www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Yamaha XT-XTZ na Dakare 1990-1998

autor: Haro007, 11. 1. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Yamaha XT-XTZ na Dakare  1990-1998

V roku 1990 sa začala písať slávna dakarská história modelu Yamaha XTZ 750, známa pod predajným názvom Super Ténéré. Vývoj bol zaujímavý aj z pohľadu vypustenia komerčného variantu spolu so závodným rally špeciálom v rovnakej dobe. V Yamahe pochopili že doba jednovalcov ešte nenastala a štvorvalce na Dakar nepatria. Preto siahli na osvedčený štvorvalec s päťventilovou technikou a urobili z neho radový dvojvalec. Vzhľadom k celkovej koncepcii motora museli umiestniť prevodovku vyššie nad suchú kľukovku a agregát sa konštrukčne výrazne líšil od konkurencia. Charakteristika s veľkým výkonom a s dostatočným krútiakom evidentne vyhovovala Peterhanselovi a spol. Motorka s dobre umiestneným ťažiskom a s vyváženou geometriou mala síce ťažký predok ako všetky stroje tej doby, ale v rukách majstra sa stala víťazným náradím. Kúzlo bolo prelomené.

1990  YZE 750T OWB8

YZE750-90

Pod nečitateľným označením sa skrýva základ v produkčnej XTZ 750, hoci nie skutočný, skôr koncepčný. Motorka je samozrejme s množstvom vylepšení a atypických dielov. Obsah zostal na úrovni 750ccm, prevodovka tiež na 5 kvaltoch. Večne sa krútiace dvojkolískové rámy vyrobili nové a pevnejšie, pruženie Kayaba vpredu a Ohlins vzadu mali zdvihy 300a 280mm. Palivo sa rovnomerne rozdelilo na 35 litrov vpredu a 25 vzadu.

Motorka sa ihneď stala trhákom najnáročnejšej rally sveta a hoci nakoniec vyhrala Cagiva s Oriolim, Yamaha sa výrazne natlačila do prvej desiatky a uchmatla aj 2. miesto. Peterhansel nedokončil no výsledky boli predzvesťou budúcnosti.

Jazdci: (Sonauto) Peterhansel, Neveu, Picard, (BYRD) Picco, Marinoni, Signorelli, (Y Spain) Mas.

1991  YZE 750T OWC5

YZE750-91

Ďalšia krkolomná skratka znamená nič iné ako špeciál postavený na základe XTZ 750. tentoraz s očakávaným navýšením objemu na 802ccm. Posilnenie točivého momentu pri zachovanom výkone motorke pomohlo. Spolu s novou charakteristikou pruženia (obrátená vidla) a s mierne zmenenými ergonomickými pomermi „pracoviska“ jazdca vznikol projekt s potenciálom vyhrávať.

Peterhansel to konkurencii poriadne natrel a Yamaha obsadila prvé tri priečky. Zrodila sa nová hviezda pilotujúca novú legendu. materská továreň Yamaha a ťahúň projektu Sonauto si mohli konečne vydýchnuť. Po rokoch driny a preinvestovaní neskutočných prostriedkov sa konečne dostavil výsledok. Hoci mocný zákon trhu vravel aj niečo iné.

Počas heroických rokov hľadania správneho stroja sa vo veľkom trhu Francúzska Yamaha udomácnila a predaje pod vplyvom z Dakaru sa rodiacich modelov dosiahli závratné čísla. Zároveň sa firma stala „domácou“  ustanovizňou výrazne podporujúcou galský šport. Tak to zostalo dodnes.

Jazdci: (Sonauto) Peterhansel, Magnaldi, Piccard, Laporte, (BYRD) De Petri, Lalay, Mas.

1992  YZE 850T OWD8

YZE850-92

Zásadnou zmenou bolo ustálenie objemu dvojvalca na 850 kubíkov a motor niesol označenie TDM rovnako ako model do ktorého bol osádzaný. Opäť nastali mierne vylepšenia v podvozku a nádrže obsahovali pre smädný motor 40+25 litrov benzínu.

Na desivom 22-etapovom preteku naprieč Afrikou zo severu na juh vyhral opäť Peterhansel ale na chrbát mu dýchali po celý čas Cagivy. Bol to ich predposledný výkrik pred odchodom zo scény preteku. Ročník mal poslúžiť na zvýšenie kreditu upadajúcej povesti a počet prihlásených tomu napovedal. Jazdci Yamahy prešli pod novú oficiálnu francúzsku pobočku továrne YMF.

Jazdci: (YMF) Peterhansel, Magnaldi, Piccard (BYRD) De Petri, Lalay, Mas.

1993 YZE 850T OWD8

YZE850-93

Prakticky bez zmien použitý minuloročný model, posledný na produkčnej báze XTZ 750. Peterhansel dokázal vyhrať po tretí raz v rade v mizernom, iba 11-etapovom preteku so slabou účasťou.

Jazdci: (YMF) Peterhansel, Charbonnier, Arcarons.

1995  XTZ 850R

XTZ850-95

Po ročnej prestávke Yamahy vyvolanej klesajúcou úrovňou podniku sa začalo posledné dejstvo pod hlavičkou XTZ 850R. Objavil sa najvydarenejší superprodukčný špeciál troch ladičiek. Usporiadaním vychádzal z XTZ 750, ale prakticky všetko bolo prepracované a vyrobené nové. Motor TRX 4tx mal zásadné zmeny v pootočenej kľuke a paralelný dvojvalec odpaľoval ako vidlicový. Tým dosiahli konštruktéri výbornú charakteristiku, pretože Cagiva, Honda a neskôr KTM dokázali že V motor je pre dvojvalec najlepší. Samozrejme došlo k inovácii podvozku, zdvihy u oboch kolies dosiahli 300mm a rám bol priestorovo pevný bez tendencií k vlneniu. Po ustálení autonómnosti motoriek na 350km v púšti viezol špeciál 38 litrov paliva vpredu a iba 12 vzadu. Vyžiadal si to pomer výkonu a krútiaku nového motora, kde viac vyhovovalo viesť motorku v plynulých driftoch s ľahkým zadkom.

Peterhansel znovu vyhral v dramatickom dueli s Cagivami a Super Ténéré sa už jednoznačne spájala s nadaným pretekárom.

Jazdci: (YMF) Olivier, Peterhansel, Castera, (Mobil 1) Magnaldi, (TaisSpotr) Laporte.

1996  XTZ 850TRX

XTZ850-96

Motorka má základ v XTZ850R, mierne sa popracovalo na podvozku a ďalších drobnostiach. Vylepšenia v kokpite dosiahli dnešný štandard, akurát GPS sa postupne zlepšuje.

V preteku Peterhansel načapoval zlý benzín a prepadol sa v poradí. Yamahu zachraňoval kolega Orioli na polotovárenskom stroji a po zásluhe vyhral.

Jazdci: (YMF) Peterhansel, Olivir, Orioli.

1997  XTZ 850TRX

XTZ850-97

V tomto ročníku sa technický vývoj podstatných komponentov už zastavil a Yamaha iba udržiavala vyšľachtený model na výslní. Vychytané muchy umožnili majstrovi Peterhanselovi vyhrať pred Cagivou a druhou XTZ-kou. To im už na chrbát dýchala svorka jednovalcových strojov KTM a bolo otázkou času kedy koriť uštvú. Zvláštnosťou preteku bol štart aj cieľ v Dakare.

Jazdci: Peterhansel, Castera.

1998  XTZ 850TRX

XTZ850-98

Yamaha XTZ 850 sa vzopäla k poslednému hrdinskému výkonu aby zomrela ako víťaz. Motorka dostala nový šat a precízne spracované detaily aby posledný krát reprezentovala  nesmrteľný vývojový rad. Všetkým bolo jasné že nastala nová éra a Super Ténéré dosiahla vrchol bez možnosti napredovania. Peterhansel vyhráva pred Meonim a je jediným v prvej desiatke kto nesedlal KTM. To predznačuje budúci vývoj Dakaru na dlhé roky vopred.

Týmto sa oficiálna účasť s ambíciami končí a symbolické jazdenie záplavy Yamáh so spoľahlivým na slabým 450-kovým motorom zaznamenalo v budúcnosti len dielčie úspechy.

Jazdci: (YMF) Peterhansel, Castera

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií