Veszprém 2017
autor: Haro007, 20. 8. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
V polovici augusta roku pána 2017 sa odohrali prelomové preteky slovenského seriálu XXL rally. Už nejaké dva roky dozadu som intenzívne zvažoval, kde usporiadať takú rally, ktorá by sa skutočnej rally podobala. Myslím tým africkú podobu. S jednoduchou navigáciou, s rýchlymi úsekmi a s dobrou dostupnosťou. Pred rokom som po dva víkendy jazdil vo vojenskom priestore nad maďarským mestom Veszrém, najprv sám, potom s Karolom a s Bačom. Je to jediná destinácia v strednej Európe, ktorá spĺňa parametre na usporiadanie podobného podujatia.
Lokalita bola jednoznačne vybraná, problém predstavovali povolenky a podobne. Vtedy vstúpil do hry Rohlík a spojil sa so Zolim, organizujúcim pravidelne v mega tankodróme Hungarian Baja. Výsledok v podobe zmluvy o zaradení XL endúr do Baje nedal na seba dlho čakať. Stačili na to 4 spoločné návštevy Maďarska. Hromadné udelenie jednorazových licencií som vybavil na SMF, musím spomenúť maximálnu ochotu našej federácie.
Bohužiaľ, na prvom ročníku som chýbal, osobno-pracovné povinnosti mi zorganizovali život inak. A tak som sa tešil na oslavu narodenín v bivaku! Nevadí. Aj pri neúčasti som z reakcií pochopil, že Baja sa vydarila a zapustila pevné korene do povedomia XL komunity.
Výhoda v relatívne nízkej cene neprilákala veľa pretekárov, pretože 250€ nie je zase až tak málo. Bohužiaľ, zopár účastníkov nesplnilo podmienky prebierok a museli podujatie opustiť bez vrátenia štartovného. Lenže páni, bez platného TP a iných náležitostí, zakotvených v propozíciách a v medzinárodnej zmluve nie je možné vpustiť jazdca na štart!!! To si môžeme dovoliť v Piliscséve, určite nie vo Veszpréme. Maďarská polícia je v prípade problémov nekompromisná a miestne súdy pracujú rovnako tvrdo.
O samotnom priebehu nech napíšu účastníci a diváci. No vzhľadom k charakteru tratí som favorizoval jazdcov na výkonných jednovalcoch nad 600ccm, ktorých ponaháňajú 450-ky a LC8-ky. Aké bolo moje prekvapenie pri prezeraní výsledovky. Bodorovič na relatívne slabej 250-ke, a ešte k tomu Yamahe naladenej viac na výdrž ako na výkon, celkovo vyhral. Prilby dolu, to musela byť bezchybná jazda srdcom od začiatku do konca. Výsledky nájdete tu: 20170813_tr_mq_int_final
Amatérski pretekári mali možnosť pričuchnúť k atmosfére veľkých rally, vrátane slávnostného štartu, očumovania hviezd a výbornej organizácie. Naplnili sa predpoklady, že čím jednoduchšia a rýchlejšia trať, tým viacej úrazov. Štvorica Slovákov skončila v špitáli a niektorí aj na operačnom stole. Nič to, začiatok budúcej sezóny by mali stíhať. Ak ich, pravda, medzitým manželky nezbavia prirodzeného práva na motorkové pretekanie. Tak skoré uzdravenie.
Hungarian Baja je súčasťou svetového a európskeho seriálu. Svet tu vyhral Števo Svitko a tretiu pozíciu obsadil Maťo Benko. Európu zase vymietol Vlado Preis. Blahoželáme im!
Po skončení XL ročníka si sadneme a dáme opäť dohromady kalendár. Dúfam, že v ňom Veszprém 2018 nebude chýbať.
Text: Haro, foto: Motoride, Hungarian Baja