Rallye du Maroc 2013
autor: Haro007, 19. 10. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 1)Každú sezónu sa oči pretekárov a fanúšikov upierali k Pharao Rally v Egypte. Bola vždy posledná v svetovom rally seriály a zároveň profilom tratí pripomínala veľký Dakar. Všetci jazdci a továrne využívali pretek na posledný test pred januárovým dobrodružstvom. Z tohto dôvodu sa výsledky vysoko hodnotili a slúžili ako barometer rozdelenia síl a aktuálnych šancí na výhru Dakaru. V tomto roku Egypt zmietaný nepokojmi zmizol z kalendára a bol narýchlo nahradený marockou rally.
Pretek na severozápade Afriky je tiež uznávaný, krásny a namáhavý. Viac vyhovuje agresívnym jazdcom. Technika nie je dlhodobo vystavená námahe a pretekári môžu žmýkať zo strojov maximum. Preto na videách možno príkladne odsledovať rozdielne jazdné vlastnosti jednotlivých modelov. Krosovo naladené podskakujúce Hondy, nervózne Husqvarny, ladnejšie plávajúce nové KTM, či nenápadné no rýchle Yamahy.
Okrem toho je rally silne podporovaná usporiadateľskou krajinou, pretože nad pretekom má patronát Jeho výsosť Mohammed VI.
Mimo predstavenia nových KTM a nasadenia prepracovaných Hondičiek priťahoval duel Comu (KTM) a Goncalvesa (Honda). Ich rozdiel v celkovom hodnotení seriálu predstavoval iba 3 body. Každého z rivalov v boji o titul World Champion Crosscountry Rally 2013 podporuje svorka továrenských nosičov vody, iba Yamaha netlačila na pílu vzhľadom k neúčasti Despresa. Ten uprednostnil súkromnú prípravu a tak je skutočný pomer síl pred Dakarom 2014 mierne zahmlený.
70 motorkárov vyštartovalo do 1. etapy 13. októbra. Štart aj cieľ v Zagore dával tušiť, o aké terény sa bude jednať. Okolie tohto mesta pokrývajú kamenisté púšte s prímesami piesku s rýchlymi cestami. A na západe sa rozprestiera oblasť Erg Chegaga s prachovo pieskovými dunami a tiež s poľami feš-fešu.
Úvod s 203 km špeciálom najlepšie vyšiel Hondám. Joan Barreda nasadil zbesilé tempo a naložil tri minúty Comovi. Za ním doleteli ďalšie Hondy s Goncalvesom a Rodriguesom, piaty bol Lopez na starom modeli KTM.
Honda vložila obrovské úsilie a financie do projektu CRF 450 Rally a výsledky správnosť investície potvrdzujú. Od 2. etapy začali jej jazdci frontálny útok na vedúce pozície a družstvo červených strojov postupne deklasovalo ostatné továrne. V horúcom a slnečnom počasí sa z mäkkých dún presunuli do hôr na kamene a skaly. K tomu zložitá navigácia a prašné prostredie znamenali stop pre mnohých účastníkov. Ešte pred štartom rally odstúpil celkovo tretí Przygonsky pre silné črevné problémy. To je udivujúce vzhľadom k faktu, že Poliaci radi a veľa dezinfikujú tráviaci trakt liehovinami.
Najlepšie ťahal za plyn a navigoval Goncelves a predbehol o dve minúty Comu. tesne za ním prišiel do cieľa Sam Sunderland na Honde a Lopez na KTM. Barreda prekvapivo klesal v priebehu dňa postupne až na piate miesto. No chystal sa na útok a slovo dodržal. Bol totiž celkovo o 17 sekúnd druhý ha Goncalvesom a dve minúty pred Comom.
Tretia etapa v okolí M´hamidu bola o prachových dunách Erg Chegaga a o prachu všeobecne. Kto tam bol, vie o čom hovorím. Z prachu sú duny, zem, stavby, proste všetko a prach je aj v povetrí. 250km dlhý meraný úsek viedol systémom štart-cieľ bývalý motokrosár Barreda. Hoci nepatrí k top navigátorom, ani raz nechyboval a zaslúžene zvíťazil. Česť KTM zachraňoval druhý Chaleco Lopez a tretí skončil prekvapivo neznámy Čiľan Esquerra na Speedbraine. Piateho Comu a šiesteho Goncalvesa delila minúta a pol. Všetkých trápil prach, no Fariu navyše aj nedoliečené zranenie ruky z Brazílie. Neznesiteľné bolesti nedávno zlomenej končatiny ho prinútili odstúpiť. Po tretej etape kraľoval v priebežnom poradí Barreda pred Goncalvesom a Comom.
Vo štvrtej etape sa rally presunula do súdržnejších pieskov a dún. Po predošlej vyhranej etape štartoval prvý Barreda a musel hľadať cestu pre celé pole pretekárov. Bitka tímov naberala na intenzite, veľa sa taktizovalo. Sám Barreda pred etapou dal najavo vôľu pomôcť hlavne Goncalvesovi v boji o titul v svetovej sérii 2013. No vynechal prejazdný bod, vrátil sa aby nebol penalizovaný a klesol z vedenia na siedme miesto so stratou vyše 9 minút. To využil Goncalves, etapu vyhral tesne sledovaný Comom a Rodriguesom. Inokedy hviezda podobných podnikov Olivier Pain na Yamahe tiež konečne zrýchlil a zžíva sa s novou motorkou, skončil štvrtý. Podľa jeho slov testuje úplne nový stroj pre Yamahu, iba s menšou publicitou ako konkurencia. Napriek strate v piatom dni Barreda klesol iba na druhé miesto za Goncalvesom a o pár sekúnd pred Comom, strácajúcim na vedúcu už priečku menej ako 3 minúty.
Piaty deň s najdlhšou časovkou (310 km) opäť ovládli Hondy. Pre KTM sa zužovali mantinely pre víťazstvo v celkovom hodnotení a Coma musel výrazne zaútočiť. Goncalves zle odbočil a takmer okamžite chybu napravil, no Coma stačil prevziať vedenie. Väčšina trasy viedla opäť v majestátnych dunách Erg Chebbi a v blízkom okolí Merzougy a v tak ťažkom teréne sa stále menili pozície. Nakoniec zvíťazil agresívny Barreda pred Suderlandom, za Hondami sa umiestnila KTM s Comom. Hoci po etape viedol celkovo Barreda, najdôležitejším faktom v boji o titul bola cifra 14 sekúnd. Práve taký čas delil druhého Goncalvesa a tretieho Comu v celkovom poradí. Napínavý scenár písaný pretekmi presunul rozhodnutie o titule na poslednú etapu rally a sezóny.
6. deň bol napínavý od začiatku do konca. Hneď v úvode na CP1 Barreda stratil 15 minút na prvých necelých 80 kilometroch. Jednak blbo zanavigoval a mal aj pád. V tej dobe Coma stiahol 13 zo 14 sekúnd straty a tvrdo atakoval Goncalvesa. Na CP2 Coma po chybe stráca 2´40“ a situácia je v KTM silno napätá. Nakoniec nadelil Goncalves Comovi tri a pol minúty, Barreda stratil minút 12. A tak hoci etapu vyhral Grabham (KTM) pred Rodriguesom (Honda) a Casellim (KTM), z celkového víťazstva v Rally du Maroc 2013 a a vo svetovom rally šampionáte 2013 sa raduje Paulo Goncalves z Portugalska na Honde. Blahoželáme! Titul získal právom, pretože hlavne v druhej polovine sezóny predvádzal výborné výkony a priebežne vylepšovaná motorka ukázala kvality.
Po preteku je jasné, že nastala konečne minimálne rovnováha síl vo svete moto rally. Honda prevalcovala KTM na celej čiare. Pretože Japonci si jazdcov vychovávajú a Rakúšania hotových kupujú, a tiež sa všetci továrenskí Honďáci podieľali priamo na vývoji je jasné, že červené motorky majú navrch. Ich tím je viac pohoďácky jednoliaty, jazdci bytostne spätí s motorkami a nabudená psychika pred Dakarom 2014 je tiež na ich strane. Kastovnícko direktívne riadená KTM môže byť nakopaná vlastným postojom a vzťahmi v mančafte. Yamaha nedisponuje tak silným tímom, ale Despes s novou motorkou podporovaný Painom a Verhoovenom môže kľudne vyhrať. Takže sa črtá napínavý Dakar s tromi silnými továrňami, kde je 10 jasných kandidátov na víťazstvo a ďalších 20 z nich aj z iných košiarov môže prekvapiť. Pretože Dakar je proste Dakar.
Text: Haro, foto: Rallye du Maroc