www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Honda na Dakare 1982-85

autor: Haro007, 25. 10. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Honda na Dakare 1982-85

1982 Honda XR 550 Dakar

Rok 1982 bol pre Hondu prelomovým. Jednak už oficiálne vstupuje na scénu a zároveň sa jej podarilo angažovať špičkových pilotov. V tej dobe už Yamaha prerábala stroje a chystala sa na špeciály. Honda zatiaľ upravila produkčné stroje, no boli vykonané niektoré špeciálne zásahy. Vlastne podstatnú časť štartujúcich sedlalo tieto dve značky. Zároveň sa začali presadzovať 500-ky a viac a menšie objemy boli na ústupe.

1982-motor

Objem motora bol zväčšený na 550ccm, výkon sa zvýšil na prijateľných 42 koní pri nezmenenej spoľahlivosti. Pribudol olejový chladič a hliníkový ochranný plech pod motor. Nádrž pojala 30 litrov benzínu, čo svedčí o malej spotrebe agregátu. Zadné centrálne pruženie sa osvedčilo ako pokrokové, no predok čakal na výrazné zlepšenie. Brzdy zostali mizerné. Vpredu pribudol k sériovému mini svetlu výkonný svetlomet. Motorka bez paliva vážila iba 150 kg a na zadnom malom nosiči viezla okolo 10 kg vercajchu.

1982-neveu

Hlavným ťahom bolo plnohodnotné angažovanie vtedy už dvojnásobného víťaza Cyrila Neveu. Ten dokázal priviesť Hondu víťazne do cieľa, pričom úspech poistil druhý Vassard. Motorka ukázala svoje možnosti, no zároveň nebolo pochýb o problémoch v nastávajúcom období. Yamaha zúrivo hľadala optimálne riešenie pre víťazný stroj a počtom ovládla štartové pole. BMW vrhla do pľacu výkonnejšie motory a skupovala špičkových jazdcov. Rožky vystrkovala aj Suzuki s modelom DR.

1983-84 Honda XL 600 Dakar

Začiatok 80-tych rokov bol obdobím vzniku množstva legendárnych modelov a dodnes v civilnej verzii brázdiacich terény celého sveta. Aj Honda stvorila pod tlakom potreby dobrého umiestnenia na Dakare jeden z kultov. Jediným problémom nebola Honda ale piloti BMW, ktorých neslýchané umenie dokázalo dostať boxera tri krát po sebe na vrchol v off nebi. V sezóne 1983 to dotiahol Drobecq na Honde XR600 na druhé miesto (+ Spira 6. na XRR500 a Neneu 10. na XR600). O rok neskôr sa za Rahierom a Auriolom na Bavoroch umiestnili 3. Vassard a 4. Neveu na Hondách XLR600. A nakoniec Rahier na BMW 100 aj v 85-om nakopal konkurenciu a najlepšia okrídlená mašina skončila „až“ 5. (Neveu na XLR600). Ale výsledky z týchto rokov neukazujú pravý stav vecí. BMW dokázalo iba dočasne vyťažiť z problematického hľadania riešenia menom Dakar v Yamahe, Suzuki a v Honde. Na svete boli stroje XT, DR aj XR a bolo otázkou času, kedy úplne nová generácia motoriek prevalcuje tie s miernymi inováciami.

1983-02

Honda v roku pána 1983 chcela nadviazať na vlaňajší úspech a postavila nový model XL600. Postavená bola prakticky nová motorka. Motor ešte nebol podštvorcový 75x100mm a atakoval v rejsovom vydaní hodnotu 50 koní. Viac vzhľadom ku konštrukcii dosiahnuť nemohol. Mal síce 4 ventily, ale kompresia 8,5:1 a vzduchové chladenie sa ukázali ako limitujúce. Napriek tomu úspešne miešali poradím, no nedokázali byť od konkurencie lepšími.

1984

Aj rám a podvozok doznali zmeny. Prepracovaný rám bol pevnejší s novou geometriou, umožňujúcou stabilitu vo vyšších rýchlostiach a pri väčších zdvihoch pruženia. Ráfy 21“ a 18“ už boli štandardom a kotúčová brzda vpredu tiež.

Na rozdiel od francúzskej Yamahy Honda dodnes drží európsku centrálu v Taliansku. Na sezónu 1984 novo vzniknuté rally oddelenie v Honda Italia nachystalo zmeny v pracovisku jazdca. Nádrž vytvarovali, upravili posed a polohu riadítok. Hlavnou zmenou bolo prevŕtanie motora na 624ccm ako reakcia na 1000ccm BMW. Ako vieme, nestačilo to.

1985 Honda XL 628 Dakar

Rok 1985 sa niesol v dvoch rovinách. Tou viditeľnou bola príprava nového modelu XL600 Dakar a tou druhou utajovaný vývoj nového revolučného dvojvalca.

honda-xl-1985.1

Nová 600-ka okrem zaujímavého farebného riešenia a peknej nádrže vynikala nezameniteľným výfukom. Honďáci sa snažili naposledy vylepšiť jestvujúci motor, mierne zvýšili kompresiu, ladili výtok výfukových plynov a riešili množstvo detailov. Márne, koncepcia vzduchom a olejom chladeného jednobuchu proste nemohla vtedajším požiadavkám stačiť. Napriek tomu sa motorky z týchto rokov stali predlohami k megaúspešným sériám strojov, cenených pre výborný pomer váhy a výkonu. A povestná jednoduchosť a spoľahlivosť ich odsúdili na členstvo v skupine nesmrteľných a zbožňovaných jednovalcových vzducháčov. Vlastne neprerušený a vylepšovaný rad XL-XR žije dodnes a stále dokazuje životaschopnosť základnej koncepcie.

neveu-honda-1985

Motor s objemom 628ccm dosiahol výkon 52 koní, zdvihy boli 280mm vpredu aj vzadu, stroj vážil bez benzínu iba 160kg. No plná nádrž s kapacitou 60(!!!) litrov znamenala pri naplnení vážne posunutie ťažiska nahor. Zvýšenie výkonu a predpísaná autonómnosť 450km (odporúčaných dokonca 500km) hnala továrne k vytváraniu pojazdných tankerov. Nuž, Dakar bol vtedy skutočným dobrodružstvom s minimom výdobytkov civilizácie, medzi ktoré čerpacie body radíme. Stroje tejto špecifikácie jazdili ešte dve sezóny súbežne s dvojvalcami, pretože Honda potrebovala porovnanie koncepcií priamo v ohni pretekov.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií