Nová YAMAHA WR450F Rally
autor: Haro007, 26. 12. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 1)
Jednoznačná nadvláda KTM v poslednej viac ako dekáde nedáva spávať konkurencii. Aj tá by si rada odhryzla z koláča menom Dakar čo najväčšie sústo. Po treťom mieste Oliviera Paina v ročníku 2014 súdruhovia v Japonsku a vo Francúzsku zároveň usúdili, že je čas vynoviť park motoriek a ponúknuť nový model 450ccm 6. generácie. Od príchodu WR450 Rally sa jedná o najvážnejšie zmeny.
Yamaha síce model verejne predstavila, no tak ako konkurencia podstatné technické detaily zahmlieva. Tak skúsim opísať, čo jasné je.
Motorka je komplet prepracovaná. Nový motor nahradil starý, nestíhajúci výkonovo na KTM a Hondu. Má konečne elektrický štartér (kopačka vypadala na továrenskom špeciály fakt čudne) a 6 kvaltovú prevodovku. Je samozrejme vodou chladená jednovalcová striekačka, s novým airboxom a s mohutným penový filtrom. Kľukový hriadeľ inžinieri navrhli úplne nový, ostatné zostáva tajomstvom. Jazdci majú k dispozícii rôzne palivové mapy s premennými charakteristikami a tým nadväzujú na klasickú WR-ku. Preto môžu vstupovať do systému a podľa charakteru trate a jazdeckého štýlu možno motor jednoducho preprogramovať. Do motora osadili Rekluse spojku a o mazanie sa stará Yamalube.
Po rôznych problémoch vsadili na kvalitu a spustili spoluprácu s Akrapovičom. Okrem konštrukcie zvodov a samotného výfuku sa podieľal aj na programovaní riadiacej jednotky.
O konštrukcii rámu nevieme takmer nič. Napríklad či zmenili rázvor, dĺžku zadne kyvky, uhol krku riadenia a podobne. Yamaha, podobne ako Honda, mali stále viditeľné rezervy oproti KTM v stabilite stroje v stredných a vysokých rýchlostiach. Preto by bolo logické, že pri novom stroji riešili aj tieto problémy. Možno iba predpokladať pevný hliníkový rám a vylepšenú celkovú geometriu. O predné a zadné pruženie sa starajú tlmiče KYB, známe skôr z automobilového priemyslu. Ráfy Excel a kotúče 300 a 245mm možno považovať za klasiku v triede 450 rally.
Motorka má podstatne užšiu stavbu ako predchodkyne. Zatiaľ čo KTM vyrába nádrže na rally špeciály z polyetylénu a Honda z gumy, schovanej pod kevlarom, Yamaha si dala vyrobiť nádrž ručne celú z uhlíkových vlákien v Acerbise. Nádrž je posunutá pod sedlo a dozadu, čím sa motorka komplet predizajnovala. Zmena ťažiska zlepšila ovládateľnosť a stabilitu. Najviditeľnejšia zmena je jasná – aj Yamaha testovala v aerodynamickom tuneli a vyrobila úplne novú prednú časť motorky. Zašpičatená kapotáž a netradičné riešenie častí okolo chladiča vyvolávajú veľkú zvedavosť o účinnosti novôt. Odpor vzduchu je pri objeme 450 rozhodujúci a továrne tento fakt proste nemôžu ignorovať.
Kozmický stroj osedlajú Pain, Botturi a Metge, továrenskí jazdci Yamahy s plnou podporou. Či motorky spolu s jazdcami budú stačiť na KTM a Hondy nevieme. Tiež je v rukách osudu miera šťastia, bez ktorého Dakar nie je možné vyhrať. No jeden nikdy nevie…
Text: Haro, foto: internet