OILIBYA RALLY du MAROC 2016
autor: Haro007, 13. 10. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Marocká rally býva každoročne posledným ostrým testom pred nesledujúcim Dakarom. Nejaké súťaže sú aj neskôr, no táto je so svetovou špičkou a zároveň záverečným podnikom svetového seriálu rally. Továrne skúšajú posledné vylepšenia, kondíciu a rýchlosť jazdcov, súkromníci majú možnosť aktuálneho porovnania s najlepšími z najlepších.
Preteky bežne križujú najatraktívnejšie oblasti Maroka, známe z mnohých etáp Dakaru, pokiaľ ešte fungoval v Afrike. Pre znalejších je to okolie Erfourdu a Erg Chebbi, okolie M´hamidu a Erg Segaga, všetko v dotyku s Alžírskom. Teraz pribudlo pobrežie Atlantiku pri Agadire, pre zmenu na dohľad od bývalej Západnej Sahary. Ošemetné lokality bývajú občas obsadzované armádou, ak cíti generálny štáb nejakú bezpečnostnú hrozbu.
V tomto roku nasadili továrne silné zostavy. Za KTM jazdili Walkner, Suderland a Price, Honda vyslala do boja trio Gocalves, Benavides a Brabec, Yamahu zastupovali Rodrigues a Botturi. Husqvarna postavila na štart Quintanillu a Reneta a Sherco Pedrera a Garciu. Slovensko reprezentovali Števo Svitko a Maťo Benko, obaja na KTM 450 RR, za Čechov zápolil Ondro Klymčiw na Husqvarne 450 RR.
Usporiadatelia posadili úvod na pláže a útesy Atlantiku, ktoré dôverne poznám. Vlastne celú oblasť trás rally som už mnoho krát križoval tam aj späť. Hneď zo začiatku boli zjavné dva fakty: továrenskí jazdci majú na rally motorkách natrénované obrovské porcie kilometrov a Števo natrénované veľa na ľahkej mašine, no na Rally Replice takmer nič. A bolo to znať.
Po prvej etape sa na čele usadil podľa očakávania protinožec Price pred Benavidesom a Sunderlandom. Svitko bol 10. a Benko 48.
Druhá etapa mala byť pravou maratónskou s cieľom v M´hamide. Ale marocká armáda na jednom z mnohých kontrolných stanovísk zdržala niekoľko jazdcov a preto museli usporiadatelia anulovať časť prvej časovky a zrušiť tú druhú, aby nebol nikto znevýhodnený. Do čela poskočil územčistý a silný Goncalves, no rozdiely v čele boli malé. Štefan poskočil na celkové 9. miesto.
V rámci maratónskej etapy spali pretekári v berberských stanoch bez prístupu asistencie. Maťo Benko poskytol menej zodratú zadnú gumu Števovi Svitkovi a tak si prehodili navzájom kolesá. Po kľúči z prenosného vercajchu aj trieskali kameňom, nech je zatiahnutie poriadne. V polovici 3. etapy ale Števovi najprv vyletela matka a potom v paľbe aj celá oska. Koleso skrížilo, zletela reťaz a kolíziu ustál len s pomocou svojho umenia a anjelov strážnych k tomu. Matku nenašiel, tak zašponoval koleso ako išlo a počkal prezieravo na Maťa. Po obhliadke zistili, že aj jeho matka drží na poslednom závite. Preto pokračovali zvoľna spolu (rozumej max. 120), samozrejme bez možnosti postíhať časové limity. Po privolaní asistencie porušili predpisy rally a nasledovala penalizácia. Ale jury akceptovala žiadosť o reštart do súťaže a mohli pokračovať.
Čo bolo príčinou samovoľného povolenia matiek je záhadou, chalani nič nezanedbali. Nová KTM má všetko prepracované a aj zadná oska a matka prešli odtučňovacou kúrou. Z materiálov niečo odbudlo a je možné, že pri zostatkovej špine na závite prichádza k deformácii a povoleniu, pokiaľ nie je závit pritiahnutý na požadovanú medzu.
Po tejto udalosti už nešlo niečo riešiť v čele pretekov, no dalo sa pojazdiť a miešať poradím v etapových výsledkoch. Trasy zaviedli štartové pole do okolia Erg Chebbi a všetci si užívali krásne duny. Problémom sa nevyhli ani Goncalves (vyvrtnuté koleno) a Brabec (blbý pád). Do čela sa vrátil Price pre Suderlanda a Benavidesa.
Vo 4. etape okolo Erfordu to všetkým natrel Walkner, Števo vybojoval 9. miesto a Maťo 46. Hnusný pád mal Benavides. V poslednej etape umiestnili štart neďaleko včerajšieho cieľa a okolie bolo komplet rozryté stopami tak, že zanikali aj pôvodné cestičky, zaznamenané v roadbooku. Obaja naši hneď zo začiatku poblúdili a príliš celkové umiestnenie nevylepšili.
Prvenstvo v etape a aj celkové si nenechal vziať Toby Price a po zásluhe vyhral. Strieborný skončil Sam Sunderland a bronzový mohutne finišujúci Pablo Quintanilla. Ten získal pre Husqvarnu titul majstra sveta seriálu diaľkových rally. Výborne zajazdil Ondro Klymčiw, celkovo 13. miesto je návrate na motorku parádne. Blahoželáme.
Čo ukázala rally z pohľadu našej enduro a rally jednotky? Iba to, že nestačí trénovať a pretekať na kantráčoch. Tie sú o technike, ktorú má Števo famóznu. Evidentne mu chýba tréning rýchlosti na otvorených pláňach s roadbookom. Bez dostatočného počtu kilometrov na rally motorke v autentickom prostredí bude továrenská špička vždy lepšie pripravená. A potom môže náš matador uspieť iba so šťastím a so smolou iných. Ale to je už ďalší príbeh, v ktorom hrajú prím, ako vždy, skurvené peniaze.
Text: Haro, foto: internet