www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Rallye du Maroc 2019

autor: Haro007, 10. 10. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Rallye du Maroc 2019

Maroko je krajinou stvorenou pre diaľkové rally. Obsahuje totiž všetky možné druhy terénov: vysoké hory, kamenisté náhorné plošiny, dunové polia, štrkovo-pieskové roviny, vyschnuté jazerá a rieky… Prvý dotyk s týmto druhom pretekov sa konal v roku 1982 zorganizovaním Atlas rally z Paríža do Agadiru. V roku 1993 usporiadatelia Dakar rally odklonili trasy z centrálnej Sahary na jej západnú časť. Dovtedy bezpečné regióny došli o politickú stabilitu oblasti začal sužovať okrem bežného banditizmu aj organizovaný terorizmus. To znamenalo požehnanie pre Maroko a rally boom trvá až dodnes.

V Maroku sa ročne organizuje až vyše 120 (!!!) rôznych rally. Samozrejme, väčšina z nich má nádych dobrodružstva iba v názve a v skutočnosti ide o rôzne klubové či retro akcie s minimom skutočného vrcholového športu. No niektoré dosahujú svetovú úroveň. Medzi vyslovené skvosty navigačných moto pretekov patrí určite Rally du Maroc, jazdená pravidelne na jeseň. Vzhľadom k dátumu zaručuje súpiska množstvo mien továrenských jazdcov. Tí berú rally ako posledný vážny test pred Dakar rally a tímy vyrážajú do Maroka s úmyslom vyskúšať čo sa dá.

Ročník 2019 priniesol 5 etáp a 2.500km presunov a špeciálok. Tak, ako vždy. Prológ naplánovali usporiadatelia na 4. októbra a rally na 5.-9. októbra 2019. Štart v blízkosti mesta Fes, nachádzajúceho sa na sever od impozantného pohoria Atlas napovedal, že si pretekári pri prechode na juh „užijú“ kamenistých a horských ciest vyše hlavy. Aj tak bolo.

Hviezdy rally neba sa zišli v plnom počte. Mená ako Price, Walkner, Quintanilla, Goncalves, Sunderland, Barreda, Beveren, Benavides, Metge, Brabec a iné netreba predstavovať. Absolútna svetová špička s fabrickou podporou, nasledovaná množstvom amatérov. Počet štartujúcich motoriek FIM sa ustálil na čísle 57. V zozname chýbali Števo Svitko, Maťo Benko a Jano Zaťko, ktorí po vzájomnej dohode uprednostnili prípravu v Afrike a na Záhorí mimo pretekárskej vravy a stresu.

V 1. horskej etape išli najlepší jazdci ako cez kopírák a v cieli dosiahla špička časy iba málo odlišné o víťaza. Prvenstvo ukoristil Quintanilla časom 03:16:16 pred Sunderlandom a Brabcom.

Nasledujúca etapa, presnejšie jej časovka, trvala najlepším okolo 5 hodín. Už sa jazdili typické púštne terény s poriadnou nádielkou kilometrov. Na čelo udreli Hondy na čele s najrýchlejším (a najčastejšie rozbitým jazdcom Dakaru) Barredom. Zvíťazil pred Benavidesom a Shortom a viedol aj celkovo.

Na 3. deň zase viacej gazovali v tábore KTM a Toby Price to všetkým natrel. Druhý skončil Walkner a tretí málo známy Caimi.  V sumáre etáp neboli odstupy príliš veľké a celkovo viedol Toby Price (KTM) pred Matthiasom Walknerom (KTM) a Francom Caimi (Yamaha).

To sa nepáčilo Honďákom a vo 4. etape zase zobrali opraty do rúk. Malý „uzol“ Goncalves vyhral, druhý Brabec a tretí Short strácali minimum.

V posledný deň išlo o všetko a po divokom súboji odsunul Price za seba Barredu aj Benavidesa. Nakoniec sa ale z celkového prvenstva radovali jazdci Husqvarny. Vyhral Andrew Short (USA) pred Pablom Quintanillom (CHL) malým rozdielom 1:21min. Tretí Joan Barreda Bort (ESP Honda) stratil na víťaza iba 2:44min a štvrtý Toby Price (AUS KTM) 2:51. To svedčí o vyrovnanom štartovom poli a o fakte, že aj na dlhých rally začínajú rozhodovať predtým nepodstatné detaily.

Text: Haro, foto: RallyeduMaroc facebook

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií