Tuareg Rallye 2013 live
autor: Haro007, 5. 3. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 13)
V termíne od 8. do 15.marca 2013 sa uskutoční jeden z najuznávanejších týždňových rally pretekov jazdených v Afrike. 144 prihlásených pretekárov na motorkách svedčí o vážnosti podniku a o vynikajúcej konkurencii. V štartovej listine sa pôvodne objavili tri slovenské mená: Igor Gažo, Karol Nullas a Anton Zboran. Smutnou správou je, že Karči musel pre neodkladné povinnosti účasť na poslednú chvíľu zrušiť. Našťastie Gažko na KTM 525 (č.140) a Tóno s KTM 500 (č.118) nemali podobné problémy a tejto chvíli sa tréningovo pripravujú v Ksar Ghilane.
Najväčšou novotou nastávajúceho ročníku je preloženie preteku z tradičného Maroka na pôdu Tuniska. Úplné dôvody nie sú známe, pretože Maroko poskytuje oveľa rozmanitejšie prírodné možnosti a bezpečnostne je na tom najlepšie z celej severnej Afriky. Tunisko naopak je pre tento pretek neopozerané, je bližšie no armáda povolila trasy iba v strede krajiny a povestný a namáhavý juh zostal neprístupný. Pri pohľade na mapu je jasné prečo. Počas 7 dní driveri budú zápoliť v trojuholníku miest Douz – Nefta – Gafsa. Hoci sú tuniské duny v týchto miestach relatívne malé, ich poloprachová konzistencia a blbý tvar preveria umenie a výdrž techniky aj ľudí.
Výpravy som sa mal zúčastniť osobne ako šofér dodávky a lietajúca technická pomoc na motorke, peňáze a pracovné povinnosti vystavili stop. Okrem toho motorka dotazí až zajtra. Preto pouverejňujem live odkazy chalanov počas preteku, ich umiestnenie a potom komplet článok.
4.3.2013, 1:30 ráno: Akurát sme dorazili do Ksar Ghilane. Všetko v poriadku, sme iba vo dvojici. Na presun auta z bivaku do bivaku budeme musieť požiadať niekoho z doprovodu.
5.3.2013, večer: Ty si pekný kokot, že si s nami nešiel. Dojazdili sme, sedíme v oáze, pijeme slivovicu a ideme sa kúpať do termálneho jazierka!
Prebierky 8.3.2013
Nemám správy od chalanov, no dnes prebehli technické prebierky a pretekári sú nachystaní na vyše 1.700km nástrah. Zajtra vyštartujú pretekári z 15 štátov na etapu do mäkkého piesku južne od Douz. Bivak zostávav Sahara Douz Hotel. A aby som nezabudol: naši pretekári sú zo Slovinska. Usporiadateľ zase raz ukázal pravú tvár západoeurópskej vzdelanosti a rozhľadenosti.
1. deň – 9.3.2013
Zo 103 štartujúcich motorkárov v kategórii profi iba 82 dokončilo riadne prvú etapu. Etapa bola prevažne po malých a stredných dunách s typickou tuniskou konzistenciou. V jemnom poloprachovom bledom piesku je rýchlosť rozhodujúcim faktorom. Navigácia bola dosť často na wait pointy podľa GPS pre nedostatok iných orientačných bodov.
2. deň – 10.3.2013
Nemci ako organizátori Tuareg Rallye zase raz niečo posrali. Na ich oficiálnej stránke sa výsledkov nedopátrate, ale ani priamo jazdci v preteku ani netušia aký výsledok dosiahli. Je možné že to nevedia ani organizátori…
Po telefonáte s Gažkom a Tónom konečne viem, že sú v poriadku a pokračujú do zajtrajšej etapy. Terény sú podľa očakávania: do nemoty malé sypké duny, ťavia tráva a blbá orientácia. Podklad je natoľko poddajný, že Tónova nová KTM 500 žrala 15(!!!) litrov v dunách. Takáto spotreba samozrejme zaskočila aj skúsených púštnych vlkov a mnohí zostali bez benzínu, aj Tóno. Ten pre istotu spálil aj spojkové lamely. Preto odporúčam všetkým majiteľom KTM nekupovať originál lamely, v KTM zrejme momentálne zmenili dodávateľa a sú úplne NAHOVNO! (Viď Jindrove, Alešove a moje problémy v dunách, všetko na nových lamelách KTM.)
Gažko jazdiaci na starej a spoľahlivej KTM 525 problémy so spojkou a spotrebou nemá. Zajtrajšia etapa má byť viac o tvrdých povrchoch v prvej polovici, potom jazdcov potrápia prachové pláne v riedkym porastom a slané panvy. Držíme palce.
Zajtrajšia etapa sa ide mimo súťaž, pretože dnes zahynul počas preteku motorkár. Okolnosti a štartové číslo tragédie nie sú bližšie známe, ale stala sa na ostrej časovke.
3. deň – 11.3.2013
Aj vďaka Marekovi1976 sme sa dopátrali k celkovým výsledkom po 2 dňoch. Gažko je na 12. výbornom mieste so stratou 0:51 hod. na lídra, Tóno okupuje peknú 17. priečku a stráca 1:15 hod. Dnes sa jazdci mohli rozhodnúť, či pôjde nemerane po ptrase podľa roadbooku alebo absolvujú iba asfaltový presun do bivaku v Nefte. Včerajšia etapa viedla cez dva horské priesmyky po úzkych kamenistých cestách. Druhá časť sa odohrávala v širokých kaňonoch a údoliach. Itinerár však nie je presný a preto množstvo jazdcov blúdilo.
Tragicky zahynuvším jazdcom je Wesley Bean, talentovaný a skúsený off pretekár. ČESŤ JEHO PAMIATKE! Osudná havária po CP3 sa stala na rýchlom a tvrdom úseku. Wesley si nešťastne poranil hlavu a rýchla lekárska pomoc mohla iba konštatovať exitus.
4. deň – 12.3.2013
Konečne začala fungovať stránky rally a aj výsledky nie sú neznámou. Včerajšia nemeraná etapa po slanom jazere a neskôr v navigačne ťažkých mäkkých dunách končila v meste Nefta. Dnes bol na pláne okruh okolo Nefty merajúci 100km. Autá absolvovali 2x a motorky 3x. Podľa vyjadrenia orgas ide o najťažšiu etapu preteku. Začiatok v bielych a pevných dunách s atypickým hrubým pieskom je dobre jazditeľný, ale pokračovanie v prachovo dunových podkladoch odoberá veľa síl a pozornosti. Biele duny sú v susedstve kulís zo Star Wars, povinnej destinácie pri moto výpravách do Tuniska. nasledujúce pieskové cesty a miestami šotolina vyhovovali viac motorkám ako autám. Jazdilo sa viac na GPS body, roadbook bol iba pomocnou navigáciou. Ale „nebezpečenstvo“ číhalo na účastníkov vo forme výrazne penalizovateľných skrytých kontrolných bodov.
Obom našim jazdcom sa dnes darilo rozmanite. Tóno dokončil etapu s časom 7:44 na uspokojivom 28. mieste so stratou 2:43 hod. na víťaza. Gažko zajazdil lepší čas, no vyfasoval penalizáciu 4 hodiny za minutie skrytého CP v 3. kole. Preto je v etape s celkovým časom 11:05 až na 41. mieste. V celkovom poradí klesol Tóno na 19. priečku a Gažko na 42., škoda tej penalizácie. Našťastie sú obaja v poriadku a zajtra pokračujú v náročnom preteku.
5. deň – 13.3.2013
Táto etapa vrátila jazdcov z Nefty do mesta Douz, kde sa bivak zdrží dva dni až do konca preteku. Trasa viedla severným okrajom jazera a nevyužívala umelú cestu vedúcu naprieč jazerom. S chalanmi sa mi nepodarilo spojiť. Podľa oficiálnych stránok viedla najdlhšia etapa ročníku 2013 najprv pieskami a potom prekročila nevysoký, no strmý horský hrebeň. V druhej polovici sa závodilo po jednoduchých pieskoch popri jazere Chott el Jerid a severne od Douz sa trasa prevalila cez Jebel Tebaga späť. Horské sedlo s veľkými balvanmi prekonal málokto. Tóno minul skrytý CP a vyfasoval 4 hodiny. Preto bol v etape na 64. pozícii a celkovo klesol na 39. pozíciu. Gažko po nešpecifikovaných problémoch je na 59. mieste.
6. deň – 14.3.2013
11:42 prišla smutná správa od Tóna: “ Sedím vedľa pokazenej motorky v prachových dunách. Je púštna búrka a viditeľnosť tak 20 metrov. Dúfam že ma nájdu!“ Ihneď komunikujeme pomocou SMS aby som mu šetril baterku, či je v kontakte s orgas a prípadne či nie je potrebné problém odkomunikovať zo Slovenska. Našťastie usporiadatelia Tónove súradnice už majú a nezostáva nič iné iba čakať.
Kamoš štartoval na novučkej KTM 500 kupovanej práve na rally a som sklamaný z neznámej poruchy. Práve v Maroku pred rokom sme sa dohadovali či je lepšie sedlať ťažkú a spoľahlivú, alebo ľahkú a poruchovú mašinu. A konštatovali sme svorne že ľahké mašiny sú stále spoľahlivejšie. Tak asi nie. Problémom Tuniska je totálne mizerná viditeľnosť pri búrkach tesne nad zemou pre veľký podiel prachu v piesku. Preto musia záchrancovia presne trafiť miesto poruchy, inak Tóna minú.
16:35 telefonujem s Tónom. Motorku nechal v dunách a v katastrofálnej búrke sa vybral na sever k ceste vzdialenej niekoľko kilometrov. Viditeľnosť je minimálna a organizátor momentálne zachraňuje množstvo zranených a stratených jazdcov. Preto by sa pomoc dostala k Tónovi až zajtra a rozhodol sa pre tento krok. Snáď dostatočne posúdil bezpečnosť tohoto počinu a má za sebou prvé 3 kilometre. Je dostatočne zásobený vodou a potravou, nesie si samozrejme GPS, telefón a lekárničku. Po dosiahnutí záchrany sa ozve. Na motorke je zrejme závada elektriny, v búrke nemalo zmysel čokoľvek rozoberať.
Zrejme v tomto ročníku usporiadateľ neodhadol možnosti bežných jazdcov, terény sú vraj extrémne náročné a odpad účastníkov je veľký. Za barometer môžeme považovať dobrovoľné odstúpenie Gažka – chlapa, ktorý len tak niečo nevzdá. Reálne nebezpečenstvo podčiarknuté silným vetrom je momentálne nad sily organizátorov a pretek sa vymkol spod kontroly. Záchranné práce kapacitne nestíhajú, modlime sa aby Tónova samozáchrana dopadla dobre.
17:57 Tóno dosiahol nie veľmi frekventovanú cestu a podarilo sa mu stopnúť auto. HURÁÁÁ!!! Doslovný prepis jeho SMS správy: „Už sa veziem v kamióne na korbe. Dobre že som neostal pri tej kurve zradnej oranžovej. Veď doma ma čaká manželka a dve malé deti!“
7. deň – 15.3.2013
Záverečná krátka 60km etapa po malých dunách s koncovým výjazdom. Tóno s Gažkom už neštartovali a boli po penalizáciách klasifikovaní na 66. a 67. mieste. kategóriu moto profi vyhral Mark Smith s celkovým časom 22:32 hod., druhý bol Nad Suesse a tretí Kim De Ricker.