkovať. Prioritou je vyhrať. V prvom tíme je Helder Rodriguez (Portugalsko, 34r.), Sam Sunderland (Veľká Británia, 24r.) a Javier Pizollito (Argentína, 33r.), prčom hlavný sponzor je neznámy. Druhý tím so sponzorským krytím Speedbrain tvoria Joan Barreda (Španielsko, 29r.) a Paulo Goncalves (Portugalsko, 34R.). Okrem hlavných manažérov Yamazakiho a Bianchiho sa o jazdcov postará 30 ďalších zamestnancov Hondy.

Po víťazstvách na Dakar Rally v roku 1982 (Honda XR 500R) a v rokoch 1986-89 (Honda NXR 750) je Honda pripravená zabojovať o trón znovu. Predošlých 5 víťazstiev sa dosiahlo na špeciáloch neskôr slúžiacich ako predloha pre produkčné modely, teraz je to naopak. Výber mladých jazdcov, sformovanie veľkého tímu a rozsiahle promo vypovedajú o vážnosti úmyslov. Zároveň netypicky sa na vývoji stroja podieľali dlhodobým testovaním všetci angažovaní jazdci, aby rozsah informácií a spätnej väzby zahŕňal všetky možné údaje a podnety.

Keďže pretekári zatiaľ nie sú rozdelení na jednotky a nosičov vody, bude boj s konkurenciou aj vo vnútri HRC zrejme intenzívny. Máme sa v ročníku 2014 na čo tešiť!

Text: Haro, foto: Honda

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií