www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Trate Dakaru 2017

autor: Haro007, 26. 11. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Trate Dakaru 2017

 

Odkedy sa organizácie Dakaru zmocnila spoločnosť ASO, zameraná na usporadúvanie aj iných športových mega podujatí, začala táto svetová rally robiť vývrtky na pohľadanie. Z pretekov sa stal ekonomicko-politický nástroj, podporovaný dávno minulými imperiálnymi spomienkami Francúzska. Čitateľné to bolo v Afrike, ešte výraznejšie dôsledky sú v Južnej Amerike.

V ročníku 2016 Čile odmietla účasť v súťaži, pretože bola po katastrofálnom zemetrasení a očakávala záplavy pod tlakom klimatického fenoménu El Niňo. Tak sa aj stalo a ťažko skúšaný štát mohol sústrediť ľudské a finančné zdroje na záchranu krajiny. Preto organizátor siahol po náhradnom riešení a trate zrazu viedli po rýchlych šotolinách, po kameňoch a po prachu. Púšť v jej klasickej podobe zmizla, tým aj klasický terén Dakar Rally.

V tomto roku by počasie malo viac kopírovať dlhodobý priemer. No ASO nezabúda. Po poslednom odmietnutí ponuky urazene odsunuli Čile v ročníku 2017 na vedľajšiu koľaj. Totiž mestá na Dakare dnes licitujú medzi sebou, kto dá viac ako cieľové mesto etapy. V Čile boli ceny najvyššie, pretože jednotlivé regióny súperili o reklamu, ktorá zo sledovanosti Dakaru logicky vyplýva. ASO speňaží čokoľvek a strata príjmov ich hlboko rozľútostila. A tak druhý ročník po sebe budú jazdci a fanúšikovia ochudobnení o kultové duny a pláne púšte Atacama. Namiesto toho navštívi súťaž aj Paraguaj, z hľadiska terénov absolútne nevhodnú krajinu v porovnaní s Čile.

duny-la-rioja

ASO vypľulo krásne video, kde sa dajú odsledovať jednotlivé etapy čo sa týka charakteru krajiny a dosť ľahko vydedukovať, aké terény pretekárov čakajú. Vo všeobecnosti jazdci nenávidia tri veci na Dakare: prachové vypaľováky bez možnosti predbiehať, nekonečné horské cesty s kameňmi a prachom a Bolíviu. Prvé dva podklady sú jasné, Bolívia má prvenstvo v neobľúbenosti hlavne pre večnú zimu, dážď a nedostatok kyslíka. Je možné, že podobné podmienky ich čakajú aj v nových lokalitách.

Čo ukazuje predmetné videjko? Na začiatku lesné a poľné cesty Paraguaja, s prachom alebo s blatom podľa počasia. Nič moc. Potom začnú argentínske Andy s riečiskami, hrebeňmi a s postupne narastajúcou nadmorskou výškou. Zrejme kamene a prach, prípadne blato a hlboké brody, hoci sľubujú v 5. etape duny vo výške 3.500mnm. A potom Bolívia, nevyspytateľný región výškovo bližšie k nebu ako k zemi. Chlad, vlhko a hlavne pre motorkárov vyčerpávajúce etapy pre nedostatok kyslíka. Vo výške 4.000mnm je iba 60% kyslíka oproti úrovni morskej hladiny. No tento rok majú trate prehupnúť až 4.200mnm, čo nevadí motorom so vstrekom, no vadí motorkárom bez vstreku kua. Potom ďalej motanica po horách Argentíny, postupné klesanie a biele duny v 10. a čiastočne v 11. etape. Nakoniec zase prachová spanilá jazda pomedzi pasienky pampy, pokiaľ teda nezaprší. Dúfam, že Marc Coma vyťažil z daných možností čo najviacej. Ale bez Atacamy to zrejme opäť nebude to pravé orechové a Dakar 2017 sa znovu stane kombináciou WRC a rýchleho kantráču. Etapy budú rýchle a nebezpečné, s technickými vsuvkami, nech to má akú takú šťavu. Hoci všetci budeme s napätím sledovať hrdinské zápasy účastníkov s nástrahami tratí, trpká príchuť zrejme zostane. Hoci dúfam, že nie.

Text: Haro, foto: Maroš Chytka, internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií