www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Nové moto predpisy pre Dakar 2021

autor: Haro007, 16. 6. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Nové moto predpisy pre Dakar 2021

Dakar prechádza vývojom po stránke organizačnej, navigačnej aj technickej. Zmeny sú občas dielom pokroku a skutočných potrieb doby, niekedy ako dôsledok zákulisných ťahov záujmových skupín a sporadicky aj vydieračskej ekologickej hystérie bez náznaku logiky. Zmenené predpisy pre sezónu 2021 obsahujú niekoľko závažných informácií, meniacich súčasnú rovnováhu v štartovom poli. Podľa ASO majú vplývať hlavne na bezpečnosť.

Navigácia pomocou elektronických roadbookov sa odkladá na ročník 2022. V roku 2021 ASO túto navigáciu otestuje na iných vybraných súťažiach a od roku 2022 bude povinne používaná plošne. Na Dakare 2021 vyfasujú itinerár jazdci iba 15 minút pred štartom do špeciálky bez možnosti úprav. Časovky organizátori vopred spárujú s GPS a pretekári idúci po správnej trase dostanú v určitej vzdialenosti pred nebezpečným úsekom (dva alebo tri výkričníky) zvukový a svetelný signál. Test systému prebehne na Maroko rally 2020. Holt bezpečnosť je bezpečnosť.

Trochu z iného súdka je predpis na absolvovanie certifikovaného kurzu zdravotnej pomoci jazdcov a dokonca nosenie vesty s airbagom. Ako bude aktivovaný  to fakt neviem, pretože pády sú bežnou súčasťou akejkoľvek rally. Súdruhovia z NDR zrejme nedomysleli čo po bežnom páde pretekár s nafúknutou vestou urobí a ako bude pokračovať. Či vymení v lepšom prípade iba CO2 náplň, prípadne ako sa zachovať pri poškodení vesty a jazdec ostane nezranený s pojazdnou motorkou.

Vzhľadom k eko pretvárke pod pláštikom ochrany jazdcov orgas namotajú trate s čo najnižším jazdným priemerom (!!!) a k tomu pribudne elektronické limitovanie maximálky na 185km/h. Bohužiaľ to má byť začiatok obmedzení do budúcnosti, výhľadovo sa ráta s použitím restriktorov sania (na motory 450ccm – čistá zhovadilosť). V nebezpečných úsekoch má platiť obmedzená rýchlosť, ako pôvodne v súvisle obývaných zónach.

Technické predpisy určujú mechanickú ochranu roadbooku a GPS v penovom pružnom puzdre. Tiež predný plexi štít motorky musí mať uloženie umožňujúce uvoľnenie v okamihu nárazu. Zrejme na magnetoch, ako majú niektoré štíty na MX prilbách.

Počas rally sa bude môcť meniť na pôvodnom motore iba jeden piest a zakazuje sa údržba motorky počas tankovania, čo tiež nechápem. Zásadnou zmenou je povolený limit počtu pneumatík. Obmedzenie sa týka zadných pneumatík v množstve 1ks na 2 dni (dve etapy). To bude riadna sranda, pretože najpoužívanejšie predražené Michelin Desert sa počas jazdy pod plynom rýchlo derú a miusy rovnakej značky stoja v posledných rokoch akurát tak za hovno. Okrem toho orgas umožnia používať jazdcovi počas celej rally iba jednu značku a model zadnej pneumatiky.

Uvidíme až v januári 2021, čo z opísaného zavedú do praxe. A ako to ovplyvní skutočné pretekanie, či nespôsobia nové predpisy viacej škody ako úžitku.

Text: Haro, foto: Internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií