Endurá KTM 2017 II.
autor: Haro007, 19. 7. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Test v Skýcove
Jarko Katriňák onehdá prehlásil, že kto sa chce naučiť jazdiť, mal by začať v Skýcove. Myslím, že mal pravdu. Miestni borci spolu s chalanmi z KTM CEE naťahali trať ako hrom. Zjazdy, výjazdy, roklinky, miestami kúsok blata… A tie výjazdy, tie nemali chybu. Trať sa delila na hobby a profi, ale kto by už jazdil hobby. Už len pre tú hanbu nie. Posledné dva výjazdy strieľali borci ako nič, my amatéri len tak tak. Ale dalo sa.
Samozrejme, za všetkým stála šéfka Barborka Ondrejková. Ďakujeme, ďakujeme, ďakujeme.
Najprv som osedlal dvojtakty, Potom štvortakty, poďme pekne po poradí.
Nebudem sa, ako zvyčajne, zaoberať technickými detailami. Načo. Emotívnosť z jazdy napovie snáď viac, ako strohé technické údaje. Ale večná škoda, že som nepofotil technické špecifikácie, ktorými boli, oproti štandardu, motorky vybavené. Väčšinou sa jednalo o mapy a kontrolu trakcie.
KTM EXC 250
Nie som nadšenec týchto strojov iba preto, že nič neodpustia a vyrástol som ťažkých štvortaktoch. Dokonca na úplne ťažkých. Kto vie na 2T, vie na všetkom. Konkrétna motorka je ale úžasná. Jediné, čo mi spôsobovalo problémy, bola váha. Nie že by bola vysoká, presne naopak. Je ultra nízka. Až tak malá, že mi chýbal prirodzený cit pre ťažisko. Na druhej strane ale dokázala všetko. Plyn sa dá dokonale dávkovať, motor ťahá od spodku až prekvapivo, rám a pruženie pobrali úplne všetko. Mal som mierne obavy z posledných dvoch divokých výjazdov, no práve tam sa motor osvedčil. Pretože sa plynom dá ukorigovať prakticky čokoľvek, motorečka vytiahla všade. Myslím, že treba mať určité skúsenosti, pretože oranžoví súdruhovia našliapali do relatívne malého objemu maximum výkonu. Lenže pozor, už to nie je brzda – plyn. Neviem ako, no pružnosť chodu je na úrovni bývalých štvortaktov. No po zatiahnutí za plyn sa beštia odtrhne z reťaze.
Čiže zhrnuté: univerzálna motorka, nič viac netreba dodať.
KTM EXC 300
Nebudem tajiť, na toto zviera som nedorástol. A zrejme nikdy nedorastiem. Motorka ide krásne, len má vzhľadom k váhe, príliš veľa výkonu. Nechápem, ako s týmto strojom niekto dá šialený Erzberg. Najťažšie dva výjazdy som proste nedal, pretože motorka hrabala a išla na zadné. Nedokázal som správne dávkovať plyn. Znovu je mašina inak super ovládateľná. A znovu je tak ľahká, že až tá váha chýbala. To nie je, samozrejme, kritika ale chvála. Lenže mne sa zdal nepomer váhy a výkonu až neskutočný. Takáto motorka patrí jednoznačne do rúk skúsených mazákov. Motor ide prakticky od nulových otáčok, iba nehučí ako štvortakt. Oproti predošlému modelu však vôbec nebrzdí motorom. Ročník 2016 túto schopnosť mal, samozrejme posudzované v rovine 2T.
Zhodnotené: motorka patrí do rúk vyzretých jazdcov. Iba tí dokážu z nej vydolovať nabúšený potenciál, ktorého medze si neviem ani predstaviť. Stroj ako celok ponúka šialené možnosti. Myslím, že úplní hobíci si ju až tak neužijú.
KTM EXC-F 250
Ideme na moje obľúbené štvortakty. Tu očakáva záťah od spodku, výborný priebeh krútiaku a brzdenie motorom. Váha je máličko vyššia ako pri 2T modeloch, no nie o veľa. Všetko sa dá dosledovať v technických príručkách. Mne osobne motor nesadol. Treba ho príliš držať pod krkom. To robilo problém pri výjazdoch, nasledujúcich tesne po zákrute. A také boli všetky. Znovu to nebola chyba motorky, ale medzikusu medzi riadítkami a sedačkou. Zrejme.
Osobne by som uvítal viac „motorkrosový“ nášup. S mojou takmer jatočnou váhou mala motorka dosť problémy. Ovšem paliči, čo dokážu točiť odušu spasenú a vedia jazdiť drážky, tí by nemali mať problém. Mal som pri 4T vždy šťastie na model s palivovými mapami s kontrolou trakcie. Nič z toho som v prípade 250-ky nezapínal, lebo motorka bola potom mdlá. No mladí, nadržaní a nespútaní samci by mali vedieť vyťažiť z mašiny jej skutočný potenciál. Mne sa to nepodarilo. A predposledný výjazd som nedal, kua kua.
KTM EXC-F 350
Myslím, že jedna z najobľúbenejších 4T motoriek v ponuke oranžády. Je kompromisom medzi váhou, výkonom a ovládateľnosťou. Napriek nie najväčšiemu objemu motor potiahne od spodku, a to dosť výrazne. A zase kompromisne nie najmenší objem zabezpečuje veľmi dobrú ovládateľnosť. Inak motory sú všeobecne tak malé, že neviem či v budúcnosti ich dokáže niekto ešte zmenšiť.
Motorka ako celok je baba na všetko. Treba ju síce mierne držať v otáčkach, no nie nejako veľmi. Prepínanie palivových máp funguje už výraznejšie, tiež kontrola trakcie. Tá funguje tak, že jazdca príliš neobmedzuje a iba uľahčuje jeho jazdu v problematických úsekoch. Všeobecne mám pocit, že trakcia zvyšuje priechodnosť terénom o level. Motorku to podrží mierne po zadnom, ale neprevráti. Podľa mňa neuveriteľné. Je jasné, že systém funguje hlavne pri výjazdoch a v komplikovaných pasážach. Čím horší terén, tým väčšia účinnosť. Veľmi dobrú trakciu zabezpečili pneumatiky Maxxis, to treba uznať.
Motor potiahne aj metrákových chlapov a nie je potrebné ho príliš vytáčať. Vzhľadom k objemu má krútiaku na rozdávanie a celková odozva je mimoriadne dobrá. Univerzálny stroj dokáže jazdu v lese pomedzi stromy aj prudké výjazdy. Vzhľadom k podvozku, ktorý funguje dobre, poberie všetko. Lebo zjazdy v Skýcove sú kruté. Je otázkou jeho životnosť, no raceri tak či tak ladia.
KTM EXC-F 450
450-ka bola vždy kladivóznym vozítkom, s tuhým záťahom, so spičkovou špičkou a s dobrou stabilitou. Čo sa na nej zmenilo? Všetko. Váha klesla o neuveriteľných 5kg, naopak stúpli jazdné vlastnosti. Čo mi pripadá najviac zaujímavé je ovládateľnosť a stabilita. Že pôjde motorka dobre po vypaľovákoch sa dalo logicky očakávať. Lenže Skýcov poskytuje viac technických úsekov ako tých rýchlych. Napriek tomu sa motorka nestratila. Nie len že išla dobre, išla vynikajúco. Hlavnou prednosťou, okrem už očakávaného výkonu, bola ovládateľnosť. Čo ma prekvapilo najviac, bola práca so strojom v trialových pasážach. A tých je na miestnej trati neúrekom.
Motorka preukazovala neuveriteľné možnosti, ovládateľnosť a obratnosť. Kilá, ktoré odbudli, bolo poznať poriadne. Tiež nová generácia rámu a pruženia dokázali svoje. Jazda v stúpačkách aj v sedle mali excelentné vlastnosti. Výkon sa dal výborne dávkovať. Dobre bol čitateľný rozdiel pri prehadzovaní palivových máp 1 a 2 zároveň bolo poznať zapnutie trakčnej kontroly. Tá fungovala vo výjazdoch na jednotku. Ťažko povedať, čo by sa dialo na mokrých výjazdoch, v Skýcove panovalo sucho a prach. Ale zrejme by prejav obmedzenia trakcie zafungoval ešte lepšie.
Motorka je určená pre starých pánov, aj pre bláznov, čo sú dobrí až výborní. Uspokojí, podľa mňa, úplne všetkých.
KTM EXC-F 450 Akrapovič
Mal som tú česť sadnúť na vytunenú mašinu. Jej mozog bol znova regulovaný palivovými mapami, kontrolou trakcie a s Akrapovičom s náležiacimi zvodmi. Charakteriska po motorického prejavu po všetkých stránkach stúpla o veľa. O veľmi veľa. Bolo treba požívať jednotku, teda športovú palivovú mapu, dvojka mala viac obmedzenia, ako by sa pýtalo. Motorka bola výkonovo optimalizovateľná, spodok a stred sa otvoril do nebeských výšin a prejazd roklinami dostal príchuť polahody. Práve roklinky, vymyté v brizolitovom podklade, sú typickými podkladmi miestnej lokality. Okrem toho zúrivé výjazdy mali zrazu komfortný pocit blaha. Teda až takého blaha nie, ale motorka išla na dvojke príjemne prdkavo. Napriek koreňom, pníkom a šutríkom. Nie ako pri 250-ke, keď som pri opätovnom zjazde tresol starnúcou hlavou o zem. Hodina čierno bieleho vidina dvojmo bola odmenou. Nejaký chujko predo mnou preklikal podvozok. Ktosi pritiahol odskok a povolil kompresiu. Ďakujem mu, rana o zem mi otlačila tapacírung prilby úplne so všetkými detailami na čelo. Kupujte Fox, zachraňuje životy. Fakt.
KTM EXC-F 500
Všetci vieme, že 500-ka až tak strašne objemovo nesedí. Má o nejaký ten kubík viac. Preto má oproti 450-ke iné vlastnosti. Sú dosť čitateľné. Na prekvapenie nefunguje dosť dobre prepínanie máp. Alebo lepšie povedané funguje, ale v neprospech tej slabšej. Zase naopak, evidentne výborne poznať rozdiel pri kontrole trakcie Jej priebeh má z porovnávaných modelov najlepšiu tendenciu obmedzenia výkonu v tej správnej chvíli. Za čudné považujem, že sa mi lepšie jazdilo na silnejšej palivovej mape. Napriek strašne prekoňovanej a nadupanej motorke, dokáže aj úbohý amatér všetko zvládať. Štvortakt je zrejme kúzelná zbraň. Jedna z jeho preferencií je úžasné brzdenie motorom. Pri tejto verzii snáď nie je potrebné používať zadnú brzdu. Alebo iba trochu.
Niekoľko chvíľ starostí mi narobila plynová rukoväť v zmysle dávať pozor. Sila je síce dobre dávkovateľná, no preceňovať ju je holý nezmysel. Kladivo, ukryté pod nádržou, dokáže potrápiť tých úplne neskúsených. Na druhej strane, mnohé odpustí. Redukcia výkonu na prvých dvoch prevodových stupňoch má občas zázračné a zachraňujúce účinky. Krotiť takéto kone sa dnes už nedá bez asistencie. Výmysel je super, že všetky kábloiné vedenia sú, na rozdiel od cestných zázrakov, vedené skryto. Nijaké čidlá neposkytujú mechanický dôvod k poškodeniu. Bonus za um inžinierov.
Posledný dojem, je to kua geniálny stroj.
Zhrniem dojmy:
Najlepšie mi pripadá 450-ka s Akrapom, potom 500-ka, ďalej 450-ka v bežnom pvedení a až potom 250-ka 2T. Ostatné všetko za tým. No aj ostatné modely sú fakt dobré, lenže patria do rúk skutočných profíkov.
Čo hovoria predajcovia:
Robo Szász, KTM BA
Moje poradie je nasledujúce: jazdil som iba 4 modely. Najviac ma oslovila 450-ka (nemala trakciu), potom 300-ka 2T, nasledovala 350-ka a až potom 500-ka.
Riči Kuba, KTM OKR
Najviac som sa tešil na 500-ku. Doteraz to bola univerzálna motorka s charakteristikou elektromotora, silná a prítulná zároveň. Naopak, 450-ka mi z radu 2016 nesedela. Pokiaľ nemala komplet Akrapovič a nové palivové mapy, nestála pre starých pánov za veľa. Ale tento test mi prevrátil všetko naruby.
Nová 450-ka je proste fantastická. Vynikajúco ovládateľná, stabilná, s akurátnou váhou a s dobre dávkovateľným výkonom. Obmedzenie výkonu na prvých 3 stupňoch je v pohode, prepínanie máp a trakcie funguje na jednotku. Oproti tomu novú 500-ku akoby pridusili, jej univerzálnosť sa vyparila a motorický prejav je čudný. Z tohto dôvodu je aj pocitovo ťažšia a neobratnejšia. Oproti modelu 2016 je 2017-ka iba tieň.
4T 350-ka tiaž oproti lanskej mašine mierne sklamala, ale zostala stále ako dobrý a ľahký stroj s dostatkom výkonu. 4T 250-ku som radšej ani neskúšal.
Z 2T KTM som vyskúšal objemy 250 a 300. A zase prekvapenie. Čudne idúci motor 250-ky ma vytiahol všade, napriek pridusenému prejavu a pocitu malého výkonu. Jednoducho stačilo pridávať a držať sa riadítok. Na 300-ke konštruktéri jednoznačne zmenili bývalú lineárnosť za divokosť. Zviera v motore sa ľahko odtrhne z reťaze a preto vyhovuje viacej skúseným jazdcom a aktívnym pretekárom.
Okrem toho mám za sebou aj jazdy na motokrosovej 450-ke (nebola súčasťou testu v Skýcove). Tiež mi viacej učarovala motorka z roku 2016 ako nová 2017-ka. Naopak, kamarát pretekár si zase našiel na aktuálnom modeli to, čo hľadal. Takže v mnohom sa názor odvíja od spôsobu jazdy a od výkonnosti užívateľa.
Text: Haro, foto: Martin Matula, Hanka Rusňáková ( fotky strojov nie sú zoradené chronologicky), video: Miroslav Lacko