Zdakarieva sa – KTM
autor: Haro007, 26. 12. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 2)
Súdruhom z Rakúska nesmierne záleží na pokračujúcej sérii 14 víťazstiev a dala do nového ročníku všetko. Po nečakanom odchode Marca Comu na vrchole úspechov a síl sa bude o udalosti dlho diskutovať. Silne rozkolísal pomer síl v štartovom poli a ponúkol tak uvoľnený trón k boju. KTM musela rýchlo zosumarizovať základňu a vyraziť do organizácie.
Zároveň si musia napraviť tohto ročnú reputáciu. Ústup z trónov v motokrose aj v endure urazil nadutosť a ješitnosť oranžových natoľko, že niektorí páni zo športového oddelenia dostali, mierne povedané, výstrahu. Tak začali konať.
Vyrobili 9 špeciálov úplne na kolene. A pretože ich včas nestihli dopraviť po poslednej súťaži a tréningu zo zámoria, tak ešte ďalších 9 kusom navyše. Výroba špeciálu oproti produkčnej mašiny je neúmerne náročná na čas špecialistov a športové oddelenie išlo v Mattingfofene na doraz. Hlavne motory sú úplné kusovky, bloky nie sú odlievané, ale spracovávané na CNC strojoch. Aj všetko ostatné. Koncepcia so striekačkou je overená v ohni dvoch Dakarov, preto rozvíjali všetky možné detaily technického riešenia. Motory sa ukázali ako spoľahlivé do tej miery, že sa počas pretekov menia zriedkavo.
Ale aj tak nosia po dva náhradné kusy pre každú jednotku tímu, tie sú nezameniteľné. Nosičom vody potom dohromady rovnaké po jednom kuse na hlavu. Taká Honda nesie spolu iba 3 motory pre 5 pretekárov, iní páni!
Motor so vstrekom konečne vyriešil výkonovú dieru v strede otáčok a neskutočnú spotrebu. Tá sa pri karburátoroch 450 na vypaľovacích úsekoch šplhala miestami k 20 litrom, 690 tam žrala okolo 14. Dnes ide motor rovnomerne, zvláda veľké nadmorské výšky a pýta menej paliva. Preto úzka stavba zabezpečuje dobrú ovládateľnosť a malú váhu.
KTM rozdelila, ako vždy, skupinu jazdcov na dve. Najvyššiu pozíciu má Jordi Viladoms, skúsený a oddaný veterán. Za ním nasleduje svorka divokých mladých vlkov Sam Sunderland, Mathias Walkner, Toby Price a Antoine Meo, 5-násobný majster sveta v endure. A za nimi zase skúsení David Casteu a Olivier Pain. Chlapov dopĺňa najrýchlejšia baba Laia Sanz, prebehuvšia hneď po Dakare 2015 ku KTM od Hondy. Jednu motorku dostane poľský satelitný tím.
Skúsme pošpekulovať, aké sú šance. Najviac môže Honde podkurovať Viladoms. Jazdí čisto, rýchlo, má povesť špičkového navigátora. Okrem toho je trpezlivý. Večne jazdil v tieni hviezd Comu a Despresa, no nikdy nefrfľal na osud a plnil úlohy v tíme. Teraz nastáva jeho príležitosť.
Štvorica mladíkov za ním má obrovské výkonnostné možnosti, neboja sa no odvaha prináša ošemetné zranenia. V Maroku rozlámaný Sunderland bojuje so zranením, a asi ho lekári nepustia. Je ochotný jazdiť ako podpora tých najlepších. (Dnes vieme, že štartovať nebude, liečenie nepokračuje zázračne rýchlo, ako si Sam prial.)
Skúsený Casteu už získal 2. miesto celkovo a Pain zase 3. Budú skôr krotiť a usmerňovať omladinu, hoci jazdia s vlastnými sponzormi, podobne ako Laia. Nepoznám momentálnu hierarchiu a či Laia bude fungovať viac samostatne, alebo bojujúca v tíme s chlapmi o pozíciu. Jej posledné umiestnenie na 9. mieste bolo famózne a uvidíme, ako jej sadne KTM. Zrejme pozície vyplynú z aktuálneho diania v etapách. Otázkou tiež zostáva, či Coma pri tvorbe tratí mierne zvýhodnil KTM, alebo budú rovnako náročné pre všetky stroje. Avizovaním rýchlych profilov by to mohlo, ale fakt iba mohlo, znamenať mierne zvýhodnenie stabilnej a rýchlej KTM. Motory totiž dnes dokážu atakovať na rovných šotolinách s vetrom do chrbta 200km/h. To je šialené.
Mega tím bude masívne podporovaný záplavou produkčných strojov, medzi ktorými nebude chýbať ani Ivan Jakeš a Števo Svitko.
Nová 450-ka sa dostala vlastnosťami niekde medzi Hondu a prvú striekačkovú KTM. Je stabilnejšia a rýchlejšia ako Honda, obratnejšia ako bývalá 450-ka. Neviem, čo ešte pôjde vylepšiť do budúcna a v akom svetle sa ukážu motorické úpravy Dicka Kvetňanského na Jakešovej motorke. Možno tam bude cesta: v lepšom krútiaku a v ešte nižšej spotrebe.
Ak sa podarí KTM získať 15. titul v rade, hrozí že Honda rezignuje a utlmí finančne podporu Dakaru. Preto by možno prospelo, ak by značky viedli minimálne vyrovnaný boj. Nielen z pohľadu diváckej atraktívnosti, ale aj z pohľadu do budúcnosti.
Text: Haro, foto: internet