Števo Svitko na Merzouga Rally 2015
autor: Haro007, 22. 10. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 1)
Slávne a prestížne podujatie sa každoročne jazdí na jeseň v Maroku. Termín tesne po OiLibya Rally ju spolu s ňou predurčuje na testovanie továrenských tímov pred Dakarom. Túto poslednú „ostrú“ možnosť využíva aj mnoho iných pretekárov a súpiska býva nabitá zvučnými menami. Preto aj Števo vycestoval do Afriky, aby potrénoval navigáciu a jazdu v rýchlosti.
Rally býva lokalizovaná do oblasti Erg Chebbi a nesie meno podľa dediny na úpätí krásnych oranžových, pevných dún. Dnes sú zrejme najkrajšími dunami Sahary, dostupnými bez objektívneho nebezpečenstva. Jednotlivé etapy pravidelne križujú pieskové hory, ale vedú aj po blízkom okolí, ponúkajúcom nekonečné možnosti terénov. Mimo piesku sú na trase riečiská, kaňony, kamenisté výjazdy a pláne, suché jazerá a panvy, ale aj slané blato. Navigácia je zložitá a problematická, podstatne ťažšia ako na Dakare.
Pretek trvá týždeň, obsahuje prológ a 5 etáp. Posledná je iba po dunách. Jazdí sa podľa roadbooku, v dunách na azimut a všetci zbierajú povinné WP na trase. Rally je výborne zorganizovaná a zabezpečená. Bivak je na jednom mieste v mestečko Erfourt, čo uľahčuje sprievodné zabezpečenie pretekárov.
Števo Svitko:
Už dávnejšie som počul o Merzouga Rally, že je to pekný a náročný pretek, kde sa každý môže riadne priučiť navigácii. A pretože počas roku nejazdím rally s roadbookon, naplánoval som pred nastávajúcim Dakarom takýto tréning.
Do Maroka sme cestovali po vlastnej osi na dodávke a vyše 4.000 km dalo riadne zabrať. Našťastie sme prišli o niekoľko dní skôr, nech stihneme pojazdiť duny a zvyknúť si na ťažšiu motorku.
Prológ meral iba niečo vyše kilometra a na čele boli iba sekundové rozdiely. Preto na druhý deň štartujem do 1. etapy z 11. miesta. Časovka má iba 160km, teda oproti Dakaru smiešne málo. Lenže zložitosť trate a navigácie znamenajú, že táto vzdialenosť poriadne potrápi jazdca. Trasa sa kľukatila po malých riečiskách a vymytých jarkoch, väčšinou s kameňmi. Samozrejme som 3 razy zablúdil hneď v prvej polovici. Tak spomaľujem, veď otočenie a návrat na správnu cestu ma vždy stojí drahocenný čas. Radšej zvoľním a učím sa v bludisku riadne navigovať. Výsledok som považoval za druhoradý. Na záver sme križovali Erg Chebbi a malého Erg Snaouy, kde lietam po obľúbených dunách. A v cieli sa nestíham čudovať, pretože končím na 2. mieste za Sunderlandom.
Na druhý deň nám nachystali etapu takmer výlučne po dunách Erg Chebbi, len občas sme vyšli kúsok na nejakú pláň. V dunách s išlo občas na azimut, niekedy zase podľa políčok roadbooku. Kombinácia bola presná, no náročná na sústredenie. Časovka merala približne toľko ako včerajšia a prichádzam do cieľa na 5. mieste.
3.etapa začala naháňaním sa za Botturim, štartoval 2 minúty pred mnou. Ale onedlho ho doháňam, stačilo 10 kilometrov a tak ideme spolu. Má povesť dobrého navigátora, no na 40. kilometri odbočuje nesprávne a ja pokračujem. Potom urobím malú chybu, stojí ma minútu času. Po 100 kilometroch vidím stáť 3 motorky spolu v malom, nie technicky náročnom riečisku. Sunderland leží na zemi a pri ňom Meo a Walkner. Rozhodilo ho a nešťastne si zlomil stehennú kosť a kľúčnu kosť. Riadna smola. Chvíľu postojím pri nich, ale posielajú ma ďalej tak pokračujem.
Som teraz prvý z jazdcov. Lenže trasa vedie po kameňoch, nevidno takmer žiadne stopy a či koľaje, ktoré by mali prestavovať cestu a navigácia ide pomaly. Ku koncu sú pisty rýchlejšie, nestíham čítať výstrahy a často prebrzďujem zákruty. Vtedy vyletím aj 50 metrov do púšte a takmer postojím. Sunderlandova nehoda ma trochu vykoľajila, nikto nevidí rád rozbitého súpera. Vtedy začne trochu uberať aj najväčší palič.
Walkner odstúpil pre chorobu, Meovi odrátali 19 minút, ktoré strávil pri zranenom. Preto som na 2. mieste celkovo a mám prvé miesto na dohľad. Inak etapa bola maratónska a tento jediný raz spíme mimo bivaku.
Do 4. etapy vyrazil prvý Meo, pretože včera zvíťazil. Viem, že naviguje mizerne a naozaj ho po 3 kilometroch dobieham, jazdil spolu s Beverenom. Musím prevziať navigovanie, no to mi zase technicky bude stíhať, pretože jazdí dobre. Ale tým, že som ho dobehol je strata na neho takmer zmazaná. Musím získať ešte pol minútky budem celkovo na čele. Po čase trasa zamierila do malých hôr, tam postojíme pri výjazde a Meo ukazujem, nech idem dopredu. Lenže mne sa to javí v navigácii inak, tak odbočím až o 100 metrov ďalej. Oni mi neverili a pobrali sa hore. Cítim šancu a na nasledujúcich pláňach im utečiem na plný plyn. Na tankovačke mám náskok 4 minúty.
Keď dorazili súperi, Beveren sa nejako krútil, asi nezobral WP. Ja sa zaradím na štart a odpálim na pokyn komisára. Na plný plyn radím jeden, dve a tri…a potom zapípa GPS výstraha. Ja blázon!!! Na Dakare je pred tankovačkou značka cieľa meraného úseku a potom zóna 100 – 200 metrov, kde sa maximálne 50-kou možno priblížiť k tankovacej zóne. Ale štartuje sa naplno. Na Merzouge je príjazd rovnaký, ale odjazd má opäť zónu so zníženou rýchlosťou a až po ďalšej značke možno pridávať naplno. Ja som na to pozabudol a za túto hlúposť dostávam penalizáciu 6 minút. Darmo okamžite pribrzdím, technika priestupok zaznamenala a som v keli.
Zase navigujem prvý a prídem ku dvom údoliam vpravo na 150. kilometri časovky. Navigácia vychádza tak, že vzdialenosť sedí práve medzi ne. Niekam ale odbočiť musím, tak zvolím prvú dolinku, nech sa prípadne nemusím vracať. Tam niekde má byť povinný WP. GPS začne ukazovať šípkou na WP, je teda blízko a pokračujem. Ale údolie sa zužuje, až ma za zákrutou zastaví kolmá skalná stena. WP je vo vedľajšom údolí. Tak rýchlo otočka, návrat a odbočenie do správneho kaňonu. Hore dolu to urobilo okolo 4 kilometre a stratu 5 minút. Zoberiem WP, no v rýchlosti nedokážem skalibrovať ICO, nech mi sedí vzdialenosť.
Udalosť ma vyviedla z koncentrácie, neviem sa sústrediť a robím drobné chyby. Dobieha ma Botturi a Farres, spolu letíme k cieľu. Posledných 5 kilometrov je jasných, tak potiahnem za plyn a naženiem na nich 20 sekúnd.
Posledný deň sme štartovali ako na motokrose, s nahodenými motormi v radoch po 20-tich motorkách. Mali sme pred sebou dva okruhy iba v dunách, spolu okolo 70 kilometrov. Prvý okruh idú všetci na hranu, ale darí sa mi a končím ako tretí. V druhom kole odchádzali sily, no nik nepoľavil. Vyjazdené koľaje umožnili jazdiť prakticky bez navigácie, preto skáčeme hrebene dún. Lenže skok je čiastočne do neznáma, a ja dopadnem do mäkkého podkladu. Motorka sa zaryje, takmer postojím. Je to rovno pred výjazdom na prudkú a vysokú dunu. Mám malú rýchlosť a na prvý raz ju nedám. Druhý pokus vyjde, ale tesne pred cieľom zase skočím do mäkkého a to ma odsúva na 4. miesto v etape. Celkovo rally vyhráva Botturi pred Farresom. Mne ostalo 3. miesto so stratou 1:53. Necelé dve minúty ma mrzia vzhľadom k hlúpej a zbytočnej penalizácii, mohol som vyhrať.
Napriek tomu hodnotím rally kladne, pretože som celú poctivo odnavigoval. Že som ju zvládol je prísľubom pred Dakarom 2016. Onedlho začína kolotoč, nesieme motorku do Le Havre a tak som spokojný s úspešnou prípravou.
Text: Haro, foto: Merzouga Rally