www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Štefan Svitko a Dakar 2015

autor: Haro007, 10. 12. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 2) Štefan Svitko a Dakar 2015

Haro: Chytáš sa na Dakar 2015. Dostal si včas novú motorku so striekačkou. Ako sa Ti ukazuje oproti predošlej, karburátorovej verzii?

Števo: Ono včas ako včas. Prišla niekoľko málo dní pred odjazdom do Francúzska na nalodenie. Ale našťastie sme stihli všetko pripraviť. Oproti karburátorovej verzii je obrovský rozdiel. Jednak má motor dostatok výkonu, hlavne jeho priebeh je výborný. Potom motorka je ľahšia a o poznanie jednoduchšie ovládateľnejšia.

Aj predtým som na starej (karburátorovej) motorke jazdil tréningovo na motokrosovej trati, no s touto je to úplná paráda. Podobne na kantráčovej trati nie sú žiadne problémy. Proste celkovo rozdiel sto a jeden!

Haro: Urobil si zásadné zmeny v tíme. Zlatoš Novosad bude v pozícii mechanika. Dlho si prehováral?

Števo: Starý mechanik Marek Meško mal nejaké nové pracovné ponuky. Napriek vzornej spolupráci a výborným osobným vzťahom nemohol so mnou ísť, preto som oslovil kamaráta Zlatka Novosada. Ten chvíľu rozmýšľal a onedlho dal kladnú odpoveď. Zlatoš bude určite prínosom, je jazdecky aj technicky veľmi skúsený a vo všetkom akčný.

Haro: Mal Zlatoš možnosť zoznámiť sa s motorkou po technickej stránke, alebo sa budete venovať iba základnej údržbe?

Števo: Zlatoš robil všetko so mnou. Jednak sme najprv vybehli na jeden deň jazdiť na dakarských 450-kach. Počas tréningu sme si ich vymieňali a všetko skúšali. Potom nasledovala výmena motora a jeho mierne zabehnutie, rôzne drobné úpravy a podobne. Takže Zlatoš má motorku úplne v ruke a pozná jej všetky technické záhady.

Haro: Je motor v sériovom ladení, alebo sa továreň konečne prebudila a dala niečo navyše? A ako som pochopil, máš aj striekačkový náhradný motor…

Števo: Slováci sa asi k lepšej technike nedostanú nikdy, mám čistú sériu. Aj náhradný motor je rovnaký. No musím povedať, že aj v sérii sme o kus bližšie továrenskej špičke a naše šance vzrástli.

Haro: Ladil si na Záhorí s Lubošom Kaňom podvozok. Treba robiť na ňom aj zásadné úpravy v konštrukcii, alebo sa fakt jedná iba o doladenie sériového stavu?

Števo: V prvom rade bol podvozok príliš mäkký. Je tam vlastne zo základu motokrosová verzia. Luboš doplnil nejaké vlastné komponenty a vyladil podvozok k spokojnosti. Akurát je veľmi citlivý na klikanie, preto treba dolaďovať opatrne. Pretože je motorka ľahšia, má aj pruženie inú charakteristiku.

Haro: Náhradné pruženie máš naklikané rovnako ako to na motorke?

Števo: Najprv sme vzali náhradu z motokrosovej mašiny, ale zistilo sa, že má o 2cm nižšie zdvihy. Preto nasledovalo vymontovanie pruženia zo starej motorky. To po preladení bude ako náhradné.

Berieme so sebou aj sady náhradných gufier a tesnení. V prípade vytečenia vidly Zlatoš všetko operatívne zrepasuje a mám tak istotu.

svitko-02

Haro: Testoval som v Tunisku nový pár od Mitasu: C23 a E09. Predok mi nesadol, zato zadok áno. Ako sa jazdí na nich Tebe a prípadne budeš jazdiť niektoré etapy na Dakare na Mitase?

Števo: To rozšírenie plášťa som im nabulikal vlastne ja. Lebo nešlo dobre obúvať miusy, predok sa dokonca v dunách boril a podobne.

Teraz sa mi zadok zdá úplne perfektný, hoci som testoval iba na Slovensku. Predok ešte uvidím.

Haro: Predok je výborný na brzdenie, ale nedáva toľko istoty v rýchlosti a v piesku, ako by k zadku v páre pasovalo…

Števo: Tok to musím ešte vyskúšať. Ale beriem na Dakar Micheliny aj Mitasy a podľa charakteru etáp budem jazdiť tú značku, ktorá bude aktuálne viac pasovať.

Haro: Miusy si zohnal hahahaha?

Števo: S miusmi je vždy pred koncom roku problém (špecifikácia Desert, normálne sú), no mám všetky potrebné. Čiže pár na každý deň preteku.

Haro: Boj značiek sa opäť zužuje iba na Hondu a KTM, Yamaha a Sherco zrejme bez výrazného šťastia nedokážu atakovať najvyššie priečky…

Števo: Pozri, KTM má jednoznačne najlepších jazdcov, majú najviac najazdené a natrénované a aj motorka je zrejme mierne najlepšia. Takže KTM má najväčšie šance. Samozrejme Honda má tiež adekvátnych jazdcov, no nie až tak jednoliaty kolektív a nervóznejšiu motorku. Takže uvidíme…

My súkromníci sme taká jednorazovka, kedy nemáme dosť natrénované a sme radi že vôbec máme peniaze na Dakar. Ale urobím všetko pre čo najlepšie umiestnenie!

Haro: Sleduješ aj zmeny v jazdeckom poli, alebo si počkáš na samotný pretek a aktuálne rozmiestnenie síl?

Števo: Dvoja rýchli odišli a dvaja pribudli. Odišiel Despres k autám a Lopez má problémy s kolenami, takže nemôže štartovať. Pritom v Maroku ešte jazdil rýchlo a všetko vypadalo dobre.

Pribudol Austrálčan Price a Rakúšan Walkner (obaja KTM), dvojica veľmi rýchlych jazdcov s výborným zázemím. Ale rally je špecifikum, napríklad mnohonásobného šampióna Auperta som na Dakare s prehľadom porážal.  Uvidíme, čo sa zadarí…

svitko-03

Haro: Dakar 2015 znovu sľubuje boje aj vo veľkých nadmorských výškach. V čom boli nedostatky karburátorového motora v riedkom vzduchu?

Števo: Pamätám si v minulom roku, vo výške nad 3.500metrov bol strmý a dlhý výjazd, našťastie s divákmi naokolo. Motorka neťahala, 100 metrov pred horizontom zdochla a bol problém s naštartovaním. Keď chytila, museli ma diváci hore kopcom potlačiť, nemala výkon ani na rozbeh. Vtedy okolo preletel jazdec na Sherku so striekačkou a to bol teda rozdiel!

Motorka s karburátorom ani na plný plyn neťahala a trápenie nemalo konca kraja. Takže konečne motor so vstrekom.

Haro: Trénoval si aj tento rok v Ksar Ghilane? Inak Fefe si Ťa pamätal…( Fefe je správca kempu pri termálnom jazierku v Ksar Ghilane v Tunisku)

Števo: Všetko sa odvíja od peňazí a som rád, že máme na Dakar. Preto v tomto roku tréning v púšti nebol. Ale nevadí, práve sme s Marekom Haviarom na sústredení v Tatrách a snežíme sa prípravu ladiť v čo najväčších nadmorských výškach.

Inak Fefe nám pred rokom ulovil malú gazelku a usporiadal hostinu.

Haro: Ako sa cítiš pripravený? Si zdravotne v poriadku?

Števo: Zdravotne všetko v poriadku. Po skončení sústredenia budem ešte jazdiť pokiaľ sa dá na ľahkej motorke aj na starej dakarke. Odlietame až 30. decembra, takže na prípravu ešte stále času dosť. Rozdiel oproti minulému ročníku, kedy som 2 mesiace pred Dakarom na motorke ani nesedel.

Haro: Tak držíme palce a vráť sa celý, prípadne so soškou Beduína v rukách!

Števo: Ďakujem, urobím pre to všetko!!!

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií