www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Ulle, Franny a Ájvn Džeks

autor: Haro007, 2. 10. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 6) Ulle, Franny a Ájvn Džeks

Pal Anders Ullevalseter a zeleno biela KTM. Kto by nepoznal toto spojenie. Priateľský Nór je pravidelným účastníkom Dakaru od roku 2002 a náleží medzi inventár preteku. Od začiatkov patril medzi rýchlych jazdcov, no nikdy nesiahol priamo na najvyšší piedestál. V 11 Dakaroch iba 2krát vypadol a až 7krát skončil do 6. miesta. Dokonca dokázal v ročníku 2010 zakotviť na 2. priečne celkovo a spolu v kariére vyhral 2 etapy. Neveľmi chváli objem do 450ccm, no zvykol si a úspechy žal aj na ňom. Pár sezón jazdil za továreň KTM, potom dal dohromady silných severských sponzorov a pretekal za nich s polo továrenskou podporou.

Francisco „Franny“ Arrerondo je čistým amatérom s potrebným finančným zázemím. V rodnej Guatemale vlastní významný podnik na spracovanie mäsa a ten zabezpečuje každoročne potrebný balík financií. Verný KTM jazdí Dakar pravidelne a má za sebou 10 účastí. Vo výsledovke postupne šplhá nahor a býva v prvej 50-ke najlepších v cieli. Teda pokiaľ nevypadne, čo býva často. Preferuje aj netradičné spôsoby fyzickej prípravy. Napríklad v roku 2012 vyliezol na Mounth Mc Kinley, najvyšší vrch Severnej Ameriky, známy extrémne drsným počasím a množstvom zmrznutých mŕtvol na jeho stenách. Tiež na slanom jazere pokoril vlastný rýchlostný rekord v jednej z moto kategórií.

Francisco Arredondo

Čo spája týchto výkonnostne a povahovo rozdielnych jazdcov? Málokto vie o ich spojenectve a jazdení v jednom tíme. Síce pod vlastným hlavičkami, no organizačne a technicky spolu. Veľa z posledných ročníkov Dakaru strávili vedno, ale nastal čas rozchodu. Arrerondo naďalej preferuje ako Juhoameričan Dakar, 45 ročný Ullevalseter by rád zľavil na tempe. Momentálne sám vie, že na vrchol zrejme nikdy nedosiahne, ale pretekanie určite nechce skončiť. Jeho pokojnej a introvertnej náture vadí mediálna búrka a finančné divadlo okolo Dakaru a šalamúnsky zvolil návrat ku koreňom rally. Logicky z toho vyplynulo spojenie s René Metgeom, usporiadateľom Africa Eco Race . Nakoniec uzrelo svetlo sveta oficiálne pozvanie na rally. Ullevalseter štartuje ako promo jazdec na Africa Race 2015 a Arreeronda na Dakare 2015.

Nie je známe, že po zrušení Dakaru 2008 továrne aj jazdci špekulovali, či v ročníku 2009 vyštartujú na novo vzniknutej Eco Race, alebo na presídlenom Dakare. Nakoniec lobovanie ASO u tovární spôsobilo príklon k Južnej Amerika a Afrika zostala v jej tieni. Eco Race postupne získava na kredite (medzi kamionistami je ospevovanou a cenenou súťažou) a Ulle má pomôcť k lepšiemu renomé výborne zorganizovanej súťaže u motorkárov.

Ivan-Jakes.1

Tu vstupujú do hry dvaja Slováci. Ullevalseterov dlhoročný mechanik Vlado Kušnier vždy tvoril premostenie medzi chudobnými jazdcami spod Tatier a bohatými tímami. V bivaku, aj mimo neho pomáha „našim“ technicky, známosťami aj vedomosťami. Bol to on, kto zabezpečil testovanie Ulleho na Záhorí. A pomohol s kontaktom Ivanovi Jakešovi. Ivan prišiel o majoritného sponzora NADress a štart na ročníku 2015 strácal na realite. Vtedy nastalo nové spojenie. Ullevalseter na Dakar rezignoval, Arrerondo teda podporí iného top jazdca. Ivan, anglickými komentátormi nazývaný Ájvn Džeks, sa stane pretekárom v tíme guatemalského priemyselníka a ročník 2015 zrejme odjazdí bez finančných problémov. Momentálne mu Vlado zháňa na novú KTM 450 so vstrekom predné 52mm WP-čka a dozadu zodpovedajúci Wp centrál z Holandska.

Ako v rozprávke sa všetko zlé na dobré obrátilo a Slovač môže znovu očakávať napínavé súboje na Dakare 2015. Pretože Števo a Ivan znovu patria do širšieho okruhu favoritov. Vlastne jediní z radov amatérov dokážu poriadne nakopať továrenských jazdcov s bezodným zdrojom financií a výhod. Priznajme si, radi na to pozeráme!

Vlado Kusnier

(Na poslednom obrázku Vlado Kušnier na amatérskej zimnej navigačnej rally v Nórsku. Sedlá bývalú motorku Marca Comu s objemom 730ccm. Pochádza z posledného ročníka Dakaru, kedy mohli top jazdci štartovať s obsahom nad 450 kubíkov, no museli mať v nasávaní reštiktor na zníženie prietoku vzduchu. Preto KTM zvýšila objem 690-ky z 654 na 730ccm, aby eliminovala predpísaný hendikep.)

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií