KTM EXC 250F a 350F
autor: Haro007, 19. 9. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 2)
KTM EXC 250F
Motorky som sedlal postupne podľa objemu, začínam s 250-kou. Tá prešla v minulej sezóne zásadnými zmenami a nedali sa očakávať veľké prekvapenia. No aj vylepšené sa vylepšovať dá.
Motor s nedostatkom objemu možno vyšpikovať výkonom vo vysokých otáčkach, optimalizovať pomer rotujúcich a pohybujúcich sa častí a skúsiť popri tom vyžmýkať aj trochu krútiaku. 2014-ka toto všetko mala, 2015-ky pridala mierne inak poladenú mapu vstreku. Musím povedať, že určite k lepšiemu. Spodok a stred mierne lepšie reaguje, v točkách konštantne letí. V komplikovaných zjazdoch ho nazašliapnete po prvom dotyku zadnej brzdy a motor vzhľadom k objemu dobre brzdí. Samozrejme, najlepšie agregát pracuje v hornom spektre otáčok, veď s tým zámerom bol konštruovaný. Ale pokiaľ napríklad vo výjazde nestihnete preradiť, síce zaklepe, no potiahne aj v pásme otáčok patriacom do pôsobnosti vyšších objemov.
Prekvapenie pripravil podvozok. Ľahko ovládateľná motorka ja ovládateľná ešte ľahšie. Vylepšená charakteristika predku, prípadne iba „banálne“ predsunutie osky o pár milimetrov posunuli pocit jazdca úplne inde. Presnejšie vedenie v pomalých drážkach, aj dôvera v podvozok na rýchlych prejazdoch. Istota je správne slovo, podvozok dodáva podstatne viac istoty.
Motorka ako celok je maximálne obratná v technických pasážach, pocit bicykla s motorom stratíte v paličských úsekoch. Tam poskytne motor prekvapujúco dostatok výkonu. Samozrejme je potreba ho rýchlo nakvaltovať a na konci rovinky odkvaltovať. Proste správne otáčky sú alfou a omegou chodu agregátu. Na slizkých koreňoch občas nutno pospojkovať, no nikto nečakal traktoroidné jazdenie na krútiak od voľnobehu.
Hodnotenie: Veľmi obratná, ľahká a živá motorka, neuberá sily. Vyžaduje veľa plynu a ostrú jazdu, inak jej prednosti zanikajú. Najviac sadne dobrým pretekárom a mladým, ľahkým jazdcom s množstvom hormónov v tele. Vhodnosť pre hobíkov obmedzuje potreba neustáleho gazu.
Mnohí pretekári dnes presedlávajú z väčších objemov práve na 250-ky a paradoxne sú rýchlejší. Motorka núti jazdiť pod plynom, nedáva priestor na ulievanie a neunavuje. No mám na mysli dobrých pretekárov.
KTM EXC 350F
V minulom roku mala priepastné rozdiely v produkčnej verzii a v prevedení Six Days s Akrapom. Tentoraz sedlám „civilnú“ oranžádu.
Motor mal povesť majiteľa dobrých vlastností veľkých aj malých objemov. Trt baraní, minulý rok išiel mdlo, chýbala iskra a šmrnc. No v tomto roku zázrak! Motor fachčí presne tak, ako píšu vzletné reklamné slogany. Má evidentný spodok, výrazný stred a výborný vrch. Netreba spojkovať, rýchlosti sú ešte mierne nahusto, no aj pridlhý kvalt charakteristika odpustí. Výborná rovnováha výkonu a krútiaku pri iba 350-tich kubíkoch. Odozva na plyn konečne príkladná, výborne dávkovateľná sila v zadnom kolese. Plyn veľa rieši, zaroveň nechcené otočenie neznamená katastrofu.
Podvozok zodpovedá motoru. Istý v drážkach a zjazdoch, podrží v odklonených zákrutách a primerane žehlí rolety v paľbe. Aj stredne vysoké postavy bez úprav môžu stáť aj sedieť. Proste výborná ovládateľnosť, najlepšia zo štvortaktov. Predok mierne lepšie nastavený ako zadok. Ten má na roletách drobné rezervy. Spolu s brzdami dobrá práca konštruktérov.
Celkovo 350-ka najmenej unavuje z kolekcie 4T. Dá sa s ňou jazdiť technicky, hobícky, aj paličsky. Všetko znesie, takmer všetko zároveň odpustí. Pomedzi stromy a v blatistých výjazdoch netreba už veľa točiť plynom, ani spojkovať. Primeraný krútiak a podvozok zabezpečia ten správny komfort a istotu. V rýchlejších úsekoch je možno naplno využiť maximum výkonu bez obavy, že motorka vystrelí spod zadku a zmizne v lese. Pri dobrej trakcii nutno do driftu podradiť a naložiť gaz, ostatné ide samo. Má vyvážené motorické a jazdné vlastnosti, malý gyroefekt a dospelácky rozmer.
Hodnotenie: Oproti modelu 2014 prekvapujúca zmena k lepšiemu. Univerzálna motorka na technické, aj na rýchla pasáže. Zároveň využiteľná akýmkoľvek jazdcom. Od kochača po psychpata. Stroj neunavuje, má dostatok sily a výbornú ovládateľnosť v každom režime jazdy. Fakt výborný stroj! Pomer váha – výkon, spolu s vlastnosťami podvozku dávajú na trh konkurenciu do vlastných radov. Pretože predpokladám, že aj doteraz zarytí 450-kari budú po 350-kach modelového radu 2015 poškuľovať.
Motorky poskytla KTM Central East Europe, test sprostredkovala KTM Bratislava Text a foto: Haro