Trasy Dakaru 2014
autor: Haro007, 27. 12. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Každoročný vrchol rally pretekania sa blíži a tak si pripomeňme niekoľko faktov o Dakare 2014. Nadchádzajúci ročník bude pre motorkárov merať 8.734km, z toho presuny majú 3.506km a merané špeciálky 5.228km. Konečne na pomere vzdialeností vidno snahu o viac pretekania, presuny sú celkovo kratšie ako v minulosti.
Ako každý rok, aj tento prináša novoty. Prvou je zmena v zozname krajín. Štart v argentínskom Rosariu 5.januára 2014 nasmeruje prvé dve etapy priamo na západ k majestátnym Andám. Nasledujúce 4 etapy, ešte stále v Argentíne, namotali v na východných predhoriach Ánd. Smerujúc stále na sever sa motorkári dostanú na dva dni do Bolívie, pričom charakter terénov je prakticky neznámy. Vieme iba o križovaní Salaru, najväčšej soľnej ploche sveta. Zostávajúcich 5 etáp zbrázdi Chile zo severu na juh po charakteristických púštnych povrchoch Atacamy. Cieľ čaká šťastlivcov, preživších dobrodružstvo bez ujmy, 18. januára v pobrežnom meste Valparaiso.
Afrika a Južná Amerika sa okrem nadmorských výšok a skladby povrchov líšia v jednom podstatnom fakte. Afrika bola viac o otvorených pláňach, Amerika skôr o horách. Preto v súčasnosti podstatnú časť trás tvoria horské cesty, úzke údolia a kaňony, prípadne zjazdné koridory. To spôsobovalo problémy pri predchádzaní áut a kamiónov navzájom, často smrteľné nebezpečenstvo počas predbiehania pomalších motorkárov truckmi. Univerzálne riešenie núkalo iba rozdelenie trás rôznych kategórií. A tak v 2014-tom bude okolo 40% meraných špeciálov odlišných pre motorky so štvorkolkami oproti autám a kamiónom.
2.000 rozdielnych kilometrov umožnilo usporiadateľom vyriešiť ešte jednu pálčivú skutočnosť. Po zákaze motoriek s objemom nad 450ccm sa dramaticky zvýšila priechodnosť motoriek a tie zvládali ťažké technické úseky oproti autám ľahko a bez problémov. Pokiaľ majú motorkárom nachystať výživné a ťažké pasáže, na štvorkolesové plechovky museli zabudnúť. Z týchto pohnútok možno odčítať, že motorkárom ruže nepokvitnú práve v etapách so samostatnou trasou. Navyše utajenie trás v Bolívii môže znamenať čokoľvek od obtiažnej navigácie po pekelné terény.
Stratégiu musia pretekári prispôsobiť aj maratónskym etapám. V Afrike boli bežné 800 kilometrové brutálky so 700 km špeciálkami. Návrat k dlhým meraným úsekom úplne mení charakter rally. Zrejme tvorcovia chcú skorigovať nežiadúci vývin, smerujúci skôr k rýchlostnému poňatiu novodobého Dakaru. V druhej polovici preteku bude zvlášť ťažké odjazdiť dve špeciálky po sebe dlhšie ako 600km. 10. a 11. etapa budú teda riadne miešať poradím a preosejú aj počty úspešných účastníkov v štartovom poli. „Samozrejme“ budú aj etapy bez technickej asistencie, povolená vzájomná pomoc jazdcov v prípade zlyhania techniky nie všetko vyrieši. Kľúčovým bude šetrenie motora a opotrebovanie pneumatík.
1. etapa: Rosario – San Luis 5.1.2014
Celková dĺžka: 809km, presuny: 629km, špeciál: 180km
Usporiadatelia upustili od symbolického pretekania na začiatku Dakaru a naložili jazdcom dlhý presun a priemernú, no náročnú časovku. Trate povedú po kamenných cestách, miestami s malou šírkou. Rozstupy medzi jazdcami zrejme nebudú výrazné. Dôležité bude poradie, určujúce štart do 2. etapy. A celková dĺžka etapy dáva málo priestoru na ulievanie sa.
2. etapa: San Luis – San Rafael 6.1.2014
Celková dĺžka: 724km, presuny: 365km, špeciál: 359km
Špeciálka bude s veľmi rýchlou prvou polovicou po vypaľovačkách. Na konci čaká na pretekárov 100km povestných šedých dún zo sopečného materiálu v oblasti Nihuil. Tento zvláštny „piesok“ je síce dostatočne pevný, no ukladá sa do útvarov odlišných od bežných dún. Takže technicky náročná trasa. Zodraté pneumatiky na konci etapy prejazd dunami určite skomplikujú.
3. etapa: San Rafael – San Juan 7.1.2014
Celková dĺžka: 665km, presuny: 292km, špeciál: 373km
Prvá horská etapa Dakaru 2014. Šotolinové cesty zavedú účastníkov pod Aconcaguu (6.962mnm), kde prekonajú sedlo vo výške 4.300mnm. Okrem teplotných rozdielov trápiacich jazdcov dostane na bendžo aj technika. Riedky vzduch motorom neprospieva a nové motorky so vstrekom sú na tento fakt citlivé. Okrem toho je bivak bez technickej tímovej podpory a jazdci sú odkázaní na vlastnú zručnosť v údržbe a opravách.
4. etapa: San Juan – Chilecito 8.1.2014
Celková dĺžka: 563km, presuny: 210km, špeciál: 353km
Hoci nie najdlhšia etapa bude pre motorky ťažká. Pneumatiky jazdené v predošlom dni nebudú mať možnosť vymeniť a stratégia jazdy sa podriadi ich stavu. Zároveň úvodná časť špeciálu orientačne komplikujú prírodné danosti. Po zostupe k rieke a prekonaní kaňonu sa terén rozostúpi do širokých plání s možnosťou predbiehania.
5. etapa: Chilecito – Tucuman 9.1.2014
Celková dĺžka: 911km, presuny: 384km, špeciál: 527km
Po dvoch samostatných dňoch sa všetci stretnú na spoločnej, celkovo najdlhšej etape. Etapa náročná nielen nádielkou kilometrov, ale tiež vysokými teplotami a podkladom. Dlhé piesočné úseky medzi bežnými pistami môžu znamenať prehriatie motora pri nešetrnej jazde. Zároveň neskorý príchod do bivaku môže znamenať časové ťažkosti pri údržbe strojov. Zrejme to bude prvý vážny vyraďovák menej odolných jazdcov a motoriek.
6. etapa: Tucuman – Salta 10.1.2014
Celková dĺžka: 464km, presuny: 64km, špeciál: 400km
Unavení účastníci zabojujú na horskej etape, v najkrajšom regióne Argentíny. Rôznorodý terén skončí prejazdmi po brehoch riek. Konfigurácia terénu neumožní väčšie časové rozstupy, únava a bdelosť zohrajú najväčšiu úlohu. Nebezpečenstvo predstavuje množstvo domácich a divých zvierat, vyskytujúcich sa po celej dĺžke meranej časti.
Odpočinkový deň: Salta 11.1.2014
Už po 6 etapách museli usporiadatelia naplánovať deň voľna. Extrémne náročný začiatok súťaže to vyžadoval. Vzhľadom k náročnosti prichádzajúcich jazdcov budú v bivaku vítať prejazdom na pódiu. Počas odpočinku sa chystá množstvo zábavných podujatí, no jazdci potrebujú načerpať nové sily a mechanici zase dať do poriadku techniku.
7. etapa: Salta – Uyuni 12.1.2014
Celková dĺžka: 781km, presuny: 373km, špeciál: 409km
Zatiaľ čo autá sa vrátia večer späť do Salty, motorky prejdú na druhý maratónsky úsek do Bolívie. Vraj po prekročení hraníc čaká na pretekárov navigačne náročné bludisko, divoké horské terény a strmé cesty. Bivak počká na jazdcov na pokraji najväčšej soľnej pláne sveta, v nadmorskej výške 3.660m!
8. etapa: Uyuni – Calama 13.1.2014
Celková dĺžka: 692km, presuny: 230km, špeciál: 462km
Bez tmavého skla na okuliaroch zrejme nikto nevyštartuje. Prejazd nekonečnou Salar de Uyuni, pomedzi skalné ostrovy „plávajúce“ v oslepujúcej belobe, s pokračovaním po obvode pláne s celkovou dĺžkou 400km po čistej soli bude nezabudnuteľným vizuálnym aj jazdeckým zážitkom.
9. etapa: Calama – Iquique 14.1.2014
Celková dĺžka: 451km, presuny: 29km, špeciál: 422km
Dakar tu dosiahne najsevernejší bod a zároveň až do konca zotrvá v Čile. Jazdci po roku opäť spoznajú nástrahy púšte Atacama a v etape sa objavia aj jej nevyspytateľné duny. Pred Iquique nemôže chýbať kultový zjazd z megaduny k pobrežiu Pacifiku. Nepretržitý 30% sklon s prevýšením niekoľko sto metrov každoročne privádza jazdcov aj divákov do vytrženia. Jazdí sa pod plynom a tí odvážnejší dosahujú rýchlostné maximá.
10. etapa: Iquique – Antofagasta 15.1.2014
Celková dĺžka: 689km, presuny: 58km, špeciál: 631km
Najdlhšia meraná sekcia s brutálnou nádielkou kilometrov. Aby toho nebolo dosť, jej prvých 200km je po piesku a dunách a v strede druhej polovice číha na pretekárov najobávanejší podklad púští: feš-feš. Smerovanie je stále púšťou na juh, do každoročného bivaku.
11. etapa: Antofagasta – El Salvador 16.1.2014
Celková dĺžka: 749km, presuny: 144km, špeciál: 605km
Dve najdlhšie merané etapy v dvoch dňoch za sebou, to všetko ku koncu preteku. Asi veľa pretekárov nezvládne kilometrový nápor a technika tiež. Zrejme kľúčová sekcia pre konečný výsledok v závode. Okrem vzdialenosti budú súťažiaci bojovať proti všetkým možným nástrahám Atacamy. Legendárne prevýšenia na dunách Copiacó, neskôr križovanie mnohých riek a komplikovaná navigácia naposledy vážne preriedia štartové pole.
12. etapa: El salvador – La Serena 17.1.2014
Celková dĺžka: 699km, presuny: 349km, špeciál: 350km
Ranné hmly občas bránia skorému štartu do etapy. Meraný úsek bude hlavne o piesku, ku koncu s nekonečným reťazcom dún. Prevažná časť povedie v značných nadmorských výškach po vyprahnutej krajine. Tu nebude možnosť mnoho získať, no všetko stratiť nebude problém.
13. etapa: La Serena – -Valparaiso 18.1.2014
Celková dĺžka: 535km, presuny: 378km, špeciál: 157km
Ani v záverečnej etape sa nejedná o symbolické pretekanie. Divoká trasa pomedzi kaktusy v rýchlostnej skúške vyradí posledné obete pádov a porúch. Ani na dohľad od pódia nemožno poľaviť v pozornosti. Kto sa naň dostane vlasnými silami na pojazdnej motorke, bude hrdinom bez ohľadu na umiestnenie. Po takomto ročníku určite!!!
Text: Haro, foto: internet