www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Lanďal na Tunisia Desert Challange 2021

autor: Haro007, 20. 12. 2021, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Lanďal na Tunisia Desert Challange 2021

Kto by nepoznal svojrázneho motorkára, s ksichtom večne usmiateho Žida a s rehotom pripomínajúcim erdžanie koňa? Teda veľmi hlasného koňa… Lanďal sa zjavil pred rokmi na jednej z počiatočných pieskových rally na Záhorí v Malackách. Všetkých upútal hlukom a totálne rozbitým podvozkom na ešte rozbitejšej KTM. Bocianími nohami prevesloval po roletách na trati a nedbal na úškrny okolia. Uškŕňal som sa aj ja, no nie dlho.

O rok sa objavil na vyladenom podvozku. V nasledujúcej sezóne boli badateľné jazdecké pokroky, neskôr mu dokonca začala motorka aj štartovať. Progres bol jasný, nadšenie neutíchajúce. Nastal čas organizovania vlastných podujatí a tímu a z chaosu sa začal rodiť poriadok. A po ňom výsledky, úškrny vystriedalo súhlasné mlčanie.

Obaja máme spoločné to, že sme dokázali upliesť z hovna bič. Vlastnou usilovnosťou, nekonečnou drinou a postupným napĺňaním detských snov. Lanďo tak, že dosiahol mnoho výsledkov na balkánskych rally a teraz vyhral Tunisia Desert Challenge 2021 v kategórii Male moto. A to je niečo kua. Tak si to poďme prečítať pekne po poriadku.

Martin „Lanďal“ Landl:

Je to menej ako 24 hodín do odletu. Letím z Budapešti do Paríža a odtiaľ do Djerba, pobrežného mesta v centrálnom Tunise. Všetko nasvedčuje, že Tunisia Desert Challenge 2021 sa naozaj uskutoční a snáď aj so mnou.

Už rok a pol je mojím hlavným športovým cieľom účasť na saharskej rally. PanAfrica rally 2020 sa neuskutočnila. Fénix Rally 2021 som nejako nezachytil. A potom prišla správa o presune legendárneho Morocco Desert Challenge do Tunisu, kde Gert Dunson už svoju rally v minulosti organizoval. Bol som jedným z prvých prihlásených. A keď už si idem plniť sen o svojom malom „dakare“, tak rovno tradičným spôsobom – idem Male moto kategóriu, t.j. bez asistencie, len motorka, dve bedne a kolesá.

Tuniské podmienky dobre poznám z tréningových pobytov „To the Dunes and back„. Čaká nás 2400 kilometrov toho najlepšieho, čo Tunis ponúka. Tri z ôsmich súťažných dní budeme jazdiť hlboko na juh od Ksar Ghilane. Nepochybne si užijeme do sýtosti rozsiahle dunové polia smerom na Alžírske hranice.

Motorka – 03.11.2021

Motorka aj s vecami je už niekde na mori a stretnem sa s ňou až v Djerbe. Pretekať budem na funglovici EXC-F 500 model 2022 od Motoshop Žubor.

2,5 týždňa dozadu prebehol zábeh motora a následne ostrý test už plne vystrojenej mašiny v Chorvátsku. Na starých etapách Croatia rally sa odskúšala stavba navigačného kokpitu. Neuveriteľná vec sa udiala: tak ako som moto poskladal v garáži, tak je teraz na ceste do Tunisu. Ani jediný šrób sa nepovolil! Dúfam že to vydrží…

Úpravy moto oproti sérii: – výmena pružín v tlmičoch – výmena prednej nádrže za 14,5 l Acerbis – pridaná zadná nádrž 4,5 l Dottori – navi veža a kapotáž Rade Garage – kryty motora a páčok Acerbis – držiak a kabeláž pre GPS Unik2 + Sentinel – držiak a kabeláž pre Iritrack – Navi elektronika Roadbook F2R, GPS ICO Max, RNS Gfx V2 Pro.

Deň 1 – zhrnutie – 03.11.2021

Je večer a som navečeraný, čo je prvé pozitívum. Druhé je, že som v Djerba, mieste štartu rally. Cely deň dnes prebehol na jednotku. Lietadlá leteli ako mali, dokumenty som mal v poriadku, na letisku som sa spojil s Petrom “Angelom” Vlčkom a jeho parťákom a podelili sme si náklady na taxík.

Rally začína v “rezortovom” hoteli Seamel Rym Beach Djerba, ktorý je postavený (ako takmer všetky tieto hotely) na pláži, mimo autentických Tuniských miest alebo pamiatok, systémom “bubliny”. Tunis si tu treba viac predstavovať, než že by tu bol priamo prítomný. Samozrejme z pohľadu organizátora takejto rally to plne chápem. Teším sa ale, až z tadiaľto vyrazíme do môjho milovaného Ksar Ghilane, krížom cez južný Tunis. To bude nádhera…

Dorazil som s prvou skupinou účastníkov. Hlavný nápor na recepciu bude zajtra. Celá cesta zabrala okolo 14 hodín, čo je famózne a nemenil by som nič, ale bol som z toho trochu rozbitý a bolela ma hlava. Som rád, že mám 1 pohodový deň k dobru. Už som si 2 hodky pospal a verím, že sa zajtra zobudím čerstvý jak francúzka bageta (musel som si rypnúť, francúžtinu tu počuť všade…)

Motorka s vecami by mala doraziť niekedy dnes v noci alebo zajtra skoro ráno. Zajtra nemám nejaký zásadný program, len si dohľadať veci, ísť obzrieť bivak – ten má byť 500 metrov od hotela, dôkladne skontrolovať celú motorku, dať strečing a hádam sa aj prebehnúť.

Objednal som si miestne víno, vola sa “Sultan”. Až z etikety som zistil, že ide o rosé Syrah-Merlot. Je to zaujímavé víno tým, aké je to nezaujímavé víno. Toto sa im moc nepodarilo ale vôbec to neprekáža, kvôli tomu tu nie som. Z toho, že riešim takéto kraviny Vám musí byt jasné, že dnešok prebehol podozrivo hladko 🙂

Prečo takáto logistika? – 04.11.2021

Keď som v rôznych debatách opisoval, že na TDCH mi veci vezie logistický partner, na odvoz a dovoz veci k nemu a od neho využijem pomoc plateného človeka, a ja letím, boli aj reakcie: “Ty už si aký pán…”. A to je dobrá zámienka si o tom niečo povedať.

Začnime číslami: – lístok na trajekt pre osobne auto a 1 človeka stojí cca 350 EUR na 1 cestu, takze 700 EUR. – služby “race agenta” sa dajú pri dobrom vetre získať za cca 1000 EUR. – letenka z Budapešti do Tunisu a spat sa dá obstarať za cca 450 EUR. – Svoju cenu majú aj PHM, služby šofera, diaľničné známky, opatrebenie auta. – a najmä, svoju cenu má aj čas.

Po celkovej kalkulácii pre jedného jazdca je sumarizácia nasledovná: – variant veziem si všetko sám: náklady min 1500-1600 EUR, cca +4 dni oproti druhému variantu. – variant “race agent” a jazdec letí: cca 1900-2000 EUR. – čiže 4 ušetrené dni za cca 300-400 Eur. – k tomu treba zohľadniť zasadne inú mieru únavy z cesty pri týchto variantoch.

Je samozrejme otázne, aká je pracovná pozícia daného jazdca, aká je organozácia jeho práce, dopad na klientov a prípadne chod firmy. Kazdý žije svoj život. V mojom prípade však nie je voľba druhej možnosti prejavom transformácie na “pána” ale prachsprostý ekonomický kalkul. Negatívne dopady účasti na takejto rally na moje živobytie sú pri druhej variante výrazne menšie a zvýšená cena sa sama zaplatí.

Samozrejme uvedené platí pri účasti jednotlivca. V prípade “zdieľania” nákladov 2-3 jazdcov vyjde kalkulácia zásadne inak.

Je čas ísť hľadať motorku – 04.11.2021

Hlavný nápor na bivak a recepciu sa očakáva dnes, má prísť ešte vyše 300 ľudí. Vzdhladom na to, ako prebiehal check-in na recepcii včera to bude asi dosť peklo…

Od rána som sa rozprával s viacerými jazdcami, ktorí ako ja prišli vlastne o deň skôr než je nutné. Všetci na to majú rovnaké dôvody: aklimatizácia a oddych po ceste, menej stratenej energie vo frontách, viac času si to užiť a celý ten zážitok vstrebať.

V rezorte je dlhy nočný život a obával som sa, že hlasná hudba bude vadiť pri zaspávaní. Zbytočné starosti. Netuším kedy prestali hrať ale to už som dávno spal…

Nakoľko more nemám na dosah každý deň, tak som po rozvičke beh vymenil za plávanie. More tu nie je nejako atraktívne, rozmaznanému európskemu frňáku zapácha, ťažko povedať či je to rozkladom rias, zlou kanalizáciou alebo niečim ešte iným…

Snažím sa neprejedať. Švédske stoly so širokou ponukou sú zradné. Nenáhlim sa a dávam si triezve porcie a vždy trochu počkám. Oči by síce jedli naraz a veľa a telo nie je blbé a keď mu človek dá čas a počúva ho, signál “stačilo” príde celkom jasne.

Je čas ísť hľadať motorku!

Deň 2 – zhrnutie – 04.11.2021

Mám tu svoju motorku a svoje veci! To je hlavná správa dňa. Dobre som sa vyspal, ráno sa rozcvičil a po ceste sa už cítim dobre. To je druhá podstatná vec za dnešok.

Obed som mal s chalanmi z Klimciw Racing, kecali sme o zážitkoch z rally, o Dakare, o prechode Tuniských hraníc. Super obed.

Potom som sa motal po bivaku, obzeral autá a kamióny, kecal… Až prišli “tomečkovci” a išli sme skladať veci z korby dvoch Tatra Balai. A to bol zážitok… Dvojhodinová estrádna šou na štýl Werich a Voskovec. Strašne som sa narehotal. Údajne nie som pretekár, lebo pretekári neschádzajú na motorke z Baléčka po nájazdovej rampe, vraj je to nebezpečné. Ja som zišiel tak na svojej 500-ke aj na druhej replike. Vraj keď videli moje papiere od motorky tak sa ma báli (myslím, že tým mysleli že budem blbec, len to tak nepovedali), ale že naživo som im sympatický tak ma vzali na milosť. Strašne super chlapi a teším sa čo budeme zažívať až začne skutočná rally.

Na hoteli poobede začal presne ten “šrumec”, ktorý som očakával. Zrazu to tu strašne a všade hučí. Ešte včera tu bola taká ospalá pohodička, dnes je to ako v úli pri rojení. Teším sa na tú úžasnú oblohu v púšti. Na ten ničím neohraničený priestor, kde sa hluk len tak stratí v priestore…

K večeri som si dal zase rybu a k tomu Brik. Zámerne to píšem s veľkým “B”, lebo Brik – to je Pán Jedlo, Le Brik! Tuniská šatôčka vyprážaná v oleji a plnená vajíčkom a k tomu “čo bolo po ruke” – ale vajíčko je základ. Každý kto jedol Brik v Campement Zmela, čo je 20 km ja juhozápad od Ksar Ghilane, na začiatku nekonečných dubových pásov, tak ten vie, že to je famózny pokrm a niečo, čo mu ostane v pamäti a nebude ľutovať námahy ani času aby opäť okúsil tú gastronomickú radosť. Ale ten barbar, čo pripravoval tú napodobeninu Brik-u tu v hoteli, ten by mal byť postavený pred vojenský súd…

Budem držať “formu” a budem milý a plný pochopenia, ale stále viac sa budem tešiť až odtiaľto vypadneme do púšte. Tam je to celé iné, všetko je tam iné… Aj piesku je tu dosť ale to nie je ten istý piesok. Nevyčítam im to, viem že je to skôr o mne, o tom ako to ja prežívam a čo to evokuje vo mne. Preto si pokojne počkám, až príde to, po čo som sem prišiel. Pokojne počkám… Len nech to sakra netrvá moc dlho 🙂

Zajtra už budú prebierky. To znamená robotu, režim, povinnosti a nejakú tu drobnú prácičku okolo motorky. Konečne! Teším sa na to.

Pekný večer všetkým, ktorí to čítali. Vlastne…Pekný večer všetkým!

3 deň / Prebierky – zhrnutie – 05.11.2021

Včera v noci som zistil, že mám spolubývajúceho: Filipa z Francúzska. Je to motokrosár aj rally jazdec, absolvoval posledné Maroko Desert Challenge. Ukazuje sa ako fajn chlapík.

Miesto bivaku – veľká voľna plocha na piesku 300 metrov od hotela – sa od včera metamorfovalo na nepoznanie. Toto bude naozaj veľká akcia. Hrúza ľudí a techniky. Do toho ešte miestni papaláši, folklóristi, média a očumovači.

Vložím sem aj poznámku, ktorú pochopia len Tí, čo už so mnou už voľačo pojazdili… KTM manuál pre štartovanie uvádza procedúru inicializačného štartovania kvôli nábehu batérie. Pretočiť štartér a počkať pol minútu, až potom štartovať “naozaj”, ak nechytí hneď tak opakovať. Tak som s týmto plánom pristúpil dnes dopoludnia k motorke, uvedomujúc si, že týždeň putovala a že z toho môže byť rozladená a tomu musím prispôsobiť aj moje očakávania. Len som tak zľahka zavadil o štartér ale nedala mi vôbec šancu dodržať štartovaciu procedúru: okamžite nabehla! Z prvú som bol tak mimo, že som ju už-už išiel vypnúť, že čo sa to deje! Skoro som plakal od dojatia…

Prebierky boli zdĺhavé ale majú to zmáknuté a fakt majú prehľad o ľuďoch, kto čo mal objednané, komu čo dať a kto má čo zaplatiť. Dostali sme kartu a na jednotlivých postoch sme zbierali pečiatky. A technická kontrola je poriadna, ako by sa dalo čakať keď ide niekto poslať 400 ľudí krížom cez púšť.

Inštaláciu pre Iritrack aj GPS Unik som evidentne urobil dobre, nakoľko som prístroje len zapojil, založil do držiakov a všetko šlapalo. Nahodil som aj nové RNS-ko a som z neho nadšený. To je riadny odskok od konkurencie (veľkosť displeja, možnosť zobrazovať 2 alebo až 3 údaje naraz, menu a nastavovanie).

Trošku som pobehal na pláži len aby som vyskúšal, že všetko funguje, že prístroje hrajú ako majú.

Brífing v angličtine som nestihol, tak teraz sedím na francúzskom a ak bude dačo podstatné, Filip mi dá info. Že sa zatiaľ rozpráva o skvelom mediálnom úspechu a publicite a ministroch a podobne, to viem pochopiť aj keď francúzsky neviem nič. Tak využívam čas na report.

Ráno nám už vyčlenili “male moto” kútik. A hneď som pochopil, že platím nováčikovskú daň. V reguliach bolo uvedené, že organizátor vezie každému len 2 bedne, 2 kolesá a stan. Bral som to ako fixné. Ale ostatní si doniesli aj stojany pod motorku a rozkladacie stoličky. Nad oboma som v garáži rozmýšľal! Máme prideleného jedného stáleho človeka, ktorý bude mať na starosti náš kútik, naše veci a naše problémy. Budeme mať k dispozícii elektrocentrálu a dúfam že aj kompresor.

Zatiaľ sa prešlo od publicity k jedlám a že budú špagety a že budú aj lasagne… Zatiaľ stále nič dôležité…

Zajtrajší prológ má mať 60 km, to bude len taká zábavka na zahriatie. Možno aby sa zistili prípadné nedostatky pred tým, než sa v nedeľu vydáme na masakrálnych 420 km krížom cez južný Tunis až do Ksar Ghilane. Itineráre mám dostať zajtra o deviatej ráno. Itiky na tejto rally jazdci chvália, tak som na to veľmi zvedavý.

Rozoberá sa dačo o jazykových špecifikách, ale evidentne nič podstatné alebo technické. Aj my tu vyhladne kým sa vykecajú…

Jeden z jazdcov “nášho kútika” sa podujal, že zorganizuje skupinu a vyjedná lepšiu cenu za fotky. Čiže presne to, čo robím na každej rally už roky ja. Bolo to super, že pre zmenu niekto iný riešil, jednal a dohodol a ja som sa len zviezol.

Začali riešiť zajtrajší prológ. Filip ma uz poznámky na celú stranu, tak možno naozaj aj niečo podstatné odznelo. Aktuálne ma ale najviac trápi večera. Už nech to odpískajú, veď nám to vychladne…

POKRAČOVANIE…

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií