Zdakarieva sa – Dakar 2016
autor: Haro007, 12. 12. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Dakar 2016 klope na dvere a prípravy sú v plnom prúde. Zárukou kvality tratí by mal byť Marc Coma ako technický riaditeľ. Jeho nečakaný odchod z pozície svetovej rally špičky je dodnes obostretý rúškom tajomstva. Ale skúseností a rešpektu má na rozdávanie.
Dnes, keď islam vystrkuje teroristické a extrémistické rožky, všetci oceňujeme prenesenia tratí do Južnej Ameriky. Osobne uznávam, že v súčasnosti by Afrika naozaj nebola bezpečnou. Napriek tomu sa Coma s kolegami nevyhli problémom pri stavbe konceptu pretekov a etáp. Najprv vypadlo zo súpisky Čile, ničivé povodne a zemetrasenia k tomu značne poničili krajinu. Tá musela hodiť zdroje na obnovu krajiny. Mega duny Atacamy tak zmizli ako prvé. V skutočnosti ASO odmietlo pomôcť Čile a odjazdiť aspoň 3 etapy na ich území bez zaplatenia horibilných poplatkov. Krajina samozrejme nebola ochotná a schopná kŕmiť nenažrancov (rozumej organizátorov) a uprednostnila vlastný ľud.
Potom zatrúbilo na ústup Peru. Občasný meteorologický fenomén El Niňo má doraziť k pobrežiu práve v časoch konania Dakaru 2016. Vláda myslí dopredu a nechce mať zviazané ruky pri zvládaní prívalových dažďov, preto vycúvala tiež. Takže jedny z najpevnejších dún a pieskov sú tiež fuč. Zostala Argentína a Bolívia.
Namotať etapy bude bezproblémové aj v týchto dvoch krajinách, iba rozmanitosť terénov mierne poklesne a hlavne vypadnú určité kultové úseky. Coma sa nechal počuť, že na jazdcov čaká extrémne rýchly ročník. Ťažko povedať, či sa tým stane aj jednoduchším. Pretože rýchlosti opäť atakujú tie z doby pred zákazom motorov nad 450 kubíkov. Na menej stabilných motorkách jazdia tí najlepší, ak to dovolí cesta, komplet plný plyn, koľko to dá. Tým sú tvorcovia roadbookov postavení pred neľahkú úlohu. Pretekári musia itineráru v kokpite veriť na 110%, preto akákoľvek chyba pri zakresľovaní obrázkov by mohla mať fatálne následky. Na prašných a kamenistých terénoch Argentíny tiež býva problém pri predbiehaní, čo nik nemá rád.
Na objasnenie, Sam Suderland sa tento rok tak strašne rozbil v Maroku na Merzouga rally, že vedenie tímu KTM potichu stiahlo Laiu Sanz a Mathiasa Walknera zo súťaže. Urobilo tak na nátlak sponzorov, ktorí vidiac psychopatov naživo zvolili tento spôsob. Aby sa vôbec dožili štartu Dakaru. Proste tí najrýchlejší idú cez limit, inak nedokážu konkurovať iným najrýchlejšími idúcim tiež za hranu. Vyhrá ten, kto prežije nezranený a s pojazdnou motorkou. Chyby v roadbooku by vyradili všetkých paličov bez výnimky v priebehu jedinej etapy.
Zverejnená súpiska je úplne nabitá tými najzvučnejšími menami. Jednotka chýba, tá by patrila Comovi. 2-kou pokračuje Goncalves, potom Price, Quantanilla, Svitko, Barreda… až niekde po Klymčiva s 31-kou samé hviezdy. Opäť sa očakáva boj Hondy a KTM. Honďáci posielajú do boja 5 členný tím jazdcov, KTM oficiálne 7 jazdcov a 2 tak polo továrne. Okrem toho si KTM poistila zadné dvierka kúpením značky Husqvarna a jej špeciál sa odlišuje od KTM iba nálepkami na kapotážach. O jednotlivých tímoch napíšem.
Števo Svitko má štartové číslo 5 a Ivo Jakeš 16. Bola by to výhoda pri postupnom štarte do prvej, takmer vždy prašnej etapy. No bude sa jazdiť 10 km dlhý prológ a ten určí poradie na štarte prvej ostrej etapy. Takže uvidíme. Dúfam, že obaja naši zabojujú od začiatku. Inak trasa má 13 etáp, jeden oddychový deň a okolo 8,500 km dohromady.
V čom bude odlišný ročník 2016 od tých predošlých? Zostáva zachovaný formát pretekov na dva týždne, tiež usporiadatelia ponechali dve maratónske dvoj-etapy. Takže asi nič nového. Skôr sa očakáva úplne nezakrytý boj o prvenstvo medzi oranžovými a červenými. Všetky ostatné značky zrejme neohrozia súboj titanov a budú pozerať naň z úctivej vzdialenosti. Na škodu je vycúvanie Yamahy z pôvodne ambicióznych cieľov. Továreň disponuje dostatočnými zdrojmi na energickejšie účinkovanie na Dakare.
Dakar 2016 odštartuje 3.1.2016 v hlavnom meste Argentíny v Buenos Aires. Prvá polovica pretekov povedie na východnom predhorí Ánd po území Argentíny a bude mieriť na sever. Tam dosiahne Bolíviu, zároveň vystúpa do výšky 3.600mnm a opäť navštívi okolie Salaru nad mestom Uyuni. Odtiaľ sa trasa otočí na juh, po oddychu v Salte, kopírujúc čilské hranice a cez vysoké hory zamieri späť. V San Juane zalomí na východ, prekrižuje trasu zo začiatku a 16.1.2016 skončí v Rosariu. Ak dobre rátam, 3 etapy budú o prachu, 5 etáp o vysokých horách a planinách, ostatné o púšťach a mixoch. Neznámou je El Niňo, jeho vplyv môže zamiešať karty s celým Dakarom, pretože vplyv na počasie a hlavne na zrážky, bude asi silný. Zrejme preto usporiadatelia až 3 etapy namotali v podobe slučky, aby v prípade zrušenia, prípadne prerušenia, mali časovú rezervu. Vtedy sa deň straty nahradí jednoducho vypustením slučky a súťaž pokračuje ďalej.
Na štart sa postaví 152 motorkárov, pričom v technike prevažujú KTM-ky. Ak k tomu prirátame ich klon Husqvarnu, je oranžová nadvláda v počte zdrvujúca. Približne rovnomerne majú zastúpenie Honda a Yamaha, pole dopĺňa zopár Suzuki a mini tím Sherco, k tomu zo dve Kawasaki, GasGas a BMW. Preč sú časy, kedy rovnocenne bojovalo na Dakare bežne 5 továrenských tímov. Ach jaj!
Text: Haro. foto: internet