Tímy Dakaru 2015 I.
autor: Haro007, 30. 12. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Dakar 2015 sa nezadržateľne blíži a je načase urobiť krátky sumár tímov a motoriek. Nijaké prevratné zmeny síce nenastali, no zase málo ich tiež nie je.
V štartovom poli sa objavia motorky značiek Beta, Gas Gas, Honda, Husaberg, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Sherco, Suzuki a Yamaha. Plnohodnotné továrenské tímy však postaví iba Gas Gas, Honda, KTM, Sherco a Yamaha.
Sú aj tímy zastrešujúce formou sponzorstva celé spektrum techniky Dakaru, no my sa povenujeme továrenským moto tímom.
GAS GAS
Malá španielska továreň na výrobu endúr už viacej rokov (4. krát v rade) prezentuje svoju produkciu na Dakare. Vzhľadom k obmedzenému rozpočtu postavila iba dvoch jazdcov. Pred dvomi rokmi bolo všetko inak a vlastne Gas Gas vytiahol s tromfom Laia Sanz na rally pretek pretekov. Včas odhadli jej potenciál a baba neskutočne populárna v rodnom Španielsku začala byť známa po celom svete. To však hlavný sponzor KH7 a Honda vytušili marketingový a mediálny zisk a lietajúcu Laiu zlanárili na poslednú chvíľu k sebe. Tak prišli Gasáci o vychádzajúcu hviezdu, ktorá síce dokázala vyhrať s prehľadom ženskú kategóriu, no nedokázala ďalej napredovať na pôvodnom stroji.
Totiž problémom Gas Gas-u je práve výroba endúr. Po zavedení objemu 450ccm všetci čakali na preteku málo výkonné a pomalé stroje. KTM riskla a osadila na rally stroj ako prvá motokrosový stroj so špeciálne spárovanými a vyberanými dielmi. Tým dosiahli motokrosový výkon a endurácku výdrž a mohli motor ďalej vyvíjať. Po nich nasledovali všetky továrne s motokrosmi v ponuke. Gazík však túto možnosť ako ortodoxný výrobca endúr nemá. Preto sú síce jeho rally špeciály povestné bezporuchovosťou, no neoslňujú výkonom. Továreň vlastne ladí enduro motory na vyššie parametre, ale tak konkurenciu určite nedobehne. Preto model 2013 prakticky iba kozmeticky a málo technicky inovuje. Zároveň má dosah v rámci rozpočtu na iba menej výkonných jazdcov a chýba jej etapový dravec typu Duclos, mútiaci vodu pre Sherco. Na sezónu 2015 ohlásili výraznejšie technické zmeny, viditeľné na zbežnom pohľade na motorku, podrobnosti nepoznáme.
Továrenské stroje osedlajú ostrieľaní Španieli Gerard Farres a Dani Oliveras. Tímu sa mierne blýska na lepšie časy, veď podporu a peniaze zabezpečujú Vodafone a Braktec. Otázku, či konečne dosiahnu na etapové umiestnenie a prípadne aj posun v celkovej klasifikácii smerom nahor dá až Dakar 2015. Určite si nejaký úspech Gas Gas zaslúži.
Podľa slov angažovaných pretekárov motorka urobila po technickej stránke za posledný rok výrazný pokrok. Je pravdou, že v sezóne 2014 ukoristili pódium na rally v Sardínii a na európskych baja, no treba dodať že na ľahkých endurách a nie na rally špecifikácii. Preto zbožné prianie dosiahnuť celkovo na prvú desiatku Dakaru je asi na hranici súčasnej konštelácie továreň – motorka – jazdci. Inak motorka stojí okolo 20.000€.
HONDA
Honda bola, je a bude vždy Hondou. Nečakané rozhodnutia, netradičné postupy a vízie z nej robia ťažkého súpera s nepredpokladateľnou stratégiou. Jedno si ale môže byť konkurencia istá: chcú za každú cenu vyhrať. Stačí iba menej smoly, či viacej šťastia a KTM môže plakať.
Motorka je už mnohokrát opísaná. Stroj prepchatý čidlami, sa 4 počítačmi, s kontrolou trakcie a titánovou kľukou nepotrebuje komentár. Motorky sú spoľahlivé, výkonné a málo náročné na údržbu. Množstvo senzorov detekuje aj vôľu na ložiskách, tolerancie opotrebenia dielcov a netradičné chovanie agregátu ako celku. Podvozkovo jemne nervózny stroj je určený pre paličov a preto je na nej najúspešnejší Barreda. Motorka je veľmi rýchla na rovinkách, kde stíha pruženie no geometria ju naopak zvýhodňuje v technických úsekoch. Tam motokrosová charakteristika ladenia žiada silné trapézy a málo premýšľania.
Viac o motorke a tíme je napísané v článku Honda a Dakar 2015.
HRC angažoval osvedčených matadorov. Okrídlenú motorku osedlajú Joan Barreda, Helder Rodrigues, Paulo Gancalves, Jeremias Israel a Laia Sanz. Všetci chlapi majú od 31 do 35 rokov, Laia iba 28. Jednoznačne najrýchlejším mužom tímu je Barreda, a zrejme aj najrýchlejším rally pretekárom planéty. No byť najrýchlejším neznamená vyhrať. Joan Barreda jazdí príliš impulzívne a tak na hrane, že často padá. Samozrejme vtedy nejde dobre a zodpovedne navigovať a tu má rýchly Španiel najväčšie rezervy.
Goncalves a Rodrigues (obaja Portugalsko) sú naopak rýchli a konzistentní jazdci, ale mierne v tieni tých zopár úplne najšpicovejších. Nemožno ich podceňovať, no nepatria k ikonickým postavám Dakaru. Horkokrvný Čiľan Israel sa vymyká akémukoľvek štandardu. Psychpatické poňatie pretekania imponuje Juhoameričanom a prináša v tíme spúšť. Dokáže pred koncom Dakaru pochovať celkové 4. miesto iba pre hlúpe ťahanie za plyn, keď to netreba a podobne. Neskutočná Eulália Sanzovie zase asi nepatrí medzi baby. Minulý rok na továrenskej špecifikácii pod pláštikom KH7 ukoristila celkové 16. miesto a stala sa trhákom Hondy. Všetci túžobne očakávajú jej prelomové etapové víťazstvo a prípadné celkové miesto v top 10. To by bolo!!!
Honda má dobre našliapnuté k celkovému víťazstvu. Pokiaľ továrenskí jazdci naklonia šťastie na svoju stranu, strategicky v ohni Dakaru porozmýšľajú a sadne im trať, môžu dokázať čokoľvek. A keďže Honda rozmýšľa úplne svojsky, môže sa stať že tím zo dňa na deň zruší a vycúva z rally tak ako pred rokmi. No to bolo po niekoľkých tituloch v rade. Dúfajme v ich dlhé zotrvanie v svete rally, miešanie kariet v japonskom štýle patrí k Dakaru rovnako, ako rakúske odrbávanie.