www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Africa Eco Race 2025 naživo

autor: Haro007, 22. 12. 2024, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Africa Eco Race 2025 naživo

12.1.2025  12. etapa: M´pal – Lac Rose

Africa Eco Race 2025 je za nami. Dnešná kratučká etapa sa nakoniec do celkového poradia nerátala, takže platia výsledky zo včera. A je to neuveriteľné. Rozdiel pred 11. etapou bol 9 sekúnd v prospech Botturiho a ten nenechal nič na náhodu a ťahal za plyn čo to dalo. Priebežne viedol o pol minútky počas celej, relatívne krátkej časovky. Iba 20km pred cieľom mu počas vypaľovania vietor prifúkol do cesty plastovú sieť a tá sa mu tak zaplietla do kolies, že musel postáť, aby mu ich nezablokovalo.

Napriek tomu bojoval ďalej, lenže ešte dve nechcené zastávky ho odrali o cenné sekundy, kedy sieť rozmotával a nakoniec skončil druhý s rozdielom 26 sekúnd, po tisíckach kilometrov pretekania v púšti!!! Smola nad smoly!

Alessandro Botturi: „Čo môžem povedať? Bola to neuveriteľná bitka s Jacopom a boli sme tak blízko k víťazstvu! Mať takú smolu je nešťastné, ale v rely sa to môže stať… Chcel by som zablahoželať Jacopovi a jeho tímu k víťazstvu a fantastickým pretekom. Bol to jeden z najťažších zápasov v mojej kariére a nemám k nemu nič iné ako rešpekt. Chcem sa tiež poďakovať celému tímu Ténéré Yamaha Rally Team za odvedenú neuveriteľnú prácu počas celej rally a Yamaha Motor Europe za ich dôveru vo mňa. Motorka bola perfektná a okrem dneška išlo všetko podľa plánu, ale môžete si byť istí, že budúci rok sa vrátime ešte silnejší.“

Jacoppo Cerutti: „Toto víťazstvo má zvláštnu príchuť. Dnes som začal naozaj dobre a vedel som, že budem musieť odovzdať sto percent, aby som zmazal malý rozdiel. Boli to ťažké preteky, plné nečakaných prekvapení, s chorobou, no s tímom sme vedeli zareagovať v každej situácii. Toto víťazstvo by som chcel venovať tímu a jeho neúnavnému úsiliu. Vyhrať Africa Eco Race už druhý rok po sebe je ako sen.“

Rally sa niesla v znamení črevných a respiračných problémov prakticky všetkých účastníkov a vybrala si daň práve v odstúpení Maťa Benka, k tomu sa ešte vrátime. Dnes bol iba presun k legendárnemu Ružovému jazeru a nasledovala krátka časovka na pobreží so symbolickým meraním času. Jedinou podmienkou potvrdenia umiestnenia zo včera bolo jej dokončenie. Komplet výsledovku zo včera pridávam ešte raz, ku niektorým účastníkom sa podrobnejšie vrátime o pár dní.

Blahoželáme členom NORWIT Rally tímu Ullevalseterovi a Kaličovi k umiestneniu, obaja vydali zo seba maximum a nestratili sa. S Kaličom dáme po návrate určite rozhovor, aj s Maťom.

11.1.2025 11. etapa: Nouakchott – M´pal

Dnešný prechod hranice medzi Mauretániou a Senegalom je síce menšia hrôza ako medzi Marokom a Mauretániou, ale o to väčšia exotika. Totiž spájajúca cesta, vedúca 60km územím nikoho po hrádzi rieky Senegal v miestnom národnom parku, je zážitok sám o sebe. Šialene roztrtkaná „cesta“, mraky pelikánov, svíň bradavičnatých a kadejakých kopytníkov, naokolo močiare, nad tým krúžia supy a marabu. Hlavne svine sú veľké, agresívne a s hlavami čo prerazia aj pancier. Skrížiť im na motorke nechtiac cestu môže skončiť zle nedobre.

Senegal je už čierna Afrika so svojským a veselým pohľadom na Islam, rozdiel oproti prudérnemu arabskému svetu nahovado. Tu nahé ženy perú na brehu rieky, černoškovia chľastajú a veselo chovajú svine. Prorok Mohamed sa musí v hrobe obracať. Videli sme všetko naživo, aj holé kozy na verejnosti! Svet je to veselý, farebný a plný lenivcov a odpadkov.

Relatívne krátka 82km časovka bola už na území Senegalu, v typickej miestnej savane. Dalo sa na nej niečo získať, aj mnoho stratiť, zablúdiť či havarovať. Stále totiž horí boj o prvenstvo a o tretie miesto. Cerutti s Botturim aj dnes ťahali za plyn a išli svoje vlastné preteky. Etapu vyhral tesne Cerutti a Botturi dofičal tesne za ním. Zabojoval Borne a darilo samu, má 3. miesto v etape. NORWIT Racing : Ullevalseter 10. miesto a Jirko Kalát 20. miesto.

Celkovo nič nie je rozhodnuté. Vedie Cerutti o 26 sekúnd pred Botturim, čo je viac nevýhoda ako výhoda, lebo zajtra bude štartovať prvý a Botturimu ho stačí dobehnúť a 20km sa ho držať. Borne sa dnes vyšvihol na 3. miesto celkovo, vedie iba o 1:21 min. pred Martinezom. Ullevalseter je pevne na 7. mieste a Kalič na 16. pozícii. Takže o prvých troch priečkach sa rozhodne až zajtra na brehu Ružového jazera.

10.1.2025 10. etapa: Amodjar – Nouakchott

Etapa vedúca zo srdca Mauretánie k pobrežiu Atlantiku je poslednou skutočnou púštnou. Potom sa trasy priblížia natoľko rozhraniu púšte a savany, čiže polopúšte, že to zmení aj charakter tratí. 10. etapa je opäť klasika: 54km presun na začiatku, 409km merajúca časovka väčšinou  po piesku, aj trochu dún sa nájde a na konci 11km presuník do bivaku.

Po včerajšom veternom extempore a počasie ukľudnilo a jazdci pohli nastúpiť na trať bez obmedzení. Medzitým sa sprievodné autá presávajú k hlavnému mestu s divokým menom Noaukchott (Nakšot), kde vládne najväčšia dopravná anarchia akú som v živote videl. Dokonca väčšia ako v senegalskom Dakare. V blízkosti sú nekonečné piesočné pláže, možno konvoj zakotví na jednej z nich (nakoniec sa tak nestalo).

Cerutti, trpiaci v predošlých dňoch vážnymi črevnými problémami, sa včera za vynúteného oddychu dal do poriadku a vyhral etapu o +9:40 pred Botturim a je opäť v hre. Uvidíme, akú taktiku títo dvaja šampióni použijú v závere rally, ale okrem plného plynu im toho moc nezostáva, pretože obe záverečné časovky majú spolu niečo málo nad 100km.. Ullevalseter sa tiež po zdravotných problémoch zmátožil vydoloval 8. miesto, Kalič ukoristil 22. priečku v etape.

Celkovo je výsledovka jedna veľká sranda. Ceruttiho delí od vedúceho Botturiho 9 sekúnd!!! Za nimi je diera a 3. Borne zaostáva +2:21:58. vlastne 3. až 7. miesto, ne ktorom je Ullevalseter, sa zmestilo do 29 minút, čiže tu nás asi tiež čaká tuhý boj. Za Ullem je medzera opäť hodina. Kalič ide spoľahlivo a drží si 16. celkovo.

9.1.2025  9. etapa: Amodjar – Amodjar

Táto etapa mala byť korunou ročníku 2025, opäť so štartom v bivaku ako slučka okolo Amodjaru a množstvom dún a piesku. Zo 401km časovky mal mať piesok v rôznych podobách dĺžku 330km a sypké duny samotné cca 100km v troch porciách!!! Ale príroda sa rozhodla inak.

Ešte za tmy mi prišlo prvé video od Maťa s divokým vetrom a poletujúcim pieskom v bivaku. Ono púštna búrka nie je taká zriedkavosť, ako búrka u nás. V púšti stačí vietor určitej intenzity a je to búrka, ženúca mraky piesku a prachu a odpadkov. Obloha zožltne, vidieť ako pri hmle a najhoršie je to tesne pri zemi. Ale jazdiť sa dá, aj pretekať, pokiaľ nie je fakt orkán, kedy zrniečka piesku pichajú ako ihly aj cez ošatenie.

Hneď ráno zasadala športová jury a vypustila výrok, že sa pôjde prvých 50km spoločne (cez prašnú šotolinu) a na piesku už bude lepšie vidieť a tam začne meraný úsek. Rozhodnutie však napadli nagélovaní talianski metrosexuáli na motorkách, pre ktorých znamená pekná fotka viac ako šport. Títo šampóni podali hromadnú sťažnosť a usporiadateľ radšej etapu celú zrušil.

Etapa sa mala jazdiť na počesť zakladateľa rally Reného Metge a ako vyvrcholenie mala poprehadzovať poradie a možno v predstihu naznačiť, kto môže stáť v nedeľu na bedni. Nestane sa tak a zajtra sa odohrá posledná plnohodnotná mauretánska etapa, trochu menej brutálna, ale dá zabrať.

8.1.2025 8. etapa: Amodjar – Amodjar

dnes sa išla prvá sľučka okolo mestečka Amodjar. Etapa v centrálnej Mauretánii v podaní Africa Race je vlhkým snom rally pretekárov. Veď uznajte: štart priamo z bivaku, časovka 351km celá o piesku a na záver presun 5km späť do bivaku!!! Necelú prvú polovicu boli v ponuke pieskové šotoliny, nasledovalo 50km výživných mäkkých dún a až do cieľa zase piesok, prerušený jednou čerpačkou. Parááááda!

Po včerajšom leteckom extempore dnes nik nezramoval jazdcov vrtuľníkom ani eroplánom a časovka prebehla nerušene. Maťo neštartoval, lebo choroba mu dala stopku. Je to o to krutejšie, že celý tím organizuje on, všetko výrazne dotuje (aj iné naše rally legendy) a tak možno udalosti považovať za divoké hry osudu. Tak na pokoru. Okrem toho črevná viróza, šíriaca sa bivakom, odstavuje aj favoritov. Na pokraji síl jazdí Cerutti, Botturi tiež nie je OK. Zrejme pri centrálnom cateringu v bivaku sa niečo kontaminovalo miestnou mikroflórou a toto je dôsledok. Kto v Afrike pri každom jedle nedáva nalačno za náprstok destilátu (vrátane detí), koleduje si o problém.

V štartovom poli sa diali veci. Etapu vyhral Montanari na továrenskej Aprilii, pred Ullevalseterom. Až 10. bol Botturi a 13. Cerutti, Kalič to dal na 23. miesto v etape. Okrem toho bol Ullevalseter celkovo večer 4. so stratou +1:37:31  ráno pred štartom až 9. so stratou +2:42:03, čakám na správu od tímu. Zatiaľ je celkové poradie nasledovné: 1. Botturi o 9 minút pred Ceruttim, 3. Montanari za ním zaostáva o viac ako hodinu a pol. Ulle je teda zatiaľ celkovo na 8. mieste a Kalič na 16. pozícii.

Maťo Benko: „Zmätky vo výsledovke nastali preto, lebo nakoniec usporiadateľ uznal nie pôvodných 50km, ale celú prvú polovicu časovky, teda 241km. Lenže krátko po 50. kilometri sa Ullevalseterovi porúchal roadbook, snažil sa ho opraviť a medzitým mu rýchli pretekári ufujazdili. Do predčasného cieľa prišiel tak, že sa držal pomalších jazdcov a išiel za nimi. Nemal proste inú možnosť a tým veľa stratil. Jazdec zo včera, čo ho zrazilo lietadlo (!!!) bude vraj v poriadku.“

Jirko Kalát: „Dneska to bolo zase poriadne rýchle, ale technicky a hlavne navigačne náročné a zradné. Tých 350km dalo zabrať, ale tým, že sme štartovali z bivaku a nezdržiavali nás presuny, tak sme boli v cieli a späť pomerne skoro. Počas časovky som mal pár krízoviek a radšej som ubral, lebo rally je dosť traťovo zákerná – občas sa trať nečakane skurví a človek potom lieta nad motorkou a podobne!“

7.1.2025 7. etapa: Benichab – Amodjar

Ranná správa nebola vôbec potešujúca. Maťo Benko: „Po pozretí si výsledovky som dal nadobro pokyn naložiť motorku, nebudem sa strápňovať na 40. mieste… Hlava chcela viacej ako telo dovolilo.“ Čiže somarina, poznám Maťa a preložím to: som tak rozmrdaný pre chorobu, že by som to proste nedal, alebo sa niekde prizabil a nemá to význam. Nie som schopný motorku udržať v rukách. Ufff…

Prvá poriadna vnútrozemská etapa Mauretánie má na začiatku presun 7km a hneď nasleduje časovka dlhá 392km. Prvú polovicu tvoria šotoliny a potom nastáva to pravé orechové: najprv 60km dún a za tým všemožné rýchle piesky až do cieľa. Záverečný presun meria 69km.

Lenže zrejme c sa niečo stalo, stále čakám na správu, a odjazdil sa iba koniec časovky s dĺžkou 50km. Ostatné ako neutralizácia. Možno pre hrozbu, nás tiež v Mauretánii sprevádzala armáda s ostro nabitými Kalachmi a guľometmi. Nakoniec je všetko inak. Smolný ročník, keď sú takmer všetci chorí a veci idú tak nejako čudne, vyvrcholil veľmi nešťastne. Oficiálna správa:

„Špeciálna 7. etapa Benichab – Amodjar v Mauretánii bola neutralizovaná za čerpacím bodom na kilometri 241 po nehode, ktorá sta stala krátko pred 13:00 miestneho času. Jedno z ľahkých lietadiel organizátorov, počas štartu a pre neznáme technické problémy, kolidovalo s cisternou s palivom, určenou pre tankovanie účastníkov. Jeden motocyklový pretekár bol pri tom vážne zranený – taliansky jazdec #58 Andrea Perfetti. Medicínske vozidlo bolo na mieste a nasledovala rýchla preprava helikoptérou do najbližšej nemocnice. Po tejto udalosti usporiadatelia neutralizovali zvyšnú časť etapy.“

V skrátenej časovke vyhral Cerutti na Aprilii a vrátil sa do hry, pretože jeho najväčší súper Botturi stratil vyše 10 minút a skončil v časovke na 10. mieste. Iba jedno miesto pred ním prišiel Ullevaseter, Kalič to zvládol na 18. mieste. Celkovo vedie Botturi pred Ceruttim (+4:39) a Montanarim (+1:32:51). 4. Ullevalseter zaostáva za lídrom +1:37:31. Jirko Kalát je na tom dobre, patrí mu 17. miesto. Info budeme priebežne aktualizovať.

6.1.2025 6. etapa: Dakhla – Benichab

Etapa medzi Marokom a Mauretániou bola vždy špecifická. Či sa jednalo o Dakar, Intercontinental, alebo Eco Race, vždy sa jedná o prechod medzi dvomi svetmi aj na pomery Afriky. Maroko je niečo medzi politickým islamom a sekularizmom, Mauretánia je baštou tradičného puristického islamu v pôvodnej a silne ortodoxnej podobe.

Možnosti sa usporiadateľom núkajú dve: urobiť časovku v Maroku a potom prekročiť hranice, čo by bolo problémom pre oneskorených a zranených jazdcov, pretože hranica je čistá pakáreň a je v prevádzke iba za bieleho dňa. Preto organizátori preferujú bezproblémový prechod hranice pomedzi aktívne mínové polia (s Maťom sme jedno míňali počas IKR 2015 a to bolo inakšia sranda!) a potom naťahajú relatívne krátku pieskovú časovku.

V Mauretánii je Sahara úplne iného typu ako v Maroku. Podstatnú časť krajiny tvoria mäkké dunové polia, naviate v smere zo severovýchodu do pásov so šírkou 1-10km, pričom medzi nimi je buď pevný hrubý piesok, alebo pruh iných dún. Vyžadujú špecifický spôsob jazdy a sú náročnejšie ako tie svine v Tunisku. Časť krajiny je pretkaná nádhernými kaňonmi z čadiču so žltým pieskom na dne.

Etapy v tomto prostredí sú náročné na motorky, navigáciu aj na kondíciu pretekárov. Akákoľvek chyba, či nepredvídateľná udalosť, sa v neobývanej púšti mení na takmer neriešiteľný problém, uberajúci čas a prehadzujúci poradie v rally na počkanie. Proste Africa Eco Race 2025 sa bude rozhodovať v Mauretánii, tak ako každý rok.

O 13:00 nášho času už bola väčšina konvoja za čiarou a pretekári po presune čakali na štarte do časovky, na trackingu bolo našťastie vidieť všetkých troch jazdcov NORWIT Racing. Meraný úsek dnes meria 172km a je typický pre severozápad Mauretánie: čistý liesok bez dún, čiže pokračovanie západosaharských vypaľovákov.

Etapa to tým pádom bola rýchla s relatívne malými rozdielmi na konci. Botturi zabral a vyhral, ale Cerutti mal problémy, prišiel do cieľa bez zadnej pneumatiky na holom ráfe a stratil 17 minút. Tým pádom bude musieť buď riskovať, alebo čakať na Botturiho chybu, aby ho predstihol. Zostal celkovo bezpečne na 2. mieste, ale stráca na vedenie +15:30 min.

Vytiahol sa Ullevalseter, doletel na 2. mieste v etape a celkovo okupuje 4. miesto, s Montanarim za riťou. Kalič to dal dnes na 29. miesto so stratou +18:21 a zostáva na 16. pozícii celkovo, Maťo Benko v horúčkach prišiel na 44. mieste, je 60. v celkovom hodnotení. Zajtra čaká na účastníkov poriadna etapa s prvými dunami v Mauretánii.

Maťo Benko: „Dnes som bol úplne bez sily, choroba zo mňa vysala je zvyšky. Ledva som sa domotal na jednoduchej časovke do cieľa. A ešte k teplote sa pridali nepríjemné črevné problémy, na vylepšenie nálady a formy. Kalič išiel schválne opatrne, šetrí motorku pred dunami. po príchode som dal chalanom naložiť motorku do auta, nebudem tu ťahať nohy za sebou na 40. mieste! Proste na rally končím! Potom som ich poprosil, aby ju vytiahli späť na údržbu…“

5.1.2025 – rest day Dakhla

Na Africa Eco Race nastal vytúžený deň oddychu, zranení a chorí sa liečia, mechanici plátajú rozbité motorky a všetcy naberajú sily pred rozhodujúcim masakrom v Mauretánii. Po 5 etapách máme možnosť prvej rekapitulácie. Rally je v prvom rade geograficky prirodzene rozdelená na dve odlišné časti. Prvá, ukončená marocká, sa vyznačuje postupným vyrovnávaním a pieskovatím terénov. Sever je členitý a kamenitý, postupne krajina klesá v nadmorskej výške, vyrovnáva sa a kamene nahrádza najprv prach a potom iba piesok. V Západnej Sahare dosahuje tento jav extrém v podobe úplných rovín z piesku.

Arfica Race sa vyznačuje minimom presunov, preto je priestor pre výživné časovky dlhé 400-500km. Roadbook je presný, kontrola pretekárov prebieha cez nový systém Stella, vrátane obmedzenia rýchlosti na 150km/h. To viete, bezpečnosť. Mohli dať aspoň 160, i keď je pravdou, že ešte dva roky dozadu to bolo smiešnych 140km/h, čo vyvolávalo mnoho penalizácií a následného nadávania pretekárov.

Doterajší vývoj pretekov medzi motorkami je zvláštny. Očakával sa súboj Aprilie a Yamahy na čele, no nie takým priepastným rozdielom Ceruttiho a Botturiho oproti zvyšku štartového poľa. Nebyť ich zablúdenia v 5. etape, boli by pobrali všetky víťazstvá etáp. Mierne za očakávaním zaostáva výkon Ullevalsetera a ľahkej KTM, pričom sa čakal útok v Mauretánii v dunách. Lenže chalan dnes do rána ochorel a nik nevie, čo bude ďalej.

Tím NORWIT Racing pokračuje vo výkonoch na hranici možností. Najprv ochorel Maťo Benko, inak jedinec s dlhodobo pevným zdravím, a vynechal dve etapy úplne. Teraz položila horúčka Ullevalsetera, našťastie Kalič dezinfikuje a teší sa plnej kondícii. Mechanici Peťo a Patrick tiež neochoreli.

Martin Benko: „Zdravotne to v tomto roku vypadá s konvojom biedne. Celé male moto (bez asistencie) má črevnú virózu a serie, zostatok bivaku kašle ako staré hrnce. Asi tu skúšajú nejaké chemické zbrane… Momentálne aj šampión Pal (Ullevalseter) dostal horúčku 39° a nedokáže sa postaviť z postele. A mne sa opäť horúčka vrátila, paráda!!! Posielam fotku z taxíky, na ktorom sme išli do Dakhly na obed.“

Jirko Kalát: „Ja som našťastie v pohode, pretože dezinfikujem. Maťo bojuje, ako sa dá, ale zďaleka nie je v pohode. A teraz to chytil Pal. Uvidíme, ako to pôjde ďalej.“

4.1.2025  5. etapa: Laayoune – Dakhla

 

Posledná etapa pred dňom voľna na pieskovom polostrove Dakhla je vždy o jedinom: o plnom plyne. Neskutočné pláne Západnej Sahary sú udivujúce, úplne rovné plochy zložené zo všemožných pieskov a jeho zmesí. Preto býva v tejto etape najvyšší rýchlostný priemer a jazdci to berú ako bonbónik pred dňom oddychu a pred námahou, ktorá ich čaká v Mauretánii.

Dnešná etapa je klasika: na začiatku presun 74km, potom časovka 431km celá celučičká na piesku! S čerpačkou v prostriedku, lebo motorky pod plynom aj niečo spotrebujú. Na konci zase 124km do vojenského mesta Dakhla, ku ktorému nevedú poriadne terény a všetko v okolí niekoľko desiatok kilometrov je armádny priestor. Mesto je v podstate základňa pre ozbrojené sily, chrániace juh Maroka pred zlým agresorom v podobe Mauretánie, ktorá nemá jediný tank ani lietadlo, zato dosť tiav a mopedov.

Ráno som s radosťou zaregistroval na trackingu, že vyštartovali všetci pretekári NORWIT Racing. Ullevalseter sa pohyboval úplne na čele, Kalič držal kontakt s hlavnou skupinou za nimi a Maťo konečne odštartoval medzi poslednými, ale úspešne predbiehal pomalých jazdcov jedného za druhým. A potom sa niečo posralo. Jazdci vedúcej skupiny stáli v druhej polovici časovky spolu na jednom mieste, potom sa časť z nich odpútala a do cieľa prišli v úplne prehadzovanom poradí.

Jirko Kalát: „ Ráno presun 70km a potom štart do 430km dlhého špeciálu s tankovačkou na 250tom kilometri. Špička peletónu sa potom komplet stratila, zablúdili podľa mňa tak na hodinu a prišli na tankovačku až za nami. Dnes to boli totálne vypaľováky, stále plný plyn,,, Dnes to bolo buď o plyne, alebo o rozume a šetrení motoru, vsadil som na rozum!“

Nakoniec sa v chaose najlepšie zorientovali jazdci zo stredu peletónu, pretože špička zle odbočila a zadní pretekári proste pokračovali správne. Preto etapu vyhral Nicolas na Yamahe, za ním prišiel Montanari na Aprilii a vymazal tak manko zo včera, 3. bol Massimiliano na Husqvarne. Favoriti došli nasledovne: 35. Cerutti, 37. Botturi, 38. Ullevalseter.

Kalič a Maťo ich všetkých predbehli a prileteli na 17. a 34. mieste. Priemerná rýchlosť víťaza etapy bola 104,2km/h, čakal so, vyššiu. Samozrejme, keby favoriti neblúdili, atakovala by hranicu cca 115-120km/h. Maťo Benko: „ Dneska totálne vypaľováky so silným bočným vetrom, prípadne s protivetrom. Som rád, že som sa v tom vetre udržal na motorke. Inak úplné roviny bez orientačného bodu, jazdili sa na azimut. Takže malá chyba = veľký prúser. Ja som bojoval sám so sebou, cieľom bolo prežiť do Dakhly, podarilo sa, ale som úplne hotový, baterka vybitá… Na štarte mi bola taká zima, že ma zimnica klepala ďalších 20 minút. Prvá trojka zabehla, ani nevieme kde, takmer 60km. Takže som ich všetkých predstihol, hahaha!!!“

Celkovo zostala na čele dvojica Cerutti a Botturi, na bronzovú priečku sa vrátil Montanari. Ullevalseter klesol na 5. miesto, Jirko klesol o priečku na 16. miesto a Maťo pokračuje, našťastie, v rally a je momentálne na 55. mieste. Zajtra je deň oddychu, rozoberieme si všetko podrobnejšie.

3.1.2025  4. etapa: Touizgui – Laayoune

Konečne naskočil chalanom signál na mobiloch, tak môžem napísať zopár informácií. Maťo Benko: „Správa z dneška je taká, že mi teplota stále neustupuje a cítim sa mizerne. Takže dnes budem ďalší deň mimo pretekov. Je mi síce máličko lepšie, ale na pretekanie to nie je. A to som nemal ani len horúčku neviem koľko rokov! Tým pádom mám zajtra poslednú šancu nastúpiť, inak budem diskvalifikovaný. Našťastie Pal a Kalič, aj doprovod sú v poriadku.

Kamarát Richard Kaye #40, o ktorého sme sa tak trochu starali, lebo išiel male moto (bez asistencie) mal pád, 7 rebier zlomených, prepichnuté pľúca, zlomená stehenná kosť a zápästie, ale prežije. Aj takáto je rally.“

Africa Rco Race možno podľa typu krajiny rozdeliť na 5 celkov: pohorie Atlas severného Maroka, Maroko ako také, Západná Sahara, Mauretánia a Senegal. Atlas konvoj v tomto roku iba prekročil (pre sneh sa inak nedá), stredné Maroko máme za sebou a 4. etapa vkročila na územie bývalej odštiepeneckej provincie Západná Sahara.

Táto časť krajiny je oddelená od centrálneho Maroka nevysokými vyprahnutými skalnými hrebeňmi a za nimi sa otvára, až po Mauretániu, rovná krajina. Z počiatku prerušovaná širokými wádí s hrubým pieskom na dne a s vápencovými stenami, neskôr prechádza do neuveriteľných rovných plôch, oddelených prírodnými jarkami, pričom má každá plocha iný povrch: hladný piesok, zvlnený piesok, prach s pieskom, hrubý piesok, štrk, šotolinu… Matka príroda aj tu ukázala svoju zázračnú silu.

Etapa začína kráľovsky: štartom priamo z bivaku do 485km dlhej časovky a s 14km presunom na konci. Oproti Dakaru, kde ja ráno za tmy 400km presun po diaľnici, potom 400km časovka a na konci opäť 100km diaľnice, riadny rozdiel! Podklady časovky sú z 2/3 piesky a duny, ostatné šotoliny a kamene. Masakrálna dĺžka časovky je vrcholom rally v Maroku a bude určovať, či sa stanú zásadné posuny v poradí. Hoci rozhodovať budú sypké duny Mauretánie, 4. etapa preverí pripravenosť favoritov a hobíkov.

Počas etapy na čele zase klasika: Botturi s Ceruttim a za nimi s malým odstupom Montanari s Ullevalseterom, čiže 3 dvojvalce a jedna ľahká motorka. Ullevalseter nemá dôvod riskovať a ponáhľať sa, hoci je o niečo pomalší ako sa očakávalo. Postupne, ako sa preberá z brutal pádu v 2. etape dáva o sebe vedieť, ale zrejme lišiacky čaká na dunové polia Mauretánie, kde majú 450-ky s dobrým jazdcom výhodu. Samozrejme, nie všetky duny, veľa závisí od trasovanie. K tomu nabudúce.

Prví dvaja si vymieňali pozície, dlho viedol Botturi o cca 2-3km, pred prvým, severojužným dunovým pásom v blízkosti El Hagounla potiahol za plyn Cerutti a vypracoval si náskok 2 minúty. Zatiaľ čo zvyšok štartového poľa bojoval s nástrahami trate, títo dvaja išli svoje privátne preteky. Koniec etapy sa ale trochu zamotal. Montanari sedlajúci Apriliu sa dostal do bližšie nešpecifikovaných problémov a tak vyhral Botturi tesne pred Ceruttim a tretí skončil Ullevaseter. Kalič prišiel na pána v etape 17. so stratou +1:07:04 na víťaza.

V celkovom poradí vedie tesne Botturi o +1:28 pred Ceruttim a na tretie miesto sa prepracoval Ullevalseter s už výraznejšou stratou +1:34:19. Kalič po parádnom výkone poskočil na 15. miesto so stratou +4:17:34. blahoželáme! Maťo Benko klesol na 59. priečku, dúfajme že sa mu zajtra podarí odpretekať etapu a tým pokračovať v rally.

Jirko Kalát: „Dnes to vypadalo na poriadnu porciu kilometrov a veru to tak bolo! brutálna dĺžka časovky, našťastie bola namotaná po dosť rýchlych pistách. bohužiaľ tu všetci letia ako blázni a keď nechcem aby ma predbiehali a prášili mi do huby, musím stále držať okolo 120-140km/h, limit máme 150km/h, a to je už dosť mazec. V strede časovky som trochu poblúdil, v kamenistej časti som radšej trochu ubral a asi ma čaká penalizácia za prekročenie speed limit v neutralizácii. ale som celý a to je základ!!! Maťo neskutočne pripravil motorku, je fantastická!“ (Kalič ide na motorke od Maťa.)

2.1.2025  3. etapa: Tagounite – Touizgui

Dnešok nezačínam dobrou správou. Maťo mal v noci tak vážne zdravotné problémy, že musel prijať zásadné rozhodnutie. Maťo Benko: „Dnes ma celú noc klepala fakt silná zimnica až tak, že musím dať deň voľna a pokračovať napriek následnej penalizácii až zajtra. V tomto stave by som dnes etapu určite nedal. Mega ma to mrzí, ale čo už.“ Našťastie propozície Africa Race takéto niečo umožňujú, jazdec dostane zapísaný čas (asi) posledného v cieli + 2-3 hodiny navyše, ale aspoň môže pokračovať v pretekoch až do Dakaru. Prajeme skoré vyzdravenie!!!

Dnešná etapa bola plánovaná ako ťažká a taká aj bola. V prvom rade merala časovka 452km z celkových 546km, čiže bola dlhá, náročná na sústredenie sa a na sily. Okrem toho viedla cez kultové miesta „Brány Sahary“, a tými sú kamenno-prachové polia okolo oázy M´hamid, zvláštne a tmavé hnedé dunové pole Erg Chegaga, obtekané občasnou riekou s hrozným feš-fešom na dne, pokračujúce pláne dna občasného jazera Iriki a nasledujú nekonečné čadičové a čadičovo-prachové zvlnené plató, zo severu ohraničené hrebeňom, čo vypadá ako dračí chvost.

Terény sú to náročné, navigácia v nich zapeklitá a pokiaľ pred rally pršalo, tak v Iriki býva blato a na konci etapy milión vymletých kamenných riečísk rôznej veľkosti za sebou. K tomu všetkému záver časovky vedie priamo na západ, oproti slnku tesne nad obzorom, čo znepríjemňuje a spomaľuje jazdu s nebezpečenstvom pádu tým, čo prichádzajú do cieľa v strede štartového poľa, počas západu slnka.

Na čele sa v podstate skopíroval priebeh zo včerajška, akurát v obrátenom garde. Prvý štartoval Botturi, Cerutti ho dobehol a potom nikto z nich nemal dosť rýchlosti aby sa odpútal. Takto prišli do cieľa s časom 6 hodín a niekoľko minút. Z toho plynie, že časovka bola výživná po všetkých stránkach. S odstupom 22 minút doletel Montanari na Aprilii a hneď za ním Ullevalseter, ktorý sa otriasol po včerajšom hnusnom páde.

Kalič išiel svoje tempo, snažil sa spoľahlivo navigovať a nezablúdiť, čo mu vynieslo 29. miesto v etape so stratou +1:44:12 na víťazného Ceruttiho. Maťo Benko vyfasoval po dnešnej absencii 11:20:00 penalizáciu, okrem neho aj ďalších 13 jazdcov, ktorí nedokázali do 3. etapy nastúpiť. Riadne sito hneď na začiatku!

V celkovom hodnotení to vypadá nasledovne: 1. Cerutti, Aprilia 10:34:34, 2. Botturi, Yamaha +1:22, 3. Montanari, Aprilia +59:24, 4. Ullevalseter, KTM +1:11:22…  22. Kalát, KTM +3:11:52, 48. Benko, KTM +6:59:46. Čakáme na správu od chalanov, ako bolo v etape.

Jirko Kalát: „Dnešnú etapu som dal na GPS a ICO potom, čo mi včera odišiel displej na Stelle. Akurát som zabudol vypnúť autokorekciu a na prvej veľkej planine som zablúdil na dobrých 20 minút. Potom som už vedel, že to rýchlosťou nedoženiem, tak nasledovala jazda úplne v kľude a hlavne som poctivo navigoval.“

1.1.2025  2. etapa: Tarda – Tagounite

Prvá plnohodnotná etapa na rally vypadala, ako by mala byť posledná. Pritom jej dĺžka 358km mohla zvádzať k myšlienkam, že sa jedná o ľahké povozenie po púšti. Opak bol pravdou. Časovka dlhá rovných 320km bola divoká a náročná. Pritom týmito oblasťami viedla 20 rokov dozadu vždy tzv. kráľovská etapa afrického Dakaru. Nazývala sa tak pre rôznorodosť podkladov a terénov a rýchlo sa meniace typy krajiny od pieskových plání, dunových polí, cez riečiská Hi´remlia až po priechody cez malé skalné hrebene a kamenisté cesty. Nádherné jazdenie tam je!

Napriek tomu sa etapa zmenila na lazaret. V prvom rade už včera Maťo nasadil antibiotiká, lebo priedušky začali štrajkovať a bolo nutné zakročiť. Okrem toho bola etapa, napriek iným možnostiam, fakt hnusne namotaná a z krásneho pretekárskeho zážitku sa razom stal boj o život. A aby toho nebolo dosť, na začiatku rally všetci vypaľovali, akoby bol jej koniec. Výsledky nedali na seba dlho čakať.

Prvý sa rozflákal jeden z favoritov Pol Tarres na Yamahe, veľká nádej fabrického tímu. Po ťažkom držkopáde má otras mozgu, nič si z dneška nepamätá a odviezol ho vrtuľník. V rýchlom slede padali aj ostatní, až 4 jazdci odstúpili, celé zle. Maťo písal, že pomedzi skaly bolo veľmi veľa bumpov – nakopávacích hrboľov, nebezpečných v rýchlosti, kedy jazdca často katapultuje a v salte dopadne pred vlastnú motorku, ktorá ho pri dostatku smoly buď prejde, alebo zramuje.

Onedlho sa porúčal tvrdo k zemi Maťo, potlčený a chorý dokázal vstať, no neskôr mal sériu zablúdení a bol rád, že ho dobehol Kalič a tak pokračovali spolu. Jirko Kalát, alias Kalič, išiel tak ako vždy: spoľahlivo, pokojne a zároveň primerane rýchlo. Lebo Kalič má všetko u prdeli a ide rozvážne, ale nie pomaly. To Maťo si pri páde odtrhol koncovku camelbagu, takže časovku absolvoval bez vody a okrem toho minul jeden WP (wait point), takže čaká riadnu penaltu vo výsledkoch.

Podstatne rýchlejšie mastil Ullevalseter, pokiaľ tiež neokúsil pevnosť šutrov Sahary a rozflákal sa tiež na úrovni. So stratou pokračoval do cieľa, našťastie, podobne ako Maťo, nemá nič zlomené. Motorky majú obaja pojazdné, ale riadne pochrúmané, takže mechanik Patrick má o veselú pracovnú noc postarané.

Koncert jazdeckého umenia predviedli Botturi a Cerutti. Druhý menovaný na Yamahe dobehol prvého na Aprilke a spolu v divokom tempe pokračovali spolu etapou. Na mape bolo vidno obrovský náskok pre zostatkom štartového poľa a v takto komplikovanom teréne dosiahli priemer 85km/h, čo je fakt neuveriteľné. Kto to tam pozná, vie o čom píšem! Nakoniec nadelili prenasledovateľom vyše pol hodiny! Šialené!

Etapu vyhral tesne Botturi na Yamahe pre hlavným súperom Ceruttim na Aprilke, rovnaké je poradie na čele aj celkovo. V neskutočných výsledkoch pokračuje Pedrero na Harley Davidsone, etapu dokončil na 9. mieste a patrí mu rovnaká priečka aj celkovo! Na štvrť-tonovom hovade!

Podrúzganý Ullevalseter nakoniec dokázal vybojovať 9. miesto v etape, ale so stratou 0:44:34, Kalič to dal na 18. miesto (+1:13:32) a Maťo Benko napriek všetkej smole získal dobré 26. miesto (+1:22:28). Momentálne z neznámych dôvodov Kalič z výsledkov vypadol, ale to je iba nejaká technická somarina.

Celkovo to vypadá pre NORWIT Racing po 2. etape nasledovne: 7. Ullevalseter, 19. Kalát a 20. Benko. Rally sa iba rozbieha, všetko bude rozhodnuté až v cieli pri Ružovom jazere v Senegali. Rozdiely už teraz predstavujú riadnu minutáž, no nič nie je stratené. Okrem toho, dokončiť akúkoľvek plnohodnotnú 2-týždňovú rally je výkon hodný poklony.

31.12.2024 1. etapa: Tanger – Tarda

Nakoniec je všetko mierne inak, alebo lepšie povedané tak, ako bolo v pôvodných propozíciách. Skoro ráno sa ozval Maťo a objasnil skutočný priebeh etapy. Skoro ráno prebehne posledná časť administratívneho vstupu na územie Maroka, vrátane kontroly a pečiatky do pasu. Potom jazdci (cca o 7:30) vyštartujú smerom na juh, popri pobreží na juh (zrejme po novej diaľnici) do mesta Kenitra, ležiaceho priamo na pobreží Atlantického oceánu.

Tu usporiadatelia, na nekonečných plážach (pláž Mehda) a priľahlých pobrežných pásmach pomedzi políčka, natiahli netradičnú špeciálku, dlhú 47km, s divokou navigáciou. Odbočky sú nasekané pomaly každých 100m a roadbook nemá konca. Následne dokončia presun Stredným Atlasom do bivaku v meste Tarda. A pretože sa ochladilo (ako inak) a včera riadne nasnežilo, bude o zábavu postarané, pretože táto zábava meria ďalších 550km. Uff!!! (Údaje na schéme majú inú kilometráž ako poslal Maťo, podľa mapy má asi pravdu on.)

Podľa správ priamo zo štartu je kosa aj na pobreží, na úrovni mora. hnusne fúka, čo je síce pri Atlantiku na severe Maroka v zime bežné, ale teplota nízka, po slovensky riadna kosa. Takže uvidíme, čím prekvapia hory po časovke pri prechode sediel 2.000 metrov nad morom.

Časovka bola podľa predpokladu zakrútená a tým pádom relatívne pomalá. Ale favoriti nezaháľali a ukázali, v koho réžii budú prebiehať boje o palmu víťazstva. Aprilie sú ľahšie a menšie ako Yamahy, preto nie je prekvapením 1. miesto Jacopa Ceruttiho na Tuaregu pred Botturim a Tarresom na Yamahách. Ullevalseter kontroloval dianie na meranom úseku a prišiel na 5. mieste. Hneď za ním dofičala Kove s Filipom Petrim za riadítkami.

https://www.facebook.com/watch/?v=1591560108909411

Na 8. miesto to dal ambasádor značky HD Joan Pedrero na Harley Davidsone!!! 14. miesto ukoristila Kove 800 a Matteo Bottino a za ním tesne nasledoval Maťo Benko na KTM. Pekne, Maťo máva začiatky v takomto dobrom umiestnení a rozbalí to naplno v Mauretánii. Kalič sa tiež nestratil, bral 23. miesto a vyskúšal si púštnu navigáciu.

Vozidlá konvoja sú už (o 17:30) v blízkosti usadlosti Tarda pri Errachidii. Tá je bránou do púšte, kde sa hory menia na planinu a na obzore vidno majestátne duny poľa Erg Chebbi. Chladno je aj tam, momentálne teplota padá k 10°C a do rána mierne primrzne. Musíme si počkať na info od chalanov, ako bolo počas prechodu horami.

Maťo: „Počas rannej spojovačky bola brutal zima. Potom nasledoval nádherný štart do totálnych pieskových sračiek, ako na Záhorí. Do nemoty hlboké zatočené piesky… k tomu som sa samozrejme, sekol pri dobehnutí jazdca predo mnou a zo samého nadšenia som sa stratil 3km pred cieľom…..klasika mojich prvých etáp v Afrike. Zajtra si dám opravné kolo! Spojovačka viedla cez totálne snehom zasypaný Atlas, spolu 550km, ale OK. Naobliekali sme si všetko, čo bolo v aute. Teraz sa ideme zohriať a pripraviť na 2. etapu.“

30.12.2024 Tanger, Maroko

Trajekt doplával k Tangeru v Maroku, a je možné že do presunu odštartujú účastníci v skorých ranných hodinách priamo z móla. Nech je prdel. V prvom dni ich čaká fakt dhhý presun vyše 700km, prerušený na náhornej plošine pri národnom parku s obrovskými cédrami (a s divými opicami na nich) rýchlostnou skúškou. Krajina Stredného Atlasu je tu vyše 2.200 metrov na hladinou mora a bývajú to mraky snehu a príšerná zima nadránom. Tak neviem ako to majú usporiadatelia vymyslené, necháme sa prekvapiť.

Počas plavby prebiehali colné úkony potrebné pre vstup do Maroka, usporiadatelia dali riadny brífing pred 1. etapou a jazdci si pripravovali vyfasované roadbooky (dostávajú ich večer pred nasledujúcou etapou, na Dakare až 15 minút pred štartom). Vo voľnom čase sa rozhorel avizovaný šachový súboj Benko-Ullevalseter.

Štartové pole motorkárov pozostáva zo 78 strojov. Z toho je okolo 50 motoriek KTM, väčšina KTM 450 Rally Replica z posledných 4-5 rokov. Nájde sa aj zopár EXC s veľkou nádržou a s navigačnou vežou a jedna či dve 890-ky Rally. Nasleduje čoraz populárnejšia Yamaha Tenere 700 v rôznych úpravách, paráda pozrieť. Sedlajú ich tak továrenskí jazdci, ako aj čistí amatéri.

Rovnakým počtom sa môže pochváliť odnikiaľ sa vynoriaca čínska značka KOVE. Reprezentuje ju 8 kusov mašín s objemom 450ccm v rôznom stupni úprav. 3 z nich sú v továrensko-talianskom prevedení, ostatné polo-profi úpravy. Posledný kus je včera opísaná dvojvalcová novinka Kove 800 Rally LS, ktorá bude ostro sledovanou pre je vlastnosti, výkony a spoľahlivosť. A neskôr pre cenovú dostupnosť.

Štartové pole dopĺňajú 3 nabúšené Aprilie vo factory špecifikácii, zo 3 Hondy amatérov, spomínaný škaredý Harley, Suzuki… Aprilia má v ročníku 2025 silné zázemie, porovnateľné s továrňami na Dakare, rovnako aj Yamaha. Dúfajme že do budúcna sa pripoja ostatní výrobcovia, je ich v segmente požehnane.

KTM stráca na Africa Race logistickú výhodu z Dakaru, kde je k dispozícii na kamiónoch komplet súčiastková základňa a privátne tímy si chodia vyberať za premrštené sumy vyberať, čo zrovna potrebujú. Tu si musia všetko niesť so sebou, preto sa často rieši problém tak, že sa berie jedna totožná motorka navyše a z nej mechanici postupne kanibalizujú jednotlivé diely.

Zajtra na svitaní sa začne lámať chlieb, držme palce!!!

29.12.2024 Marseille – Tanger

Deň plavby na trajekte z Európy do Afriky býva skúpy na informácie na Eco Race každoročne. Chýbajú poznatky, fotky a klebety, tak musíme vychádzať z toho čo máme. V prvom rade skoro ráno sa dokončilo nalodenie a trajekt vyrazil do obrovského a moderného terminálu Tanger v Maroku. Už na lodi prebiehajú všetky nevyhnutné colné úkony (ako pri každej poriadnej rally) a na pevnine dostane každý iba posledný štempel a ide sa.

Včerajší slávnostný štart prebehol v pohode za cvakania fotoaparátov, so širokými úsmevmi a s naglancovanými motorkami. Rally naberá na význame nielen pre počet 78 štartujúcich motoriek, to je obvyklý počet. Súťaž sa stala už naozaj akýmsi odrazovým mostíkom pre Dakar, ktorý je najvyššou métou. Ten neponúka okrem nehoráznych cien a väčšej slávy žiadny benefit navrch. Teda pardon, zbytočné nekonečné presuny, aby som nezabudol.

Schyľuje sa k dvom epickým bitkám, ktoré možno nie sú navonok tak vidieť, ale výsledok bude zaujímavý z pohľadu nie či, ale kedy Európu prevalcuje Čína. A to v jednovalcoch a v produkčných dvojvalcoch. V jednovalcoch totiž získala donenávna úplne neznáma čínska firma Kove prvý oficiálny FIM titul (European Rally Cup Championship 2024), konkrétne Matteo Bottino to dal na Kove 450 Rally v továrenskej špecifikácii a po úprave Kove Italia. Na Eco Race postavil oficiálny dovozca značky na Apeninský polostrov rovno 3 kusy 450-tok a myslím že niekoľko ich bude v štartovom poli súkromne.

Kove okopírovala koncepciu KTM 450 Rally a KTM 790 Rally, ale išla vlastným vývojom od úplného začiatku. Tým od nuly prispôsobovala všetko svojským podmienkam výroby a spôsobu technického riešenia čínskych inžinierov. Výsledkom je možnosť kúpiť rally motorku v hobby špecifikácii za 9.000,-€ (s DPH!), kde komplet náhradný motor stojí 1.000,-€, čo je priam neodolateľné. Smiešny výkon 45 koníkov na rally nestačí, ale po investícii nejakých 2.000,-€ do motora a rovnako do pruženia (tu sa dá aj 10.000,-) sa dá z kúska vyčarovať slušná mašina, slúžiaca amatérskemu jazdcovi do zblbnutia. Musím kontaktovať bratov Dobišovcov, tí ich majú s prekopaným motorom a s pružením od Peťa Pipicha.

Osobne som s nedočkavosťou čakal, kto konečne príde s upraveným modelom Kove 800. Stalo sa, Taliani urobili aj tento kúsok a vstúpili do komerčne najzaujímavejšej triedy ťažkých dvojvalcov. Kove 800 Rally LS bez paliva váži so všetkou výbavou 178 kg, čo je váha max. o 5 kg vyššia, ako mala produkčná KTM 690 Rally Replica pri vraj výborných jazdných vlastnostiach. To znamená spolu s vercajchom, navigáciou a so zásobou vody kua! Uvidíme, teším sa na výsledky.

V triede ťažkých endúr sa to hemží slávnymi menami. Yamaha vyrazila do boja s duom Alessandro Botturi a Pol Tarres, tento raz s riadnou továrenskou podporou cez Yamaha Motor Italia a okolo poletuje aj legenda Jordi Arcarons. Japonci pochopili význam športových úspechov v natlačenej triede mastodontov na trhu a toto im prináša obrovské predajné úspechy. Na rovnakej vlne sa vezie Aprilia, chce obhájiť vlaňajšie prvenstvo a zabrániť Yamahe v návrate na trón. Aprilia Tuoareg Racing vyrazila do boja s trojčlenným tímom na 660-kach. Jacopo Cerutti, Francesco Montanari a Marco Menichini budú 3 želiezka v ohni, pričom prvý z nich bude obhajovať prvenstvo.

V super-mastodontoch nad 1.000 ccm sa ukáže Joan Pedrrero, legenda Dakaru, na hroznom hovade Harley Davidson 1250 Rally. Je málo známe, že minulý ročník dokončil na 25. mieste celkovo (!!!) a vyhral najťažšiu triedu! Fakt nechápem, ako mohol dať duny v Mauretánii, tam sa topia v piesku motorky ľahšie o 80 kg. Na súkromnej báze uvidíme aj zopár KTM 890 Rally, Triumph Tiger 900 a jednu Suzuki V-Strom 800.

Predpokladaná bitka o titul majstra Sahary by sa mal odohrať medzi 4 jazdcami. Obhajca Jacopo Cerutti na Aprilke je výborne pripravený a má fakt dobré zázemie. Dvojnásobný víťaz Alessandro Botturi na Yamaha 700 Tenere a pódiový Pol Tarres to nebudú chcieť dovoliť, pretože Tenerka je legenda a Aprilia minulý rok vyhrala dosť prekvapivo, pretože Touareg 660 bol vnímaný ako nemastný-neslaný stroj. 4. do partie je súkromník, 2-násobný víťaz a 3-krát 2., člen NORWIT Racing, legenda Dakaru Nór Pal Ander Ullevalseter na ľahkej KTM 450 Rally Replica. Pal a Števo Svitko sú jedinými netovárenskými jazdcami, ktorí dosiahli na Dakare na 2. miesto celkovo ako súkromníci.

Štart do 1. etapy nás čaká na Silvestra, 31.12.2024, zajtra dáme ešte nejaké info a potom už denne, ako budú chalani stíhať posielať správy a fotky, budem uverejňovať reporty.

28.12.2024 – Monako

Dnešný deň bol takmer celý zasvätený, ešte v Mentone, najhnusnejšej činnosti na veľkých pretekoch – prebierkam. Najprv treba urobiť tie administratívne, kde sa kontrolujú všetky úradné náležitosti a lajstrá: osobné a technické doklady, víza, potvrdenia o zaplatení štartovného, očkovacie preukazy pre Mauretániu a Senegal, poistenie a milión iných blbostí.

A potom nastáva očistec ohňom – technické prebierky. Tu musí byť na motorke všetko v zmysle regulí, ktoré sú pre takýto formát rally dlhé predlhé a podrobné. Kontroluje sa všetko: najprv celkový stav a spôsobilosť ako taká a potom krok po kroku jednotlivé detaily podľa vopred pripraveného zoznamu. Všetky body majú svoj význam a prispievajú jednak k bezpečnosti a okrem toho aj k dodržiavaniu predpisov v zmysle rovnosti pri pretekaní.

Naši chalani mali mierne problémy s elektrikou na nových sledovacích zariadeniach Stella, ale hlavný mechanik Patrick dal nakoniec všetko do poriadku. Pri ňom sa chvíľku zastavím. Nevedel som totiž, že okrem nášho Vlada Kušniera robil Ullevalseterovi mechanika aj on, a to dokonca na 12-tich starých Dakaroch a na 5-tich Africa Eco Race. Takže je na čom stavať.

Aprilia a Yamaha vzali rally vážne a postavili plnohodnotné tímy ako by šli na Evarest. To hodnotím čoby dobré znamenie, pretože momentálne je spolu snáď 10 fabrík s ťažkými endurami, schopnými po úpravách jazdiť vážne rally. Snáď sa naplní vlhký sen starých adventuristov a rozhorí sa časom plnohodnotný boj tovární o kráľa ťažkých endur.

O 18:00 začal úvodný ceremoniál v Monaku, kam sa pretekajúci presúvali po vlastnej osi. Slávnostný štart z rampy je chvíľkou slávy pre každého bez ohľadu, ako na rally dopadne. Značný záujem médií a divákov dotvára kulisu, ktoré bude nadlho posledným pohladením pre pretekárov a podporné tímy. Štartovalo sa v opačnom poradí, takže elita (čiže aj naše trio) išli na konci. Fotky zatiaľ nie sú kua, takže z atmosféry štartu vieme trt baraní.

Rally získava postupne zaslúžený punc aj kvôli štartu zazobaných celebritiek na súbežnej adventure súťaží, kedy sa môžu hrať na tvrďákov pred zlatokopkami bez väčšieho rizika a nadúvať sa medzi naozajstnými chlapmi.. Je to v porádečku, smotánke to prinesie rozptýlenie zo samopaší a usporiadateľom slávu, kontakty a peňáze. Dobrý biznis!

Medzitým zapadlo slnko a ochladilo sa, preto motorkári naložili mašiny do truckov a všetci sa v kolóne presúvajú do Marseille. Vzhľadom k prieťahom nie je známe, či stihnú colnicu v prístave, možno nastane neplánované zdržanie už na začiatku. A vo Veľkom Atlase v Maroku bude zima, podľa predpovede, inakšia. Pamätám 3-hodinový ranný presun Marokom v tme na štart na Intercontinental v 2013-tom, kedy sme sadali na motorky pri -4°C a pri východe slnka to spadlo na chvíľu na -8°C!!! Toto im fakt neprajem.

Peťo písal, že do prístavu dorazili, auto nechali na móle a vezú ich autobusom na pristavený trajekt, kde všetci prespia. ráno o 5:00 ich čaká nalodenie techniky a potom plavba smer Afrika.

27.12.2024 – Menton

Peťo šťastlivo dopravil sprievodný voz do Mentonu (kúsok od Monaka) a začala chystačka. (Maťo doletel včera, ostatní dnes.) V prvom rade prebehlo vybalenie motoriek a inštalácia nových (zase raz iných) prístrojov, určených na sledovanie jazdca a jeho lokalizáciu v prípade problémov.

Poďme po poriadku. Dnes sa počasie vydarilo, teplota 15°C, jasno, ľahký vánok od mora, veľa turistov na promenáde. Bivak, lepšie povedané jeden z 5 provizórnych bivakov na rôznych parkoviskách, včera policajti vypratali a dnes sa postupne plnil tímovými podpornými vozidlami. Všetci chystali motorky a autá na prebierky s novým navigačným systémom Stella, ktorý je oproti minuloročnému iný. To zahŕňalo inštaláciu nových držiakov na konzolu motoriek a iné zapojenie na šťavu. Týka sa to aj sprievodných vozidiel, sú napojené na rovnaký systém a počas presunov používajú vlastný roadbook.

Motorkám sa venoval zaskakujúci mechanik Patrick zo Švajcu, vraj mu robota išla od ruky. Musel sa činiť, pretože zajtra ráno prebehnú od 8:00 administratívne prebierky, po nich technické. Kto to absolvoval, vie čo to je za pakáreň. Popoludní nasleduje presun po vlastnej osi z Mentonu do centra Monaka a o 18:00 bude ceremónia slávnostného štartu z pódia so všetkou parádou a mediálnym pokrytím. Odtiaľ účastníci odfičia do Marseille na trajekt do Maroka a dobrodružstvo začne!

Peniaze od sponzorov usporiadatelia získajú iba vtedy, ak je ich vidieť. V tomto majú orgas jasno a pokrytie je v podstate po celom svete sieťou televízií. Bohužiaľ sa nepodaril ťah ako 5-8 rokov dozadu, kedy bežala Africa Rally na Eurosporte súbežne s Dakarom. Napriek tomu budú televízie sveta uverejňovať krátke denné šoty a na sociálnych sieťach sa každý večer objaví podrobný a profi spracovaný report. Oň sa postará početný tím špeciálne na túto úlohu. Riadne reportáže bude denne zdieľať motorsport TV, jeden zo sponzorov podujatia.

23.12.2024

A je naložené! Minulý týždeň prebehlo naládovanie všetkého potrebného na celú rally do auta a pár dní sa dolaďovali detaily. Platí síce „čo zabudneš, to nepotrebuješ“, ale každá chýbajúca skrutka či súčiastka môže mať na celkový priebeh pretekov fatálne následky. To nehovorím o pohode, ktorú rýchlo nahradí stres a následné chyby.

Našťastie sa nakládky zúčastnil Jožko Kolenič, pretože pôvodne mal na starosti celú „dielňu“ so všetkým do detailu. Preto okrem ukladania debien s náradím prebehlo aj vysvetľovanie čo kde je. Lebo jedna vec je mať všetko potrebné so sebou a druhá mať prehľad a ku všetkému prístup, okorenený denným vykladaním a rozkladaním bivaku a následným ranným skladaním a nakladaním.

Ako vidno z obrázkov, tímovú dodávku nahradila priestorná 9-tonka, upravená špeciálne pre NORWIT Racing. A to je iná paráda! V prednej časti priestornej skrine je spálňa pre 4 ľudkov, s kúrením aj s klimatizáciou, podľa aktuálnej teploty vonku. Stačí pre Ulleho, Maťa, Peťa a Patricka, Kalič sa uskromní v stane. Kvalitný spánok a odpočinok sú podstatnými súčasťami dvojtýždňovej rally, hlavne v druhom týždni ubúda síl a pribúda kolízií a zranení.

Vo výbave spacej časti nechýba cestovná šachovnica s komplet figúrkami, neodmysliteľná súčasť života v bivaku. Po ukončení súbojov na trati v rámci relaxu zvádzajú denne Maťo s Ullem tuhé šachové partie a skóre si poctivo zapisujú. V poslednom spoločnom ročníku vyhral Ulle, predtým Maťo, pričom za celú rally dajú mnoho desiatok intelektuálnych zápasov.

V zadnej časti sú police na pneumatiky, ráfy a miusy, boxy so všemožnými vecami a s vercajchom, tiež bandasky na kvalitné palivo (ktorého v Mauretánii niet). Vzhľadom k šírke skrine a k jej kolmým stenám vojdú do garáže 3 motorky vedľa seba, čo nebolo v dodávke možné. A v prípade sinej púštnej búrky je možné robiť údržbu vo vnútri, kde je menej zvíreného prachu a piesku.

Samozrejmosťou je energetická nezávislosť, preto auto disponuje elektrocentrálou, napojenou na vnútorný rozvod silnoprúdu so zásuvkami a s osvetlením. Jej výkon umožňuje používanie vŕtačky, rozbrusovačky aj zváračky, dosť podstatných pri vážnejších opravách.

Auto má, ako vždy, na starosti Peťo Rečičár, ktorý šoféruje, prezúva pretekárom pneumatiky, zabezpečuje komunikáciu s usporiadateľom a s domovom a ešte robí mnoho iného potrebného. Ihneď po Vianociach sadá za volant a sám presunie auto do Monaka, ostatní členovia tímu sa dopravia do miesta prebierok a štartu letecky. Šťastnú cestu!

22.12.2024 – intro

Blížiaci sa termín známej africkej rally prináša posledné ladenia techniky, kondície, jazdeckých schopností a zázemia. Pretože práve sprievod je na pretekoch tým hlavným, na čom je postavená možnosť jazdca vôbec absolvovať súťaž, nieto sa ešte dobre umiestniť. Maťo Benko dopracoval rokmi NORWIT Racing k takmer dokonalosti, kde každý pozná svoje miesto, aj mieru povinností a zodpovednosti a úlohy sa rozdeľujú iba v prípade potreby reagovať na nezvyklé udalosti. Samozrejme, o tie nie je nikdy núdza, ale časom sa zabehané spoločenstvo naučí prekonávať atypické a krízové situácie úplne prirodzene.

Ak niekto kľúčový z tímu vypadne tesne pred odjazdom, treba ho nahradiť niekým overeným a zodpovedným. Hoci ho úplne nenahradí, aspoň vykoná základné úkony, ktorými bol poverený jeho predchodca. V polovici decembra vypadol z tímu dočasne dlhoročný mechanik Jožko Kolenič pre nepredvídateľné rodinné udalosti a situáciu zachránil na poslednú chvíľu bývalý Ullevalseterov mechanik Patrick Kalberer zo Švajčiarska.

Napriek tomu dokázali jazdci trénovať do poslednej chvíle na pieskoch Záhoria aj pri 2°C, kedy Maťo a Kalič jazdili už na pripravených motorkách s úplne novým pružením. Na túto príležitosť dokonca nachystal Maťo dva roadbooky na väčší a menší okruh, čo dalo tréningu punc autenticity. Zamakali sme si fakt dobre a každý kto má čo-to odjazdené na Sahare vie, že pieskom Záhoria sa nevyrovná v Afrike nič. Teda ak nerátam skurvený feš-feš, k ktorom som si pred rokmi zlomil pri M´hamide zápästie.

Motorky už dostanú iba nové pneumatiky a polepy, všetko ostatné je pripravené na nakladanie. Taktiež auto je úplne iné a prekopané, čo otvára nové obzory pre tím a jeho náročnú prácu. Dôležitým faktom zostáva absencia zranení u všetkých troch pretekárov (Benko + Ullevalseter + Kalát), psychická pohoda a žiaden vonkajší tlak.

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií