www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Trasy Dakaru 2016

autor: Haro007, 23. 5. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Trasy Dakaru 2016

Už začiatkom apríla 2015 uverejnila ASO informáciu, ktorú potvrdila aj Čilská vláda. Trasy Dakaru 2016 povedú z Peru, cez Bolíviu do Argentíny. Teda jednosmerka zo severu na juh. V oficiálnom vyhlásení sa uvádza, že v Čile napáchali v poslednom období obrovské škody záplavy. Dva roky predtým zemetrasenie, všetko zrátané znamená stop pre ročník 2016. Peniaze preinvestuje vláda radšej na odstraňovanie škôd po záplavách. Zároveň tento fakt uvítali aj enviromentalisti a archeológovia, pretože Dakar každoročne ničil prírodu a množstvo historických nálezísk. Toľko oficiálne drísty.

Najprv so pozrime, čo zmena urobí s traťami. Dakar sa momentálne jazdí na južnej pologuli. Teda čím severnejšie, tým bližšie k rovníku. Peru je niekoľko tisíc kilometrov severnejšie, ako cieľ v Argentíne. Spolu s veľkými nadmorskými výškami to znamená, že prvá polovica (aj v Bolívii) bude silne ohrozená dažďami a vodou všeobecne. To môže rally zmeniť z púštnej súťaže na blatistý, nekonečný enduro pretek. Rally motorky sú ťažko ovládateľné na šmykľavom podklade, plus k tomu Peru hlavne v Andách nedisponuje takými cestami, ako ich poznáme v Argentíne a v Čile. Tohtoročný prejazd salaru v Bolívii bol typickým prípadom, čo sa môže stať.

Dakar-Chile

Druhým pohľadom je ekonomika. Súkromná akciová spoločnosť ako ASO má jediný cieľ: zarobiť čo najviac peňazí. Tam už nie je miesto pre nadšenie, športového ducha a nebodaj pre súcit či solidaritu. Tvrdý biznis je ten správny kurz. Presťahovanie súťaže z Afriky do Južnej Ameriky spôsobili nielen hrozby teroristov, ale aj peniaze, peníze a peňeži. Novinári málo píšu o tom, ako prebieha výber etapových miest. Zabudnite na to, že podľa terénov, tie sú v lokalite všade fajnové. Jednotlivé mestá, ale aj regióny a štáty súperia o to, kto bude hostiť bivak. Toto meno potom rok rezonuje v ušiach celého sveta. Najlepšia reklama pre cestovný ruch nesplní to, čo poskytnutie plochy na jednu noc pre konvoj Dakaru. A tak sa platí.

03

Krajiny platia ASO za to, že bude u nich určitý počet etáp, dajú im všemožné výhody a úľavy. A robia im zadarmo promo. Mestá doslova licitujú, ktoré bude v danom ročníku vyvoleným. Bežne idú poplatky v horizonte 20-30 miliónov(!!!) Eur, niekedy sa dokonca suma vyšplhá vyššie. Pekné pálky. Peniaze idú zo samospráv, ktorým na chod prispieva, samozrejme, aj štát. Takže ASO cicia aj štátne financie. To momentálne logicky Čilská vláda zarazila a súdruhovia kapitalisti sa, tiež samozrejme, otočili ťažko skúšanej krajine chrbtom. Táranie o ochrane nehostinných púští sú iba zásterkou, deň po prejdení preteku niet po nich ani stopy. Všetky zafúka vietor pieskom a prachom, aj prípadné mŕtvolky vykompótených pretekárov. Jednoducho nie sú peniaze, nebude ani pretek. Ak postihne pohroma celý kontinent a zaplatí Island, Dakar skončí tam. Lebo zo zabehaného zisku už nikto nechce zľaviť, dá sa iba navyšovať. Centrálna Atacama poskytuje momentálne najkultovejšie terény pre Dakar. Preto dúfam v návrat keď už nie do Afriky, tak aspoň tam.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií