Merzouga Rally 2014
autor: Haro007, 13. 10. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 10)Legendárny Talian Giovanni Sala už niekoľko posledných rokov pomáha organizovať prestížnu rally v Maroku. Ako napovedá jej názov, jadro tratí tvoria magické duny Erg Chebbi pri Merzouge. V priebehu krátkej doby pretek získal dobré renomé a máva kvalitné obsadenie, no aj zabezpečenie. Štart býva jeden až dva týždne po OiLibya Rally du Maroc. Ako slúži OiLibya na prípravu pred Dakarom, tak bežne jazdci testujú na Merzouge pred Africa Eko Race. Dokonca aj Dakaristi tu radi štartujú, majú väčší pokoj od reportérov a pretek prebieha menej pod tlakom médií a sponzorov.
Oproti iným púštnym podnikom je častejšie používané GPS. Okrem podrobného roadbooku musia organizátori mnoho bodov určovať cez satelit. Dôvodom je veľa kilometrov v dunách bez jednoznačných orientačných daností. Jazda na azimut podľa GPS vtedy pomáha orientácii v neprehľadnom teréne.
Ročník 2014 štartuje v Erfoude a prihlásilo sa vyše 100 motoriek. V ich sedlách uvidíme známe tváre ako Casteu, Ullevalseter, Arrerondo, Pain, Botturi… K nim pribudlo zopár našsky znejúcich mien: Zboran, Benko, Zaťko či Klymčiw. Ešte k termínu: rally trvá od 18. októbra do 24. októbra 2014.
Pôvodne mal zostavu doplniť tiež Peťo Rečičár, ale v Piliscseve po preteku kúpil KTM 690 Rally od Aleša Černého a nestihol ju pripraviť na súťaž. Teda ešte pôvodnejšie sme mali spoločne trénovať v Tunisku v Ksar Ghilane, ale nakoniec to dopadlo inak.
Tono Zboran verí KTM 500 EXC, po miernych úpravách vraj najlepšie pasuje na dnešné dlhé rally a má prijateľnú cenu na kúpu aj údržbu. Okrem navigácie, Akrapa a väčšej nádrže vlastne nemenil nič.
Maťo Benko sa vytešuje z u Faryna naladenej KTM 450 Rally. Karburátorová verzia nemá toľko sily ako novšia striekačka, no slabá určite nie je. Na duny jej vhodnosť podčiarkuje hlavne relatívne malá váha. Maťo na dunách ešte nejazdil a rally berie ako prípravu na Intercontinental Rally 2015.
Jano Zaťko by rád vyštartoval na BMW 450 Rally. Lenže nik nevie či naozaj, pretože to čo iní riešia 3 mesiace pred pretekom, to on 1 hodinu pred ostrým štartom. Pokiaľ motor naskočí a nevypadne z rámu, má tento exot veľkú nádej na dokončenie.
Trio Slovákov dopĺňa mladá nádej z Čiech Ondro Klymčiw. Jeho posledné vystúpenie na Albanii ukázalo skutočné kvality ridera. Vyštartuje na „starej“ KTM 450 Rally, nová striekačka ho počká po príchode domov. Pretože Dakar 2015 klope na dvere a oranžovú funglovicu zabehá až v Južnej Amerika.
Rally je pieskovou lahôdkou a dúfam, že naši si ju náležite užijú.
Text: Haro, foto: internet