Tímy Dakaru 2015 II.
autor: Haro007, 31. 12. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)KTM
Oranžová značka získala 13 víťazstiev v rade a je pripravená bojovať aj o 14. sošku beduína. Nedostižný počet triumfov bez prerušenia stavia rakúsku továreň do pozície favorita číslo 1. No minimálne Honda a aj Yamaha môžu vážne ohroziť KTM v ich slávnom ťažení.
Vzhľadom ku kvalite motoriek a strojov nie je v tíme núdza o sponzorov. Najväčší z nich – Red Bull – už dlhoročne pchá nemalé prostriedky do všetkých kategórií Dakaru a vždy iba do adeptov na víťazstvo. Továrenský tím nesie preto oficiálny názov Red Bull KTM Factory Team.
Za čias dvojice rivalov Coma a Despres pod jednou značkou boli v tíme striktne rozdelené úlohy na hviezdy a na nosičov vody. V tieni jednotiek vždy stáli trpezliví a obetaví jazdci, kryjúci chrbát svojim „šéfom“ aj za cenu znehodnotenia vlasného športového výsledku. Ich úlohou je držať sa, pokiaľ možno, čo najbližšie jednotke a v prípade potreby mu akokoľvek pomôcť. Najbežnejšou technickou pomocou býva napríklad výmena kolies so zničenými ráfmi za tie nemej rozmlátené počas tankovačky v etape. Ich dôležitosť vzrástla v maratónskych etapách, kde aj v bivaku si môžu jazdci pomôcť iba navzájom a nemajú prístup k technickému zázemiu tímu.
Odchodom premotivovaného Despresa bez štipky fair play v psychickej výbave sa atmosféra v tíme KTM znateľne uvoľnila a nezdravé, napäté vzťahy nahradila skutočná zdravá rivalita jeho členov. Trochu nervozity vyvolali aj nechcené zdravotné problémy charizmatického Chaleca Lopeza (kolená). Stmeľujúcim prvkom je ako vždy pokojný veterán Marc Coma. Ako štvornásobný šampión Dakaru je jednoznačným lídrom KTM tímu, to všetko podporuje úcta, prirodzená podpora a rešpekt od ostatných členov.
Španiel Marc Coma získal späť v sezóne 2014 titul svetového šampióna v cross country seriály v dramatickom rozuzlení, keď mu na chrbát neustále dýchala svorka z Hondy na čele s Barredom a s Goncalvesom. Coma aj vo veku tesne pred 40-kou dokazuje svoje kvality. Jazdí rýchlo, výborne naviguje bez chýb a hlavne má dôležitú vlastnosť pre rally – jazdí rovnomerne a takticky. Nosiča vody mu robí osvedčený a nenápadný sympaťák Jordi Viladoms, ktorý „sluhom“ bude aj nebude. Je naďalej podporným jazdcom Comu, no s väčšou možnosťou samostatne pretekať nie až po prípadnom odstúpení či problémoch tímovej jednotky. Určitej autonómnosti sa tešil aj v minulosti, no nie v takomto rozsahu.
Druhú dvojicu bez určenia vodcovstva tvorí Ruben Faria a Sam Sunderland. Portugalec Faria si svoje vytrpel ako nekonečne trpezlivý Daspesov pomáhač, teraz ukazuje vlastné umenie. Je nenápadne jazdiacim pretekárom, dobre naviguje, s prehľadom sa pohybuje po trati a vie byť čertovsky rýchly. Po nepríjemnom zranení ramena je opäť vo forme, hoci nenajazdil v rámci prípravy veľa. Naopak Brit Sunderland patrí medzi skôr baja jazdcov a vyhovuje mu paľba v otvorených úsekoch s jednoduchou navigáciou. Tam je doma a má vzácnu vlastnosť zvládať motorku na šotolinách pri rýchlostiach atakujúcich 200km/m. (Keď sme pri rýchlosti, prvý prekonal 200-ku na 450-ke Coma minulý rok na Dakare a na krátkom úseku s vetrom od chrbta dal 204km/h!!!) Títo dvaja rozdielni bojovníci sú aj rozdielne skúsení, kedy viac na Dakare skúsil Faria.
V rámci omladzovania krvi KTM urobila diplomaticko športový ťah. Najprv konečne našla domáceho jazdca, ochotného riskovať vykrútenie krku v Južnej Amerike s potenciálom rásť. Rakúšan Matthias Walkner má titul motokrosového šampióna a ukázal potenciál na „prípravných“ jesenných rally v Afrike. Austrálčan Toby Price je dôstojnou náhradou krajana Bena Grabhama. Obaja spomenutí sú členmi továrenského tímu KTM, no so štatútom akýchsi čakateľov na plnú podporu hlavne v technickej oblasti.
Dlhoročnú továrenské výhody už niekoľko sezón využíva Poliak Kuba Pzygonski zo silného tímu Orlen. Podobne sa vracia pod krídla KTM nestarnúca a rýchla legendy Dakaru David Casteu. Chlapík jazdil v dlhej kariére v mnohých tímoch a je veľmi obľúbený aj medzi jazdcami.
Zhrnuté to vypadá nasledovne: Coma, Viladoms, Faria a Sunderland sú v plnej podpore KTM s najnovšími vychytávkami, s individuálne chystanými a vyrábanými motorkami. Majú k dispozícii najnovšie výmysly inžinierov z Mattighofenu, novú generáciu motoriek. Tá je ľahšia, s motormi výrazne sa líšiacimi od súčasnej aj budúcej produkcie. Majú individuálne pripravované agregáty a programovanie riadiacej jednotky upravenej presne na vlastný štýl jazdy. Samozrejmosťou sú 52mm WP-čka a Traxy. Na motorke je viac karbónu a titánu, menej ocele a hliníku. O jazdcov je špičkovo postarané v bivaku aj mimo neho a sú vov všetkom uprednostňovaní.
Dvojica Walkner a Price sú v továrenskom tíme s plnou podporou, majú továrenské špeciály a plnú starostlivosť. Motorky sú ladené na mieru, no bez špeciálnych dielov vyrábaných iba pre konkrétneho jazdca. Na trati sa môžu rozhodovať samostatne bez továrenského diktátu stratégie, no očakáva sa v prípade problémov (hlavne Comu) pomoc bez ohľadu na vlastný výsledok. Svoju cenu ešte musia dokázať, hoci miesto v tíme je zatiaľ stabilné a nie na skúšku.
Przygonski a Casteu sú členmi privátnych tímov, sedlajú továrenské motorky špecifikácie 2014 so všetkými vymoženosťami a s fabrickým servisom. Tvoria spolu Walknerom a Pricem akúsi jazdeckú zálohu s potenciálom urobiť výsledok v prípade pohromy prvej štvorky.
Ostatným jazdcom KTM nejakú podstatnejšiu podporu odopiera. Občas poskytne iné palivové mapy, 52mm WP a zopár dielov so zvýšenou pevnosťou a so zníženou váhou do motora. Bohužiaľ Števo Svitko a Ivan Jakeš sem nepatria a musia si vystačiť so sériou, podomácky upravenej do prijateľného stavu.
Text: Haro, foto: internet