DAKAR 2023 – základná tímová skladba
autor: Haro007, 27. 12. 2022, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Zaujímavý fenomén nastáva v technike (samozrejme motoriek). Na rally sa zúčastnia v podstate iba 3 fabriky: KTM, Honda a Sherco. Môžeme k nim s prižmúrenými očami priradiť Fantic. Yamaha účasť na Dakare vzdala a fabrický tím nadobro rozpustila.
KTM + Husqvarna + Gas Gas
Všetci poznáme odlišnosť menovaných značiek: je iba v polepoch. Motorky do poslednej súčiastky vyrába KTM a preto nemožno hovoriť o klonoch, ale o jednej motorke. Zrejme si materská KTM pre vlastný tím necháva v zálohe zopár lepších úprav, no nie podstatných.
Posledné 4 roky pozorujeme prerod rámu tak, že na Dakar 2023 sa narodil úplne nový model. Oproti vlaňajšku zmeny takmer nič, no zároveň všetko. Spoločným menovateľom a zaklínadlom je ŤAŽISKO. Zadné nádrže sú kratšie a širšie, putujú čo najviac k stredu motorky, mierne iný je uhol hlavy riadenia a tiež predné nádrže. Tu sa načim mierne zastaviť.
KTM vždy uprednostňovala postupnosť rally špeciál – bežné motorky. No pre ročník 2023 si trúfam povedať, že použili úspešne použitý spôsob posunu ťažiska, (tzv. deviačný moment prierezu), odskúšaného na produkčnom modeli 890 Rally. Proste súhrn uvedených zmien došiel sem a bude zaujímavé sledovať v budúcnosti, čo sa ešte dá vymyslieť. Ak nám spaľovacie motory nezakážu…
Motorka s ťažiskom v strede a dolu vyžaduje úplne odlišné naladenia podvozku, predné koleso putuje viacej pred motorku, motor pýta inú charakteristiku a rotujúce hmoty konštruktéri umiestnili cca v strede rázvoru. Neuveriteľné. Ako si Yamaha pýtala svojský prístup k jazde mnoho rokov nazad, som zvedavý na zábery z rally, čo s motorkami budú jazdci stvárať s KTM. Jedno je isté: motorku bude opäť o niečo ľahšie preklápať pri zmene smeru okolo pozdĺžnej osi (super v zložitých dunách a na zakrútených cestách). Vzhľadom k priečnej osi je dôležitá možnosť mäkšieho nastavenia veľkej časti dráhy pruženia s progresivitou na konci.
Ktovie čo majú nové v črevách motora, určite zužitkovávajú poznatky v MotoGP. To presne nevieme, oproti produkcii určte inú vačku, lepšie mapy a cementáciu valca. A možno nie indické ložiská, ale nemecké.
Honda + Hero
Honďáci išli vždy vlastnou cestou, ktorej my Európania nie vždy rozumieme. Nefungujú v športe bežným a dlhodobým rozvojom určitého segmentu, ale vytyčujú si športové ciele a tie sa snažia naplniť. Často vyslovene na niekoľko sezón a po splnení cieľa projekt jednoducho zrušia.
Preto si nelámu hlavu nad pretavením rally špeciálov aspoň nejakým spôsobom produkcie. Nie nie, tu ide iba o tituly, ktoré sú využívané marketingovo, nie prakticky.
Zároveň úzkostlivo taja všetky technické a výkonové údaje. Ich motorkové rady sa rok po roku podobajú navonok ako vajce vajcu, jedno či ide o rally alebo MotoGP. Na druhej strane, sú ochotní bez problémov angažovať pretekára z Novej Guinei, ak má potenciál vyhrávať. Bez ohľadu na fakt, že v danej krajine nepredajú jedinú motorku. To európske firmy by Števa Svitka nevzali ani po troch dakarských tituloch v rade.
Ich rally model je od začiatku dizajnovaný s výhľadom na vývoj tak, aby pokračovali v nastúpenej ceste bez výrazných výkyvov, ale s technickými inováciami. S už spomínaným ťažiskom pracovali výrazne predtým, ako prví riešili zadné nádrže na štýl 90-tych rokov. Mám pocit, že ich v KTM momentálne neprešťali s inovatívnou prednou časťou, dosť sa podobajú.
Hero, indická značka vyrastajúca na Honda licenčných maloobjemových a masových motorkách, je klonom Hondy RR. Povedané rečou nášho kmeňa: technicky Japonec oblečený ako Ind. Vlastný dizajn ja neprehliadnuteľný, tým pádom marketingovo zužitkovateľný. Nevieme na akej úrovni je technická podpora, určite má Honda kvalitnejšie komponenty.
Obe značka majú zvláštnu vlastnosť: potrebujú pretekárov určitého jazdeckého štýlu. Aj z tohto dôvodu nevidno až také rozdiely počas pretekov, ako medzi rôznorodými paličmi na univerzálnejšej KTM grupe.
Sherco
Malá fabrika, ktorá v priebehu niekoľkých rokov silne ovládla enduro segment. Zo začiatkov používali na Dakar taký polo špeciál, hybrid endura a rally. A s brutálnym motorom od Yamahy, ktorý šliapal fakt neskutočne. Až minulý rok postavili plnohodnotný špeciál, s vlastným modifikovaným enduro motorom. Tento rok ešte poladili čo sa dalo, pretože Dakar myslia fakt vážne.
Vidieť na vzhľade, že už mysleli na všetko ako konkurencia. Samozrejme, táto kusová výroba v kvalite spracovania nikdy nedobehne Hondu a v množstve KTM.
Na vývoji sa vážne podieľa indický väčšinový majiteľ TSM a dáva to všade najavo, až mierne rasisticky. Posledné 3 sezóny sú pravidelne vidieť, čo svedčí o stúpajúcej úrovni. Môžeme iba špekulovať, ako by zajazdili na Shercu pretekári A+ kategórie, ak by pol roka trénovali v púšti v plnom komforte. Lebo motorečka bola odjakživa rýchla, ľahká (ak nie najľahšia zo všetkých), dobre ovládateľná s výkonným agregátom.
Fantic
Zaujímavým projektom sa javí talianska firma, ktorá ožila pár rokov dozadu s pôvodným menom v novom šate. Fantic síce rozširuje počet modelov, predaje aj športové úspechy, no na plnohodnotný špeciál to nie je. Vlastne ani nie je záujem. Fabrika sa totiž rozhodla postaviť rally špeciál, spĺňajúci všetky predpoklady aj na absolvovanie Dakaru, dostupný nadšencom tohto športu.
Ich zámerom je motorka na amatérske pretekanie, normálne off vozenie, prípadne na machrovanie pred babami. Alebo na postavenie krásnej mašiny do obývačky. Očakávania boli veľké, prototyp (Yamaha s talianskym dizajnom) ohúril. K tomu predpokladaná cena niekde okolo 17.000-18.000,-€. Všetci s napätím čakali, ako projekt dopadne.
Konečne so sklzom vyšla firmička s dvomi modelmi, líšiacimi sa vybavením. Civilnejšia a ostrejšia. Civilnejšia verzia má jednoduchšie produkčné komponenty, je bez roadbooku a bez airboxu. Má aj civilnejšiu cenu, ktorá zostala niekde okolo 20.000,-€. Motorka je dosť ostrá a Yamaha veľa vydrží. Na pocit vážneho pretekára stačí.
Ostrejšia verzia má všetko potrebné na absolvovanie navigačnej rally kdesi na Sahare, je vybavená všetkými náležitosťami a s ostrou mapou (tie sú u oboch modelov nastaviteľné). Patrí k tomu aj chladič oleja a podobne. Ostrá je tiež cena 24.000,-€, čo stojí za zváženie. Mať peknú motorku, ktorá veľa vydrží a zajazdím si, alebo doplatím pár tisíc a kúpim nový dakarský špeciál KTM, ktorý vydrží menej. Ale oceňujem ojedinelý rally počin s fakt vydareným výsledkom. Takže Dakar je najvhodnejšia možná propagácia motorky, stačí solídny výsledok a prísť do cieľa!
Text: Haro, foto:internet