www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Štefan Svitko #11

autor: Haro007, 20. 12. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Štefan Svitko #11

Ponuré sychravé poludnie 19.12.2020, 12:30, Záhorie. Veterno, hmlisto, 2°C, občas jemne mrholí. Práve vykladám z dodávky motorku, keď preletí okolo iný revúci stroj. Onedlho postojí na oddych, veď ťahá tretiu rundu. Kto iný ako Števo Svitko.

Náš najúspešnejší moto jazdec je prísny na seba a zodpovedný voči sponzorom a fanúšikom. Je známy tým, že trénuje stále bez ohľadu na počasie a podmienky na trati. Po škaredom zranení v auguste v Grécku sa dal rýchlo do poriadku a proces prípravy nebol vážne narušený.

Ako sa na jeseň zhoršovalo počasie, tak Štefan pridával na rýchlosti, hoci už pridávať veľmi nie je možné. Trénoval väčšinou na ťažkej „dakarke“ na známych pieskoch Záhoria, aby splynutie jazdca so strojom bolo dokonalé. Konečné dopilovanie techniky prebehlo na ľahkom endure.

Počas niekoľkých tréningov sme stihli prehodiť zopár slov, ktoré položené na papier dávajú predstavu, ako sa pripravoval na Dakar 2021.

Kondičná príprava

„Celá sezóna 2020 bola atypická, v príprave aj v pretekaní. Oproti minulým rokom som k behaniu v lese pridal bicykel, a to dosť výrazne. Okrem toho samozrejme posilňovňa s malými váhami a veľa balančných cvikov. Vzhľadom k nevýraznej zime bolo málo skialpu, ale bicyklovanie túto medzeru zaplnilo. Ak sa dalo, trénoval som denne trojfázovo.“

Jazdecká príprava

„Jazdenie malo zvláštnosť v tom, že som prakticky nebol v zahraničí. Našťastie sa podarilo stihnúť Grécko (s nepríjemným zranením) a v decembri MX Dubai v Arabských Emirátoch. Hlavne jazdenie v púšti mi veľmi pomohlo, piesky u nás sú úplne odlišné od tých na Sahare a na Arabskom polostrove.

V priebehu roku neboli príležitosti na pravidelné pretekanie, počas iných sezón si môžem vyberať, teraz som musel preteky doslova hľadať. Preto súťažné jazdenie nahradili intenzívne tréningy na motorke, ku koncu najčastejšie na Záhorí na KTM Rally.“

Technika

„Motorka na Dakar 2021 je nová, opäť KTM 450 Rally Replica, vyrábaná na objednávku. Konečne prišla v dostatočnom predstihu na to, aby bola vyskúšaná a naladená tak ako potrebujem. Pruženie tentoraz nemám ako po minulé ročníky (vpredu WP52), ale komplet od Ľubora Kaňu LK-suspension. Vyskúšali sme všetky možné kombinácie na rôzne podmienky a som s nastavením spokojný. Motorka ako celok mi vyhovuje a nestíham sa čudovať, akým vývojom prešla za tie roky čo jazdím Dakar.“

Pneumatiky

„Dakar 2021 má niekoľko nových predpisov, samozrejme nie najšťastnejších. Napríklad airbag pre motorkárov a štvorkolkárov. Okrem toho iba 6 sád pneumatík, takže budeme prezúvať každé dva dni. Nepovažujem toto rozhodnutie za správne, pretože za jeden deň dokážeme gumy poriadne zmasakrovať. Okrem toho môžeme počas pretekov používať iba jeden typ dezénu vpredu aj vzadu, bez ohľadu na podmienky na trati. Ja som vsadil na Micheliny: Cross Competition vpredu a Desert vzadu.“

Sprievodný tím

„Technika je poslaná loďou a do Saudskej Arábie odlietame už 27. decembra. Pretože ide na Dakar aj môj parťák a sponzor Maťo Benko, berieme spolu iba dve dodávky, každý svoju. Dakar v Saudskej Arábii je menej náročný na presuny a budeme si v prípade potreby vzájomne pomáhať, preto nám stačia redukované tímy. So mnou pôjde ako mechanik Zlatko Novosád a baba s bohatými skúsenosťami s rally Dada Ozanová.

Kamarát Zlatoš je zručný a overený, absolvoval so mnou niekoľko Dakarov a má moju bezmedznú dôveru. Dada je skúsená motorkárka, zúčastnila sa dvoch Dakarov v sprievode, istý čas pôsobila na Arabskom polostrove a vie vybaviť úplne všetko, pretože pozná miestne podmienky a organizátorov. Maťo bude mať tiež dvojčlenný tím a to nám stačí.“

Sponzori

„Generálnym sponzorom zostáva Slovnaft a hlavným sponzorom zase Norwit. Samozrejme, okrem týchto dvoch podstatných sa na mojej príprave a účasti podieľa mnoho iných firiem a ľudí, ktorí boli aj v tejto ťažkej dobe boli ochotní prispieť na šport.“

Popoludnie 15:20, mrholenie silnie, vietor slabne, stmieva sa. Už poriadne nevidíme a končíme. Pred chvíľou sa zastavil aj Ivan Jakeš. Ja balím a odchádzam domov, Števo zostáva na noc a zajtra bude pokračovať. Klobúk dolu Štefan a palec hore, takto vypadá vydretá cesta k úspechu.

(Vzhľadom k mizerným svetelným podmienkam som ako vždy nič nenafotil, prosím vážených čitateľov o prepáčenie za úbohé foto z minulých tréningov.)

Text: Haro, foto: Peťo Rečičár, Haro, internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií