ŠTEVO SVITKO PO DAKARE 2013
autor: Haro007, 17. 3. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Na výstave Motocykel 2013 sme so Števom hodili krátku reč o pre neho nešťastnom ročníku Dakar 2013. V stánku KTM BA po autogramiáde sa rozhovoril o menej známych skutočnostiach.
H: Najprv niečo o motorke. Aké reálny rozdiely si vybadal oproti modelu spred dvoch rokov? Je zlepšenie techniky výrazné?
Števo: Samozrejme motorka je vylepšená, ale hlavné zmeny sú badateľné iba na motore. Zostal s karburátorom a s piatimi rýchlosťami, mierne sa zdvihol výkon. Ale inak je takmer totožná s predchádzajúcim modelom.
H: Až do osudného pádu v 11. etape bola technika v poriadku?
Š: Práveže nie. Hoci som nemal podstatné poruchy, sprevádzali ma denne malé a otravné problémy v sumáre znamenajúce mnoho minút straty.
H: Prvá polovica preteku sa zrejme odvíjala podľa predstáv. Postupoval si v poradí…
Š: Áno aj nie. Postupoval som síce v poradí, ale stále sa niečo kazilo, lámalo a odpadávalo. Odletelo mi GPS, takmer jednu celú etapu som závodil bez odpadnutej páčky zadnej brzdy… Skočil som nechtiac z 10 metrovej duny a narazil si zápästie. A v druhej etape bolo malé zaváhanie s 10 kilometrovou zachádzkou. V konečnom dôsledku som denne niečo strácal a technika mi uberala z kľudu a pohody.
H: Zasväteným neušlo, že čosi nie je v poriadku. Tvoja inokedy pokojná jazda akoby nebola plynulá ako inokedy.
Š: Nervózny som nebol a výkony boli v poriadku. Iba sústavné otravné nepríjemnosti sa jednoducho mierne podpíšu pod jazdcov štýl. Ale s tromi etapami som bol spokojný a naháňal som favoritov. Rozdiely boli tak malé, že na bedňu mohol pomýšľať ktokoľvek z prvej desiatky. Všetci v top 10 jazdia tak dobre že každé zaváhanie či problém môžu rozhodnúť.
H: Ôsma etapa znamenala pochovanie nádejí mnohých favoritov. Ty si napriek miernemu zaváhaniu klesol zo 7. na 9. miesto a v 10. etape si bol znovu na skvelom 7. mieste. Bol potenciál na postup?
Š: Prvá polovica 8. etapy bola pre povodne zrušená a podľa mňa mali zrušiť aj druhú. Napríklad pre autá sa tak stalo. Problém bol v tom, že dažde a potom povodeň úplne zmenili koryto rieky, ktorým sa malo ísť a preto ani nesedel roadbook. A navyše sa nedalo ísť predpísaným korytom, ale po návrší nad ním. Potom nesedelo vôbec nič. Mal som tú smolu že som štartoval v prvej desiatke, išiel som iba sekundu za prvým v priebežnom poradí etapy. Mal som veľmi dobrý pocit z jazdy. No prišlo osudné miesto a úplne všetci začali blúdiť. Nakoniec sa do skupiny primiešal aj Després. To už skupinka mala možno 30 motorkárov. Nakoniec sa všetci vrátili a dokola sa motalo snáď 50 strojov. Nakoniec vyrazil jedným smerom Després, ktorého som nasledoval aj ja a smer bol opäť nesprávny. Znovu sme skončili v trialových terénoch s balvanmi. Bolo treba prekonať návršie k súbežnému korytu vpravo a z neho odbočiť po nenápadnej cestičke hore doprava. To náhodou trafila skupina vedená Lopezom a k nej sa pridal aj Ivan (Jakeš). My sme sa vrátili na miesto zlého odbočenia a vyrazili cez návršie, dolu však bolo všetko rozjazdené a potrebná odbočka už nebola v teréne čitateľná. Nakoniec sa nejako podarilo trafiť správny smer a vymotať sa von.
Napriek tomu som dokázal byť naďalej rýchly a nič nebolo stratené. Mohol som postupovať ďalej.
H: Čo sa stalo v 11. etape? Fatálny pád v relatívne ľahkej sekcii na úplnom začiatku etapy mnohých zaskočil.
Š: Hneď na začiatku rýchlostnej skúšky ma v rýchlosti na kameňoch nakopol zadok s nepríjemnými dôsledkami. Jednoducho som nekontrolovane vyletel z motorky. Rozbitý olejový chladič a ostatné poruchy išli dosť rýchlo odstrániť, ale zranenia sa ukázali v takom rozsahu, že nemalo zmysel pretekať a ďalej pokračovať. Proste nečakaný pád so zlým koncom.
H: To musel byť veľmi smolný pád…
Š: Všetko toho dňa bolo smolné a vlastne nekonečná séria malých porúch dospela až sem… Nebudem sa ale vyhovárať…
H: Zranenia utŕžené pri páde sú vážne alebo stihneš začiatok sezóny naplno pripravený?
Š: Cítil som sa už vyliečený a pri sile, ale pred pár dňami začalo bolieť nepríjemne operované rameno. Dúfam, že je iba presilené, veď o týždeň idem prvý závod sezóny.
H: Ako skúsený dakarský vlk vnímaš zmeny na podstate súťaže, prípadne ich schvaľuješ?
Š: Trate sú mierne technickejšie a mne táto zmena vyhovuje. Továrenské stroje majú vyšší výkon ako súkromné a to dokážeme vyrovnať hlavne v technických pasážach. Potreboval by som poladiť motor aspoň o 4-5 koní, hádam sa to podarí. Napríklad v dlhých rýchlych úsekoch mi továrenskí jazdci naložia stratu niekoľko kilometrov iba pre výkonnejšie motory. To musí doháňať v technických pasážach a prípadné iné chyby či poruchy toto veľmi sťažujú. Potom musím viac riskovať.
H: Ako v ročníku 2014? Tím, motorka, sponzori, predsavzatia?
Š: Zostanem pri overenej technike KTM, podobne aj hlavný sponzor Slovnaft sa nebude meniť. A predsavzatia? V tak nabitej konkurencii je každé umiestnenie v prvej desiatke úspechom. Ale nie je nemožné pri vhodných podmienkach útočiť na pódium.
H: Ako hodnotíš konkurenciu na Husqvarnách (dotiahli model), Yamahách (nový motor z krosky) a Hondách (úplne nový továrenský model)?
Š: Viac sa čakalo hlavne od novej Hondy, aj Yamaha s novým krosovým motorom veľmi zrýchlila. Ale všeobecne zaostali za očakávaním.
H: Čo hovoríš na Desprésov odchod od KTM? Klebetí sa o Honde alebo o autách.
Š: Podľa mojich informácií stojí za jeho rozhodnutím Honda. Po ich slabých výsledkoch chce naplno zaútočiť na víťazstvo.
H: Držím palce do novej sezóny a prajem viac šťastia na Dakare 2014!
Š: Aj ja ďakujem.
Text: Haro foto: Mišo Bohunčák, internet