www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Cirkus začal

autor: Haro007, 28. 11. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Cirkus začal

Dakar je v zahraničí veľkým sústom pre novinárov a mediá vôbec. Okolo takéhoto mamutieho športového podujatia sa stále niečo deje a aj pri najlepšej vôli organizátori nemôžu všetko zvládať na jednotku. To spolu s prehnitosťou súčasného športu vytvára živnú pôdu pre vznik rôznych bulvárnych príbehov, medzi ktorými sa tie naozajstné ľahko stratia (občas sú zámerne stratené). Niekoľko zaujímavých postrehov si môžeme priblížiť.

Prvým kontaktom pred Dakarom býva nakládka techniky vo francúzskom prístave Le Havre. Aby nebolo toľko roboty naraz v Južnej Amerike a tiež z dôvodu preosiatia úplných ignorantov interných predpisov, prebieha v prístave prvé kolo technických prebierok s niekoľkými stanovišťami. Kontrolujú sa základné funkcie a celky motoriek, áut, kamiónov a sprievodných vozidiel. Technika je privážaná postupne v priebehu cca 10 dní, aby komisári dokázali kontrolovať, baliť a nakladať. Najviac práce je s nováčikmi. Tí si občas nejaký predpis špatne vysvetlia, prípadne čosi nechtiac inak pripravia.

V Čechách je sponzorovanie a medializácia Dakaru na úplnej inej úrovni, ako u nás. Bohužiaľ pre nás na podstatne vyššej. Preto dokážu spoza rieky Moravy každoročne vyslať do Južnej Ameriky mraky jazdcov a mechanikov vo všetkých možných kategóriách. Novými tvárami v ich zostave sú dve ženy: Ollie Roučková a Gábina Novotná.

Olga OLLIE Roučková je známou pretekárkou na štvorkolke, pravidelne porážajúca mužských kolegov v kategórii. Na Dakar ide v tíme MRG s Tomášom Kubienom. V prístave odovzdávali quady spolu. Ale technickí komisári sú dôslední a zakrátko zistili, že elektrické vývody na sledovacie zariadenia majú obaja zapojené cez hlavný vypínač. Je to, samozrejme, nesprávne, pretože polohu musia vysielať aj pri vypnutom motore. A hneď začalo buzerovanie vo veľkom štýle s tým, že závadu musia ihneď odstrániť, inak zostanú štvorkolky v Európe. Ale stačilo, aby Ollie zavrtela chudým, no vyšportovaným zadkom a k tomu poslala niekoľko okúzľujúcich úsmevov. Zrazu sa arogancia roztopila na prívetivosť, zbehla komisárikovi z hlavy do nohavíc a bolo po probléme. Iba dostali odporúčanie, nech sa na to v Peru dobre pozrú.

Najviac pozornosti venovali v Le Havre snoriaci pisálkovia továrenským špeciálom. KTM nesklamala a na rally vyslala päticu prototypov, vyvíjaných posledné 2 roky. Motorky bez zobákoidnej kapotáže majú vraj ovládateľnosť ľahkých krosiek a stabilitu klasických rally špeciálov. Okrem toho ale nakladali ďalšie dva prototypy bez polepov. Tie továreň poskytla súkromnému tímu (!!!) pre Farresa a Cervantesa, sponzorovaných Yanmarom. Mocný španielsky donor dokázal nemožné a KTM má tak zálohu pre prípad núdze.

Zasvätení špekulovali, či poľský ORLEN nedostane podobnú výhodu. Silný a vplyvný tím nakoniec disponuje továrenskou podporou pre klasický komerčný model a druhé prekvapenie sa nekoná.

Husqvarna posiela tri prototypy KTM s nálepkami a farbami Husky. Nevadí, všetci to vieme. Motorky vypadajú šmrncovnešie, ako aktuálne komerčné verzie. Ak KTM rally motor so vstrekom točí o 1.800 otáčok viac kedysi karburátorový, ten z prototypu až o 2.000 viac. To znižuje životnosť určitých súčiastok a hranica trvanlivosti agregátu 400 – 600 motohodín je vlhkým snom minulosti. Mechanici musia repasovať už po 150 hodinách paľby, máloktorý prežije hranicu 200.

Francúzsko je socialistickým štátom, kde je dôležité mať chrumkavú bagetu a pohár vína, no nie poriadok v krajine. V prístave preto vládnu odbory, mafia a polomafie, čo je všetko jedno a to isté. Preto sa Žabožrútom podaril škandál, aký nemá páru. Niekto sa v Le Havre v noci vlámal do už zapečateného kontajneru Hondy a odcudzil jeden z dvoch prototypov!!! Okrídlená značka si ho cenila na 300.000€ (slovom tristotisíc Eur)! Nepredajná motorka nikomu neposlúži, ani na účely priemyselnej špionáže. KTM ide vlastnou cestou, Yamaha nemá na podobné kopírovanie peniaze a ostatní nestoja za reč. Ale socialistickí súdruhovia majú styky, a keď už nedokázali krádeži zabrániť, prípadne ju vyšetriť, tak všetko elegantne ututlali a médiá museli držať hubu. Hľa, sloboda slova na imperiálny spôsob.

Nalodené motorky a ostatná technika sa momentálne v kontajneroch plavia krížom cez Atlantik k Panamskému prieplavu a odtiaľ okolo Južnej Ameriky do Peru. Po špatných skúsenostiach z dlhodobého pôsobenia slaného a vlhkého ovzdušia na motorky sú balené do vakov z fólie, zabraňujúcej jeho deštruktívnym vplyvom. Napriek tomu stihne niečo zoxidovať, čosi odpadnúť a zopár strojov odľahčia vykrádači kontajnerov. V Lime mechanici všetko opravia a Dakar 2018 môže začať. Poďme na to.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií