www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM EXC 450 a 500

autor: Haro007, 27. 9. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) KTM EXC 450 a 500

KTM EXC 450

KTM 025

Už roky vlajková loď radu EXC, myslím že právom. Motorka odjakživa ponúkala zmes nespútanej sily, výborných jazdných vlastností, malej váhy a dobrej ovládateľnosti. S prechodom z karburátorových motorov na vstrek sa mierene vytratila typická dravosť. Chýbal karburátorový nástup. Hlavne pre starších jazdcov mala síce výkonu na rozdávanie, no príliš uhladene sa prejavujúceho. Inžinieri iniciatívne narovnali výkonnostné krivky a motorka stratila šmrnc, hoci celkovo pracovala výborne.

Trať v Domaniži ponúkala všetky možné terény a aj 450-ka mohla ukázať prednosti. Už na začiatočnom bubnovom vypaľováku som všetko pochopil a ostatné jazdenie bolo pre číru radosť. Podvozok makal parádne, čím viac plynu, tým krajšie žehlil nástrahy terénu. A motor je prejavom konečne opäť tou klasickou 450-kou! Silný dole a v strede, divoký v hornom spektre otáčok. Plynom sa dá korigovať prakticky všetko, pri všemožných otáčkach a počas zaradenia akejkoľvek rýchlosti.

KTM 008

Motorka je tým obratná v rýchlych aj v pomalých úsekoch. Na úplne technických pasážach možno prakticky prechádzať na voľnobeh, sila je pri dostatočnej opatrnosti presne dávkovateľná za zadné koleso.

Ako odchovanec ťažkých štvortaktov oceňujem dobrý záťah a výkon. Váha počas jazdy pocitovo zaniká, no na motorke si neoddýchnete. Predsa kladivo v motore, geometria podvozku a celkové chovanie nútia jazdca k vyšším výkonom. Na 450-ke som bol jednoznačne najrýchlejší, čo svedčí o vhodnosti aj pre hobíkov. Prekvapením bolo správanie sa na blatových výjazdoch po slizkých koreňoch. Práve tu môže jazdec preprdkať používajúc mohutný krútiak. Paradoxne vyšší objem umožňuje pohodlnejšie prejdenie ťažkých miest trate. No pozor! Prudké pootočenie plynom znamená aj prudké zrýchlenie! Pravačku nutno držať pod kontrolou, tomu napomôžu dostatočné jazdecké skúsenosti. Pri individuálnom nastavení podvozku a nahratí príslušnej palivovej mapy možno s motorkou ďalej čarovať. No aj v základnej verzii je parádna. Vstrek priniesol zníženie spotreby a tak na jednu nádrž možno podnikať dlhé výlety bez strachu o dojazd.

Hodnotenie: Silná a výkonná motorka, určená pre všetky výkonnostné kategórie jazdcov s patričnými skúsenosťami. Dokáže v dobrých rukách ukázať trialové schopnosti, aj stabilitu v paľbe. Univerzálne použiteľná na bezcieľne vozenie sa po horách Rumunska, na vážne pretekanie v kantráči, prípadne na ťahanie za plyn na baja a rally. Preštrikovať ide aj pomedzi husto narastené stromy, no iné endurká sú do lesa vhodnejšie. Viac bude vyhovovať starším a možno aj ťažším jazdcom. Našťastie ovládateľnosť podvozku sa zmenila naraz s charakteristikou motora a preto je 450-ka vyváženým endurom so zmesou potrebných vlastností.

Gyroefekt a brzdenie motorom znateľne ovplyvňujú jazdné vlastnosti a treba s nimi rátať. Skutočné klady motorky nemožno využiť bez náležitej kondície a skúseností. Proste EXC 450 je univerzálny a zároveň ortodoxný enduro stroj. Záleží na jazdcovi, či mu bude stačiť ovládať ho pevnou rukou.

KTM EXC 500

KTM 027

Najsilnejšia motorka z EXC ponuky má reálne objem vyšší ako 500ccm, no marketingovo je označovaná ako 500-ka. V skutočnosti je pokračovateľkou nesmrteľného radu 520-525-530. Podvozkovo totožná so 450-kou, váhovo nebadateľne vyššie. Iná je však charakteristika motora.

Je jednoznačne koncipovaný na využívanie krútiaku, výkon hrá druhé husle. Motor našťastie oproti vlaňajšku pocitovo ožil na rozhraní nízkych a stredných otáčok a uľahčil jazdenie. Lebo vrknutie v týchto otáčkach pri prekonávaní prekážky, poslanie kolesa do krátkeho driftu jazdu zjednodušuje. Predtým chýbalo ono povestné miesto, keď to už ide a jazdci ho majú podvedome pevne zafixované. Prílišná snaha o lineárnosť znamenala určité nebezpečenstvo pre menej skúsenú časť motorkárov. Čitateľný nástup motora upozorňuje na brutálny výkon na zadnom kolese a jazdec sa podľa toho zariadi.

Motorka je aj vzhľadom k objemu dobre ovládateľná v technických pasážach, no sily má príliš veľa a komfort v týchto úsekoch začína chýbať. Na slalom pomedzi hustý lesný porast sa hodí ešte menej, ako 450-ka. No prejde aj tadiaľ. Na rýchlych úsekoch, v tiahlych driftoch a roletových stúpaniach jednoznačne dokazuje kam patrí. Jej prednosti jednoznačne určuje motor so poriadnym záťahom a s nespútanou silou. Preto sa síce dá všetko primerane dávkovať, ale predsa viac jazde svedčia stredné otáčky a rýchlosť na tachometri. Podvozok v rýchlosti všetko poberie a motor možno naozaj využiť v celom spektre otáčok – od voľnobehu po obmedzovač.

KTM 012

Motorka najviac zo všetkých unavuje v technických pasážach, no prekvapivo málo na otvorených a rozbitých tratiach. Je máličko ťažkopádnejšia oproti menšej sestre ani nie váhovo, skôr celkovým charakterom. Pre vyznavačov pohody a krútiaku dokonalá voľba, podobne pre jazdcov baja a rally. Tí čo milujú rýchlosť v teréne určite pri výbere nezaváhajú.

Hodnotenie: Silný stroj patrí do silných rúk, 500-ka je toho dôkazom. Umožní prejsť všetko, viac srandy ponúkne na rýchlych pistách s technickými vsuvkami. Ako zrýchľuje, tak motorom aj spomaľuje a zadná brzda sa rýchlo nezoderie. Zoderie sa však zadná pneumatika. Pretože motorku je ľahké vodiť v neustálych driftoch, prípadne zúrivo pridávať vo výjazdoch a na vypaľovákoch.

Odporúčam skúseným a vyzretým jazdcom. Veď tí najskôr obľubujú rally jazdenie a tam 500-ka ukáže všetky klady, ktoré dostala do vienka pri vzniku. Napriek objemu univerzálny a relatívne obratný stroj, s nadupaným a spoľahlivým motorom. Ten disponuje okrem krútiaku a výkonu aj výbornou a čitateľnou pružnosťou. Podvozok agregátu dôstojne sekunduje a pomáha dobre využiť skutočný potenciál motora. Mne 500-ka kua silne vyhovovala.

Text a foto: Haro

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií