www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

OiLibya Rallye Maroc 2012

autor: Haro007, 20. 10. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 3) OiLibya Rallye Maroc 2012

Pod patronátom Jeho Veličenstva kráľa Mohammeda VI. začal dlho očakávaný pretek v severnej Afrike. Tohtoročným ťahákom je nielen návrat trasy do oblastí okolo Erch Chebbi a smerom na Zagoru, ale hlavne očakávaný atak Husqvarny na rally hegemóniu značky KTM. Aj Honda zatrúbila do útoku skutočne vo veľkom štýle, postavila na štart celý päť členný továrenský tím. KTM vytiahlo do boja s dvomi najväčšími esami – s Comom a Despresom. A zrastený a doliečený Fretigne (Yamaha) môže tiež prekvapkať.

15. októbra vyštartovalo 82 motorkárov (z toho 20 ide skrátenú Baja Maroc) na okruh okolo Erg Chebbi s prejazdom obávaného dunového poľa s 200 metrovými kopcami piesku. Podľa očakávania sa súboje na 270km časovke redukovali na továrenských jazdcov KTM a Husqvarny, Honda našťastie nemala plnú hubu rečí a od začiatku mieša poradie.

Továrenská jednotka Hondy Helder Rodrigues sa konečne zbavil večnej úlohy nosiča vody v KTM a šancu využil naplno. Počas celého dňa sa striedal vo vedení  s Comom a Despresom aby nakoniec vyhral o minútu dvanásť  a o dve dvadsať pred menovanými. Husqvarňáci Barreda a Goncalves dostali na frak vyše 10 minút a to je zarážajúco veľa. Naopak prekvapil Pain na Yamahe. Duclos na Shercu iba nadväzuje na dielčie úspechy posledných rokov, kedy výrazný úspech nikdy nedokázal dotiahnuť do konca (pre poruchy motora).

Terény boli už jednoznačne našité na kubatúru do 450. Po šotolinách a malých dunách jazdci použili „severný obchvat“, preťali dunové pole Erg Chebbi po šírke a pokračovali ďalej v okruhu na západ. Skladba povrchov vyhovovala všetkým strojom, vo veľkých dunách majú mierne navrch výkonnejšie stroje. Preto polo produkčné továrenské Yamahy nestíhali na konkurenciu.

16. októbra išli jazdci po púšti v opačnom smere, čiastočne kopírujúc trasu zo včerajška. Prvá časť 315 km meranej etapy smerovala viac na juh na Alžírsku hranicu, vlastne v proti smere legendárnej dakarskej etapy do Zagory. Potom si dali ako chuťovku pozdĺžny rez dunami Erg Chebbi a pokračovali okľukou na Erfoud. Na trase pribudlo piesku, no stále sa jedná o súdržné a rýchle povrchy.

Despres, Coma a Rorigues si nič nedarovali a tomto poradí sa zmestili do tri a pol minúty, pričom dnes tvrdil muziku konečne aj Barreda na Husqvarne. Vedúce trio tak zostalo pohromade v rozmedzí 51 sekúnd a boj je zatiaľ veľmi zaujímavý. Mierne za očakávaním zatiaľ figurujú Barreda a Goncalves, Fretigne okupuje prekvapujúco až 19. priečku celkove. Populárny a večne usmievavý Alan Duclos vyfasoval 14 hodín penalizácie po mechanických problémoch na Shercu.

17. októbra sa presunulo pole pretekárov z Erfoudu na juhozápad do M´hamidu a vlastne to bola aj celá 3. etapa. Trasa sledovala severný variant, na Dakare sa jazdil väčšinou južný. 291km dlhá erzeta bola rýchla a sledovanie itinerára hralo významnú úlohu. Pevné podklady v prvej časti vystriedali nepríjemné oblasti s výskytom feš-fešu, čím je M´hamid známy.

To stalo osudným jednému z favoritov Marcovi Comovi, ktorý v komplikovanom úseku nespomalil a po nezvládnutom skoku letel cez riadítka. Vykĺbené rameno znamenalo stop v preteku a odvoz helikoptérou do špitálu. Do príletu ambulancie opatroval zraneného Rodrigues, jazdiaci v čase nehody v tesnom závese za Comom. Després si privodil orientačné problémy a stratil na víťaza etapy Goncalvesa 11 minút. Druhý dojazdil Rodrigues s minimálnou stratou 3 sekundy a tretí Chaleko Lopez.

Všetky tieto udalosti vážne pomiešali celkové poradie, pretože do čela výrazne vyskočil Rodrigues na Honde, druhý o 11 minút je Despres a tretí o 16 minút Barreda na Huske. Konečne nastal okamih, keď sú na scéne minimálne 3 rovnocenné továrenské tímy a zápolenie naberá na dramatickosti.

Coma nemá podľa lekárov nič zlomené a tak by mal nastúpiť na Dakar 2013 bez problémov. Plnohodnotnú prípravu začal už v júni a Maroko malo byť posledným testom pred vrcholom sezóny.

18. 10. sa jazdci popasovali s problémom s názvom Erg Chegaga. Oblasť so slanými a prašnými dunami, lokálne s feš-fešom je jazdeckým strašiakom. Vyčerpávajúci podklad, neustále zmeny v teréne a nebezpečenstvo pádu v kombinácii s rýchlou jazdou dávali predpoklady na nečakané zvraty. A stalo sa.

Nie dlhá etapa bola namotaná tak, aby sa vyhla kamenistým pasážam a naopak cielene sledovala pieskové. Tým pádom priamy smer nemusel byť vždy najvýhodnejší pri jazde na waitpointy. A ku koncu trate viditeľnosť znížila púštna búrka a znemožnila plnohodnotnú orientáciu.

Mladý Jakub Przygonski vytrel všetkým kocúra, porazil Despresa a prekvapenie etapy Zanola na Honde. Pre zmenu dosiaľ vedúci Barreda nazbieral stratu 15 minút pre navigačné pochybenie v závere a preto sa do vedenia posunul Despres pred Barredu. Za nimi zakotvili Verhoeven s Painom na Yamahách. Nenápadne postupujú dopredu a ukazuje sa že aj vyrovnanosť vo výkonoch a spoľahlivosť môžu sláviť úspech.

Stret s veľkým kameňom odnieslo zadné koleso Paula Goncalvesa a smoliar stratil až 43 minút. S rozbitým ráfom sa vrátil k technickému zabezpečeniu a po výmene vyrazil do boja odznova. Ešte horšie obišiel priebežný líder poradia Rodrigues. Na 58.km Honda odmietla poslušnosť pre bližšie nešpecifikovaný problém na palivovej sústave. Sklamaný jazdec síce nastúpi v nasledujúcich etapách na opravenom stroji, ale s mastnou penalizáciou.

Pretekári svorne hodnotili etapu ako veľmi ťažkú a zložitú. Vraj takýto ročník už dávno nebol a súťaž získava lepšie renomé medzi top jazdcami.

Piata etapa 19.10.2012 smerovala opačne ako predošlá a z polovice sa s ňou prekrývala. Tento krát ale zamierila viac na západ. Na začiatku v okolí Chegagy čakal na motorkárov jemný piesok, našťastie trať viedla iba po úpätí miestneho dunového poľa Erg M´hazil. Pokračovanie v sypkom prachoidnom podklade trvalo až do opustenia slanej „riečnej“ panvy a občasného jazera Iriki. To všetko v pretrvávajúcom veternom počasí s množstvom prachu v ovzduší. Tam otočka naviedla súťažiacich mierne na sever, konečne sa vyjasnilo a po rýchlych kamenných cestách sa vracali späť.

246km špeciál opäť nádherne pomiešal poradie a Dakar bude konečne bývať napínavý. Znovu hviezdil Barreda pred Rodriguezom a Sunderlandom. V tesnom závese sa naskladali všemožné extratriedové mená, pričom Despres zaznamenal 12 a pol minúty stratu. Zaujímavé výsledky pripomínajúce húpačku, keď aj vyslovení favoriti majú nevyrovnané výsledky denných etáp.

Celkovo sa Despresov náskok pred Barredom scvrkol na 5 minút, čo môže aj nemusí stačiť pred poslednou etapou na víťazstvo. Tretí Chaleko Lopez a ostatní výrazne zaostávajú.

Barredovi štartujúcemu do etapy ako 10. sa podarilo dohnať Despresa a udržať s ním kontakt až do cieľa. Jazdci svorne hodnotili podklad ako „veľa piesku a ešte viac prachu“, ktorého sa mali možnosť najesť a nadýchať do sýtosti.

Vyvrcholenie rally na sever od M´hamidu meria 171km. Trasa okolo hrebeňa Jbel Rhart je tvrdá, rýchla a technická. Horské cesty nakoniec vystrieda kontrolný bod v strede dunového poľa, inak táto časť je relatívne príjemná a umožňujúca paľbu.

Despres dnes dokázal kontrolovať situáciu a skončil o pol minúty za Rodriguesom a Pedrerom. Jeho najväčší súper Barreda zaostal o dve minútky. Z toho vyplynulo celkové poradie s víťazom Cyrilom DESPRESOM na KTM, strieborný zostal Joan BARREDA na Husqvarne a bronzový stupienok udržal Chaleko LOPEZ na KTM. Takticky úspešne si počínal aj štvrtý Frans VERHOEVEN na Yamahe. Desiatku dokompletovali Goncalves, Pain, Zanol, Fish, Przygonski a Sunderland. Ale treba poznamenať, že Despres s Barredom išli vlastný závod a ostatní s odstupom nestíhali.

Rally bola krásnou bodkou za sezónou 2012 a zároveň veľa napovedajúcim testom pred Dakarom 2013. Už sa tešíme!

Tabuľky s poradím: http://rallyemaroc.npo.fr/posi/

Text: Haro, foto a video: RallyeMaroc

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií