www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Africa Eco Race 2022 naživo

autor: Haro007, 13. 10. 2022, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Africa Eco Race 2022 naživo

30.10.2022 – 12. etapa Mpal / Dakar

Konečne nastal pre pretekárov a účastníkov Africa Eco Race 2022 záverečný deň. Po strastiplnej súťaži dojachal konvoj do Senegalu na poslednú, viac-menej symbolickú etapu. Aj keď nie úplne. Podmienkou úspešného zakončenia celej rally je absolvovanie všetkých dní zápolenia a dojazd  do cieľa. Bohužiaľ, vždy sa nájde smoliar, ktorý to vyžerie v úplnom závere. Lebo posrať sa niečo na 271 km nádielke môže, aj keď časovku tvorí iba 22 km.

Našich chalanov sa toto netýkalo a dnes so cťou dokončili rally a potvrdili tak svoje celkové výsledky. Dnešné časy nie sú započítavané do celkového poradia, no výhra záverečnej etapy znamená zakaždým prestíž. Ako teda dopadli?

Štefan Svitko #110 vyhral aj záverečnú časovku za 8:16 a tým potvrdil pozíciu celkového lídra Eco Race 2022. Konečným časom 44:11:56 porazil o viac ako hodinu Maurizia Geriniho a o dva a pol hodiny Xaviera Flicka.

Maťo Benko #111 skončil dnes na 12. pozícii a v celkovom poradí v riadnej konkurencii vybojoval výborné 8. miesto časom 56:39:20. Smiešnych 12 minút mu stačilo na 7. miesto, snáď nabudúce.

Nestarnúci Pal Anders Ullevelseter bral 4. miesto a mág na ťažkej motorke Pol Tarres ukoristil fantastickú 5. pozíciu. Ešte sa k nemu neskôr vrátime.

Maťo Benko: „Už sme v cieli, všetko v poriadku. Števo vyhral aj dnešok… Dnes išli do sanitky iba dvaja. Je to mega teplo a mega mega super vlhko, nedá sa poriadne dýchať. Zlatý január, vtedy sa preteká najlepšie. Teraz čaká posledný úkon: ideme sa rozbiť!!!“

Števovi a Maťovi týmto blahoželáme a želáme šťastný a veľkolepý návrat!

29.10.2022 – 11. etapa Ouad Naga / Mpal

Etapa pred koncom rally, kde sa dá ešte niečo zmeniť, je charakteristická prechodom zvláštnych hraníc. Ono všetky hranice v Afrike sú zvláštne, ale tieto tvoria predel medzi dvomi svetmi. Vyschnutá Mauretánia je štát púšťou zocelených Arabov, ortodoxného islamu a tradičnej kmeňovej spoločnosti. Naopak savany Senegalu sú domovinou veselých černochov, vlažného islamu a „reggae“ spoločnosti. Hranicu tvorí národný park pozostávajúci z močarín, plných pelikánov, krokodílov a svíň bradavičnatých. Hlavne pre posledné menované zvieratá sa odporúča motorkárom na 60 km dlhej hrádzi nepadať, pretože táto svinka síce vypadá milo na obrazovke, ale v skutočnosti to je večne nasraté 2-metrákové zvíra.

Dnešná 465 km etapa mala mať jednu časovku v Mauretánii a druhú, kratšiu v Senegale. Ale zrážky (obdobie dažďov trvá v Senegale od mája do novembra) výdatne zaliali krajinu a bolo možné odjazdiť iba prvý meraný úsek.

Maťo Benko: „Druhá časovka bola zrušená týždeň dopredu pre vážne dažde. Preto sme išli iba prvú, merajúcu 122 km, ale morda od začiatku do konca. Čistý Borský Mikuláš, hlboké pieskové zatáčky v metrovej tráve. Som rád, že to máme za sebou!“

Áno, je pravdou, že záhorácky piesok sa vyskytuje v príbrežnej oblasti Senegalu a na juhu Mauretánie. Vyznačuje sa tým, že rozjazdený je totálne nestabilný a zostávajú hlboké koľaje, ktoré nemajú tendenciu sa samovoľne zasýpať. Širokánske pláže Atlantiku sú hrboľaté, naopak duny pri ňom oblé, tvrdé a výborne zjazdné.

Lenže naši chalani trénujú na Záhorí pravidelne a preto nečudo, že Števo zase všetkých vyprášil. Vyhral etapu s prehľadom pred Flickom časom 1:38.05, pričom nadelil Gerinimu vyše 7 minút. Maťovi časovka nesadla, ale aj neriskoval a dosiahol na pekné 14. miesto. V celkovom poradí Štefan poistil 1. miesto a vedie pred Gerinim o viac ako hodinu. Maťo sedí bezpečne na parádnej 8. priečke.

Pred zajtrajšou symbolickou etapou pri Ružovom jazere sú tieto údaje povzbudzujúce. Hlavný problémom bude bez ujmy prežiť presun v objatí divokej africkej premávky, plnej vrakov a nedisciplinovaných „vodičov“. Svoje o tom vie Lukáš Černý, ktorého v roku 2015 zostrelil v posledný deň Intercontinental Rally miestny čierny čávo na hrdzavom „aute“ bez svetiel a skiel a ktorému brzdilo až jedno koleso. Zato klaksón a papuľu mal riadne. Posledná etapa je o dojazde do konca, či našim borcom stačí prejsť cieľom a majú umiestnenie potvrdené, čas sa už nezapočítava,

28.10.2022 – 10. etapa Ouad Naga / Ouad Naga

Maťo Benko, správa zo včera:

„Gerini sa včera zatúlal, urobil vyše 40 km navyše chudáčisko a teda vlastnou chybou prošiel o vedenie. Botturi po prerazení kartra je už druhý deň na ceste z púšte, manažér z Yamahy mu zakázal volať vrtuľník aby nebol vylúčený z pretekov…

Je večer a je tu 43°C. Dnes fajn etapa, len som sa somár nechal zmiasť mojím konkurentom #137, ktorý mi išiel 15 km pred cieľom v protismere. Tak som zbytočne hľadal chybu v roadbooku a stratil 15 minút. V bivaku sa to vysvetlilo, chlapík hnusne padol, nadrbal hlavou, motorka hore kantom a vôbec mu nezaiskrilo, že ísť oproti jazdcom asi nie je v poriadku. Dnes ďalší chalan v prdeli, ochrnutý od ramien dolu.. Majte sa.“

Dnešná 10. etapa bola poslednou plnohodnotnou na Eco Race 2022, čo sa obvyklej dĺžky týka. Mala zase brutálnu pieskovú časovku dlhú 456 km a na konci 22 km presun späť do bivaku.

Ouad Naga sa nachádza iba niekoľko desiatok kilometrov ad pobrežia Atlantiku a tu vetry vanúce krížom cez celú Saharu a ženúce piesok, mierne strácajú na sile. Preto sú dunové pásy so šírkou cca 1 km oddelené od seba približne rovnako širokými pásmi zmesi šutríkov a piesku. Naopak, v centre púšte Mauretánie sú pásy vyšších a menších dún. Nuž a po tejto krajine bola namotaná časovka.

Števo Svitko nemohol nechať nič na náhodu a ťažil z psychickej pohody a z bezpečného náskoku. Etapu s prehľadom vyhral časom 5:21:11 pred najväčším súperom Gerinim o 7:27 a zvýšil odstup aj v celkovom poradí už na 53:02. Posledné 2 etapy majú časovky merajúce 122 a 62 a 22 km v Senegale, preto bude potrebné nespraviť vyslovene fatálnu chybu, alebo nemať športovú smolu.

Dobre zajazdil tiež Maťo, dnes na 10. miesto v etape a celkovo stále drží 8. pozíciu. Škoda včerajšieho zaváhania pred cieľom, mohol o stupienok poskočiť dopredu. Do súťaže sa vrátil Botturi s veľkou penalizáciou, ale dnes doletel na 7. mieste a jeho kolega Tarres dokonca bral 4. pozíciu.

Števo musí záver rally jazdiť obozretne a takticky, čo on vie. Maťo môže zabojovať o 7. priečku, no s rozumom. Únava už pohlcuje všetkých a vtedy nie je k prúseru ďaleko. Držíme chalanom palce, Števovi aj paľce!

27.10.2022 – 9. etapa Akjoujt / Ouad Naga

Pieskové peklo pokračuje, hoci zeleň na videách proste nechápem. Krajina, ktorá okrem oáz nemala žiadnu zeleň, po dažďoch doslova rozkvitla. Nuž, sila prírody je neuveriteľná!

Mauretánia naďalej preveruje výdrž jazdcov a motoriek, pričom vo výsledovke nastali zásadné zmeny. Orgas naplánovali na dnes opäť chuťovku: štart z bivaku na 412 km časovku a po nej presun 24 km. Samozrejme, prevažoval piesok, na začiatku uložený do troch dunových pásov. Potom nasledovali pieskové „cesty“ v podobe vážnych vypaľovákov.

Števo sa s tým nepáral a bez zaváhania to dal na pána na 2. miesto v etape, niekoľko sekúnd za Flickom. No čo je podstatné, Gerini stratil takmer trištvrte hodiny a tým pádom má Štefan pohodlný náskok vo vedení v celkovom poradí. Hoci rally končí až v cieli poslednej etapy, pohľad na výsledovku vypadá nádejne.

Za zmienku stojí 3. miesto Tarresa na Yamahe a 4. miesto Ulleho v etape, no hlavne zase výborná 11. priečka Maťa Benka, ktorý sedí pevne na celkovom 8. stupienku a od toho 7. ho delia minútky. Zajtra všetkých čaká rozhodujúca slučka po púšti s minimálne desiatkou dunových pásov na trati, tam sa ešte môže významne lámať chlieb.

26.10.2022 – 8. etapa Akjoujt / Akjoujt

Slučka po mauretánskej púšti vzbudzovala rešpekt. Bodaj by nie, veď takmer celá viedla po piesku a po dunách. Spolu s divokou navigáciou ozaj ťažká kombinácia. Našťastie chalani opäť nezaváhali a išli paľbu. Po 14 km presune nasledovalo 424 km pekla s dobrým koncom.

Števo pochopil situáciu a išiel vyslovene takticky. Počkal na Geriniho (štartoval minútu pred ním), spolu odnavigovali časovku a spoločne preťali cieľovú pásku. Tým pádom bol časom 5:31:20  v etape 2. o 1:00 za Gerinim, no celkové vedenie mu zostalo a činí 2:46. klobúk dole, Oravák sa v Mauretánii adaptuje rýchlo!

Maťo vsadil na navigáciu, našťastie neblúdil a dal to na 8. miesto v etape a celkovo poskočil po Botturiho problémoch na 8. pozíciu celkovo. Bomba!

Maťo Benko: „Asi nie celkom pravidelne posielam príspevky, ale skúsim. Katastrofické scenáre sa napĺňajú, Mauretániu postihla „ekologická“ katastrofa. Aká? Posledné mesiace to normálne pršalo, všetko je zelené, akože fakt veľké zelené lúky. Okolo dún kopa jazier, všetkému začalo šibať a rastie to tu ako v skleníku. Arabkovia a černoškovia sa veselo smejú, konečne im Európa poslala dážď.

Inak všetko v norme, Števko včera pekne nasadil a už vedie. Ja si idem svoju normu akceptacie rizika, nechcem sa tu prichlomžiť. Pekelne ťažká navigácia, v tráve nevidieť cesty a ani kamene.

Dnes super ťažko, všetci už máme dosť, pretekári budú dochádzať aj v noci. Botturimu dnes v dunách dodýchala Yamaha. Mäkké dunky s ťažkou motorkou… je tu teplúčko, večer o 20:00 bolo ešte stále 37°C, kolko bolo cez deň netuším. Ale počas časovky som vypil 6 litrov vody.“

No viem si v živote prestaviť hocičo, ale zeleň na jednom z najsuchších miest Sahary fakt nie…

25.10.2022 – 7. etapa Chami / Akjoujt

Po včerajšej absencii si dnes mohli všetci pretekári napraviť chuť. Celkovo merala etapa 515 km s krátkymi presunmi na začiatku a na konci, samotná časovka mala 470 km, z toho 470 km po piesku. Paráda! Niečo málo dún ochutnali krátko po štarte, vážne dunové pole ich čakalo v strede meraného úseku. A predpovede sa naplnili!

Naši borci sa opäť vytiahli. Števo predviedol spanilú jazdu dunami, ktoré dovtedy nevidel. Chalan sa učí fakt rýchlo. Časovku preletel vo výbornom čase 4:56:28, teda najrýchlejšie zo všetkých. Čo je najdôležitejšie, o 6:26 rýchlejšie ako 2. Gerini a po zásluhe sa ujal celkového vedenia v rally. Pol hodinku za nimi došiel Ullevalseter. Tarres s Botturim prešli etapu vedno, aby si mohli v dunách pomáhať so zahrabanými motorkami, na 6. a 7. mieste. Hneď za nimi na pána Maťo Benko, ktorý je celkovo v pohode na 9. mieste.

24.10.2022 – 6. etapa Dakhla / Chami

Človek mieni, Sahara mení! Tak nejako možno charakterizovať dianie na Eco Race. Dnes čakala na konvoj zvláštna hranica medzi Marokom a Mauretániou, ktorej prekročenie patrí medzi neuveriteľné príbehy. Už na území Mauretánie, po 430 km presune, mala nasledovať prvá vážna celopiesková časovka 205 km dlhá. Nenasledovala. Matka príroda rozhodla inak.

V tejto časti Sahary sú púštne búrky zvlášť nepríjemné. Stačí nie silný vietor, ktorý rozvíri ľahké čiastočky iestneho prachu, prípadne sa výškovým prúdením z celej Afriky donesie bordel až sem a je vymaľované. Nízka viditeľnosť nie je najhoršia. Čiastočky sa usadzujú na lopatkách turbín vrtuľníkov a spôsobujú fatálne poruchy. No a bez helikoptér záchrannej služby si nik nedovolí súťaž takejto ráže odštartovať, zvlášť nie po tragickom úmrtí motorkára v Maroku. Preto 6. etapu usporiadatelia odvolali, čakajúc do poslednej možnej chvíle. Zajtra rally pokračuje 7. etapou podľa programu.

23.10.2022 Dakhla – oddychový deň

Oddychový deň na Eco Race je vždy predelom medzi dvomi svetmi. Jednak po stránke civilizačnej, no hlavne v tej prírodnej. 5. etapou sa skončilo natriasanie po kameňoch a 6. etapa spustí oceán piesku, valiaci sa na účastníkov rally.

Prírodné danosti jednej z najchudobnejších krajín sveta sú odlišné od hôr a plání Maroka. Určujúcim faktorom sú čadič a piesok. Čierna hornina má na svedomí typické skalné monolity ako Ben Amira a údolia s kolmými stenami, na dne vystlané pieskom. A ten piesok!!! Bledý, s prekvapivo nízkou mernou hmotnosťou a s veľkými plochými zrnami, do hĺbky suchý, ukladaný vetrom do prapodivných dún. Tie majú dva tvary. Zákerné sú v dunových poliach, takých pásoch, tiahnúcich sa zo severovýchodu na juhozápad. Zjazdné sú najlepšie dolu popri päte preveju. Pred hrebeňom je posledný meter skokovo mäkký, samotný sypký zráz takmer kolmý a k tomu prepadlisko v strede nájazdového svahu. Čiže ani skok, ani kontrolovaný zjazd, iba akési prevalenie dolu pod plynom. Okrem zákerných dún existujú ešte zákernejšie, plochá a oblé svine, celé totálne sypké a mäkké, pripravené zhltnúť motorku aj s jazdcom. (Našťastie sú jamy, typické pre Tunisko, zriedkavé.)

Napriek pesimistickému opisu je tunajšia Sahara malebná, vyžarujúca silnú energiu. Jej prejazd vyžaduje veľa plynu a dobrú spojku, čítanie terénu a šiesty zmysel. Vzhľadom k dátumu je púšť ešte stále prehriata, čo zvyšuje „tekutosť“ piesku a zhoršuje prejazdnosť.

Dosť bolo strašenia, zajtra vyrazia jazdci do vážnej časovky. Zatiaľ iba ochutnajú piesočné cesty a trochu dún, taká rozcvička. Skúsený Maťo vie čo to znamená, Števo sa bude učiť za pochodu. Všetko, čo sa stalo doposiaľ, môže zmazať ktorákoľvek mauretánska etapa a utopiť výsledky v bezodnom piesku. Okolnosti budú viacej priať ľahkým motorkám v skúsených rukách. Držme bojujúcej Slovači palce!

22.10.2022 – 5. etapa Remz el Quebir / Dakhla

Prvá polovica rally sa skončila 692 km etapou: špeciálka s dĺžkou  451 km začínala v bivaku a po 241 km presune skončila na pobreží Atlantiku. Dakhla je vojenské mestečko, vybudované na strategickom piesčitom polostrove. Armáda drží pod kontrolou nepokojnú Západnú Saharu a dôležitú cestu na juh, zároveň drží na uzde pašerákov zbraní z blízkej Mauretánie. Enkláva je pravidelnou zastávkou rally s oddychovým dňom.

Etapa pred oddychom býva rýchla po miestnych rovných plató, prípadne po zvláštnych širokých wádí s hrubozrnným pieskom na dne. Aj tak bolo. Najrýchlejší urobili priemer 100 km/h, čo je znakom vypaľovačky ako hrom. Výsledky nie sú prekvapením.

Števo Svitko nemá extrémne rýchle úseky rád, pretože veľa závisí od šťastia, či jazdec trafí skrytý kameň, alebo jamu. Podľa očakávania nešiel na doraz a zrejme preto skončil v etape na 3. mieste časom 4:32:01, iba 4 minúty za víťazom Flickom a 2 minúty za najväčším rivalom Gerinim. Ten ide fakt parádne, jeho rally technika jazdy je plná istoty a dravosti zároveň.

Rýchle úseky prajú silným strojom, čo potvrdili Botturi a Tarres na Yamahách 700 na 4. a 5. mieste. Až za nimi odmávli Ullevalsetera. Maťo Benko ide konzistentne, dnes bral vynikajúce 11. miesto.

Celkovo vedie Gerini tesne pred Svitkom, Flick má odstup necelú hodinu. Za nimi nasleduje Ulle. Bojovníci na mastodontoch Tarres a Botturi sú na 5. a 7. mieste. Maťo klesol o miesto na 9. pozíciu a bezpečne sedí v top10.

Po 5 rozbíjacích etapách teraz nasleduje deň oddychu na nabratie síl a reparovanie techniky pred rozhodujúcimi zápasmi s pieskom v Mauretánii. O tam bližšie zajtra.

21.10.2022 – 4. etapa Assa / Remz el Quebir

Bývalá Západná Sahara, dnes administratívne súčasť Maroka, robí divy. Akonáhle rally dosiahla na povestné pláne, všetko dostalo správny charakter. Ak priemer víťaza prekročí 90 km/h, je všetko v RALLY porádečku. A to sa dnes stalo.

Etapa bola, akú na Dakare nezažijete. Štart ráno priamo v bivaku, potom časovka 455 km a cieľ v novom bivaku. Toto ponúka iba Eco Race!!! Rýchle pisty zo zmesi kameňa a piesku striedali ešte rýchlejšie z piesku. No a našim chalanom to sedelo.

Števo si „konečne“ pripísal etapový vavrín, keď časom 5:03:53 o 2 minúty porazil Geriniho, za ktorým zaostáva celkovo iba o sekundy. Maťo Benko zajazdil opäť parádne. 10. miesto v etape znamená celkové 8. miesto. Ulle je stále celkovo na 4. pozícii. Botturi doletel na 3. mieste v etape na ťažkej krave, neuveriteľné.

Maťo Benko: „Včera odišiel Botturimu zadný tlmič, preto stratil 2 hodiny. Včerajšia etapa s 20 km duniek v Erg Chegaga a potom veľa veľa moc šutríkov. Konečne sa mi podarilo nezablúdiť. A začínajú to tu riadne odvážať vrtuľníkmi do nemocníc, štartové pole redne.

Dnes rýchla etapa, v podstate zmes šutrových a pieskových ciest. Po obede nastalo mega teplo, krajina je ešte stále prehriata a sála ako pec. K tomu všetkému som si ja sprostý zabudol doplniť vodou camelback na tankovačke, tak som závodil smädný. (Oficiálna verzia je, že to bolo z frajeriny!) A potom som chybu v roadbooku pochopil príliš neskoro, tak to bola ďalšia zbytočná pol hodina naviac. Ostatné super, profíci v tíme v pohode, všetko klape, Števko dnes konečne prvý!“

20.10.2022 – 3. etapa Tagounite / Assa

Ešte niečo k včerajšej tragédii: Armido Neves bol 52 ročný skúsený jazdec, ktorý si prišiel na Africa Eco Race splniť svoj sen. Po ťažkom páde bol v priebehu pár minút pri ňom vrtuľník aj záchranné vozidlo, no oživenie sa nepodarilo. Úmrtie bolo prvé od vzniku rally v roku 2009.

Poďme k pretekom. 3. etapa = etapa, ktorú treba pretrpieť. Včera trasy viedli mierne severnejšie, ako opísané riečisko, cez úplnú riť Sahary. A cez tú istú riť pokračujú aj dnes. Na západ od Tagounite je maličký kamenistý hrebeň a za ním otvorené pláne oázy M´hamid, povestné prachom a sypkými dunami s neobvykle tmavo hnedým pieskom. Ten sa po niekoľkých desiatkach kilometrov vetrom navŕšil do vysokých dún poľa Erg Chegaga, ktoré sa obchádza suchým riečiskom zo severu. A potom buď po dne občasného jazera Iriqi, alebo po príšernej nive, každoročne pustošenej prívalovými povodňami. A ešte ďalej smerom k Atlantiku sú nekonečné čadičovo prachové plošiny a údolia, občas povoňané milosrdným pieskom. Nepríjemný a vyslovene škaredý úsek (inak malebnej) púšte končí cca 100 km za mestom Assa. Zhrnuté: dnes sa končia typické etapy Maroka, zajtra od polovice etapy začne iná pesnička s názvom Západná Sahara.

Dnes panstvo dostalo opäť klasickú nakladačku: brutálnych 466 km špeciálu a 60 km presunu. Znovu klasika: štart priamo z bivaku, presun v závere. Spolu smiešnych 526 km, no neberte to! Naši predviedli parádne výkony.

Na špici sa vyprofilovala elitná skupina Garini – Svitko – Flick, na ktorých sa bude doťahovať Ullevalseter. Števo zase ukoristil 2. miesto v etape a časom 5:24:02 zaostal o 4:41 za doteraz najväčším rivalom Gerinim. Keďže po včerajšku viedol v celkovom poradí o mitútu a niečo, klesol na 2. priečku. Vytiahol sa Maťo Benko! S časom 6:33:40 doletel na 6. mieste, čo ho vystrelilo v neoficiálnom celkovom poradí na 8. miesto. V cieli svietia aj Ullevalseter, Botturi a Tarres. Skúsim zistiť, prečo Botturi stratil vyše 2 hodiny.

19.10.2022 – 2. etapa Bousaid / Tagounite

Rally je nebezpečný šport a štatisticky aj Eco Race raz „musela“ postihnúť smutná udalosť. Dnes sa tragicky naplnil osud portugalského motorkára. Armido Carreiras Neves #123 zahynul v časovke 2. etapy za bližšie neznámych okolností. Česť jeho pamiatke! Zajtra sa možno bude konať iba presun, všetko bude na večernom brífingu.

Aktualizácia: zajtra sa normálne preteká, tak rozhodlo športové riaditeľstvo Eco Race.

Včera, počas dlhého presunu, konvoj prekonal výbežky Malého Atlasu a dosiahol planiny pri alžírskych hraniciach. Tým pádom bolo možné štartovať ráno do časovky priamo z bivaku. Čo to znamená? Nuž pretekári nemusia vstávať o 3:00 do jalového presunu, ale tesne pred svitaním. To im šetrí čas aj sily, čo ocenia v druhej polovici rally.

Preto konečne nabrala Eco Race klasické obrátky: spolu 466 km, z toho iba posledných 18 km presun. 2. etapa bola približne v trase kráľovskej etapy Dakaru spred roku 2008. Planina po štarte medzi Erfourdom a Alžírskom je o šotoline a aj piesku, potom trasa míňa kultové duny Erg Chebbi (dnes prepchaté turistami) a pokračuje systémom širokých riečnych údolí Hi Remilia, zasypaných pieskom. Táto časť je povestná malebnosťou a rozmanitosťou všemožných typov terénov, vtesnaných do niekoľko sto kilometrov. Končí v dedine Tagounit, tesne pred „bránou Sahary“ oázou M´hamid.

Števo Svitko pokračuje ako zvyčajne: ostražito, zároveň konzistentne a rýchlo. S ohľadom na fakt, že rally iba začína. Včera sa raz stratil a vôbec navigácia bola prekérna.  Dnes nenechal nič na náhodu a krásnu etapu dokončil na 2. mieste s časom 5:40:05. zaostal 1:34 za famóznym Botturim na ťažkej a silnej Yamahe, klobúk dole ( v Mauretánii v dunách zaplače). Tým pádom vyskočil do priebežného tesného vedenia pred Gerinim.

Maťo Benko dorazil v etape na 19. mieste so stratou 1:53:34 na víťaza a celkovo klesol na 14. priečku. No skúsený jazdec bude mať ešte dosť príležitostí na predvedenie jazdeckého umenia. Ulle poskočil na 5. miesto celkovo.

Maťo Benko: „Včerajšia etapa bola zaujímavá. Števo zistil, že aj tu má vážnych konkurentov. Pre zmenu Ullevalseter nesedel na Rally Replice 2,5 roka, takže paráda. A ja som si išiel svoje. Hlavné bolo nezablúdiť, do bivaku sme prišli pri západe slnka, spojovačka nemala konca.

Dnes brutál dlhá etapa, trošku duny ale hlavne mega nebezpečné kamene a bumpy (nakopávacie hrby) na rýchlych pistách. K tomu horúco a neskutočne komplikovaná navigácia.  Števko nabehal blúdiac pol hodinu, ja som urobil svoj rekord v blúdení. Raz ma zastavila helikoptéra a druhý raz som sa bol pozrieť takmer v Alžírsku, takže hodinka k dobru určite. Idem super opatrne, ak sa to na kameňoch vôbec dá, pád z Dakaru je stále v hlave.

Dnes má rally prvú obeť, Portugalec pád už nerozdýchal. Schlesserom to neotriaslo, zajztra ideme ostrú etapu.“

18.10.2022 – 1. etapa

Tak sa konečne rally rozbehla. Pre dvomi dňami, po pódiovom štarte v Monaku, sa konvoj nalodil na trajekt v Európe a dnes vyrazil na púť po Afrike v marockom prístave Nador. Táto enkláva je bežne používaná na podobné účely, pretože netreba v ceste smerom na juh prekonávať Vysoký Atlas, ale iba jeho menšie výbežky. Zároveň tu po Stredozemné more siaha vyschnutá krajina s nádychom Sahary. Pláne sú komplet o šutroch a pomalé, preto v rámci šetrenia času a hlavne techniky bývajú časovky krátke.

Úvodná etapa merala 605km, časovku s dĺžkou 94km usporiadatelia umiestnili v jej prvej polovici. Ako sa dalo predpokladať, priemerné rýchlosti by svedčili skôr trialovému zápoleniu ako svetovej rally, do cieľa dorazilo 51 motorkárov.

Na 1. mieste dofičal, teda skôr doenduroval, Mauruzio Gerini s časom 1:25:13. minútku po ňom Števo Svitko a ako 5. Ullevalseter. Maťo Benko je 10. so stratou 19:41. Takže paráda!

Za zmienku stojí aj 4. miesto Botturiho na upravenej Yamahe 700 a 7. miesto Pola Tarresa na rovnakom stroji. Tohto šialenca poznáme z extrem enduro pretekov (napr. Romaniacs), kde s ťažkým strojom vyslovene čaruje a Yamaha 700 trhá predajné rekordy.

14.10.2022

Do bivaku pricestovali všetci členovia NORWIT tímu. A hneď začalo súťaženie, zatiaľ na duševnej úrovni. Niežeby pretekári na motorke počas zápolenia nevyužívali mozog. Práve riešenie navigačných rébusov v paľbe vyžaduje riadnu kapacitu šedej kôry. Napríklad počas písania knihy so Števom Svitkom som žasol, že aj po rokoch si detailne pamätal podrobnosti z trate a dokonca konkrétne políčka z roadbooku.

Hranie šachu zaviedol niekoľko sezón dozadu Maťo, aby po adrenalínovom dni našli s Ullem upokojenie tela a mysle. Ale poďme k rally. Dnes prebiehali prebierky a tiež prideľovanie štartových čísel. Všetko dopadlo dobre a motorky sú v uzavretom priestore „parc fermé“.

#100 Pal Anders Ullevalseter (NOR) KTM 450 Rally Replica

Ulle patrí medzi absolútne dakarské hviezdy. Nikdy síce Dakar nevyhral, ale dlhé roky miešal poradie v rally špičke a jeho zeleno-bielu kombináciu si pamätá snáď každý priaznivec vytrvalostných moto súťaží. V rokoch 2002 až 2013 skončil 9-krát v top-10, pričom v roku 2010 siahol na 2. miesto celkovo. V rokoch 2015 a 2016 s prehľadom ovládol Eco Race, okrem toho má dve 2. miesta. Na Trans Orientale Rally 2008 ho porazil iba Jaro Katriňák. A v roku 2004 vyhral dnes neexistujúcu, no totálne prestížnu Rallye des Pharaons. Slušný výpočet. V súčasnosti každoročne preteká na Eco Race, s výraznou pomocou NORWIT-u.

#110 Štefan Svitko (SvK) KTM 450 Rally Replica

Števa netreba zvlášť predstavovať. Je slovenskou enduro a rally stálicou, nestratí sa ani v motokrose. Laickej verejnosti sa dostal do povedomia najviac úspechmi na Dakyr Rally, na ktorej preteká od roku 2010. stále patrí k svetovej špičke a ako jeden z mála netovárenských jazdcov preháňa tých fabrických. V roku pána 2006 zdvihol nad hlavu bronzovú sošku beduína za celkové 2. miesto. Okrem toho vyhral mnoho ťažkých balkánskych rally. Na Eco Race štartuje po prvý raz.

Števo zatiaľ neokúsil, okrem milosrdných dún Maroka, zákerné piesky Mauretánie, preto bude zaujímavé sledovať, ako sa s nimi popasuje.

#111 Martin Benko (SVK) KTM 450 Rally Replica

Maťo začal plniť svoj sen v roku 2015 účasťou na nízkorozpočtovke Intercontinental Rally z Almerie (ESP) do Dakaru (SEN). Už rok na to brázdil duny Sahary na Africa Eco Race spolu s Janom Zaťkom. Všetko podriadil príprave a rýchlo jazdecky rástol. Skúsenosti pretavil do fantastického výsledku v roku 2017 – 3. miesto celkovo. V rokoch 2018 a 2019 ho podobného umiestnenia zbavila technika. Pravidelne vymetá všemožné a ťažké rally v Európe, v roku 2021 štartoval na Dakare, pre zranenie nedokončil.

Africa Eco Race 2022

René Metge ja veľký mág, fakt. Ešte ako aktívny pretekár v 80-tych rokoch 3x vyhral Dakar v kategórii automobilov a potom organizačný talent uplatnil na poste športového riaditeľa Dakaru. Lenže legendy majú svoje zásady. Vidiac, kam Dakar pod vplyvom peňazí padá, vybral sa vlastnou cestou. V roku 2008, niekoľko mesiacov po odvolanom Dakare, zorganizoval veľkolepú Rally Trans Orientale. Viedla z Petrohradu do Pekingu a vyhral ju Jaro Katriňák. Následne, spolu s ďalšou legendou Jean Luis Schlesserom, vytvoril Africa Eco Race. Ten ju v rokoch 2009-2014 zakaždým na bugine aj vyhral a odvtedy pomáha čoby športový riaditeľ Metgemu.

Formát rally bol jasný: finančne dostupné preteky s vysokým športovým kreditom, trasy v rámci Sahary, minimum presunov a maximum ostrých kilometrov v špeciáloch. Dokonca pred ročníkom 2009 mnoho fabrických tímov chcelo pokračovať na Eco Race, taký Kamaz jednoznačne. Lenže tu zaúradovali peniaze a ASO „zainvestoval“ do KTM, BMW (v triede moto) a Voklswagenu. Prašule vo vačku presvedčili zmienené fabriky o Dakare ako o jedinej a správnej voľbe. Lenže vzbura tovární pokračovala ešte pred sezónou 2010 a až potom Dakar „vyhral“.

Našťastie Eco Race podrazy prežila, dokonca Metge dokázal pretlačiť pravidelné spravodajstvo na obrazovky Eurošportu. Ono totiž športové spravodajstvo (a nielen ono) nie je vo svete sterilné ako u nás, to je zmes rôznych druhov zápolení, nielen metrosexuálno-sójový futbal a spolitizovaný hokej. Dnes je Eco Race vysoko rešpektovaná rally, síce mediálne a sponzorsky v tieni Dakaru, no v skutočnosti je naozajstným Dakarom a sviatkom gruntovného športu.

Kryštalicky jasne to zadefinoval Maťo Benko: v októbri idem na Dakar a v januári do Saudskej Arábie. Práve on je notorickým podporovateľom Eco Race a v tomto roku zorganizoval vážny tím. Už mnoho rokov podporuje sponzorsky Števa Svitka a popri tom tiež Pal Anders Ullevalsetera. Veci sa vyvinuli do spoločného projektu a všetci traja štartujú spoločne v NORWIT tíme. Síce navonok pod vlastnými sponzormi, v skutočnosti v Maťovej kompánii.

13.10.2022

Iveco 7,5-tonka, preťažená o 2 tony navyše, vyrazila smer juh niekoľko dní nazad. Na jej palube sú Peťo Rečičár ako šofér a chlap na všemožné úlohy, Jožko Kolenič bude mechanikovať motorky Maťovi a Ullemu,  Zlatoš Novosad klasicky Števovi. Trojica šťastlivo dorazila do Mentonu (pri Monaku) ako prvá zo všetkých tímov včera, dnes rozložili bivak a večer by mal priletieť Maťo Benko.

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií