www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Africa Eco Race 2019 – Maťo Benko naživo

autor: Haro007, 26. 12. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Africa Eco Race 2019 – Maťo Benko naživo

Maťo po prvý raz pričuchol k púštnym pretekom v januári roku 2015. Spolu sme absolvovali Intercontinental rally a už vtedy bolo jasné, že má ambície posunúť sa podstatne vyššie. Zodpovedná jazdecká príprava, vynikajúca kondícia a dostatok zdrojov ho čoskoro katapultovali na špičku slovenskej amatérskej rally komunity. Dnes patrí k stálym účastníkov náročnej a vysoko cenenej trans saharskej Africa Eco Race, kde pravidelne žne úspechy a mieša poradím na popredných priečkach. Ročník 2019 budeme mať možnosť sledovať v priamom prenose formou denných krátkych správ od samotného účastníka. Rally štartuje 30.12.2018 v Monaku a končí odovzdávaním cien víťazom pri Dakare 13.1.2019.

Maťo Benko:

26.12.2018

Vážení priaznivci diaľkových rally, dnes začíname s priamym prenosom z rally Africa Eco race 2019. Náš tím Norwit Racing je už na ceste do Monaka v zložení Jožko Kolenič, Peťo Rečičár a ja (Maťo Benko). V Bratislave nakladáme 15 zadných rezervných nádrží z KTM Factory Racing, pretože tie namontované na modeli 2019 tečú!!! Vo Viedni dokladáme humanitárnu zásielku pre Meoniho školu a ťaháme ďalej. Držte palce!

31.12.2018

Nedarí sa mi s Maťom nadviazať spojenie (alebo nemá čas na príspevky), preto aspoň pridávam zopár fotiek. 28. a 29.12. prebehli prebierky techniky a 30.12.2018 slávnostný štart v Monaku, prvý vyrazil Nór Ullevalseter. Jazdcov postupne odmávla Adriana Sklenaříková, ako hlavná ambasádorka rally. Nasledoval presun pretekárov aj sprievodu do Séte a nalodenie na trajekt. Dnes páni strávili deň na lodi a zajtra ráno ich čaká štart do prvej ostrej etapy.

Haro

1.1.2019

Dnes ráno, prakticky rovno z trajektu, odštartovali v Nadore pretekári do 1. etapy. Bola pre Eco Race netypická dlhými presunmi a krátkou časovkou. Z celkových 647km najprv odkrojil 55km asfaltový prejazd do Ameziane, potom 91km časovka a na koniec 503km znovu asfaltomrdanie do strediska La Momie. Na trajekte absolvovali účastníci rozpravu a začiatočníci školenia pre ovládanie navigácie.

Samotná etapa viedla po klasických terénoch planiny severného Maroka s rýchlymi pistami. Kamenno prachový podklad  a šotoliny nepriniesli pretekárom žiadne prekvapenie a dosahovali rýchle časy. Medzi motorkami vyhral Botturi (ITA) na Yamahe za 1:04:42 pred Ullevalseterom (NOR) a Kayeom (GBR), obaja KTM. Maťo Benko #109 vybojoval 7. priečku so stratou 12:21 a Jano Zaťko #104 20. miesto so stratou 23:07. Myslím, že pre oboch dobrý začiatok.  Text: Haro

Prišlo o 23:00: „Dnes som stihol slušne poblúdiť, jasné že som hneď dobehol Jana. Ale 7. miesto na tú biedu stačí. Dnes aj s presunom 650km a zima. Raňajkovali sme o 5:00 a prišli do bivaku za tmy. Zajtra nás čaká kopa mäkkých dún, tak idem spať.“ Maťo

Video zo začiatku rally a z 1. etapy:

2.1.2019

Dnešná etapa križovala najkrajšie terény dostupné v Maroku. Trasy viedli rôznorodými krajinnými typmi v takej kombinácii, aké sa nikde v Afrike nevyskytujú. Oranžové duny Erg Chebbi, prachovo biele preveje riečiska R´heris, štrkové pláne pred M´hamidom, tmavé a sypké dunové pole Erg Chegaga, občasné obrovské jazero Iriki s labyrintom prítokov, čierne kamenné pole pred Foum Zguid – to sú iba niektoré chuťovky z miestnej Sahary (tí čo oblasť poznajú, určite s nostalgiou spomínajú). Ráno atypicky v tejto oblasti dosť mrzlo a preto piloti mali viac starostí pri štarte.

Druhá etapa už bola typická pre Eco Race: necelé 3km presunu a potom poriadna nálož 431 ostrých km, končiacich priamo v bivaku pri známej usadlosti Foum Zguid. Navigácia nebola zákerná, pre skúsených jasná, no bolo nutné byť po celý deň v strehu. Totálne rôznorodé povrchy sa striedali bez výstrahy a obsahovali slané panvy, piesok, duny, šotolinu, kamene aj prach, rýchle aj technické úseky.

Maťo Benko etapu doslova preletel a je z toho 4. miesto a čas 5:59:48 so stratou 33:28 na víťazného  Ullevalsetera. Tomu šliapal na päty druhý Botturi. Jana Zaťko tiež pridal a skončil v etape na 13. pozícii. Obaja naši jazdci postúpili v celkovom poradí: Maťo na 4. a Jano na 15. miesto. Paráda! Haro

Prišlo o 00:20: Konečne wifi! Sme po druhej etape, ľudia sa tu už začínajú trápiť. Mne sa ide fajn, ale asi trošku uberiem, pretože sme akosi rýchlo začali. Dnes maximálka 157km/h. Ráno mi 15min. pred štartom začal liať olej z motora, Jožko dokázal zázrak a závadu opravil, frajer je to. Mohol som odštartovať. Asi to skladajú Turci v tom Rakúsku! A cez deň je konečne teplučko, na kraťasy a tričko. Maťo

3.1.2019

Prišlo: 8:07: Včera tiekol olej tesne pred štartom a dnes znova. Maťo

Tretia etapa vedie, v kontraste s druhou, po nie veľmi vábnom kúte Sahary. Rozhranie Maroka a bývalej Západnej Sahary je veterná, kamenistá, prašná a ponurá púšť, ktorá vytrasie z pretekárov dušu a ničí pneumatiky. Štart priamo z bivaku umožnil účastníkom viac spánku ako zvyčajné minimum a tak mohli zregenerovať sily. A potrebovali ich, pretože nepríjemná etapa sa skladala zo 401km časovky a 14km presunu do nového bivaku pri meste Assa, v okolí ktorého je množstvo zachovaných prehistorických skalných rytín.

Maťo Benko pokračoval v dobre nastavenom tempe a bez zbytočného riskovania došiel do cieľa opäť na 4. mieste s časom 5:08:55 so stratou 32:29 na Botturiho. Ten tesne porazil Ullevalsetera a Agazziho. V celkovom poradí je Maťo stále bezpečne na 4. priečke s vyše hodinovou stratou na vedúceho Botturiho. Jano postúpil celkovo na 13. miesto, keď dnes finišoval na rovnakej pozícii. Účastníci komentovali, že toľko štrku, okruhliakov a šutrov rôznych veľkostí za celý život nevideli. Haro

Prišlo 4.1.2019 7:42: Hlásenie z 3. etapy: Ráno nás motorka opäť prekvapila, takže znova rozborka a zborka. Možno to bola zle umiestnená hadica odvetrania – zajtra sa uvidí. Najkamenistejšia etapy rally, 400km samé šutre, tak som išiel safety mód a stačilo to na 4. miesto, čo je extra super.  Agazzi, ktorý je predo mnou mal dnes tri pády, ťahá za limit. Nálada v tíme nadmieru dobrá, všetko klape komfortne. Peťovi chutí, Ulle je furt na baby, Arrerondo plieska somariny… Zajtra najdlhšia 500km časovka, je sa na čo tešiť. Pozdravujem všetkých!!! Maťo

4.1.2019

Bývalá Západná Afrika, dnes pevná súčasť Maroka, je špecifickou časťou Sahary. Na severe je pretkaná zaujímavými kaňonmi s pieskovým dnom, smerom na juh sa vyrovnáva do až neuveriteľných rovných plání, s možnosťou využiť naplno výkon motorov. Štvrtá etapa viedla práve po týchto terénoch, pričom časovka merala 493km a presun iba 2km. (Týmto skladám poklonu staviteľom tratí.)

Vpredu bojovalo duo Botturi – Ullevalseter, za nimi šiel vlastný závod Maťo proti Talianovi Agazzimu, okupujúcemu doteraz 3. miesto v celkovom poradí. A diali sa veci. Na rýchlej trati zabojoval a obsadil klasické 4. miesto. Lenže jeho najväčší priamy súper Agazzi skončil až 10. so stratou 26 minút na Maťa. Zostalo mu síce 3. miesto v celkovom hodnotení, no odstup Agazzi – Benko sa scvrkol na 4 minúty. Etapu vyhral tesne Ulle pred Botturim, ktorý vedie pred ním o 5 minút. Jano Zaťko prišiel do cieľa 16. a celkovo klesol o jedno miesto na 14. pozíciu.

Prišlo 21:31 Konečne sa naštartovalo wifi. Dnes bola najdlhšia etapa rally s 500km časovkou. Ráno sa konečne nelial z motorky olej, vyzerá to na zle uloženú, alebo pripchatú hadicu odvetrávania motora. Hadica vyčistená a preložená (popis pre Števka). Ráno som sa akosi ťahal, takže ma Felix (Jensen) dobehol a potom sme išli čo to dalo. Botturi nám dal len 2min na 250km. Agazzi sa stratil a vraj hľadal rozvodové kolečko v piesku (Honda), tak máme len 4 min rozdiel. Škoda že vie jazdiť a aj nie. Zajtra 410km časovka a 200km presun do Dhakly, tam bude deň voľna pri oceáne. Už sme v tretine!!! Maťo

Pre zvedavcov: Nádrže na nových KTM tiekli pre výrobnú vadu, preto továreň poslala každému majiteľovi dve nové. Tie sú už v poriadku. Peťo Rečičár

5.1.2019

Posledná etapa pred dňom oddychu je typickou pre miestnu oblasť, kde sa krajina narovnala až do nelogických planín. Pás pri pobreží Atlantiku asi 100-200km do vnútrozemia charakterizujú malé výškové rozdiely a občas totálne rovné plochy s rôznym povrchom: od piesku, cez štrk po kamene rôznych veľkostí. Duny a suché korytá sú ďalej od pobrežia. Akákoľvek rally, vedúca po spomenutých územiach, vykazuje vysoké rýchlostné priemery a navigáciu bez jednoznačných prírodných orientačných bodov.

Časovka s dĺžkou 419km (potom presun 214km do Dhakly) priniesla očakávané súboje v kategórii motocyklov. V prvom rade sa preťahujú o prvenstvo Ullevalseter a Botturi. Talian dohnal krátko po štarte Nóra vedno preleteli časovku až do cieľa, teda rozdiel je 2 minúty v prospech Botturiho. Priemer je nad 100km/h, čo svedčí o mimoriadne rýchlej etape.

Nás viacej zaujíma útok na tretie miesto v celkovom poradí. Maťo ho postupne atakuje. Zatiaľ čo jeho hlavný súper Agazzi spomaľuje, začal dobiedzať Ulleho kolega z tímu Jensen. Maťo Benko a Felix Jensen, podobne ako kohúti pred nimi, uvideli šachovnicu spoločne, pretože tak odjazdili väčšinu etapy. Preto Maťo skončil 3. v etape o 2min pred Felixom. Ešte dôležitejší je fakt, že Agazzimu dochádza para a stratil na Maťa dnes až 18min a spadol na 4. miesto celkovo. Poradie pred dňom oddychu vypadá nasledovne:

Maťo dal Agazzimu gól do šatne a prestávku prečká na perfektnom 3. mieste celkovo. Po dni oddychu vo vojenskom meste Dhakla, ležiacom na piesčitom polostrove na pobreží Atlantiku, čaká na jazdcov Mauretánia. Tam sa bude lámať chlieb, no o tom napíšem viacej zajtra. Dhakla je dostatočne na juhu Maroka, aby aj pri oceáne bolo celkom príjemne na regeneráciu síl. Prajeme celému tímu Norwit nerušený odpočinok a blahoželáme Maťovi k priebežným výsledkom.

Jano Zaťko skončil v etape na 15. mieste a celkovo zostáva na 14. priečke.  Haro

Prišlo 20:22 Ahojte, pozdravujem z Dhakly! Parádne slniečko, oceán, kraťasy a tričko. Ráno som si opäť sľúbil, že na tie rally kašlem, ale Peťko mi dal kávu a išlo sa. Na začiatok zima ako v prdeli ľadového medveďa – Peťo si to tak želá. Prvých 50km skrehnuté prsty.

Časovka rýchla 430km na totálnej placke, žiadne oporné body. Stačila jedna chyba v navigácii a nájdem sa na Aljaške. Klobúk dole pred prvým. Na začiatku som si dobehol Felixa o 2min a potom ho potiahol, vďaka zablúdeniu Agazziho sa mi podarilo v etape aj celkovo prepracovať na 3. miesto. Vyššie sa už nedá, Ulle má za sebou 20 Dakarov, všetko v TOP10. Botturi podobne a je aj majster sveta v endure. Chlapci sú iná liga a idú svoje preteky. Takže nadmieru spokojnosť, ak to bude na konci TOP5 tak to bude paráda. A hlavne celý! Dnes to bolo často cez 150km/h v uzučkej jednokoľajke. Zajtra je deň voľna, t.j. servis motorky a mňa. (Nasleduje Maťove apelovanie na mňa, aby som v článku neuverejňoval všetko od slova do slova. Odpovedal som, že tak to má väčšiu šťavu a autenticitu kua.) Ešte som zabudol, že som dnes chytil dva speed limity o 2 a 6km/h, takže príde penalta. Sprostý som. Maťo

Aj po zarátaní penalizácií zostal Maťo na 3. mieste, našťastie! Haro

6.1.2019

Dnes má väčšina Slovákov sviatok: katolíci Troch kráľov, pravoslávni Vianoce a pretekári na AER deň voľna. V Dhakle, na pobreží Atlantiku si pretekári aj tímy lížu rany, regenerujú, opravujú techniku a chystajú taktiku. Norwit Team je plný pohody, zatiaľ všetko klape a po prvej (menšej) polovici rally vládne spokojnosť. Detské nemoci novej motorky Jožko postupne vychytáva, Peťo sa stará o tím a Maťo „iba“ preteká a všetko financuje. Tak mu treba.

Chalani stihli aj umyť dodávku, nech v Mauretánii vidia všetko nablýskané.

Našim sa priamo na pláži páči, no už zajtra začne úplne iná realita ako doteraz.

Ráno rally cirkus vyrazí k hraniciam, po prekročení zaujímavého mínového poľa v území nikoho medzi Marokom a Mauretániou začne úplne iná kapitola pretekov. Mauretánia nie je iba iná krajina či púšť, je to proste iný vesmír. Jedna z najchudobnejších krajín sveta, ktorú drancujú nadnárodné spoločnosti Západu (ako inak), je charakteristická prudérnym štátnym islamom, dodnes existujúcim otroctvom (!!!) a tuho zakorenenými tradíciami. Napríklad fenomén „služba staršiemu“ je niekedy priam dobrovoľným nevoľníctvom v okovách zvykov. Ale niekedy prejavy pomoci domorodcov v kríze zahrejú na srdci.

Sahara má v tejto krajine špecifický obraz. Večne vanúce severovýchodné vetry, začínajúce nad Egyptom, fičiace vyhňou stredu najväčšej púšte sveta, opúšťajú Afriku práve v Mauretánii. Tu už strácajú mierne silu a preto privejú iba ľahšie čiastočky z Líbye, Alžírska a Mali. Tie vytvárajú charakteristické a nezameniteľné duny Mauretánie: sypké, nečitateľné a nebezpečné. Východ krajiny je jedno obrovské nezjazdné dunové pole, západná časť má polia roztiahnuté do pásov a preto sa tu dá s námahou pretekať. Práve tu si účastníci Eco Race 2019 môžu vychutnať 5 plnohodnotných etáp s pieskom, s dunami a so zafúkanými wádí.

V Mauretánii sa vždy rozhoduje o skutočnej výdrži jazdcov a techniky, často sa naviguje na azimut a pokiaľ neudrela púštna búrka v Maroku, tak doletí práve sem. Maťo začína po dni oddychu na 3. mieste, na chrbát mu dýchajú Jensen a Agazzi. Našťastie jazdí s rozumom, s dôrazom na navigáciu a má jasnú stratégiu. Neúprosná miestna Sahara nikomu nič neodpustí a zrazila na kolená nejedného svetového jazdca. Dúfajme že Maťo s pokorou a húževnatosťou prekoná všetky nástrahy a zdravý s pojazdnou technikou prekročí o 5 dní hranice Senegalu. Haro

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií