KTM EXC 2015 4T
autor: Haro007, 6. 9. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 3)Každoročne, na rozhraní leta a jesene usporadúva KTM Central East Europe predstavenie modelov pre nadchádzajúcu sezónu. Tentoraz hostila oranžové stroje Domaniža pri Považskej Bystrici a ich krásna enduro trať. Tradične ma medzi jazdcov Slovinska, Maďarska, Česka, Rumunska, Poľska a Slovenska prihlásil Robo Szász z KTM Bratislava. Čakalo na nás spolu 14 krásnych EXC strojov, komplet 2T a 4T zostava. Také oranžové nebo.
Najprv niečo o trati. Posledné týždne buď pršalo, alebo bolo práve po daždi. Ale dva dni nazad zrážky ustali a premočená pôda dostala čas na spamätanie sa. Väčšina vody vsiakla a inak zmizla, preto podklad zostal vlhký na hranici blata. Proste endurácky sen. Základný okruh tvorili všemožne naklonené a zatočené lúčne vypaľováky po miestnych pasienkoch. Tu vynikla symbióza prírody a techniky, lebo kravy spásajúce zeleň meter od trate nič nerozhádzalo. Zvyknuté na motorky kľudne tlačili byliny do hlavy a prdeli metán, my sme kúsok od nich vyrábali litre potu.
Lesné pasáže po koreňoch a drážkach veselo slizili. Na počudovanie v priebehu dopoludnia tieto pasáže šmýkali čoraz viac, to sa para z teplého vzduchu rozhodla kondenzovať. Z trate viedli štyri rôzne odbočky do lesa, vždy sa vracajúce o kus späť na okruh. Tieto úseky mali náročnejší charakter a nedarovali jazdcovi nič zadarmo.
Celkovo trať preverila testované motorky vo všetkých možných jazdných režimoch a umožnila komplexný pohľad na motorky ako skúmaný celok. Jednotlivé úseky mali charakter od hobby po tvrdý race, spojené dohromady predstavovali výborne postavenú trať. Každá mnou sedlaná motorka absolvovala tri rýchle kruhy bez odbočenia a štvrtý s komplet lesnými odbočkami okrem posledného tobogánového zjazdu (prebehol som ho raz). Jazdil som všetky štvortakty, preto budem text orientovať na ne.
Vo všeobecnosti má KTM od roku 2014 inovovaný celý modelový rad 4T. Do sezóny 2015 vylepšovali vylepšené, šetrili váhu a šetrili aj peňáze. Čo zostalo bez zmien? Konštrukcia rámov, motorov a zadnej vidly. Ostatné časti stroja doznali viac či menej podstatné zmeny.
Fenoménom našej doby je ekonomika. Zlacňovanie na výrobných postupoch, technických riešeniach a materiáloch pochovalo nejeden úspešný produkt. A je paradoxom, že zlacňovanie výroby sa nikdy neprejaví v koncovej cene u zákazníka, teda sa jedná výsostne o kapitalistickú pažravosť. Aj KTM evidentne hľadá úspory a test EXC 4T mal ukázať, či je zachovaná rovnováha medzi vstupnou a koncovou cenou, skontrolovaná spokojnosťou zákazníka.
Začneme spredu. Nový tacháč má lepšie podsvietenie a zopár nových funkcií. Považujem to za milú kozmetickú zmenu.
Zmenil so dodávateľ riadítok. Riadne a pevné Rehntal-y nahradili menej známe Neken-y. Okrem mierne inej geometrie som bol vnútorne zvedavý, akú asi majú pevnosť. Lebo Rehntal je odolnosťou známy. Odpoveď prišla napoludnie, kedy chapík položil 350-ku na bubnoch v rýchlom výjazde a rajdy sa odlomili ako nič. Názor si urobte sami.
Predný blatník a plasty všeobecne majú v zmesi viac pružných polymérov a tým dosahujú väčšiu ohybnosť a odolnosť pri pádoch. A vraj blato menej vydrží prilepené.
Na prednom kolese sú zmeny tri. Zmenšil sa priemer osky o 4mm a zároveň je koleso o niekoľko milimetrov viac predsadené dopredu. A ráf už nie je Excel. Prvé má ušetriť váhu, no natíska sa otázka koľko znesú menšie ložiská. To druhé vymysleli na zlepšenie ovládateľnosti v zákrutách pri všetkých rýchlostných režimoch. Tretia zmena je fakt na neuverenie. Ohromne odolný a obľúbený Excel nahradil Giant, značka známa skôr medzi cyklistami. Vyrábajú špičkové zjazdové bicykle a majú veľké skúsenosti so spracovaním hliníkových zliatin. Či budú znalosti nadobudnuté v downhille stačiť na prvú motorkovú off ligu uvidíme časom.
Zadná vidla nemá stále prepákovanie a tým je svetlá výška a priechodnosť motorky fakt vynikajúca. WP komplet zmenil zadný centrál. Stalo sa to síce už vlani, no nebola možnosť otestovať ho na rýchlych roletách. Ale oproti minulému roku dodali mierne iné základné nastavenie, preto zľahka pozrieme na jeho funkčnosť. Oceľová časť tela tlmiča je zmenená za hliníkovú, hustý závit na vonkajšej strane na priťahovania predpätia pružiny je nahradený výraznými drážkami a samotná skrutka skončila ako dvojdielny plast(!!!), podobný čínskemu dielcu zo záhradnej hadice. (Vo vnútri boli v priebehu posledného roka občasné závady v nedotiahnutej matici na piestnici, po jej úplnom uvoľnení nasledovala deštrukcia celého tlmiča.) Zmenila sa trakcia zadného kolesa pri rýchlom prejazde bubnov a nerovností pri všetkých sklonoch trate ako dôsledok zmeny konštrukcie. Naopak v nízkych a stredných rýchlostiach je prítlak o podklad rovnaký, teda výborný. Samozrejme aj zadný ráf dodáva Giant.
Vstreky som minulú sezónu kritizoval pre prílišnú lineárnosť dvojice 450-500 a malú flexibilnosť sestier 250-350, hlavne 350-ky. Či sa niečo zlepšilo, ukázala až samotná jazda.
Aby porovnanie s vlaňajškom malo zmysel, motorky jazdím nenaklikané na vyššiu váhu jazdca. Iba som vždy mierne sklonil páčky na rajdách dolu.
Pravidelné modernizovanie motoriek je občas povinnosť niečo priniesť a dať pocit zákazníkovi, že nový model je výrazne lepší ako predošlý. Pri sadaní na prvú motorku ma poháňala vpred zvedavosť, nakoľko KTM vylepšila (alebo zhoršila) na pohľad drobnými zmenami mega úspešnú enduro rodinu EXC 4T. Po jazdách ma neopúšťal pocit prekvapenia. A drží ma doteraz.
Pokračovanie…
Text a foto: Haro